• Посилання скопійовано

Чи транспортна етикетка замінить CMR?

Підприємство отримало від перевізника транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут, але немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?

Поняття транспортної етикетки не визначено законодавством України, але на практиці вона широко використовується для маркування вантажу.

Перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні (ст. 9 Закону України від 01.07.2004 №1955-ІV «Про транспортно-експедиторську діяльність»).

Такими документами можуть бути:

— авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);

міжнародна автомобільна накладна (CMR);

— накладна СМГС (накладна УМВС);

— коносамент (Bill of Lading);

— накладна ЦІМ (CIM);

— вантажна відомість (Cargo Manifest);

— інші документи, визначені законами України.

Позаяк транспортні етикетки не визначені законами України, вони не можуть підтверджувати міжнародне перевезення.

CMR — це міжнародна автомобільна накладна, яка є товарно-транспортною накладною, що використовується у міжнародних вантажних автомобільних перевезеннях серед країн-учасниць Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ).

CMR є первинним доказом укладення договору перевезення, умов цього договору та прийняття вантажу перевізником. Вона, зокрема, містить такі дані:

— дата і місце складання вантажної накладної;

— ім’я та адреса відправника;

— ім’я та адреса перевізника;

— місце та дата прийняття вантажу до перевезення і передбачене місце його доставки;

— ім’я та адреса одержувача;

— прийняте позначення характеру вантажу і спосіб його упакування та, у разі перевезення небезпечних вантажів, їх загальновизнане позначення;

— кількість вантажних місць, їх спеціальне маркування та нумерація місць;

— вага вантажу брутто чи виражена в інших одиницях виміру кількість вантажу;

— платежі, пов’язані з перевезенням (провізна плата, додаткові платежі, митні збори, а також інші платежі, що стягуються з моменту укладення договору до доставки вантажу);

— інструкції, необхідні для виконання митних та інших формальностей;

— заява про те, що перевезення здійснюється незалежно від будь-яких умов згідно з положеннями цієї Конвенції.

Тобто саме СМR має бути складена на маршрут міжнародного перевезення товару від пункту А до пункту В.

Вантажну накладну (CMR) складають у трьох оригінальних примірниках, підписаних відправником та перевізником. Ці підписи можуть бути надруковані чи замінені печатками відправника та перевізника, якщо це допускається законодавством країни, в якій складено вантажну накладну. Перший примірник передається відправнику, другий супроводжує вантаж, а третій залишається у перевізника.

Тобто штамп/печатка перевізника містить дані, які ідентифікують перевізника, і проставляється за відсутності даних у CMR та є обов’язковою, лише якщо це передбачено законодавством країни, в якій складено вантажну накладну.

Таким чином, транспортна етикетка не належить до документів, які підтверджують міжнародне вантажне перевезення. А CMR є підтвердженням факту прийняття товару перевізником та доставки його отримувачу. Тому перевізник має надати CMR.

Автор: Пантюхова Анна

До змісту номеру