Як відображається нарахування суми матзабезпечення в бухобліку розрахунків?
! Бухгалтерам
Відповідно до П(С)БО 16 «Витрати» витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.
Ураховуючи зазначене, Мінфін повідомляє, що оплата працівникам перших 5 днів непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів підприємства, відображається за дебетом рахунка 94 «Iнші витрати операційної діяльності» і кредитом рахунка 66 «Розрахунки за виплатами працівникам».
Нарахування суми матзабезпечення — допомоги з тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок ФСС з ТВП, відображається за дебетом субрахунка 378 «Розрахунки з державними цільовими фондами» і кредитом рахунка 66. Надходження грошових коштів на рахунок підприємства для виплати допомоги працівникам відображається за дебетом рахунка 31 «Рахунки в банках» і кредитом субрахунка 378, а виплата цієї допомоги працівникам — за дебетом рахунка 66 та кредитом рахунка 30 «Каса».
Лист Мінфіну від 06.09.2011 р. №31-08410-07-25/21750
Затверджено Положення про реєстрацію платників ПДВ та форми реєстраційних документів
! Платникам ПДВ
Мінфін затвердив Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, яким визначається порядок:
1) реєстрації платників ПДВ;
2) анулювання реєстрації платників ПДВ;
3) ведення реєстру платників ПДВ;
4) присвоєння індивідуального податкового номера платника ПДВ;
5) оприлюднення даних з Реєстру;
6) перереєстрації платників ПДВ та заміни свідоцтв про реєстрацію платників ПДВ;
7) ведення документації при реєстрації/анулюванні реєстрації платників ПДВ;
8) засвідчення копій свідоцтв про реєстрацію платників ПДВ.
Наказом встановлено, що обов'язковій перереєстрації не підлягають платники ПДВ, внесені до реєстру платників ПДВ до набрання чинності цим наказом, як і не підлягають обов'язковій заміні свідоцтва про реєстрацію платників ПДВ, видані до набрання чинності цим наказом.
Крім того, Положенням визначаються форми:
— заяв про реєстрацію платників ПДВ;
— свідоцтв про реєстрацію платників ПДВ;
— документів про анулювання реєстрації платників ПДВ;
— журналів реєстрації платників ПДВ;
— інших документів з питань реєстрації/анулювання реєстрації, перереєстрації та заміни свідоцтв про реєстрацію платників ПДВ.
Наказ Мінфіну від 07.11.2011 р. №1394
набере чинності з дня опублікування (станом на 13.12.2011 р. не опублікований)
Дивіденди, нараховані до 01.01.2011 р., оподатковуються за ставкою 15%
! Платникам дивідендів
Відповідно до пп. 170.5.4 ПКУ доходи фізосіб у вигляді дивідендів кінцево оподатковуються під час їх виплати за їх рахунок.
ДПС нагадує, що ПКУ передбачено: оподаткування доходів фізосіб, нарахованих за наслідками податкових періодів до 01.01.2011 р., здійснюється за ставками та згідно з нормами, що діяли до 01.01.2011 р., незалежно від дати їх фактичної виплати. Зазначена норма набрала чинності з 06.08.2011 р. Отже, починаючи з 06.08.2011 р. дивіденди, що нараховувались (виплачувались) за періоди до 01.01.2011 р., оподатковуються відповідно до Закону від 22.05.2003 р. №889 за ставкою 15%.
Лист ДПСУ від 18.11.2011 р. №5929/6/17-1115 див. у наступних числах «ДК»
ДПА вимагає платити за сміття у контейнерах
! Госпсуб'єктам — платникам екоподатку
Згідно з ПКУ об'єктом та базою обкладення екоподатком є, зокрема, обсяги та види (класи) відходів, що розміщуються у спеціально відведених для цього місцях чи на об'єктах протягом звітного кварталу.
Отже, госпсуб'єкт є платником екоподатку за розміщення відходів у випадку тимчасового розміщення (незалежно від терміну) відходів (у т. ч. побутових відходів), до їх передачі на утилізацію або розміщення іншому госпсуб'єкту (комунальному або спеціалізованому підприємству) в місця видалення відходів.
Лист ДПА у м. Києві від 26.10.2011 р. №10491/10/15-807
Порядок розрахунку відрядженого працівника з фізособою-СПД
! Роботодавцям
У разі якщо відряджений працівник проводить розрахунки готівкою з фізособою-підприємцем за отримані послуги з найму житлового приміщення та переїзду, було б доцільно, крім квитків, квитанцій, чеків, розрахунків тощо, отримувати копію документа, що підтверджує його держреєстрацію як суб'єкта підприємницької діяльності, а також копію свідоцтва про сплату єдиного податку. Після повернення з відрядження працівник зобов'язаний надати звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, при цьому головною умовою відшкодування витрат на відрядження є наявність оригіналів документів, що підтверджують вартість таких витрат (квитки, квитанції, чеки, розрахунки тощо).
У разі нарахування (виплати) доходів податковий агент повинен відобразити в податковому розрахунку за ф. №1ДФ такі виплачені доходи на користь всіх платників податків, у т. ч. виплачені на користь фізосіб-підприємців, під ознакою доходу «157».
Лист ДПАУ від 07.09.2011 р. №10077/5/15-1216
Затверджено нові статспостереження зі статистики промисловості
! Юрособам та фізособам-підприємцям, які займаються промисловістю
Держкомстат затвердив форму державного статспостереження зі статистики промисловості №1-П(ф) (місячна) «Терміновий звіт про виробництво промислової продукції (товарів, послуг) за видами» та №1-П (місячна) «Терміновий звіт про виробництво промислової продукції (товарів, послуг) за видами».
Зазначені форми подаються зі звіту за січень 2012 року.
Форма №1-П(ф) (місячна) поширюється на фізосіб-підприємців, які займаються промисловими видами діяльності, а форма №1-П (місячна) — на юросіб та їхні відокремлені підрозділи, які займаються промисловими видами діяльності.
Накази Держкомстату від 02.12.2011 р. №328 та №329 чинні з 02.12.2011 р.
Затверджено Порядок розміщення кіосків
! СПД
Мінрегіонбуд затвердив Порядок, згідно з яким тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності (ТС) може мати торгове, побутове, соціально-культурне або інше призначення. Вона є одноповерховою спорудою, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд. Крім того, ТС обов'язково встановлюється тимчасово, без облаштування фундаменту.
Процедура отримання дозволу на розміщення тимчасової споруди відбувається у два етапи.
Спочатку необхідно буде звернутися до виконавчого органу відповідної ради або адміністрації із заявою-запитом (довільної форми) про можливість розміщення ТС. До неї додається низка документів, а саме: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС (виконані замовником у довільній формі) та реквізити замовника (найменування, П. I. Б., адреса, контактна інформація).
Після позитивного рішення про відповідність передбачуваного місця розташування ТС будівельним нормам, процес прийняття якого має тривати максимум 18 днів, необхідно отримати паспорт прив'язки тимчасової споруди — основний дозвільний документ.
Наказ Мінрегіонбуду від 21.10.2011 р. №244 чинний з 12.12.2011 р.
Затверджено Порядок надання молодіжних житлових кредитів
! Фізособам
Кабмін затвердив Порядок надання кредитів позичальникам Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву».
Корисним він стане не лише тим, хто тільки планує звернутись до держави за допомогою у вирішенні квартирного питання.
Так, скористатися ним зможуть і ті особи, що уклали договори про будівництво житла із забудовниками до 1 липня 2011 р. та кошти яких вже інвестовано в об'єкти, будівництво яких, у порушення умов таких договорів, не розпочато, або порушено строки прийняття об'єктів в експлуатацію не менше ніж на дев'ять місяців.
Порядок визначає механізм надання пільгового кредиту, передумови для того, щоб його отримати, необхідний перелік документів для цього, а також черговість їх надання (кредитів).
Загалом документ містить чимало корисної інформації і стане у нагоді тим, хто планує звернутися по допомогу до держави з приводу кредитування. Звісно, за умови, що певна частина від вартості житла вже є в наявності.
Постанова Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 р. №1231 чинна з 03.12.2011 р.
Діяльність у сфері інтелектуальної власності не підлягає ліцензуванню
! Юрособам та фізособам
ВРУ внесла зміни до Закону від 01.06.2000 р. №1775 «Про ліцензування певних видів господарської діяльності».
Змінами із зазначеного Закону вилучено п. 8 ч. 1 ст. 9, відповідно до чого діяльність у сфері інтелектуальної власності вилучено з переліку видів госпдіяльності, що підлягають ліцензуванню.
Закон України від 15.11.2011 р. №4023-VI чинний з 10.12.2011 р.
Затверджено Порядок збільшення (зменшення) статутного капіталу публічного/приватного АТ
! АТ
ДКЦПФР затвердила Порядок збільшення (зменшення) статутного капіталу публічного або приватного акціонерного товариства. Дія цього Порядку поширюється на публічні та приватні АТ (крім інститутів спільного інвестування), які здійснюють збільшення або зменшення статутного капіталу, і не поширюється на випадки збільшення статутного капіталу АТ, яке здійснюється у зв'язку з переведенням зобов'язань товариства в акції, зміни розміру статутного капіталу АТ під час приєднання або виділу.
Зокрема, АТ не має права приймати рішення про збільшення статутного капіталу шляхом публічного розміщення акцій у випадках, якщо розмір власного капіталу є меншим, ніж розмір його статутного капіталу.
Переважне право акціонерів на придбання акцій, що додатково розміщуються АТ, діє лише в процесі приватного розміщення акцій.
Рішення Держкомісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.08.2011 р. №1181 чинне з 12.12.2011 р.
Право на амортизацію має платник податку на прибуток, який поніс витрати на ОЗ
! Платникам податку на прибуток
ДПСУ зазначає, що операція з передачі ОЗ від головного підприємства до відокремленого підрозділу не призводить до збільшення доходів та витрат у юрособи (головного підприємства) та у відокремленого підрозділу (філії).
Амортизації підлягають витрати на придбання ОЗ для їх використання в госпдіяльності, тому право на нарахування амортизації має той платник податку на прибуток, який фактично поніс витрати на придбання ОЗ та у якого вони відображені на балансі.
Лист ДПСУ від 11.11.2011 р. №5402/6/15-1215 див. «ДК» №51-52/2011
Зміни до постанов з питань оцінки майна
! Госпсуб'єктам
Кабмін вніс зміни до:
1. Порядку визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей.
2. Порядку повернення у державну власність об'єктів приватизації у разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об'єктів.
3. Методики оцінки майна.
Відповідно до цих змін розмір збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей визначається шляхом проведення незалежної оцінки відповідно до національних стандартів оцінки. У разі визначення розміру збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі, територіальній громаді або госпсуб'єкту з державною (комунальною) часткою у статутному (складеному) капіталі, розмір збитків визначається відповідно до методики оцінки майна, затвердженої КМУ.
У разі виявлення збитків, завданих державі покупцем об'єкта приватизації за час володіння ним, їх розмір визначається за методикою оцінки майна, затвердженою КМУ (Методика №1891).
Крім того, змінами встановлено, що положення Методики №1891 застосовуються, зокрема, для проведення оцінки майна при визначенні розміру збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі, територіальній громаді або суб'єкту господарювання з державною (комунальною) часткою у статутному (складеному) капіталі, у разі необхідності обґрунтування наявності або встановлення фактів розкрадання, нестачі, знищення (псування) майна.
Відповідно до цього зазначена Методика доповнена новим розділом «Визначення розміру збитків, що призвели до завдання майнової шкоди».
Постанова КМУ від 07.12.2011 р. №1253
набере чинності з дня опублікування (станом на 13.12.2011 р. не опублікована)
Застосовання коефіцієнта розподілу сум ПК
! Платникам ПДВ
ДПС нагадує, що у разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково — ні, до сум податку, які платник має право віднести до ПК, включається та частка сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг в оподатковуваних операціях.
Визначена частка використання товарів/послуг та/або необоротних активів в оподатковуваних операціях застосовується протягом поточного календарного року при визначенні податкового кредиту і заповненні ряд. 15.1 (кол. Б) декларації.
Тож розрахунок частки використання за обсягами постачання за попередній рік (заповнення табл. 1 дод. Д7) здійснюється раз в рік і подається разом з декларацією за останній звітний період такого попереднього року.
У випадку коли під час проведення перевірки ДПС визначила відсоток розподілу сум податкового кредиту, який не відповідає відсотку, визначеному платником, при розрахунку суми ПК застосовується коефіцієнт розподілу, визначений під час проведення перевірки органами ДПС. При цьому цей коефіцієнт має застосовуватися платником при визначенні ним ПК до завершення поточного календарного року та враховуватись при визначенні коефіцієнта перерахунку ПК за поточний календарний рік.
Лист ДПСУ від 15.11.2011 р. №6253/7/15-3417-07 див. у наступних числах «ДК»
Оподаткування витрат підприємств-виробників на гарантійні ремонти
! Юрособам-СПД
Відповідно до пп. 140.1.4 ПКУ при оподаткуванні враховуються будь-які витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платником, вартість яких не компенсується за рахунок покупців таких товарів, у розмірі, що відповідає рівню гарантійних замін, прийнятих (оприлюднених) платником.
Відповідно до зазначеної норми ПКУ та Закону «Про захист прав споживачів» Кабміном затверджено Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, який визначає відносини між споживачами, які придбавають технічно складні побутові товари для власних побутових потреб, та їх виробниками, продавцями і виконавцями робіт з гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни товарів.
При цьому ДПСУ вважає, що надання права юрособам-СПД — виробникам на включення до складу витрат будь-яких витрат на гарантійний ремонт (обслуговування) чи гарантійні заміни товарів може призвести до використання ними додаткових схем ухилення від оподаткування.
Лист ДПСУ від 11.11.2011 р. №2598/5/15-1316
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»