Затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. №43
Нові норми на списання пального
Міністерство інфраструктури України наказом від 24.01.2012 р. №36 внесло зміни до Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу України від 10.02.98 р. №43 (далі — Наказ №43) (див. у «ДК» №8/2012)1. Отже, коротко розглянемо з погляду бухгалтера, як зміняться норми списання пального з 1 березня.
Наказ від 24.01.2012 р. №36 набирає чинності з 01.03.2012 р., крім додатка 1 та додатків Д, Е, Ж до Змін до Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених цим наказом, що набирають чинності з дня офіційного опублікування2. Нагадаємо, що при списанні пального підприємства користуються документом, датованим 1998 роком, до якого періодично вносяться зміни з урахуванням нових моделей автотранспорту.
1 З витягом із документа можна ознайомитися в «ДК» №8/2012, а з новою версією — на нашому сайті www.dtkt.com.ua в «ДК» №8/2012 у розділі «Документи для роботи. — Додатки до друкованого «ДК».
2 Станом на 14.02.2012 р. офіційно не опублікований.
Наказ №43 доповнено нормами на списання пального на легкові автомобілі, зокрема, на Audi, BMW, Volkswagen, Chevrolet, Honda, Hyundai, Lexus, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volvo.
Якщо ж підприємство придбаває новий автомобіль, норм витрат палива на який не передбачено, то слід подати заявку до ДП «ДержавтотрансНДIпроект», яке встановить тимчасові індивідуальні норми. Нагадаємо, що такі норми ДП розробляє в межах 45 календарних днів. Тимчасові індивідуальні норми встановлюють на визначений ДП «ДержавтотрансНДIпроект» період апробації, що триває до одного року. Форми заявок, які наводяться в додатках Д, Е, Ж, змінено.
Новими нормами передбачено значно більше коефіцієнтів, які дають змогу враховувати виконану транспортну роботу, кліматичні, дорожні та інші умови експлуатації. Якщо чинною редакцією передбачено 1 чи 2 коефіцієнти, то з 1 березня таких коефіцієнтів буде набагато більше. Крім того, в новій редакції Наказу №43 є багато приміток з вказівками використовувати найощадливіші норми.
Щодо «температурних» коефіцієнтів зазначимо, що оскільки коригуючі коефіцієнти та додаткові витрати палива на роботу автомобілів та обігрівачів салонів залежать від температури повітря, її (температуру) слід відповідним чином документувати. Так, у примітці 1 до пп. 3.1.1.1 нової редакції Наказу №43 зазначено, що дані щодо температури повітря повинні бути отримані:
1) або зведеннями територіального підрозділу державної служби гідрометеорології;
2) або за результатами власних вимірювань, належним чином задокументованих.
Новою редакцією нормативного документа наголошується, що суттєвих розбіжностей (більше 5° С) з даними Українського гідрометцентру бути не повинно (примітка 3 до пп. 3.1.1.1 Наказу №43 в новій редакції).
Збільшення норм витрат
При роботі в гірській місцевості згідно з пп. 3.1.2.1 Наказу №43 в новій редакції витрати палива можна збільшити за їздки залежно від висоти над рівнем моря таким чином:
— від 300 до 800 метрів — до 5%;
— від 801 до 2000 метрів — до 10%;
— від 2001 до 3000 метрів — до 15%;
— вище ніж 3001 метр — до 20%.
До змін норми витрат становили:
— від 500 до 1500 метрів — до 5%;
— від 1501 до 2000 метрів — до 10%.
Якщо при роботі в міських умовах згідно з пп. 3.1.4 старої редакції Наказу №43 норми витрат палива збільшувались залежно від чисельності населення, то змінами прописано, в яких містах і на скільки можна збільшити норми витрат пального. Так, наприклад, у межах міст Дніпропетровська, Донецька, Запоріжжя, Києва, Львова, Одеси, Харкова витрати пального дозволяється збільшити до 15%.
У разі потреби та за рішенням керівництва підприємства можуть бути застосовані диференційовані значення надбавки на роботу, яка потребує частих зупинок, залежно від фактичної середньої довжини їздки:
— до 5 км (включно), але більш ніж 3 км — до 10%;
— до 3 км (включно), але більш ніж 2 км — до 15%;
— до 2 км (включно), але більш ніж 1 км — до 20%;
— до 1 км (включно), але більш ніж 0,5 км — до 30%;
— до 0,5 км (включно) і менше — до 40%.
Якщо старою редакцією пп. 3.1.7 Наказу №43 при роботі у важких шляхових умовах (у кар'єрах, їзда полями, лісовими чи степовими ділянками, пересіченою місцевістю тощо) витрати пального дозволялося збільшити — до 20%, то в новій редакції цей підпункт доповнено нормою, згідно з якою при роботі в надважких шляхових умовах у період сезонного бездоріжжя, снігових чи піщаних заметів, сильного снігопаду та ожеледиці, паводків та інших стихійних лих, що потребують понижених швидкостей (до 20 км/год.), норми можна збільшити до 50%.
Міністерство дозволяє збільшити витрати палива при експлуатації автомобілів-ветеранів. Так, згідно з пп. 3.1.10 нової редакції Наказу №43 норми витрати збільшуються для автомобілів, що експлуатуються:
— більш ніж 5 років із загальним пробігом понад 100 тис. км — до 3%;
— більш ніж 8 років або із загальним пробігом понад 150 тис. км — до 5%;
— більш ніж 11 років або із загальним пробігом понад 250 тис. км — до 7%;
— більш ніж 14 років або із загальним пробігом понад 400 тис. км — до 9%.
Зменшення норм витрат
Змінами встановлюється зменшення норм витрат палива при їзді за межами міста, причому для легковиків навіть на 30% (чинна норма — 15%) на підставі пп. 3.2.1 нової редакції Наказу №43.
Також у пп. 3.2.4 зазначається: «За рішенням керівництва підприємства для всього автотранспортного парку підприємства або індивідуально для окремих транспортних засобів може бути встановлено додатковий коефіцієнт (або кілька значень коефіцієнта відповідно до різних умов експлуатації) коригування базової норми (будь-яке значення у відсотках), що зменшує її відповідно до фактичних потреб та встановленої внутрішньої політики підприємства щодо використання енергетичних ресурсів, застосування економних методів керування автомобілями, новітніх технологій, що дають змогу зменшити витрати моторних палив тощо».
Зазначимо також, що оновлений Наказ №43 доповнено таблицею 5.1 «Приклади колісних формул» (для бухгалтерів пояснимо, що в таблиці зазначено кількість ведучих коліс, що впливає на витрату пального).
Отже, бухгалтеру слід повідомити механіка, керівника, майстра з автотранспорту про новий нормативний документ, щоб 31 березня, крім закриття I кварталу, не переробляти звіт про використання ПММ. У наступних числах «ДК» розглянемо на прикладах застосування нових норм списання ПММ.
Богдана АНДРУЩАК, «Дебет-Кредит»