• Посилання скопійовано

Що нового

Мінфін оновив форму Звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній

!  Учасникам МГК

Міністерство фінансів внесло зміни до затверджених наказом Мінфіну від 14.12.2020 №764 Звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, виклавши його в новій редакції, і до Порядку заповнення Звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній.

Метою змін є приведення форми та Порядку до положень Закону від 20.03.2023 №2970-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки».

Змінами, зокрема:

надається визначення понять «Багатостороння угода CbC», «Угода QCAA», «учасник міжнародної групи компаній»;

наводиться в новій редакції визначення понять «материнська компанія міжнародної групи компаній», «міжнародна група компаній», «уповноважений учасник»;

визначено, що для цілей Кодексу, якщо ним прямо не передбачено інше, міжнародні договори, що містять положення про обмін інформацією для податкових цілей, включають Конвенцію про взаємну адміністративну допомогу у податкових справах, міжнародний договір України про уникнення подвійного оподаткування та інші міжнародні договори про обмін інформацією для податкових цілей, згоду на обов’язковість яких надано ВРУ, а також укладені на їх підставі міжвідомчі договори;

уточнено обставини та умови подання Звіту (зокрема, випадки невиконання угоди QCAA та показники мінімального розміру сукупного консолідованого доходу МГК, до якої входить платник податків);

уточнено перелік інформації, яку має містити Звіт у розрізі кожної юрисдикції (держави, території), у якій зареєстрований учасник відповідної МГК або в якій МГК здійснює свою діяльність, та щодо кожного учасника такої МГК;

визначено підстави подання платником податків уточненого Звіту (зокрема, у разі виявлення контролюючим органом помилок у поданому Звіті або отримання повідомлення про такі помилки від компетентного органу іншої юрисдикції на підставі угоди QCAA);

уточнено звітні періоди та терміни першого подання Звіту.

Тим часом до цього наказу було внесено редакційні зміни наказом Мінфіну від 12.01.2024 №12.

Наказ Мінфіну від 21.12.2023 №709
набере чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 24.01.2024 офіційно не опублікований


Мінфін підкоригував порядок повернення помилково сплачених податків

!  Платникам податків

Міністерство фінансів внесло зміни до Порядку повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 03.09.2013 №787.

Зокрема, уточнено, що помилково та/або надміру зараховані до бюджету податки, збори, пеня, митні платежі не підлягають поверненню платникам, щодо яких прийнято рішення про застосування санкцій, протягом строку їх застосування.

У разі скасування у судовому порядку рішень про накладання на платника грошового стягнення за адмінправопорушення (крім порушення податкових та митних правил), яке було перераховано до відповідного бюджету за виконавчим документом, такі кошти повертаються платнику за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, на підставі поданої ним заяви.

Представництво законних інтересів платника з питань повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів (зборів), що визначені відповідним законодавством (крім платежів (зборів), контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС та органи Держмитслужби), у тому числі для отримання коштів, може здійснювати уповноважена особа на підставі закону або довіреності з обов’язковим наданням документа, що підтверджує відповідні повноваження, або належно засвідченої копії такого документа та копії паспорта уповноваженої особи.

Під час подання заяви про повернення (перерахування) коштів з бюджету в електронній формі одночасно подають копії з обов’язковим накладанням КЕП платника або уповноваженої особи:

платіжної інструкції, яка підтверджує перерахування коштів до бюджету;

судового рішення, засвідченої належним чином (у разі повернення судового збору (крім помилково зарахованого) та грошового стягнення за адмінправопорушення);

документа, що підтверджує повноваження уповноваженої особи, засвідченої належним чином;

паспорта уповноваженої особи.

Також внесено зміни до додатка 1 до цього Порядку.

Наказ Мінфіну від 26.12.2023 №717
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 24.01.2024 офіційно не опублікований


Оновлено Класифікатор професій

!  Працедавцям

Мінекономіки затвердило Зміну №13 до національного класифікатора ДК 003:2010, затвердженого наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 №327. А саме:

внесено 2 нові професійні групи до розділу 5 «Класифікація професій»;

скасовано 9 та змінено 11 професійних назв робіт;

додано 42 професійні назви робіт.

Усі зміни стосуються професій ІТ-галузі.

Нагадаємо, така зміна вимагає приведення у відповідність до неї назв посад у штатному розписі підприємства, у трудових книжках працівників, в особових картках, особових справах, посадових інструкціях та додатку 5 до єдиної звітності.

Наказ Мінекономіки від 16.01.2024 №1410
чинний з 16.01.2024


З 12 січня діє оновлений Порядок функціонування Е-кабінету

!  Платникам податків

Міністерство фінансів внесло зміни до Порядку функціонування Електронного кабінету, затвердженого наказом Мінфіну від 14.07.2017 №637.

Метою змін є розширення переліку податкової інформації, яку за попередньо наданою згодою платника податків у визначеному ним обсязі може бути надано контрагенту, та приведення у відповідність до термінології, визначеної у Законі України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах».

Додатком 5 до Порядку визначено відповідну форму, яка містить таку податкову інформацію за попередньо наданою згодою платника податків у визначеному ним обсязі. Зокрема, інформацію щодо реєстраційних та облікових даних платника податків, звітності з трансферного ціноутворення, податкової та фінансової звітності, податкового боргу, суми нарахованих і сплачених податкових зобов’язань, видів економічної діяльності, перелік товарів згідно з УКТ ЗЕД, а також інформацію щодо включення до/виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Наказ Мінфіну від 15.11.2023 №633
чинний з 12.01.2024


Є зміни в порядку бронювання військовозобов’язаних

!  Працедавцям

Кабмін вніс зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою КМУ від 27.01.2023 №76.

Згідно зі змінами військовозобов’язані керівники, їх заступники та працівники, які задіяні у виробництві товарів, виконанні робіт і наданні послуг оборонного призначення з розроблення, виготовлення, ремонту, модернізації та утилізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів, їх складових частин та працюють на підприємствах, в установах і організаціях, які визначені Мінстратегпромом критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу, підлягають бронюванню незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.

До підприємств, установ і організацій, які визначені Мінстратегпромом критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу та які задіяні у виробництві товарів, виконанні робіт і наданні послуг оборонного призначення з розроблення, виготовлення, ремонту, модернізації та утилізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів, їх складових частин, не застосовується обмеження щодо кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню.

Також внесено зміни до затверджених тією ж Постановою №76 Порядку та критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

Змінами передбачено, що підприємства, установи і організації, які виробляють товари, виконують роботи і надають послуги з розроблення, виготовлення, ремонту, модернізації та утилізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів, їх складових частин та інших товарів оборонного призначення для задоволення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, визначаються Мінстратегпромом як критично важливі для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період у разі відповідності критерію, визначеному пп. 4 п. 2 Порядку та умов.

Постанова КМУ від 16.01.2024 №47
чинна з 19.01.2024


Відшкодування за знищену нерухомість: КМУ підкоригував постанови

!  Власникам нерухомості

Кабмін вніс зміни до деяких своїх постанов щодо регулювання відносин, пов’язаних з наданням компенсації за об’єкти нерухомого майна, знищені та пошкоджені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України.

Так, у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженому постановою КМУ від 25.12.2015 №1127, уточнено, що держреєстрація припинення права власності на закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт незавершеного будівництва у зв’язку з його знищенням проводиться за наявності:

— відомостей про факт знищення, отриманих державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, або

— витягу з Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, поданого заявником чи отриманого державним реєстратором, що містить інформацію про акт комісійного обстеження, категорія пошкоджень об’єкта в якому зазначена відповідно до Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою КМУ від 19.04.2022 №473, як «об’єкт непридатний для використання за цільовим призначенням, повністю втратив свою економічну цінність, наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про небезпеку аварійного обвалення об’єкта (зруйнований об’єкт)», чи про акт дистанційного обстеження із заключним висновком про те, що об’єкт є знищеним, складений відповідно до Порядку реалізації експериментального проєкту щодо проведення обстеження знищених окремих категорій об’єктів нерухомого майна, зокрема із застосуванням інформаційних продуктів дистанційного зондування Землі, затвердженого постановою КМУ від 27.10.2023 №1185, або

— поданого заявником акта комісійного обстеження, категорія пошкоджень об’єкта в якому зазначена як «об’єкт непридатний для використання за цільовим призначенням, повністю втратив свою економічну цінність, наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про небезпеку аварійного обвалення об’єкта (зруйнований об’єкт)», чи акта дистанційного обстеження із заключним висновком про те, що об’єкт є знищеним, або їх копій, засвідчених підписом такого заявника.

У разі коли акт комісійного обстеження містить висновок щодо необхідності проведення технічного обстеження, держреєстрація припинення права власності на закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт незавершеного будівництва у зв’язку з його знищенням проводиться виключно за наявності відомостей про факт знищення, отриманих держреєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.

Постанова КМУ від 16.01.2024 №39
чинна з 19.01.2024


Три нові примірні угоди про умови користування надрами

!  Надрокористувачам

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України внесло зміни до Наказу Міндовкілля від 28.03.2023 №176 «Про затвердження примірних угод про умови користування надрами», додавши до нього три нові примірні угоди про умови користування надрами:

— з метою геологічного вивчення ділянок надр корисних копалин місцевого значення;

— з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;

— з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ.

Наказ Міндовкілля від 11.01.2024 №49
чинний з 11.01.2024


Нову форму звітності у сфері електронних комунікацій відтерміновано

!  Суб’єктам електронних комунікацій

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку, відтермінувала на один рік набрання чинності власною Постановою від 14.06.2023 №237 «Про затвердження форми регуляторної звітності постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг». Тепер вона набере чинності з 1 квітня 2025 року, а не з 1 квітня 2024 року.

Постанова НКЕК від 03.01.2024 №3
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 24.01.2024 офіційно не опублікована


Положення про концентрацію приведено у відповідність до законодавства

!  СГ

АМКУ затвердив зміни до Положення про порядок подання заяв до Антимонопольного комітету України про попереднє отримання дозволу на концентрацію суб’єктів господарювання (Положення про концентрацію), затвердженого розпорядженням АМКУ від 19.02.2002 №33-р. Зокрема, змінено назва документа — тепер це Положення про порядок розгляду заяв та справ про концентрацію суб’єктів господарювання.

Уточнено, що концентрацією визнаються:

— злиття або приєднання суб’єктів господарювання, які не були пов’язані відносинами контролю між собою;

— набуття одним або декількома суб’єктами господарювання прямого або опосередкованого контролю над цілим або частинами одного або декількох інших суб’єктів господарювання чи іншими активами, зокрема, шляхом:

безпосереднього або опосередкованого придбання, набуття у власність в інший спосіб, одержання в управління, оренду, лізинг, концесію чи набуття в інший спосіб права користування активами у вигляді єдиного майнового комплексу або структурного підрозділу суб’єкта господарювання, у тому числі придбання активів суб’єкта господарювання, що ліквідується;

укладення правочинів щодо придбання прав, які дають змогу визначати умови господарської діяльності, давати обов’язкові до виконання розпорядження або виконувати функції органу управління суб’єкта господарювання та/або забезпечувати вирішальний вплив на формування органу управління, на результати голосувань чи прийняття рішень органами суб’єкта господарювання;

безпосереднього або опосередкованого придбання, набуття у власність в інший спосіб чи одержання в управління часток (акцій, паїв), що забезпечує можливість чинити вирішальний вплив, у тому числі досягнення чи перевищення 25 або 50% голосів у вищому органі управління відповідного суб’єкта господарювання;

призначення або обрання на посаду керівника, заступника керівника спостережної ради, правління, іншого наглядового чи виконавчого органу суб’єкта господарювання особи, яка вже обіймає одну чи декілька із зазначених посад в інших суб’єктах господарювання, або створення ситуації, за якої більше половини посад членів спостережної ради, правління, інших наглядових чи виконавчих органів двох чи більше суб’єктів господарювання обіймають одні й ті самі особи;

— створення двома й більше суб’єктами господарювання суб’єкта господарювання, який самостійно здійснюватиме повнофункціональну господарську діяльність протягом тривалого періоду.

Розпорядження АМКУ від 07.12.2023 №20-рп
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 24.01.2024 офіційно не опубліковане


Оновлено форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі

!  Учасникам закупівель

Відповідно до ч. 19 ст. 8 Закону «Про публічні закупівлі» Міністерство фінансів України виклало в новій редакції форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затверджену наказом Мінфіну від 08.09.2020 №552.

Наказ Мінфіну від 15.11.2023 №634
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 24.01.2024 офіційно не опублікований

Автор: Анастасія Поритко

До змісту номеру