• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПАУ від 10.05.2011 р. №5593/5/23-4015/377

ДПАУ в коментованому листі повернулася до питання щодо оформлення направлення на проведення перевірок органами ДПС.

ДПАУ стверджує, що посадові особи органу ДПС мають право приступити до проведення документальної виїзної та фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених ПКУ, та за умови пред'явлення направлення на проведення таких перевірок. Ці підстави визначені, зокрема, у статтях 77, 78 та 80 ПКУ.

Вимоги щодо оформлення направлення на перевірку встановлено пунктом 81.1 ст. 81 ПКУ.

При цьому непред'явлення платникові податків направлення на проведення перевірки або пред'явлення направлення, оформленого з порушенням вимог, установлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб органу ДПС до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки. Відмова платника податків від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці другому цього пункту, не дозволяється. Таке твердження ДПАУ справді відповідає вимогам ПКУ. На цьому наголошував і Держкомпідприємництва в листі від 19.05.2011 р. №4497.

Щодо правил оформлення направлень у частині їх підписання, то, на нашу думку, згідно із зазначеним пунктом підписувати їх може лише керівник або заступник керівника податкового органу, підпис яких скріплюється печаткою.

Відповідно до ст. 2 Закону про ДПС1 посада — це визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця державного органу та його апарату, на яку покладено встановлене нормативними актами коло службових повноважень.

1 Закон України від 16.12.93 р. №3723-ХII «Про державну податкову службу в Україні».

Посадовими особами відповідно до цього Закону вважаються керівники та заступники керівників державних органів та їх апарату, інші державні службовці, на яких законами або іншими нормативними актами покладено здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.

Тому з урахуванням приписів ст. 2 Закону про ДПС право підпису на направленнях мають лише керівники та заступники керівників відповідних органів ДПС, тобто в даному випадку йдеться про керівника чи заступника керівника тої ДПI (ОДПI), де платник податку, перевірка якого планується, перебуває на обліку. Це за загальним правилом.

Водночас тут треба врахувати й останні зміни, внесені до Наказу ДПАУ від 27.05.2008 р. №355 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків».

Так, з урахуванням змін дещо спрощено процедуру залучення працівників органів ДПС відповідного регіону (вищого рівня) до перевірки, яка проводиться за наказом керівника органу ДПС за основним місцем обліку платника, — таке залучення можливе за письмовим дозволом (погодженням), а не наказом голови ДПА у АРК, областях, мм. Києві та Севастополі (така вимога містилась у п. 1.11 Наказу №355).

Орган ДПС вищого рівня, працівники якого очолюють (проводять) перевірку, зобов'язаний забезпечити складання та вручення платникові податків направлень на проведення перевірки, які виписуються на бланку органу ДПС вищого рівня.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру