• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПАУ від 23.02.2011 р. №5173/7/10-1017/665

Органи ДПС мають право складати протоколи про адмінправопорушення та розглядати адмінсправи про накладення адмінстягнення, за винятком випадків, коли накладення стягнення здійснює суд.

У цьому випадку йдеться про повноваження посадових осіб органів ДПС складати протоколи та накладати адмінстягнення у справах про адмінправопорушення, пов'язаних з ухиленням від подання декларації про доходи (стаття 164-1), порушенням порядку подання фінансової звітності та ведення бухгалтерського обліку при ліквідації юридичної особи (стаття 166-6).

У коментованому листі головний податковий орган доходить висновку, що чинним законодавством України органам ДПС не заборонено в особі голів ДПА, начальників ДПI та їхніх заступників уповноважувати посадових осіб таких органів складати вищезазначені протоколи про адмінправопорушення.

Питання лише в тому, як має здійснюватись це уповноваження?

ДПАУ зазначає можливість, з одного боку, наділяти посадових осіб відповідними повноваженнями з представництва, з іншого — керівники ДПА, керівники ДПI наділені повноваженнями розподіляти обов'язки між заступниками та визначати ступінь їхньої відповідальності.

Відповідно до Iнструкції з оформлення органами ДПС матеріалів про адміністративні правопорушення (наказ ДПАУ від 28.10.2009 р. №585), яка не змінювалася після прийняття ПКУ, саме уповноважені посадові особи органів ДПС України у разі виявлення адмінправопорушень за статтями 164-1, 166-6 КупАП складають протоколи про адміністративне правопорушення на спеціальному бланку (п. 2.3 Iнструкції №585). А розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення від імені органів ДПС України має право керівник (заступник керівника згідно з розподілом обов'язків) відповідного органу ДПС України (п. 3.1 Iнструкції №585).

Відповідно до ст. 1-2 Закону України від 16.12.93 р. №3723-XII «Про державну службу» державна служба в Україні — це професійна діяльність осіб, які обіймають посади в державних органах та їхньому апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують зарплату за державні кошти.

Ці особи є державними службовцями і мають відповідні службові повноваження.

Посада — це визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця державного органу та його апарату, на яку покладено встановлене нормативними актами коло службових повноважень.

Посадовими особами, відповідно до цього Закону, вважаються керівники та заступники керівників держорганів та їхнього апарату, інші держслужбовці, на яких законами чи іншими нормативними актами покладено здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.

Зважаючи на це, кожна посадова особа податкового органу, яка є державним службовцем та на яку покладено встановлене нормативними актами коло службових повноважень, вже уповноважена складати адмінпротоколи.

А ось щодо передачі повноважень заступникові керівника ДПА або ДПI розглядати адмінсправи та накладати стягнення, то без відповідного розподілу обов'язків за відповідними наказами не обійтись. А це, своєю чергою, означає, що під час розгляду справ про адмінправопорушення порушник або його законний представник мають право упевнитись у наявності повноважень такого заступника та наявності відповідного наказу про покладення на нього таких обов'язків.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру