• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПАУ від 27.04.2011 р. №11892/7/23-4017/345

Зміни у перевірках підприємств

ДПАУ внесла зміни до організації та порядку проведення документальних перевірок, причому не окремим документом, а шляхом внесення змін до Методрекомендацій №355. Тому ці зміни надіслано листом ДПАУ від 27.04.2011 р. №11892/7/23-4017/345 (див. у «ДК» №21/2011) для використання в роботі податковими адміністраціями областей, м. Києва та Севастополя. Про них і йтиметься у цій статті.

Коментованим листом ДПАУ звертає увагу на прийняті зміни щодо організації та порядку проведення перевірок платників податків в умовах дії Податкового кодексу України.

Нагадаємо, що в повідомленні прес-служби Мін'юсту від 30 червня 2010 року зазначається, що методичні рекомендації за своєю правовою природою мають рекомендаційний, роз'яснювальний і відомчий характер і не є обов'язковими до виконання. У разі ж якщо вони містять нові правові норми, вони мають бути викладені виключно в нормативно-правових актах, затверджених відповідними розпорядчими документами та зареєстрованих у Мін'юсті в установленому законодавством порядку.

Тож Наказ ДПАУ від 27.05.2008 р. №355 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків», який, на думку Мін'юсту, містив правові норми, підлягав або скасуванню, або реєстрації у встановленому порядку як нормативно-правовий акт. Зазначимо, однак, що, на нашу думку, слід чітко розуміти, що методрекомендації — вони на те й рекомендації, що мають рекомендаційний характер, і говорити про наявність в них правових норм не доводиться. При цьому не всі нормативні акти підлягають реєстрації, а лише ті, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. Так, наприклад, внутрішні документи (посадові інструкції, технічні регламенти тощо), хоча й містять правові норми, але прав і свобод громадян не зачіпають (принаймні не повинні зачіпати) і реєстрації не підлягають. Хоча, оскільки такі методрекомендації все-таки затверджуються ДПАУ, вони є обов'язковими до виконання працівниками органів ДПС.

Сам Наказ №355 зазнав значних змін і має тепер справді лише роз'яснювальний характер, проте натомість затверджено новий Наказ ДПАУ від 14.04.2011 р. №213. Окреслимо окремі зміни з урахуванням викладеного у коментованому листі.

Документи на право проведення перевірки

Відповідно до пунктів 81.1, 78.4 — 78.5, 80.2, 80.5 ПКУ право на проведення перевірки надається за умови:

1) пред'явлення направлення з підписом посадової особи платника податків (представником) про ознайомлення — для документальної виїзної планової перевірки (копія наказу не надається платнику перед початком планової перевірки, проте вона має бути надіслана йому згідно з п. 77.4 ПКУ разом із повідомленням про початок перевірки);

2) пред'явлення направлення з підписом посадової особи про ознайомлення, а також вручення копії наказу керівника органу ДПС під розписку платникові податків — для фактичної та документальної позапланової перевірок.

У коментованому листі ДПАУ наголошує на запровадженні єдиного порядку оформлення направлень на проведення документальних виїзних та фактичних перевірок та їх реєстрації у єдиному журналі обліку.

Крім того, направлення на проведення перевірки виписуються окремо на кожну посадову особу, що направляється на перевірку, та при виході на перевірку не вручаються, а пред'являються під розписку платнику податків, у зв'язку з чим продовження термінів проведення перевірки не потребує виписування нових направлень.

Щодо продовження термінів перевірок, які були розпочаті до набрання чинності Методичними рекомендаціями №213 на підставі направлень, виписаних відповідно до примірних зразків, передбачених Наказом №355, то ДПАУ зазначає, що в цьому разі можливе оформлення нових направлень відповідно до Методичних рекомендацій №213.

Повідомлення про невиїзні документальні перевірки

Усім відомо, що відповідно до п. 79.3 ПКУ присутність платника податків під час проведення документальної невиїзної перевірки не обов'язкова. Проте це не означає, що такий платник позбавлений права знати про час та дату її проведення. Адже відповідно до п. 79.2 ПКУ платнику податків надсилається (з повідомленням про вручення) копія наказу про проведення такої перевірки та повідомлення про дату, час та місце. Наказом №213 передбачено зразок такого повідомлення.

Залучення до перевірок працівників органу ДПС вищого рівня

Нагадаємо, що згідно з попередньою редакцією п. 1.1 Наказу №355 за рішенням голови ДПА України можуть проводитися виїзні планові та позапланові перевірки платників податків із залученням працівників органів ДПС України будь-якого рівня. До проведення виїзних планових та позапланових перевірок платників, що проводяться за рішенням керівників інших органів ДПС, працівники органів ДПС будь-якого рівня можуть залучатися за письмовим дозволом заступника голови ДПА України.

Наразі ДПАУ нагадує, що Наказом №213 дещо спрощено процедуру залучення працівників органів ДПС відповідного регіону до перевірки, яка проводиться за наказом керівника органу ДПС за основним місцем обліку платника, — таке залучення можливе за письмовим дозволом (погодженням), а не наказом голови ДПА у АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.

Крім того, орган ДПС вищого рівня, працівники якого очолюють (проводять) перевірку, зобов'язаний забезпечити складання та вручення платнику податків направлень на проведення перевірки, оформлених з дотриманням вимог Кодексу та Наказу №213. При цьому направлення виписуються на бланку органу ДПС вищого рівня та реєструються у відповідному журналі цього органу ДПС.

I якщо процедура організації перевірки органом ДПС вищого рівня зрозуміла, то щодо залучення працівників інших органів ДПС проблема залишається. Адже і надалі виникатимуть запитання:

1. Чи має бути такий письмовий дозвіл (погодження) надано/пред'явлено платнику податків, адже, як свідчить практика попередніх років, про подібні дозволи на залучення працівників органів ДПС вищого рівня чи іншого органу ДПС не згадувалося ні в направленнях, ні в наказах? Навіть пізніше в акті перевірки про це не було зазначено жодного слова. При цьому при вирішенні спорів у суді цьому надавалася відповідна оцінка.

2. Керівником якого органу ДПС має бути видано та підписано наказ про проведення фактичної та документальної позапланових перевірок у такому разі? Адже, по-перше, п. 81.1 ПКУ ставить дійсність направлення у залежність від наявності підпису відповідного керівника органу ДПС. По-друге, треба знати, хто очолює перевірку і хто має право підписувати наказ про її проведення. Iнакше у всіх випадках недопуску платник податків апріорі матиме рацію — складені документи на перевірку не відповідатимуть положенням ПКУ щодо права на проведення перевірки органом ДПС із залученням працівників органу ДПС вищого рівня.

Акт перевірки та податкові повідомлення-рішення

За результатами перевірки на бланку органу ДПС, що очолює перевірку, у порядку та в терміни, передбачені Кодексом, складається акт перевірки. Заперечення до акта перевірки також розглядає орган ДПС, що очолив перевірку (це може бути орган вищого рівня).

Однак, не зважаючи на те, який орган очолив перевірку, податкові повідомлення-рішення надсилаються виключно органом ДПС за основним місцем обліку платника податків.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру