• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПА у м. Києві від 03.03.2011 р. №2074/10/31-606

У листі від 03.03.2011 р. №2074/10/31-606 ДПА у м. Києві торкається деяких актуальних питань щодо обкладення ПДВ.

1. Копії записів у реєстрах виданих та отриманих податкових накладних (далі — Реєстр) в електронному вигляді є невід'ємною частиною декларації, подаються платником до органу ДПС щомісяця одночасно з декларацією. Платники, які застосовують квартальний звітний (податковий) період, копії записів у Реєстрах в електронному вигляді подають без декларації, але щомісяця в терміни, що передбачені для подання податкової звітності (календарний місяць). Це підтверджується п. 201.15 ПКУ та Порядками №9691, №10022 та №413.

Тому кожного наступного місяця складається новий Реєстр, нумерація в якому розпочинається з №1. Нумерація податкових накладних кожен місяць може починатися також заново. За вибором платника можна вести наскрізну нумерацію ПН весь рік (див. у «ДК» №17-18/2011). Відповідно до пунктів 9.1, 11.1 Порядку №1002 у розділ I графи 1 Реєстру записується порядковий номер ПН (порядковий номер ПН відповідає порядковому номеру запису в Реєстрі). У розділі II графи 1 проставляється номер запису ПН. Цей номер запису переноситься на зазначений документ. Фактично за податковий рік у платника ПДВ буде 12 Реєстрів.

Що стосується великих підприємств із значною кількістю виданих та отриманих податкових накладних, відповідно, із значною кількістю записів у Реєстрі, то у службовому полі для відмітки номера порції — рядок 013 — наводиться числове значення від 01 до 99. У коментованому листі уточнюється, що Реєстри, які містять значну кількість записів, рекомендується подавати порціями не більше 20 тисяч записів. Тому якщо платник ПДВ подає одну копію Реєстру, у службовому полі — рядок 013 — треба зазначити 01.

2. Нову форму податкової накладної затверджено наказом ДПАУ від 21.12.2010 р. №969. Наказ набрав чинності з дня офіційного опублікування 10 січня 2011 року. Також з цієї дати почали використовуватися нові форми Реєстрів.

Наприклад, якщо покупець — платник ПДВ отримав ПН за старою формою із запізненням, приміром у березні, він має право відобразити її у Реєстрі в періоді отримання (таке право зберігається протягом 365 к. д. з дати виписки ПН відповідно до п. 198.6 ПКУ)4.

1 Наказ ДПАУ від 21.12.2010 р. №969 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку її заповнення».

2 Наказ ДПАУ від 24.12.2010 р. №1002 «Про затвердження форми Реєстру виданих та отриманих податкових накладних та Порядку його ведення».

3 Наказ ДПАУ від 25.01.2011 р. №41 «Про затвердження форм та порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість».

4 Пам'ятайте про фіскальну позицію ДПАУ, див. лист ДПАУ від 22.02.2011 р. №4905/7/16-1517-10, «ДК» №15/2011.

На практиці у багатьох платників бухгалтерська програма «1С» була поновлена набагато пізніше 10 січня, через що податкові накладні виписувалися заднім числом. Тому платників ПДВ просимо звернути увагу на чинну форму ПН на дату виникнення зобов'язань. Особливо це стосується покупців, які відносили суми податку до складу ПК. Адже первинні документи повинні складатися за чинними формами у період здійснення операції.

Якщо порівняти стару форму ПН з новою, можна зробити висновок, що зовні це різні документи (хоча інформація загалом залишилася незмінною).

3. Нова форма ПН передбачає наявність певної кількості комірок для цифрових реквізитів документа. Податківці у своїх консультаціях вже не вперше зазначають: якщо номер цивільно-правового договору містить більше шести розрядів, то платник податку має право додати потрібну кількість комірок (заповнення реквізиту «Дата виписки податкової накладної» розглядався у «ДК» №13/2011, див. також у «ДК» №17-18/2011). Зверніть увагу, що до обов'язкових реквізитів належить вид цивільно-правового договору (див. п. 201.1 ПКУ). Тому в принципі можна оспорювати недійсність ПН з неправильним номером або відсутністю номера договору. У листі також зазначається: якщо продавцю надається знижка, то у графі 6 «Ціна постачання одиниці товару/послуги без врахування ПДВ» ПН необхідно відображати фактичну (з урахуванням знижки) відпускну ціну товару без урахування ПДВ. У старій формі ПН надання знижки відображалось у розділі IV ПН.

У коментованому листі згадується лист ДПАУ від 20.01.2011 р. №1390/7/16-1517-01 (див. «ДК» №10/2011): «відмовитися від використання податкової пільги чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів платник податків має право лише тоді, коли звільнення надається безпосередньо платникові податків, а не окремим операціям з постачання тих чи інших товарів чи надання тих чи інших послуг». А це означає, наприклад, що при здійсненні операцій з постачання окремих товарів (послуг), визначених у ст. 197 ПКУ, це пільговані операції — звільнені від оподаткування1.

1 Продавець у зв'язку з отриманням податкових пільг складає квартальний звіт про суми податкових пільг за формою згідно з додатком до Постанови КМУ від 27.12.2010 р. №1233.

Проте ця пільга надається не окремим платникам податків, а застосовується при здійсненні передбачених операцій. Тому якщо помилково на такі операції буде виписано ПН, на підставі якої покупець відобразить суму ПДВ у складі ПК, такий кредит не буде визнано.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру