• Посилання скопійовано

Податкові перевірки

Різні практичні питання

Податкові перевірки

ДПI не повинна повідомляти підприємство про проведення позапланової перевірки на вимогу слідчого

Чи повинна ДПI повідомляти підприємство про проведення позапланової перевірки на вимогу слідчого і тему перевірки?

Відповідно до ст. 97 КПКУ прокурор, слідчий, орган дізнання або суддя зобов'язані приймати заяви і повідомлення про вчинені або підготовлювані злочини, в тому числі і в справах, які не підлягають їх віданню. За заявою або повідомленням про злочин прокурор, слідчий, орган дізнання або суддя зобов'язані не пізніше триденного строку прийняти одне з таких рішень:

1) порушити кримінальну справу;

2) відмовити в порушенні кримінальної справи;

3) направити заяву або повідомлення за належністю.

Якщо необхідно перевірити заяву або повідомлення про злочин до порушення справи, така перевірка здійснюється прокурором, слідчим або органом дізнання в строк не більше десяти днів шляхом відібрання пояснень від окремих громадян чи посадових осіб або витребування необхідних документів.

Заява або повідомлення про злочини до порушення кримінальної справи можуть бути перевірені шляхом проведення оперативно-розшукової діяльності.

Крім того, слідчі (саме про них йдеться у запитанні) керуються Законом про міліцію, Законом про ОРД тощо, а також (якщо йдеться про податкові злочини) — ПКУ.

Відповідно до пп. 24 ч. 1 ст. 11 Закону про міліцію органи міліції мають право «вимагати від керівників підприємств, установ і організацій пояснення за фактами порушення законодавства, перевірку додержання якого віднесено до компетенції міліції, а також у порядку, встановленому КМУ, проводити перевірки за фактами порушення законодавства, контроль за додержанням якого віднесено до компетенції міліції, вимагати проведення інвентаризацій і ревізій відповідних сфер фінансово-господарської діяльності».

Також відповідно до вимог пп. 78.1.11 ПКУ органи ДПС мають право на здійснення документальної позапланової виїзної перевірки, якщо отримано постанову органу дізнання, слідчого, прокурора про призначення перевірки, винесену ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх провадженні.

Таким чином, позапланова перевірка з наведеної підстави може проводитися лише в разі порушення кримінальної справи, в межах якої слідчим виноситься відповідна постанова.

При цьому працівникам податкової міліції забороняється брати участь у планових та позапланових виїзних перевірках платників податків, що проводяться органами ДПС, якщо такі перевірки не пов'язані з веденням оперативно-розшукових справ або розслідуванням кримінальних справ, порушених стосовно таких платників податків (посадових осіб платників податків), що перебувають у їхньому провадженні. Перевірки платників податків податковою міліцією проводяться у межах повноважень, визначених законом, та в порядку, передбаченому Законом про ОРД, КПКУ та іншими законами України (п. 78.3 ПКУ).

Законодавством не передбачено повідомлення платника податків про проведення позапланової перевірки. Але, відповідно до п. 78.5 ПКУ, допуск посадових осіб органів податкової служби до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно зі статтею 81 цього Кодексу, а саме за наявності таких документів:

1) направлення на проведення такої перевірки;

2) копії наказу про проведення перевірки;

3) службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

При цьому вимогами щодо оформлення таких документів не передбачено обов'язкового ознайомлення зі змістом постанови слідчого про проведення перевірки. Хоча підстава для такої перевірки у направленні зазначається з посиланням саме на пп. 78.1.11 ПКУ.

Щодо безпосередньої мети перевірки, то оскільки позапланова перевірка стосується не всієї фінансово-господарської діяльності, а лише окремих господарських операцій з певним колом контрагентів, то перелік таких госпоперацій (фактів, що необхідно перевірити за постановою слідчого) та перелік контрагентів має бути наведено у наказі на проведення такої позапланової виїзної перевірки.

Загалом у постанові слідчого може бути зазначено кілька юросіб, які підлягають перевірці, тож ознайомитись із цим документом, як правило, керівник підприємства не має можливості (хіба що в адмінсуді — під час оскарження результатів такої перевірки).

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру