• Посилання скопійовано

Коментар

Норми пп. 140.1.4 ПКУ дозволяють підприємству відносити до складу витрат діяльності будь-які витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платником податку, вартість яких не компенсується за рахунок покупців таких товарів, але, зверніть увагу, у розмірі, що відповідає рівню гарантійних замін, прийнятих/оприлюднених1 платником податку.

Норма про гарантійні та ремонтні ВВ раніше була прописана в пп. 5.4.3 Закону про прибуток, але такі витрати лімітувалися і становили не вище 10 відсотків від сукупної вартості таких товарів, що були продані та за якими не закінчився строк гарантійного обслуговування. Як бачите, ПКУ обмеження в 10% вже не містить.

Як і раніше, якщо реалізація товарів платником податків передбачає здійснення гарантійних замін товарів, то такий платник податку зобов'язаний вести облік покупців, що отримали таку заміну товарів або послуги з ремонту (обслуговування), відповідно до порядку, затвердженого ДПС. З 01.04.20112 року такий механізм обліку буде чинний на підставі Порядку, затвердженого наказом ДПАУ 28.02.2011 р. №112 (далі — Порядок №112).

Його метою є визначення витрат платника податку на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платником податку, вартість яких не компенсується за рахунок покупців таких товарів.

Попередником коментованого документа є наказ ДПАУ від 27.03.97 р. №2033, він був набагато об'ємнішим за свого «наступника».

1 Оприлюднення за своєю суттю означає розповсюджене в рекламі, технічній документації, договорі або іншому документі зобов'язання продавця щодо умов та строків гарантійного обслуговування (ост. абзац пп. 140.1.4 ПКУ).

2 Дата набрання чинності коментованим документом.

3 Втратив чинність з набранням чинності Наказом №112, тобто з 01.04.2011 р.

Так, наприклад, з нового Порядку зникли вимоги щодо зобов'язання продавця при продажу видати покупцю документи, які б засвідчували факт купівлі, право покупця для усунення дефектів звернутися за вибором або до виробника, або до продавця. Крім того, Наказом №203 були чітко розписані сам механізм та порядок повернення бракованого товару (відмови від неякісних послуг), зараз цього немає. I це логічно, тому що всі ці нюанси прописані у відповідних нормативних документах, таких як Закон про захист прав споживачів1, Закон про РРО2.

1 Закон України від 12.05.91 р. №1023-XII «Про захист прав споживачів».

2 Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР.

Облік гарантійних операцій має бути згруповано за такими видами (групами) усунення недоліків товарів:

1) безоплатне усунення недоліків товару;

2) відшкодування витрат на усунення недоліків товару;

3) пропорційне зменшення ціни;

4) заміна товару таким же товаром або аналогічним, з числа наявних у продавця (виробника) товарів;

5) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми.

До внесення змін окремою групою усунення недоліків була заміна таким же товаром іншої моделі з відповідним перерахуванням купівельної ціни. Зараз такої групи немає. Таке уточнення є досить логічним, адже п. 7 ст. 8 Закону про захист прав споживачів регламентує під час заміни товару з недоліками таким же товаром іншої марки (моделі, артикула, модифікації) перерахунок за таким механізмом:

1) у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну (якщо міняємо на дорожчу марку, то покупець здійснює доплату — витрат продавця немає, а коментований Порядок №112 регламентує саме витрати);

2) у разі зниження ціни — виходячи з вартості на час купівлі (перерахунку не відбувається, витрат продавець не несе).

Саме тому перерахунок купівельної ціни є поза увагою Порядку №112.

Як і раніше, цей перелік видів усунення дефектів є виключним. Зверніть увагу, облік бракованих товарів необхідно вести і в кількісному, і в грошовому вимірах.

Як раніше його попередник, так тепер і Порядок №112 затвердив книгу обліку покупців, що отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування). Зверніть увагу, що за змістом графи книги не змінилися. За кожним ремонтним/гарантійним випадком мають бути заповнені реквізити покупця, дати продажу, звернення за ремонтом/гарантією та їх отримання, мають бути заповнені кількість та ціна товару, з окремим виділенням суми ПДВ, а також один із 5 вищеназваних видів усунення недоліків.

Така книга має зберігатися три роки, бути прошнурованою, пронумерованою та скріпленою печаткою і підписом керівника суб'єкта господарювання або його уповноваженого представника. Порядок №112 містить вказівки, які дані до якої графи книги мають бути занесені. Окремо звертаємо увагу, що до графи 5 заноситься ціна товару, роботи, послуги з ПДВ (якщо продавець — платник ПДВ) і в графі 6 окремо виділяється сума ПДВ у тому числі. Записи в книзі здійснюються за всіма проведеними операціями не пізніше дати отримання покупцем замінених товарів або послуг з гарантійного ремонту (обслуговування). Щодо дати записів, то нагадуємо, що, як і в попередній книзі, вони здійснюються тільки після дати отримання покупцем замінених товарів або послуг з гарантійного ремонту (обслуговування), тобто за фактом підписання акта чи видаткової накладної обома сторонами.

Окремо звертаємо увагу, що, як і раніше, заміна без належного ведення зазначеного обліку, тобто недотримання норм Порядку №112 — відсутність відповідного запису в книзі, не дає права на збільшення витрат продавця такого товару на вартість замін.

Юлія КЛОВСЬКА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру