Прогрес триває, відповідно, змінюються чинні документи, а натомість затверджуються нові. Коментованим наказом від 17.03.2011 р. №216 (далі — Наказ №216), який набирає чинності з 27.05.2011 р.1, ДМСУ затвердила Умови електронного декларування (далі — Умови №216) та внесла зміни до Порядку здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, які декларуються з поданням ВМД та документів контролю за переміщенням товарів (попереднього повідомлення та попередньої митної декларації) в електронному вигляді.
Цей порядок затверджено наказом Держмитслужби від 26.09.2007 р. №800. Фактично Умови №216 мають замінити чинний нині Порядок визначення підприємств, до товарів яких може застосовуватися процедура електронного декларування2.
1 Набирає чинності через 30 днів з дня його офіційного опублікування, «Офіційний вісник України», 2011, №29 (26.04.2011), ст. 1280.
2 Порядок №669, затверджений наказом ДМСУ від 08.08.2007 р. №669, див. «ДК» №37/2007.
Порядок утратить чинність одночасно з набранням чинності Умовами №216.
Проаналізуймо, що зміниться для підприємств з 27.05.2011 р., якщо вони захочуть проводити електронне декларування. Для початку ті підприємства, які вже занесені до Реєстру підприємств, до товарів яких може застосовуватися процедура електронного декларування, відповідно до Порядку №669 автоматично потрапляють (будуть перенесені) до Реєстру підприємств, допущених до електронного декларування. Якщо ж підприємство виявить бажання бути допущеним до електронного декларування наприкінці травня поточного року, то це йому, можливо, зробити буде навіть легше. Якщо раніше підприємство мало відповідати певним критеріям, щоб потрапити до Реєстру, то в Умовах №216 таких вимог вже немає. Це, своєю чергою, сприятиме плавному переходу до електронного декларування всіма охочими підприємствами (підприємцями) — учасниками ЗЕД. Тепер, як і раніше, треба буде подати заяву довільної форми. До заяви додається копія облікової картки суб'єкта ЗЕД, завірена печаткою підприємства. Проте треба буде додати два оригінали договору, підписані керівником підприємства та скріплені його печаткою. Під договором розуміється договір про надання посадовим особам митних органів права безперешкодного доступу до фінансових і банківських документів підприємства, що стосуються переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України, після закінчення митних процедур і пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України (додається), що укладається між підприємством та ДМСУ. Примірну форму договору затверджено наказом ДМСУ від 24.03.2008 р. №260. Також підприємство має надати інформацію про електронну адресу, яка використовуватиметься підприємством для передання електронних ВМД та інших електронних документів митним органам і отримання ним зворотної інформації від митних органів.
Заява реєструється в ДМСУ1 і розглядається протягом тридцяти календарних днів з дня її реєстрації.
1 Порядок реєстрації передбачений п. 3.3 Примірної інструкції з діловодства у міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою КМУ від 17.10.97 р. №1153.
Раніше заява подавалася до митного органу, де підприємство було зареєстроване, а після розгляду (протягом 15 днів) можна було отримати подання митного органу на включення підприємства до Реєстру. Таке подання надсилалося до ДМСУ, де також розглядалося 15 днів з моменту отримання. Тепер заява подається безпосередньо до ДМСУ.
Результатом внесення підприємства до Реєстру буде видання Держмитслужбою наказу (як і раніше). Підприємство про такі події має бути поінформоване у строк, що не перевищує п'яти робочих днів з дня видання відповідного наказу Держмитслужби. Запис про підприємство в Реєстрі проводиться відповідальними посадовими особами протягом одного робочого дня з дня видання відповідного наказу Держмитслужби. Відомості про підприємства, унесені до Реєстру, розміщуються на веб-сайті Держмитслужби за адресою www.customs.gov.ua у розділі «Електронна митниця» та в Єдиній автоматизованій інформаційній системі Держмитслужби (п. 6 розділу I Умов №216).
Зміни до Реєстру вносяться Держмитслужбою у разі зміни найменування (прізвища, імені, по батькові) суб'єкта та/або зміни ідентифікаційного коду підприємства у Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України. Порядок внесення змін до Реєстру подібний до порядку внесення суб'єкта до Реєстру. Так само треба заповнити заяву довільної форми. Разом із заявою подати два оригінали додаткового договору до чинного договору та копію свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи (копію свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи — підприємця). Що таке додатковий договір — наразі невідомо. Чи повинен він мати типову форму вже укладеного договору, ми не знаємо. Думаємо, що будуть відповідні роз'яснення від Держмитслужби. Документи про зміни до відомостей, втім, як і документи про самі відомості, реєструються та розглядаються на тих самих умовах у Держмитслужбі. Внесення змін про підприємство до Реєстру оформлюється також наказом ДМСУ з повідомленням заявника про видання такого наказу у строк, що не перевищує п'яти робочих днів з дня його видання. Номер, за яким підприємство чи ФО вносять до Реєстру, присвоюється раз і назавжди, не змінюється при внесенні змін і не може бути переданий іншому підприємству — у разі виключення підприємства — власника номера з Реєстру. Причому виключення суб'єкта з Реєстру можливе тільки в одному випадку — у разі припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця).
Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»