• Посилання скопійовано

Коментар

Лист Державної податкової адміністрації України від 18.02.2011 р. №4686/7/16-1517

З 1 січня 2011 року (тобто з набранням чинності ПКУ) перелік операцій, звільнених від обкладення ПДВ, доповнено, зокрема, операціями з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти (відповідно до п. 197.15 ПКУ). Коментованим листом ДПАУ надає методрекомендації, якими керуватимуться податкові органи на місцях для надання платникам податкових консультацій щодо порядку оподаткування будівництва доступного житла.

Нагадаємо, що будівництво доступного житла передбачено Законом №8001.

1 Закон України від 25.12.2008 р. №800-VI «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва».

Відповідно до його ст. 4 доступним є житло, збудоване (і те, що будується) за державної підтримки. При цьому держава сплачує 30% вартості будівництва (придбання) такого житла та/або надає пільговий іпотечний житловий кредит в уповноваженому банку. На виконання Закону №800 Кабмін постановою від 11.11.2009 р. №1249 затвердив Державну цільову соціально-економічну програму будівництва (придбання) доступного житла на 2010 — 2017 роки. А Мінрегіонбуд, своєю чергою, видав Методичні рекомендації щодо порядку розроблення регіональних програм будівництва (придбання) доступного житла (лист від 11.02.2010 р. №12/19-2-8-14-1375), якими передбачено, що кожна регіональна програма повинна мати, зокрема, паспорт (додаток 1) і перелік земельних ділянок, виділених під будівництво доступного житла (додаток 5). До цього переліку вносяться всі земельні ділянки, виділені рішенням сесії Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад (відповідно для кожного регіону) під будівництво доступного житла. При виділенні земельних ділянок має бути забезпечено контроль за їх цільовим використанням та прийнято необхідні рішення щодо унеможливлення використання таких земель для інших цілей.

На виконання програми також було затверджено Порядок надання державної підтримки (далі — Порядок №1401).

Відповідно до його положень однією з умов перерахування уповноваженим банком замовнику коштів на будівництво доступного житла є укладення договору підряду із забудовником такого житла — з урахуванням вимог постанови КМУ від 01.08.2005 р. №668 (якою затверджено загальні умови укладення таких договорів). При цьому гранична вартість будівництва 1 кв. метра загальної площі доступного житла визначається проектно-кошторисною документацією (з урахуванням положень ДБН Д.1.1-1-2000 «Правила визначення вартості будівництва» і ДБН В.2.2-15-2005 «Житлові будинки. Основні положення»2).

У зв'язку з цим ДПАУ (лист від 18.02.2011 р. №4686/7/16-1517) зазначає, що забудовники можуть застосовувати податкову пільгу щодо звільнення від обкладення ПДВ операцій з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла (відповідно до п. 197.15 ПКУ), якщо вони визначені виконавцями регіональної цільової програми будівництва доступного житла у відповідному регіоні (тобто зазначені у паспорті такої програми) і безпосередньо здійснюють будівельно-монтажні роботи. При цьому, на думку ДПАУ, земельні ділянки, на яких здійснюється таке будівництво, мають бути включені до вищезазначеного переліку земельних ділянок, а саме: будівництво має відповідати всім перерахованим вимогам Закону №800 і нормативно-правових актів, розроблених на виконання цього Закону. I тільки дотримуючись цих вимог, забудовник доступного житла, на думку податківців, може скористатися пільгою з ПДВ. З цього приводу зауважимо, що Методрекомендації, затверджені листом Мінрегіонбуду від 11.02.2009 р. №12/19-2-8-14-1375, є лише рекомендаціями, тому відсутність земельної ділянки у переліку, на нашу думку, не може бути достатньою умовою для позбавлення забудовника зазначеної пільги з ПДВ (тим більше, що перелік має оновлюватися не частіше 1 разу на рік — це зазначено у примітках до переліку).

При цьому забудовники повинні розподіляти «вхідний» ПДВ між оподатковуваними і неоподатковуваними операціями — відповідно до ст. 199 ПКУ — і визначати частку ПДВ, яку можна включати до ПК, керуючись положеннями ст. 199 ПКУ. Ця частка «вхідного» ПДВ визначається у відсотках як відношення обсягів з постачання оподатковуваних операцій (без ПДВ) за попередній календарний рік до сукупних обсягів постачання оподатковуваних та неоподатковуваних операцій (без ПДВ) за цей же попередній календарний рік. Визначена у процентах величина застосовується протягом поточного календарного року3.

Звільнені від ПДВ операції декларуються у рядку 5 розділу I. Результати здійсненого розрахунку забудовники доступного житла відображають у рядку 15 декларації з ПДВ4 з одночасним поданням додатка 7. У додатку 7 буде заповнено таблицю 1.

1 Порядок надання державної підтримки для забезпечення громадян доступним житлом, затверджений постановою КМУ від 11.02.2009 р. №140.

2 Затверджені, відповідно, наказами Держбуду України від 27.08.2000 р. №174 та від 18.05.2005 р. №80.

3 У ст. 199 ПКУ зазначено всі аспекти застосування пропорційного віднесення сум ПДВ до складу податкового кредиту.

4 Форму декларації (з додатками) затверджено наказом ДПАУ від 25.01.2011 р. №41 (чинний з 04.03.2011 р.).

Одночасно з декларацією вони подають додаток 6, у таблиці 3 якого зазначається назва операції, стаття ПКУ і сума операції.

А от субпідрядників податківці не відносять до тих, хто має право на пільгу. Чи це так? З нашої точки зору, на них все-таки має поширюватися пільга з ПДВ, адже об'єктом будівництва є доступне житло. Проте це питання потребує додаткового врегулювання! Тому можемо порадити субпідрядникам звертатись із запитами до місцевих податкових органів — інакше правомірність застосування пільги їм доведеться відстоювати в суді.

Наталія КУЦМIДА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру