• Посилання скопійовано

Сільгосппідприємства

Податок на додану вартість

Сільгосппідприємства

Переплата суб'єктом спецрежиму (за ст. 209 ПКУ) на спецрахунок з ПДВ не загрожує сільгоспвиробникам штрафними санкціями

Які санкції загрожують підприємству, якщо на спецрахунок для сільгоспвиробників перераховано коштів більше, ніж підлягає сплаті за декларацією, причому перерахування здійснено раніше належного терміну?

При перерахуванні сум ПДВ на спеціальний рахунок в банку платник ПДВ — суб'єкт спеціального режиму оподаткування за ст. 209 ПКУ повинен керуватися Порядком акумулювання сільгосппідприємствами сум ПДВ на спеціальних рахунках, відкритих у банках, затвердженим постановою КМУ від 12.01.2011 р. №11 (далі — Порядок №11). Згідно з п. 3 Порядку №11, на підставі даних бухгалтерського та податкового обліку сільгосппідприємство веде реєстри виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді, складає податкову декларацію і в терміни, встановлені ст. 203 ПКУ, подає її разом із копіями реєстрів за відповідний період в електронному вигляді до органу ДПС.

Сума ПДВ, що підлягає сплаті (перерахуванню) сільгосппідприємством відповідно до податкової декларації, тобто різниця між сумою ПЗ за звітний період та сумою ПК за такий період, вказується у рядку 14 декларації з ПДВ (скороченої), затвердженої наказом Мінфіну від 25.11.2011 р. №1492, перераховується сільгосппідприємством з поточного рахунка на спеціальний рахунок у терміни, встановлені ст. 203 ПКУ для перерахування суми ПДВ до державного бюджету, тобто протягом 10 календарних днів з граничної дати подання декларації з ПДВ за цей звітний період. Крім того, сільгосппідприємство зобов'язане подати органу ДПС за місцем своєї реєстрації не пізніше останнього календарного дня місяця, наступного за звітним (податковим) періодом, копії платіжних доручень про фактично зараховані на спеціальний рахунок суми ПДВ за кожен звітний (податковий) період.

Сума ПДВ, яка акумулюється на спеціальному рахунку, що належить платникові податків, не підлягає утриманню до державного бюджету і використовується сільгосппідприємством відповідно до пункту 209.2 ПКУ. Контроль за дотриманням вимог Порядку №11 здійснюють органи ДПС. За своєю суттю перерахування коштів на спеціальний рахунок прирівнюється до сплати ПДВ до бюджету. Як зазначає ДПАУ в листі від 31.01.2011 р. №2510/7/16-1417, відповідальність за порушення правил сплати (перерахування) податків, у т. ч. і встановлених Порядком №11, передбачено п. 126.1 ПКУ. Якщо платник податків не сплачує суми самостійно визначеного грошового зобов'язання протягом терміну, встановленого ПКУ, він притягується до відповідальності у вигляді штрафів. А відповідальність за зайве перерахування податку чинним законодавством не передбачено. Навпаки, відповідно до пп. 17.1.10 ПКУ платник податків має право на зарахування або повернення надміру сплачених сум податків.

Порядок повернення помилково перерахованих коштів встановлено ст. 43 ПКУ та спільним наказом ДПАУ, Мінфіну і Держказначейства від 21.12.2010 р. №974/1597/499. На жаль, у них не розглядається ситуація з надміру сплаченими на спеціальний рахунок сумами, тож питання про порядок повернення цих коштів доведеться вирішувати у ДПС за місцем реєстрації сільгосппідприємства. Також, на наш погляд, сільгосппідприємство, що здійснило переплату ПДВ на спеціальний рахунок, може використовувати її для зарахування ПДВ до сплати у майбутніх податкових періодах на підставі пп. 17.1.10 ПКУ, додаючи копію даного платіжного доручення до декларації з ПДВ разом із заявою з поясненням про фактично зараховані на спеціальний рахунок суми ПДВ за кожен звітний (податковий) період.

Чи може підприємство самостійно перерахувати суму переплати з спецрахунка назад на поточний рахунок? Гроші на спецрахунку мають цільове призначення: вони повинні перераховуватися тільки для оплати певних витрат. Контроль за використанням цих коштів здійснює ДПС. Перерахування цих коштів на поточний рахунок сільгосппідприємства передбачено лише з 01.01.2018 р. Тож питання з поверненням на практиці вирішуватиметься з територіальною ДПС, без її дозволу таке повернення може бути розцінене як нецільове використання коштів. Без встановленого порядку повернення ДПС цілком можуть посилатися на відсутність механізму реалізації норми ПКУ і забороняти таке повернення під загрозою санкцій.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру