• Посилання скопійовано

Що нового

Нові довідники податкових пільг

! Платникам податків

ДПСУ оприлюднила на офіційному вебпорталі нові (станом на 01.10.2025):

Довідник податкових пільг №131/1, що є втратами доходів бюджету;

Довідник інших податкових пільг №131/2.

Довідник податкових пільг — це офіційний документ, який містить інформацію про всі пільги, встановлені законодавством України, та дозволяє платникам податків правильно застосовувати їх у податковій звітності. У довіднику зазначено:

Назву пільги.

Код пільги, який потрібно вказувати у деклараціях.

Тип податку, до якого застосовується пільга (ПДВ, податок на прибуток, акцизи, податок на майно тощо).

Умови та строки дії пільги.

Чи пільга призводить до втрат бюджету.

Ознайомитись з довідниками можна на нашому порталі у розділі «Довідники» >>

За даними ДПСУ


Оновлено довідник умовних кодів товарів для складання ПН

! Платникам ПДВ

Згідно з п. 16 Порядку заповнення податкової накладної Державна податкова служба України визначає умовні коди товарів, що відсутні в УКТ ЗЕД, та забезпечує їх оприлюднення на власному вебпорталі для використання платниками податку при складанні податкових накладних відповідно до статті 201 ПКУ.

6 жовтня 2025 ДПСУ на офіційному вебсайті оприлюднила новий Довідник умовних кодів товарів (завантажити). У ньому зазначено умовний код товару, назва товару, дати початку і кінця дії запису.

За даними ДПСУ


Експортери ріпаку та сої можуть підтверджувати пільги з мита за експертним висновком ТПП

! Експортерам ріпаку та сої

Кабмін установив, що:

1) сільськогосподарські товаровиробники, які експортують власно вирощену сільськогосподарську продукцію, що класифікується за кодами 1201 та 1205 згідно з УКТЗЕД, а також сільськогосподарські кооперативи, які експортують зазначену сільськогосподарську продукцію, вирощену членами таких кооперативів (далі — експортери), митні органи, Торгово-промислова палата України та регіональні торгово-промислові палати визнають, що експертний висновок про походження товару, виданий експортеру Торгово-промисловою палатою України або регіональною торгово-промисловою палатою (далі — експертний висновок), є документом, що підтверджує право такого експортера на пільгу із сплати вивізного (експортного) мита, передбачену статтею 1-1 Закону «Про ставки вивізного (експортного) мита на насіння деяких видів олійних культур»;

2) експертні висновки для цілей цієї постанови видаються експортерам Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами на кожну окрему партію сільськогосподарської продукції, що експортується;

3) все це не поширюється на операції з експорту сільськогосподарської продукції, що здійснюються на підставі договорів про надання посередницьких послуг (зокрема договору комісії, консигнації, доручення, агентського договору), та на сільськогосподарські кооперативи, створені та/або зареєстровані після набрання чинності статтею 1-1 Закону України «Про ставки вивізного (експортного) мита на насіння деяких видів олійних культур».

Постанова КМУ від 03.10.2025 №1256
чинна з 04.10.2025


Оновлено критерії відбору критично важливих підприємств для Львівської області

! Підприємствам у Львівській області

Львівська ОВА виклала в новій редакції Критерії визначення підприємств, установ та організацій, які мають важливе значення для галузі національної економіки чи задоволення потреб територіальної громади в особливий період.

Кількість критеріїв Львівської ОВА залишається без змін — 10, але їх уточнено:

1) «Підприємство сплатило податків і зборів до загального фонду бюджету територіальної громади за попередній рік» відтепер враховується сума фактичних надходжень доходів до загального фонду бюджету територіальної громади, за винятком міжбюджетних трансфертів.

2) Фактична чисельність працівників підприємства на кінець останнього календарного місяця, що передує даті звернення, становить 30 осіб та більше (забрали умову «з урахуванням мобілізованих працівників»).

3) Фактична чисельність працівників підприємств, основним видом діяльності яких є виробництво с-г продукції протягом останніх трьох календарних місяців, що передують даті звернення, становить не менше 5 осіб (забрали умову «з урахуванням мобілізованих працівників»).

4) Розмір нарахованої середньої заробітної плати застрахованих осіб — працівників підприємств за останній календарний місяць становить не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 4 (додали умову «та фактична чисельність працівників на кінець останнього календарного місяця, що передує даті звернення, становить 5 осіб та більше»).

5) Додали умову «Підприємства приватної та державної форм власності можуть бути визначені такими, які мають важливе значення для галузі національної економіки чи задоволення потреб територіальної громади в особливий період, за умови, якщо понад 60% доходів підприємства за попередній податковий період отримані від провадження діяльності за однією або декількома сферами, визначеними у пункті 4 Критеріїв затверджених постановою КМУ №76 (у редакції постанови від 5 червня 2024 року  №650)».

Усі галузеві та регіональні критерії бронювання працівників можна переглянути у довідниках від редакції:

Таблиця 1. Галузеві критерії для бронювання (станом на 19.09.2025)

Таблиця 2. Регіональні критерії для бронювання (станом на 03.10.2025)

Розпорядження Львівської ОВА від 09.09.2025 №1184/0/5-25ВА


З 6 жовтня — зміни до Порядку ведення облікової системи часток ТОВ та ТДВ

! ТОВ та ТДВ

НКЦПФР внесла зміни до Порядку ведення облікової системи часток товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю.

Зазначено, що право власності на частку переходить до учасника товариства — нового власника з моменту зарахування цієї частки на рахунок такого учасника товариства, що відкритий в обліковій системі часток.

Також уточнено порядок ведення та внесення змін до облікової системи часток (розділ 3 Порядку). Зокрема, у новій редакції викладено підстави для відмови у внесенні Центральним депозитарієм змін до облікової системи часток, в прийнятті Центральним депозитарієм / депозитарною установою до виконання розпоряджень, вимог, документів.

У розділі 4 Порядку уточнено, що рішення про припинення обліку часток товариства в обліковій системі часток може бути прийнято загальними зборами учасників виключно щодо всіх часток товариства та за умови відсутності в обліковій системі часток:

1) рахунків умовного зберігання (ескроу) часток товариства, на яких обліковуються частки товариства;

2) рахунків учасників товариства, на яких обліковуються частки товариства, обмежені внаслідок застави (крім випадку надання згоди заставодержателем щодо припинення обліку часток товариства в обліковій системі часток).

Рішення НКЦПФР від 03.10.2025 №09/21/2977/К03
чинне з 06.10.2025


З 1 листопада — єдині підходи до складання та подання фінансової звітності в електронному форматі XBRL

! Учасникам ринків капіталу та організованих товарних ринків

Затверджено зміни до 22 нормативно-правових актів НКЦПФР щодо порядку подання фінансової звітності учасниками ринків капіталу та організованих товарних ринків.

Зроблено це з метою запровадження єдиних підходів до складання та подання фінансової звітності, звітів про управління / консолідованої (субконсолідованої) фінансової звітності та консолідованих (субконсолідованих) звітів про управління.

Передбачено, що ці фінансова звітність та звіти складаються відповідно до Закону про бухоблік на основі таксономії фінансової звітності за міжнародними стандартами в єдиному електронному форматі XBRL та подаються до центру збору фінансової звітності, у порядку, встановленому Кабміном (для банків — Нацбанком), з урахуванням вимог нормативно-правових актів Комісії та у встановлені строки.

Рішення НКЦПФР від 19.09.2025 №09/21/2902/К03
вводиться в дію з 01.11.2025


Кабмін оновив порядок ввезення товарів для оборонного виробництва

! Виробникам товарів оборонного призначення

Кабмін вніс зміни до Порядку ввезення, першого постачання та цільового використання товарів, визначених частиною восьмою статті 287 Митного кодексу України, для використання у виробництві товарів оборонного призначення.

Зазначено, що державний замовник погоджує звіт про цільове використання товарів, ввезених на митну територію України зі звільненням від оподаткування, протягом 5 робочих днів з дня надходження такого звіту від виконавця (співвиконавця/субпідрядника) державного контракту (договору) з оборонних закупівель або надає вмотивовану відмову в погодженні звіту із зазначенням підстав.

Звіт про цільове використання товарів, ввезених на митну територію України із звільненням від оподаткування, за формою згідно з додатком 2 є підставою для ввезення на митну територію України товарів в обсягах, що не перевищують обсяги товарів, зазначених у цьому звіті як втрачені (знищені) внаслідок бойових дій, терористичних актів або диверсій, спричинених збройною агресією держави, визнаної Верховною Радою державою-агресором та/або державою-окупантом.

Ввезені товари не вважаються використаними не за призначенням у разі їх втрати (знищення) внаслідок бойових дій, терористичних актів чи диверсій, спричинених збройною агресією держави, визнаної Верховною Радою державою-агресором та/або державою окупантом, якщо така втрата (знищення) сталася (сталося) до завершення строку виконання державного контракту (договору) з оборонних закупівель, за умови підтвердження факту втрати (знищення) у погодженому державним замовником звіті про цільове використання товарів, ввезених на митну територію України із звільненням від оподаткування, за формою згідно з додатком 2.

Саму форму Звіту про цільове використання товарів, ввезених на митну територію України із звільненням від оподаткування, викладено у новій редакції.

Постанова КМУ від 01.10.2025 №1255
чинна з 09.10.2025


Обмежено доступ до інформації про підприємства ОПК

! Підприємствам ОПК

Уряд затвердив Порядок тимчасового обмеження доступу до інформації щодо підприємств, установ та організацій у сфері оборонно-промислового комплексу. При цьому оприлюдненням вважається розміщення у відкритому доступі інформації як на платній, так і безоплатній основі, але оприлюдненням не вважається надання доступу до інформації за умови попередньої ідентифікації отримувача такої інформації за допомогою кваліфікованого електронного підпису.

У Порядку передбачено, що підприємства, визначені критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу або критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, можуть звернутися до Міноборони із письмовим запитом про тимчасове обмеження доступу до інформації про такі підприємства, оприлюдненої у публічних електронних реєстрах та на електронних інформаційних ресурсах.

Міноборони не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дня його отримання звертається шляхом надсилання листа в електронній формі до постачальника послуг, визначеного в запиті, про необхідність забезпечення ним тимчасового обмеження доступу до інформації про відповідне підприємство.

Постанова КМУ від 03.10.2025 №1257
чинна з 04.10.2025


Порядок надання бюджетних грантів для підтримки молодіжних і дитячих організацій

! ФОП та юрособам, що здійснюють молодіжну роботу

Кабмін затвердив Порядок надання державної підтримки молодіжним та дитячим громадським об’єднанням, іншим суб’єктам молодіжної роботи шляхом надання бюджетних грантів як проектної підтримки за рахунок коштів державного бюджету.

Цей Порядок визначає механізм надання Українським молодіжним фондом державної підтримки молодіжним та дитячим громадським об’єднанням, іншим суб’єктам молодіжної роботи у формі бюджетних грантів як проектної підтримки на виконання завдань державних цільових програм у сфері молодіжної політики для реалізації молодіжних проектів за рахунок коштів державного бюджету.

До суб’єктів подання, які можуть отримати бюджетний грант, належать, зокрема, ФОП та юрособи, що здійснюють молодіжну роботу.

Постанова КМУ від 01.10.2025 №1252
чинна з 09.10.2025 та застосовується з 1 січня 2026 року


Новий перелік кодів організаційно-правових форм для статистичних цілей з 2026 року

! Працівникам органів Держстату

Держстат затвердив Перелік кодів організаційно-правових форм для статистичних цілей (ПК ОПФ). Його підготовлено у зв’язку із втратою чинності Господарським кодексом України, уведенням у дію змін до Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», унесених Законом «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб».

Перелік кодів організаційно-правових форм для статистичних цілей вводиться в дію з 1 січня 2026 року. Він призначений для використання працівниками органів державної статистики для потреб виробництва офіційної державної статистичної інформації.

З метою збирання й оброблення інформації щодо юридичних осіб певних організаційно-правових форм до ПК ОПФ уключено коди та назви організаційно-правових форм, щодо яких згідно з чинним законодавством не передбачено або заборонено створення та державну реєстрацію нових юридичних осіб. У Переліку такі організаційно-правові форми позначені як «*)».

Коди серій (100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800 та 900) та їхні назви використовують для узагальнення об’єктів ПК ОПФ.

Наказ Держстату від 03.10.2025 №176
чинний з 01.01.2026


Продовжено термін ідентифікації для отримувачів держдопомоги до 1 листопада

! Отримувачам держдопомог

Строк, визначений для проходження фізичної ідентифікації одержувачів окремих видів державних допомог, продовжено до 1 листопада 2025 року.

Нагадуємо, що фізичну ідентифікацію в зазначений строк мають пройти одержувачі державних соціальних допомог, які на початок повномасштабного вторгнення перебували на обліку в органах соціального захисту населення, розташованих на тимчасово окупованих територіях або територіях активних бойових дій, та після 24 лютого 2022 року не звертались із заявами про продовження виплати на інших територіях.

Зокрема, це стосується одержувачів державних соціальних допомог: осіб, які не мають права на пенсію, та осіб з інвалідністю або осіб з інвалідністю з дитинства та дітей з інвалідністю.

Постанова КМУ від 01.10.2025 №1219
чинна з 02.10.2025


Нацбанк скасував частину воєнних послаблень для банків та оновив правила оцінки кредитних ризиків

! Банкам

З метою забезпечення стабільності банківської системи та підтримки кредитування економіки, Національний вніс зміни до постанови від 25.02.2022 №23 «Про деякі питання діяльності банків України та банківських груп».

Зокрема,скасовано норми, що дозволяли не застосовувати до банків санкції за певні порушення, які раніше були тимчасово дозволені через воєнний стан. Зокрема, йдеться про:

— прострочення подання статистичної звітності до НБУ;

— недотримання вимог щодо планів відновлення діяльності банків;

— відхилення від правил оцінки кредитного ризику за активними операціями, якщо такі порушення виникли після 24 лютого 2022 року;

— затримку з оприлюдненням обов’язкової інформації, передбаченої нормативами НБУ.

Також скасовано винятки для відповідальних осіб банківських груп, які допускали запізнення у поданні консолідованої фінансової звітності разом з аудиторським висновком або проміжних звітів.

Окремо врегульовано питання роботи з боржниками, що постраждали від бойових дій. Так, для боржника — юрособи, що здійснює господарську діяльність переважно на території, щодо якої в Переліку не визначена дата припинення можливості бойових дій / завершення бойових дій, та який внаслідок воєнних дій або стихійного лиха зазнав значного пошкодження/знищення/руйнування/мінування власних / довгостроково орендованих основних засобів або іншого майна (включаючи виробниче обладнання, складські приміщення, транспортні засоби, торгові або офісні приміщення, земельні ділянки), необхідних для здійснення ним господарської діяльності, що генерує грошові потоки, що спричинило суттєве погіршення показників фінансової звітності такого боржника, банк має право застосовувати прогнозне значення фінансового результату від операційної діяльності до відрахування амортизації, ґрунтуючись на сформованому банком судженні щодо прогнозних значень фінансових показників діяльності боржника.

Постанова НБУ від 03.10.2025 №124
чинна з 07.10.2025

Автор: Волос Наталія

До змісту номеру