• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПАУ від 21.01.2011 р. №1600/7/10-1017/220

Податкові консультації від ДПС

Листом ДПАУ від 21.01.2011 р. №1600/7/10-1017/220 (див. у «ДК» №14/2011) органи ДПС надсилають для використання в роботі Методичні рекомендації щодо надання органами ДПС письмових податкових консультацій. Методрекомендації встановлюють загальні вимоги з підготовки та порядку надання платникам податків письмових податкових консультацій контролюючим органом.

Екскурс у минуле

Раніше, коли був чинний Закон №2181, податківцями видавались узагальнюючі податкові роз'яснення (затверджувалися наказами) та податкові роз'яснення (надавалися на запит платника податків). Такі роз'яснення вважались оприлюдненням офіційного розуміння податковими органами окремих положень законодавства. Узагальнюючими податковими роз'ясненнями мали право користуватись усі платники податків при обрахуванні сум податкових зобов'язань та під час проведення апеляційних процедур. Але роз'яснення не мали сили нормативно-правового акта і не могли оскаржуватись у суді.

Сучасні податкові роз'яснення

Відповідно до пп. 14.1.172 ПКУ «податкова консультація — допомога контролюючого органу конкретному платнику податків стосовно практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган». Iз визначення поняття відразу зрозуміло, що тепер консультації надаються окремому платнику, мають індивідуальний характер і можуть використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію. Відповідно такі консультації не можуть застосовуватись як загальні всіма платниками податків. Усі решта платники мають можливість лише дізнатися про позицію ДПС у схожій ситуації.

Якщо раніше роз'яснення не могли оскаржуватись у суді, тепер платник податків може оскаржити до суду як правовий акт індивідуальної дії податкову консультацію податкового органу, викладену в письмовій формі.

Порядок надання податкових консультацій

Методрекомендації стосуються лише порядку надання платникам податків письмових консультацій податковими органами.

Відповідно до п. 52.3 ПКУ, за вибором платника консультація надається в усній або письмовій формі. Відразу наголошуємо, що оскаржити в суді можна податкову консультацію контролюючого органу, викладену в письмовій формі, якщо, на думку платника податків, така консультація суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору (див. п. 53.3 ПКУ). Відповідно до п. 9 Методрекомендацій, якщо суд визнав консультацію недійсною, орган ДПС зобов'язаний скасувати цю консультацію у разі набрання рішенням суду законної сили.

ПКУ не встановлено строків для надання відповіді на запит. Методрекомендації зазначають, що консультація на запит платників податків повинна надаватись у терміни, встановлені законом для надання відповіді на звернення громадян до органів державної влади. Згідно зі ст. 20 Закону про звернення громадян1 консультація надається у термін не більше одного місяця від дня надходження звернення. Консультації, які не потребують додаткового вивчення, — невідкладно, але не пізніше 15 днів від дня отримання запиту. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, встановлюється необхідний термін для розгляду питання, про що повідомляється особа, яка подала звернення2.

1 Закон України від 02.10.96 р. №393/96 «Про звернення громадян».

2 Адресовані платникові податків консультації складаються у письмовій формі, відповідним чином підписуються та завіряються печаткою податкового органу, див. п. 42.1 ПКУ.

Але загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати 45 днів.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру