Як ми вже зазначали (див. «ДК» №4/2012), нове Положення про реєстрацію платників ПДВ1 (далі — Положення №1394) було прийняте без урахування норм Закону №40142, а тому потребувало негайних змін. Що й було зроблено коментованим наказом Мінфіну від 10.02.2012 р. №144 (далі — Наказ №144), який набрав чинності з дня його офіційного опублікування3, тобто з 12 березня поточного року. Що ж нового для платників ПДВ у Положенні №1394 з урахуванням внесених змін?
Загальні положення
Внесеними змінами Положення №1394 приведене у відповідність до норм чинного законодавства, також певною мірою спрощено процедуру реєстрації платників ПДВ. А ще в Положенні №1394 враховано запровадження нового національного класифікатора України ДК 009:20104, який набрав чинності з 01.01.2012 р., проте цього року ще діє паралельно зі старим класифікатором ДК 009:2005, затвердженим наказом Держспоживстандарту України від 26.12.2005 р. №375.
1 Затверджене наказом Мінфіну від 07.11.2011 р. №1394.
2 Закон України від 04.11.2011 р. №4014-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності».
3 Опубліковано в «ОВУ» №18/2012 12.03.2012, с. 672.
4 Затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 р. №457.
Також сам Наказ №144 уточнює дати реєстрації чи анулювання реєстрації платником ПДВ у разі, якщо суб'єкт господарювання переходить з 01.01.2012 р. на спрощену систему оподаткування із застосуванням відповідної ставки ЄП. Так, якщо «спрощенець» хоче з 01.01.2012 р. застосовувати ставку 3% і не пізніше 25.01.2012 р. подав заяву про реєстрацію платником ПДВ (зрозуміло, що в такий самий термін мала бути подана й заява на ЄП на 2012 р.), то датою реєстрації такого суб'єкта платником ПДВ буде дата внесення відповідного запису до реєстру платників ПДВ (п. 3.1 Наказу №144). Тобто це однозначно не буде 1 січня. I тут, на думку автора, виникає багато запитань. Для прикладу, з 1 січня застосовувалась ставка ЄП 3%, а платником ПДВ особу зареєстровано, умовно кажучи, з 15 лютого. Питання, як оподатковувати дохід, отриманий платником ЄП на ставці 3% до дати реєстрації платником ПДВ, — з урахуванням чи без урахування суми ПДВ? Знову ж таки, на думку автора, якщо дохід отримано до дати реєстрації платником ПДВ, то він повністю має обкладатися обраною ставкою ЄП, тобто без виключення сум ПДВ, бо таких просто неплатник ПДВ не має. А от коли вже виручку буде отримано на рахунок чи в касу після дати реєстрації платником ПДВ, то відповідно до пп. 1 п. 292.11 ПКУ до складу доходу не включаються суми ПДВ. Цікавим залишається і питання щодо перехідних сум — якщо послуги надано до дати реєстрації платником ПДВ, а оплату отримано після цієї дати, або ж навпаки. Вважаємо, якщо друга з подій (завершальна подія щодо операції) відбулася після дати реєстрації платником ПДВ, то сума ПДВ у цій операції виділятися не повинна, адже за нормами обкладення ПДВ діє правило першої події.
Якщо ж платник ЄП застосовує з 01.01.2012 р. ставку іншу, ніж 3% від доходу, то раніше зареєстровані платниками ПДВ вважатимуть датою анулювання реєстрації платником ПДВ дату подання заяви про анулювання реєстрації платника ПДВ за ініціативою платника податку. Коли ж ініціатива виходить не від суб'єкта, а від податкового органу, то датою анулювання буде дата прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ (п. 3.2 Наказу №144).
Зміни, що стосуються «спрощенців»
Завдяки змінам визначення особи — платника ПДВ тепер один в один повторює визначення з пп. 14.1.139 ПКУ, тобто відповідає чинному законодавству, на відміну від попередньої редакції Положення №1394.
«Спрощенцям» — як колишнім, так і тим, що тільки планують перейти на ЄП, — реєстрація платником ПДВ (звичайно, за виконання умов щодо належних обсягів виручки та постачання послуг) відбувається в порядку, визначеному розділом V ПКУ, з урахуванням особливостей, встановлених підпунктами 3.6.1 — 3.6.5 Положення №1394.
Ті СГД, які переходять зі спрощеної системи на загальну і підпадають під обов'язкову реєстрацію платником ПДВ, відповідно до п. 181.1 ПКУ мають подати реєстраційну заяву не пізніше 10 числа першого календарного місяця, в якому здійснено перехід на сплату інших податків і зборів. Тобто, наприклад, з 01.04.2012 р. СГД вирішив перейти з ЄП за ставкою 5% на загальну систему оподаткування. Обсяг доходу (загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають обкладенню ПДВ) за попередні 12 календарних місяців перевищує граничні 300 тис. грн без ПДВ. Тому заяву на реєстрацію платником ПДВ треба подати не пізніше 10.04.2012 р. Якщо ж СГД хоче добровільно зареєструватися платником ПДВ (див. п. 182.1 ПКУ), то реєстраційна заява подається не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку періоду, з якого такі особи хочуть бути платниками ПДВ, тобто маємо справу з бажаною датою реєстрації (пп. 3.6.1 Положення №1394). Наприклад, платник ЄП за ставкою 5% з III кварталу планує перейти на загальну систему та добровільно зареєструватися платником ПДВ — відповідно до норм п. 182.1 ПКУ реєстраційна заява подається не пізніше 11.06.2012 р.
Якщо «спрощенець» на 5% хоче обрати ставку ЄП 3% (за умови що він підпадає під норми п. 181.1 ПКУ, тобто досягнув граничних 300 тис. грн від постачання послуг, що підлягають обкладенню ПДВ, а також постачає послуги (роботи) платникам ПДВ), то його дії такі (пп. 3.6.2 Положення №1394).
Крок 1. Спочатку він має зареєструватися платником ПДВ, тобто подати реєстраційну заяву до органу ДПС не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, у якому досягнуто зазначеного обсягу оподатковуваних операцій, визначених п. 181.1 ПКУ.
Тут, звичайно, також виникає багато запитань, адже теоретично платником ПДВ СГД може вже зареєструватися, але ставку ЄП з 5% на 3% ще не змінити, тому що діяльність за новою ставкою ЄП застосовуватиметься з 1 числа наступного кварталу. Деякі фахівці вважають, що варто подавати заяву на зміну ставки ЄП з 5% на 3% та заяву на реєстрацію платником ПДВ одночасно (не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу), причому в заяві на ПДВ зазначити бажану дату реєстрації. Але такі рекомендації не узгоджуються ні з абзацом другим пп. 183.4 ПКУ, ні з пп. 3.6.2 Положення №1394. Хоча, можливо, такий підхід був би й логічним, але наразі маємо те, що зазначено і в ПКУ, і в Положенні №1394. Нагадаємо тільки, що все-таки обов'язкової реєстрації платником ПДВ для «спрощенця» на 5% немає навіть у тому разі, якщо такий «спрощенець» досягнув граничної суми обсягу постачання для реєстрації платником ПДВ. Тобто, умовно кажучи, граничні 300 тис. грн можна досягнути у квітні, але виявити бажання змінити ставку ЄП з 5% на 3% тільки з четвертого кварталу. Порушень немає. То коли в такому разі подавати заяву на реєстрацію платником ПДВ? На думку автора, це питання потребує узгодження та однозначного доопрацювання ще й тому, що обов'язкової реєстрації платником ПДВ для «спрощенця» не передбачено, але реєстраційна заява на платника ПДВ має бути подана у строк для обов'язкової реєстрації, передбачений п. 183.2 ПКУ. Фактично за чинними нормами виходить, що реєстрація платником ПДВ має відбуватися швидше, ніж зміна ставки ЄП!
Крок 2. Подати заяву щодо зміни ставки ЄП не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу, в якому здійснено реєстрацію платником ПДВ. Для прикладу, граничного обсягу досягнуто в квітні. За бажання зареєструватися платником ПДВ треба не пізніше 10.05 подати заяву на реєстрацію платником ПДВ, а до 15.06 — заяву на зміну ставки ЄП з 5% на 3%. I як бути в такому разі СГД, якщо, наприклад, платником ПДВ його зареєструють уже в червні, а він фактично перебуває на 5% ЄП? Виділяти суми ПДВ з оподатковуваного доходу чи ні? Як бачимо, запитань багато. Сподіваємось отримати відповіді від компетентних органів.
Якщо суб'єкт не є «спрощенцем» і не є платником ПДВ, але має бажання стати платником ЄП на 3% (відповідає умовам для переходу на ЄП), він має підпадати під обов'язкову чи добровільну реєстрацію платником ПДВ. Реєстраційну заяву на платника ПДВ треба подати не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, з якого така особа планує перейти на сплату ЄП зі ставкою 3 відсотки. Тобто фактично заява на ПДВ та ЄП може подаватись одночасно. Якщо у цьому разі буде відмовлено в реєстрації платником ПДВ, то особа відмовляється від застосування спрощеної системи оподаткування або обирає ставку ЄП у розмірі 5% (пп. 3.6.3 Положення №1394).
Якщо ж діючий «спрощенець» (1 або 2 групи) перевищив відповідний граничний обсяг доходу (150 тис. для 1 групи та 1 млн для 2 групи), то такий платник ЄП може перейти на третю групу зі ставкою 3%. Для цього реєстраційна заява подається одночасно із заявою на ЄП не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, у якому допущено перевищення обсягу доходу. Так зазначено в пп. 3.6.4 Положення №1394. Ця норма узгоджується з нормами з пп. 1 та пп. 2 п. 293.8 ПКУ. I знову неузгодженості між ставкою ЄП і реєстрацією платником ПДВ. Бо платником ЄП за ставкою 3% підприємець буде вже з наступного календарного кварталу після кварталу перевищення, а платником ПДВ - як мінімум на місяць пізніше. Можливо, щоб таких неузгодженостей не було, варто подати обидві заяви до закінчення кварталу перевищення (звичайно, за умови що перевищення відбулося не пізніше ніж за 15 днів до початку наступного кварталу). Це не буде порушенням, головне, щоб не пізніше встановленого строку.
Норми пп. 3.6.5 Положення №1394 автору видаються щонайменше дивними, а фактично такими, що не застосовуватимуться. А все тому, що вони передбачають можливість ФОП на ЄП (але тільки першої групи) добровільно прийняти рішення про перехід на сплату ЄП за ставкою 3%. Для цього треба, зокрема, щоб суб'єкт відповідав вимогам щодо граничного обсягу постачання для ПДВ, тобто 300 тис. грн. Але в такому разі ФОП на ЄП перевищить свій допустимий для ЄП обсяг доходу в 150 тис. грн, а отже, підпадатиме під норми пп. 3.6.4 Положення №1394. Можливо, норми пп. 3.6.5 Положення №1394 мали стосуватися ФОП на ЄП другої групи? Для таких суб'єктів згадана ситуація була б значно реальнішою.
Це всі зміни, що стосуються «спрощенців», які хочуть бути платниками ПДВ. Нагадаємо, що реєстрація платником ПДВ для «спрощенців» можлива в разі, коли вони постачають послуги (роботи) платникам ПДВ й обсяг такого постачання за останні 12 календарних місяців сукупно перевищує граничний обсяг 300 тис. грн та при їх свідомому рішенні. Як такої обов'язкової реєстрації платником ПДВ немає. Слід нагадати ще, що не так давно головний податковий орган надавав узагальнюючу податкову консультацію, затверджену наказом від 20.02.2012 р. №131 (див. «ДК» №12/2012), де також наводилися роз'яснення щодо окремих питань, пов'язаних із реєстрацією осіб, які переходять на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, платниками ПДВ.
Що нового
Пункт 4.3 Положення №1394 доповнено новим абзацом. Тепер при зміні у платника ПДВ найменування юридичної особи1, а також у разі зміни прізвища, імені, по батькові ФОП при використанні реквізитів старого свідоцтва платника ПДВ такий платник ПДВ зазначає одночасно нове та попереднє найменування (прізвище, ім'я, по батькові).
1 Якщо такі зміни не пов'язані з реорганізацією юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу або перетворення або пов'язані з перетворенням юридичної особи у випадку, визначеному пп. 3.15.1 Положення №1394.
Пункт 5.8 Положення №1394 доповнено новим пп. 5.8.5, який слово в слово повторює норми пп. 5 п. 293.8 ПКУ. У ньому йдеться про те, що платник ЄП, реєстрацію якого платником ПДВ анульовано, має подати заяву щодо зміни ставки ЄП чи відмови від застосування спрощеної системи оподаткування не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу, в якому анульовано реєстрацію платником ПДВ. Наприклад, платника ЄП за ставкою 3% зняли з реєстрації платником ПДВ у лютому 2012 року. Такий суб'єкт прийняв рішення про перехід на сплату ЄП за ставкою 5%, про що подав до місцевої ДПI заяву щодо зміни ставки ЄП (чи відмови від застосування спрощеної системи) не пізніше 16 березня 2012 року.
Платникам ПДВ як суб'єктам спеціального режиму оподаткування (відповідно до ст. 209 ПКУ) тепер при заповненні заяви за формою №1-РС слід зазначати види економічної діяльності сільськогосподарського підприємства на основі класифікатора ДК 009:2010. Але якщо заявник ще не вніс зміни щодо КВЕД у держреєстратора, то тоді до 31.12.2012 р. дані про види економічної діяльності можуть бути надані на основі старого класифікатора ДК 009:2005. Звідси можна зробити висновок, що при зміні КВЕД зі старих на нові спеціальне свідоцтво, яке видається сільськогосподарському підприємству - суб'єкту спеціального режиму оподаткування, підлягає заміні.
У новій редакції викладено реєстраційну заяву форми №1-ПДВ (додаток 1 до Положення №1394). Певно, до приємних змін треба віднести те, що попередня заява була дуже громіздка. Тепер вона має фактично три сторінки. Але до реєстраційної заяви є ще додаток 1, де зазначаються причини реєстрації платником ПДВ або критерії, за якими платник відповідає вимогам розділу V ПКУ, на двох сторінках, та додаток 2, де зазначаються відомості про засновників (фізичні особи - підприємці ці дані не заповнюють).
У новій редакції викладено також додаток 8 (заява про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму обкладення ПДВ, форма №1-РС) та додаток 9 (бланк свідоцтва про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму оподаткування ПДВ, форма №2-РС) до Положення №1394. Але з метою економії бюджетних коштів дозволено користуватися до 01.01.2013 р. старими бланками свідоцтв (форма №2-РС) (див. п. 4 Наказу №144).
Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»