Внесено зміни до Закону України «Про акціонерні товариства»
! Акціонерним товариствам
До Закону України від 17.09.2008 р. №514-VI «Про акціонерні товариства» внесено зміни, які передбачають вдосконалення механізму діяльності акціонерних товариств (далі — АТ). Зміни є такими:
1. Уточнено, що «контрольний пакет акцій» — це пакет із більш ніж 50% простих акцій АТ. «Офіційним друкованим органом» у контексті Закону України про АТ тепер є виключно офіційні друковані видання ДКЦПФР (раніше — також і офіційні друковані видання ВРУ та КМУ), а саме: бюлетень «Відомості Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку», журнал «Ринок цінних паперів України», газети «Цінні папери України» та «Бюлетень. Цінні папери України». Отже, з 2 березня 2011 р. усі повідомлення учасників ринку цінних паперів повинні друкуватися лише в офіційних друкованих виданнях Комісії.
2. У разі заснування АТ однією особою рішення, які повинні прийматися зборами засновників, приймаються цією особою одноосібно і оформляються рішенням про намір заснувати товариство. Якщо єдиним засновником є фізособа, її підпис на рішенні про намір заснувати товариство підлягає нотаріальному засвідченню.
3. Визначено порядок формування резервного капіталу для АТ, що здійснюють розміщення тільки простих акцій, та для тих, що розміщують прості та привілейовані акції. Крім того, із закону вилучено норму, що дозволяла використовувати резервний капітал для збільшення статутного.
4. Визначено, що перелік осіб, які мають право на отримання дивідендів за привілейованими акціями, має бути складений протягом одного місяця після закінчення звітного року (перелік складається відповідно до порядку, встановленого законодавством про депозитарну систему України).
5. Строк, протягом якого акціонери можуть повідомити особу (осіб, що діють спільно), яка придбала контрольний пакет акцій, щодо прийняття пропозиції про придбання акцій, має становити від 30 до 120 днів з дати надходження пропозиції (раніше — від 30 до 60 днів).
6. Визначено, що рішення про вчинення значного правочину (якщо ринкова вартість майна, робіт або послуг, що є предметом такого правочину, становить 50% і більше вартості активів за даними останньої річної фінансової звітності АТ) приймається більш як 50% голосів акціонерів від їхньої загальної кількості (раніше — трьома чвертями голосів акціонерів від їхньої загальної кількості).
7. Уточнені поняття злиття, приєднання, поділу, виділу та перетворення АТ. Зокрема, вказується, що внаслідок згаданих видів реорганізації здійснюється передача не лише прав та обов'язків, але і майна АТ. Також переглянуто черговість розподілу майна АТ, що ліквідується, між кредиторами та акціонерами.
8. З 1 січня 2012 р. акціонерні товариства будуть позбавлені переважного права на придбання акцій. Крім того, закон буде доповнено нормою, відповідно до якої не допускається переважне право АТ на придбання акцій власної емісії, що пропонуються їхнім власником до відчуження третім особам.
9. Останнім строком приведення діяльності товариств у відповідність до вимог зазначеного нормативно-правового акта є 30 квітня 2011 р.
Отже, заміна (переоформлення) ліцензій, дозволів, свідоцтв, інших документів дозвільного характеру, а також документів, що підтверджують права АТ на майно, у зв'язку з приведенням діяльності такого товариства у відповідність до вимог закону, здійснюється безоплатно.
Закон України від 03.02.2011 р. №2994-VI чинний з 02.03.2011 р.
НКРЕ затвердила граничний рівень ціни на природний газ для СГД і бюджетників
! СГД, що використовують газ
НКРЕ затвердила граничний рівень ціни на природний газ для установ та організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, а також для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання. Без урахування ПДВ, збору до затвердженого тарифу на природний газ у вигляді цільової надбавки, тарифів на транспортування, розподіл і постачання природного газу за регульованим тарифом граничний рівень ціни становить 2282,00 грн за 1000 м3.
Постанови НКРЕ від 28.02.2011 р. №299, №300 чинні з 01.03.2011 р.
Затверджено Порядок проведення перевірок платників ЄСВ органами ПФУ
! Платникам ЄСВ
Кабмін затвердив Порядок проведення ПФУ та його територіальними органами планових та позапланових перевірок платників єдиного внеску.
При цьому Кабмін постановив, що при проведенні перевірок платників єдиного внеску перевіряється також правильність нарахування за період до 01.01.2011 р. страхових внесків на загальнообов'язкове пенсійне страхування та інших платежів, контроль за сплатою яких покладено на органи ПФУ.
Періодичність проведення планових перевірок визначається з урахуванням ступеня ризику від провадження діяльності госпсуб'єктами.
Планові перевірки платників з високим ступенем ризику проводяться не частіше ніж раз на рік, із середнім — не частіше ніж один раз на 2 роки, з незначним — не частіше ніж один раз на 5 років.
Про планову перевірку платника єдиного внеску інформують не пізніше ніж за 10 днів до її проведення письмовим повідомленням (рекомендованим листом чи телефонограмою або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі платника ЄСВ).
Строк проведення планової перевірки не повинен перевищувати 15 р. д., а для суб'єктів малого підприємництва — 5 р. д.
Позапланові перевірки проводяться ПФУ без попереднього повідомлення платника єдиного внеску за наявності однієї із таких обставин:
— подання платником єдиного внеску письмової заяви про проведення перевірки за його бажанням;
— виявлення та підтвердження недостовірності інформації, зазначеної у поданих платником єдиного внеску документах обов'язкової звітності;
— звернення фіз- та юросіб про порушення платником єдиного внеску вимог законодавства. У такому разі позапланова перевірка проводиться тільки за наявності згоди ПФУ;
— неподання в установлений строк платником єдиного внеску звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню.
Строк проведення позапланової перевірки не повинен перевищувати 10 р. д., а для суб'єктів малого підприємництва — 2 р. д.
Продовження строку проведення планових та позапланових перевірок не допускається.
Постанова КМУ від 09.03.2011 р. №233
набере чинності з дня опублікування
(станом на 15.03.2011 р. не опублікована), див. у наступних числах «ДК»
ДПС випустить «шпаргалку» з Податкового кодексу
! Усім СГД
Податкова випустить довідник для своїх працівників, який повинен допомогти їм у роботі з Податковим кодексом.
Уряд та податкова адміністрація готують довідник з методології використання Податкового кодексу. У виданні міститимуться роз'яснення та коментарі до найбільш складних та неоднозначних статей документа і конкретні приклади. Потреба у такому довіднику стала очевидною після двох місяців роботи з новим кодексом — часто самі представники податкової не знають, як застосувати те чи інше його положення. Наразі робота над довідником триває, розмір документа вже перевищує 3000 сторінок.
Крім цього, з початку року податкова проводить численні семінари на тему практики застосування ПКУ, на яких фахівці ДПС роз'яснюють положення документа.
За матеріалами порталу www.sta.gov.ua
ДМСУ зазначила, що код пільги з ПДВ для друкованих ЗМI і книжок - 143
! Суб'єктам ЗЕД
ДМСУ зазначає, що від обкладення ПДВ звільняються операції з постачання (передплати) періодичних видань друкованих ЗМI та книжок, крім видань еротичного характеру, учнівських зошитів, підручників та навчальних посібників вітчизняного виробництва, словників українсько-іноземної або іноземно-української мови, доставки таких періодичних видань друкованих засобів масової інформації на митній території України.
Звільнення від оподаткування товарів поширюється на операції із ввезення на митну територію України.
Тож до приведення наказів ДМСУ у відповідність до норм Податкового кодексу під час митного оформлення зазначених товарів у гр. 36 ВМД слід зазначати код пільги в обкладенні ПДВ — «143».
Лист ДМСУ від 09.03.2011 р. №11/2-10.15/3911-ЕП
З допомоги по вагітності і пологах не утримується ПДФО
! Застрахованим у ФСС з ТВП
Виплати фізособам у вигляді допомоги по вагітності та пологах здійснюються відповідно до норм Закону від 18.01.2001 р. №2240-III, яким визначено правові підстави для отримання такої допомоги, встановлено умови надання, тривалість та розміри виплат.
Зазначені виплати здійснюються за рахунок бюджету ФСС з ТВП і є матеріальним забезпеченням фізосіб, що є компенсацією втрат зарплати (доходу) таких фізичних осіб на період їхньої відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами.
За пп. 165.1.1 ПКУ до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника не включаються суми компенсації, які отримує такий платник податку з бюджетів та фондів загальнообов'язкового державного соцстрахування.
Тож Комітет ВРУ вважає, що доходи фізосіб, які вони отримують як допомогу по вагітності та пологах згідно із Законом №2240, відповідно до зазначених норм Податкового кодексу, не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника при визначенні об'єкта оподаткування для нарахування, утримання та сплати ПДФО.
До загальномісячного (річного) оподатковуваного доходу включаються, зокрема, доходи фізосіб лише у вигляді виплат, пов'язаних з тимчасовою непрацездатністю, вичерпний перелік страхових випадків для яких встановлено ст. 35 Закону №2240, до складу якого не входять виплати фізособам у вигляді допомоги по вагітності і пологах.
Лист ДПАУ від 04.03.2011 р. №6326/7/17-0717
та лист Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики від 23.02.2011 р. №04-27/108
ДПАУ роз'яснила особливості плати за землю фізособами
! Власникам земельних ділянок
У пункті 2 ст. 286 Податкового кодексу зазначено, що платники плати за землю (крім фізосіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу ДПС за місцезнаходженням ділянки податкову декларацію на поточний рік за встановленою формою, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. При цьому згідно зі ст. 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності чи права користування ділянкою.
Відповідно до п. 2 ст. 287 Податкового кодексу облік фізосіб — платників податку і нарахування відповідних сум проводяться щороку до 1 травня.
ПЗ щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 к. д., що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Згідно зі ст. 80 Земельного кодексу суб'єктами права власності на землю є громадяни та юрособи — на землі приватної власності. Вони набувають права власності та права користування ділянками із земель державної/комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування або ж за результатами аукціону.
Документи, що посвідчують право на земельну ділянку:
— право власності на земельну ділянку посвідчується держактом;
— право постійного користування землею посвідчується держактом на право постійного користування;
— право оренди ділянки посвідчується договором оренди.
Отже, якщо оформлений держакт на право власності за земельну ділянку або договір оренди земельної ділянки, який наданий у порядку, установленому чинним законодавством на фізосіб-підприємців і земельні ділянки, використовуються для здійснення підприємницької діяльності, то такі підприємці подають ДПС за місцезнаходженням ділянки податкову декларацію з плати за землю.
Лист ДПАУ від 02.03.2011 р. №5909/7/17-0317
Погашення заборгованості перед страхувальником за рахунок фінсанкцій
! Страхувальникам у ФСС з ТВП
ФСС з ТВП роз'яснює, що при виявленні порушень законодавства у сфері загальнообов'язкового соцстрахування з тимчасової непрацездатності страхувальником у період до 01.01.2011 р. суму нарахованих фінансових (штрафних) санкцій, застосованих до страхувальника за цей період, можливо зараховувати у рахунок погашення заборгованості перед ФСС з ТВП. Якщо сума санкцій перевищує суму заборгованості, лише сума перевищення перераховується на рахунок органу Фонду.
Для здійснення таких розрахунків страхувальнику слід надіслати листа до органу Фонду, де він обліковується, щодо не перерахування сум накладених фінсанкцій, а щодо зменшення на цю суму заборгованості перед Фондом. Після отримання позитивної відповіді від Фонду відповідні операції мають бути відображені у звіті страхувальника.
Лист Виконавчої дирекції ФСС з ТВП від 11.03.2011 р. №01-16-466 див. у наступних числах «ДК»
Кабмін затвердив порядок нарахування ПДВ переробним підприємствам
! Сільгосппідприємствам
Переробні підприємства ведуть окремий податковий і бухгалтерський облік операцій з реалізації молока, молочної сировини і молочних продуктів, м'яса та м'ясопродуктів, іншої продукції переробки тварин, куплених у живій вазі (далі — готова продукція).
Сума ПДВ визначається щомісяця в декларації з ПДВ (переробного підприємства) і перераховується до держбюджету у встановлені терміни. Дотація за молоко надається сільгосппідприємствам і фізособам — виробникам молока, які продали молоко атестованим переробним підприємствам.
Документами, що дають право на отримання дотації за молоко, є:
1) для сільгосппідприємств — приймальні квитанції (форма 3-ПК (МС) або ПК-3 УКС), видані переробними підприємствами;
2) для фізосіб — реєстр, виданий переробним підприємством (видається 1 раз на місяць, до 10 числа наступного місяця).
Тваринницька дотація надається сільгосппідприємствам і фізособам за вирощені та продані, у т. ч. через товарні біржі та аукціони, на забій і переробку переробним підприємствам молодняк великої рогатої худоби і свині (крім свиноматок і кабанів). Документами, що дають право на отримання тваринницької дотації, є приймальні квитанції (форми ПК-1 і ПК-2 або ПК-1 УКС і ПК-2 УКС), видані переробними підприємствами.
Для надання тваринницької дотації прийнята жива маса однієї тварини становить:
1) молодняку ВРХ: не менше 390 кг — для сільгосппідприємств; не менше 330 кг — для фізосіб;
2) свиней: 95 — 130 кг — для сільгосппідприємств; 95 — 200 кг — для фізосіб.
Тварини на момент реалізації переробним підприємствам повинні бути ідентифіковані та зареєстровані в установленому порядку.
Установлено, що:
1) залишки коштів на рахунках переробних підприємств, відкритих в органах Держказначейства для зарахування ПДВ з метою виплати дотацій сільгоспвиробникам за поставлені ними молоко і м'ясо (далі — небюджетні рахунки), використовуються до 01.04.2011 р. для виплати дотацій за молоко і м'ясо, поставлені у 2010 р., потім направляються до спецфонду держбюджету;
2) суми ПДВ, визначені до сплати в деклараціях переробного підприємства за:
грудень 2010 р., — перераховуються на небюджетні рахунки;
звітні періоди до 2011 р., які до 01.04.2011 р. не перераховано на небюджетні рахунки, — направляються до спецфонду держбюджету.
3) до 15.04.2011 г.:
— переробні підприємства зобов'язані закрити небюджетні рахунки, направивши залишки коштів до спецфонду держбюджету;
— сільгосппідприємства зобов'язані закрити окремі рахунки в банках, відкриті для зарахування сум дотацій за поставлені переробним підприємствам молоко і м'ясо в живій вазі.
Постанова КМУ від 02.03.2011 р. №246
набере чинності з дня опублікування
(станом на 15.03.2011 р. не опублікована), детальніше див. у наступних числах «ДК»
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»