• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПАУ від 03.02.2011 р. №1085/К/17-0714

Які документи необхідно вимагати від контрагентів-підприємців. Одними з найоригінальніших норм Податкового кодексу є, напевно, норми, що ставлять у залежність оподаткування одних суб'єктів господарювання1 від податкового статусу інших. Йдеться про дві норми ПКУ, які стосуються придбання товарів (робіт, послуг) у приватних підприємців. Причому з проблемами можна зіткнутись, і якщо ваш контрагент-підприємець перебуває на загальній системі, і якщо він — на спрощеній системі оподаткування.

1 Суб'єкти господарювання — тут і далі — підприємства та фізособи-підприємці, що виплачують дохід фізособам-підприємцям за товари, роботи, послуги.

Стосовно підприємців на загальній системі оподаткування — йдеться про пп. 177.8 ПКУ. Він звільняє податкових агентів (тут і далі — підприємства та фізичні особи — підприємці, що виплачують дохід фізособам-підприємцям) від утримання та сплати ПДФО у джерела виплати, тільки якщо дотримано дві умови:

1) йдеться про нарахування (виплату) доходу від операцій, які підприємець здійснює «в межах обраних ним видів діяльності»;

2) підприємець, який отримує такий дохід, надав копію свідоцтва про його державну реєстрацію.

До слова, ні перше, ні друге не звільнить вас від обов'язку утримувати ПДФО, якщо ДПА встановить, що ваші відносини з контрагентом-підприємцем є «фактично трудовими» (пп. 14.1.195, 14.1.222, пп. 177.8 ПКУ). Але це вже окрема розмова.

Стосовно підприємців на спрощеній системі — йдеться про пп. 139.1.12 ПКУ, який «запрацює» тільки з 1 квітня 2011 року. Власне з цієї дати підприємства на загальній системі оподаткування не матимуть права включити до складу витрат «витрати, понесені у зв'язку із придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізособи-підприємця, що сплачує єдиний податок»1. Це обмеження стосується і права на витрати підприємця на загальній системі оподаткування, оскільки до переліку витрат, безпосередньо пов'язаних з отриманням «підприємницьких» доходів, належать тільки документально підтверджені витрати, що включаються до витрат виробництва (обігу) згідно з розділом III ПКУ, а отже — включаючи й обмеження, встановлене пп. 139.1.12 (пп. 177.4 ПКУ).

Отже, за новими правилами суб'єкту господарювання доцільно отримувати від усіх контрагентів-підприємців:

1) копію свідоцтва про держреєстрацію;

2) документ, що містить перелік видів діяльності, які обрав підприємець при держреєстрації;

3) документ, що визначає систему, за якою оподатковується діяльність такого підприємця (останнє — лише при бажанні врахувати суми, виплачені підприємцю у складі витрат).

У коментованому листі ДПАУ слушно зазначає, що копією свідоцтва про державну реєстрацію фізособи-підприємця тут не обійтися, оскільки бланк свідоцтва не передбачає зазначення інформації ні щодо видів діяльності, ні щодо обраної платником податку системи оподаткування. Натомість рекомендує суб'єктам господарювання, які мають господарські відносини з підприємцями, крім копії свідоцтва про державну реєстрацію, отримувати від них також довідку, де буде зазначено необхідну інформацію. ДПАУ стверджує, що на письмову заяву підприємця податковий орган, у якому він перебуває на обліку, надасть довідку, в якій буде зазначено перелік видів діяльності відповідно до його реєстраційної картки та обрана підприємцем система оподаткування доходів, отриманих від здійснення підприємницької діяльності.

Одразу зазначимо, що чинними нормативними актами ні форми такої довідки, ні порядку надання таких довідок органами ДПАУ не передбачено. Практика звернення до місцевих ДПI свідчить про неготовність (небажання) ДПI на місцях надавати підприємцям такі документи. Маємо надію, що все-таки порядок надання такої інформації буде закріплено в нормативному акті.

Цікавим є те, що ні ПКУ, ні роз'яснення ДПАУ не обумовлюють дату, на яку має бути видано таку довідку. Суб'єкти господарювання мають пам'ятати, що за чинними нині правилами підприємець2 може змінити систему оподаткування на спрощену з початку нового кварталу. Отже, довідка, отримана в березні, про те, що контрагент перебуває на загальній системі оподаткування, не буде запорукою того, що він лишиться на цій самій системі і в другому кварталі.

1 Обмеження не стосується витрат, понесених у зв'язку із придбанням робіт, послуг у фізособи — платника єдиного податку, яка здійснює діяльність у сфері інформатизації.

2 Звичайно, за умови відповідності критеріям переходу на спрощену систему оподаткування, визначеним в Указі.

Простіше тим госпсуб'єктам, які працюють з підприємцями — платниками єдиного податку і не претендуватимуть на витрати за виплаченими їм сумами. Якщо в свідоцтві про сплату єдиного податку зазначено вид (види) діяльності, за які підприємцю виплачено дохід, то, на нашу думку, копії такого свідоцтва (поряд із копією свідоцтва про держреєстрацію) буде цілком достатньо для підтвердження того, що ви не зобов'язані були утримати ПДФО при виплаті йому доходу.

Серед іншого в листі робиться наголос на звітності, яку зобов'язані подавати всі госпсуб'єкти. А саме:

1) місячна звітність — податкова декларація з податку на доходи фізичних осіб (затверджена наказом ДПАУ від 31.01.2011 р. №58, чинним з 18.02.2011 р.1).

1 Опубліковано: «Офіційний вісник України» від 18.02.2011 р. №10.

Нагадаємо, що, оскільки ДПАУ не встигла вчасно оприлюднити форму цього звіту, листом від 17.02.2011 р. №4486/7/17-0217 декларацію за січень було дозволено подавати до 21 березня включно (20 число припадає на вихідні) — граничного терміну подання цього звіту за лютий (детальніше у «ДК №9/2011);

2) квартальна звітність — податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма №1ДФ, затверджена наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. №1020).

Увага! Обидва ці звіти подаються незалежно від того, чи виплачувалися доходи підприємцям (іншим фізособам) протягом звітного періоду («б», «д» пп. 176.2).

Наталія КАТЕРИНЕЦЬ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру