Лист НБУ від 09.06.2011 р. №25-111/1438-7141
Хто на практиці не зустрічався з такою банальною ситуацією, як отримання чи переказ коштів контрагенту з неправильним призначенням платежу? Чому було написане неправильне призначення платежу — ми зараз не розглядаємо, просто неправильне, та й усе. От, наприклад, ФОП на загальній системі оподаткування з видом діяльності «оптова торгівля» отримує кошти від свого покупця за виписаним ФОП рахунком, у якому в призначенні платежу написано не «оплата за товар», а «оплата за послуги». В бухгалтера паніка — що робити? Чи повертати кошти як помилково зараховані, чи, можливо, якось змінити призначення платежу?
Коментований лист НБУ якраз дає відповідь на це питання. Якщо факт переказу коштів вже відбувся (як у наведеному прикладі), то змінити призначення платежу можна без участі банку, а тільки між двома контрагентами — платником та отримувачем коштів. Тобто платник, який неправильно заповнив призначення платежу, має написати листа отримувачу коштів приблизно такого змісту: «Доводимо до вашого відома, що призначення платежу в платіжному дорученні №___ від _________ написано помилково неправильно. Просимо правильним вважати таке призначення платежу: «оплата за товар згідно з р/ф №___ від________». Підпис і дата.
Якщо ж платник зауважив неточності у призначенні платежу у платіжному дорученні, яке ще не опрацьоване банком, то в будь-який час до списання платежу з рахунка платника його (доручення) можна відкликати з обслуговуючого банку в порядку, визначеному внутрішніми правилами цього банку. А простіше — забрати/анулювати неправильне платіжне доручення, написати нове з правильним призначенням платежу.
Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»