• Посилання скопійовано

Що нового

Опубліковано Закон про ДАР

!  Аграріям

У газеті «Голос України» 18.10.2024 був опублікований Закон про Державний аграрний реєстр (ДАР).

Законом передбачається:

— розширення кола користувачів ДАР. Державну підтримку зможуть отримувати не лише виробники сільськогосподарської продукції, а й організації водокористувачів та суб’єкти агропромислового комплексу;

— урегулювання правового статусу ДАР та джерел його фінансування. Зокрема, ДАР визначений як комплексна інформаційна система, яка забезпечуватиме, зокрема, збирання, накопичення, інтегрування, зберігання, відображення, оброблення даних, у тому числі використання реєстрової інформації, надання адміністративних та інших публічних послуг;

— визначення повноважень держателя, адміністратора та технічного адміністратора ДАР, а також об’єктів ДАР та види реєстрової інформації, яка буде оброблятися в ньому;

— забезпечення можливості формування витягів з ДАР;

— визначення прав та обов’язків користувачів ДАР;

— визначення обов’язкового використання даних ДАР та/або програмних засобів ведення ДАР під час надання державної підтримки, надання часткових гарантій за кредитними зобов’язаннями суб’єктами малого і середнього бізнесу, надання підтримки страхування сільськогосподарської продукції;

— упровадження моніторингу цільового використання державної підтримки і допомоги, грантів у сільському господарстві з урахуванням позиції міжнародних партнерів;

— забезпечення електронної інформаційної взаємодії ДАР з іншими інформаційно-комунікаційними системами, електронно-інформаційними ресурсами, кадастрами та системами.

Закон України від 19.09.2024 №3980-IX
набирає чинності з 18.01.2025


Зміни до Митного кодексу для імплементації до норм ЄС

!  Субʼєктам ЗЕД

У зв’язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» від 18.10.2024 Закону про про внесення змін до МКУ щодо імплементації деяких положень Митного кодексу ЄС він набирає чинності з 18.01.2025.

МКУ доповнено положеннями щодо:

— запровадження нових термінів та приведення існуючої термінології Кодексу у відповідність до термінології європейського законодавства, зокрема Регламенту №952/2013;

— введення концепції митного представництва, аналогічної до тієї, що функціонує в країнах ЄС, визначення загальних засад представництва, розділення видів представництва на пряме та непряме, розмежування відповідальності суб’єкта зовнішньоекономічної діяльності та митного представника;

— удосконалення критеріїв надання авторизацій як наслідок існуючої необхідності в усуненні неточностей формулювань після початку розгляду заяв про надання авторизації на застосування спрощень;

— запровадження європейського підходу щодо узагальнення положень стосовно митних режимів, зокрема доповнення Кодексу новими статтями, які передбачають зміни щодо:

1) авторизацій для поміщення товарів у митні режими імпорту (в частині процедури кінцевого використання), тимчасового ввезення, переробки на митній території, переробки за межами митної території;

2) запровадження умови зберігання документів та ведення записів як умови отримання авторизації;

3) визначення механізму передачі прав та обов’язків утримувача авторизації (утримувача процедури);

4) надання можливості переміщення товарів, які перебувають під митним контролем, у рамках відповідного митного режиму, без поміщення товарів у митний режим транзиту;

5) розширення переліку звичайних операцій з товарами та чіткого регламентування вимог до їх здійснення;

6) еквівалентних товарів та умов їх використання;

7) завершення та припинення митних режимів, звітування про завершення митного режиму;

8) особливостей моніторингу відповідності умовам, визначеним в авторизації для поміщення товарів у митний режим.

Закон України від 22.08.2024 №3926-IX
набирає чинності з 19.04.2025,
за винятком окремих змін, які набрали чинності 19.10.2024


Для юросіб нова звітність — зі сталого розвитку

!  Юрособам

Ухвалена КМУ Стратегія визначає мету, цілі та основні завдання щодо забезпечення формування та розкриття підприємствами України інформації про сталий розвиток на основі єдиних методологічних засад, прийнятих в країнах-членах Європейського Союзу. Це є важливою умовою в контексті набуття Україною статусу кандидата на членство в ЄС.

Стратегією передбачено виконання таких цілей:

1. Запровадження в Україні складання, подання та оприлюднення підприємствами звітності зі сталого розвитку на підставі Європейських стандартів звітності (ESRS).

2. Запровадження в Україні процедур проведення аудиту звітності підприємств зі сталого розвитку та ефективного механізму здійснення контролю якості таких аудиторських послуг.

Розпорядження КМУ від 18.10.2024 №1015-р
чинне з 18.10.2024


Зміни до Положення про ДПСУ

!  Платникам податків

Уряд уніс зміни до Положення про Державну податкову службу України.

Зокрема, закріплено повноваження ДПС здійснювати комплаєнс та передбачено право ДПС отримувати від Нацбанку інформацію щодо дотримання встановлених НБУ граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів у порядку, передбаченому Законом «Про банки і банківську діяльність».

Уточнено, що на підставі рішення суду ДПС отримуватиме інформацію про обсяг та обіг не тільки коштів, але й електронних грошей на рахунках у банку / небанківському надавачу платіжних послуг, електронних гаманцях, інформацію про договори боржника про зберігання цінностей або надання боржнику в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа, що охороняється банком.

Крім того, виключено повноваження ДПС виступати засновником засобів масової інформації з питань, що належать до компетенції ДПС, тощо.

Постанова КМУ від 18.10.2024 №1185
чинна з 22.10.2024


Оновлено Порядок блокування ПН та РК

!  Платникам ПДВ

Кабмін уніс зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Його норми доповнено новими нормами, що визначають ознаки безумовної реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, у яких відображено операції з вивезення за межі митної території України в митному режимі експорту товарів, до яких застосовано режим експортного забезпечення, та уточнено механізм проведення автоматизованого моніторингу для таких операцій.

Постанова КМУ від 18.10.2024 №1187
набирає чинності з 21.11.2024


Змінено форму звітності щодо обліку запасів корисних копалин

!  Платникам екоподатку

Міндовкілля внесло зміни до наказу щодо затвердження форм звітності щодо обліку запасів корисних копалин та інструкцій з їх заповнення.

Зокрема, викладено у новій редакції форму звітності №6-ГР (нафта, природний газ, конденсат, етан, пропан, бутани, гелій) (річна) «Звітний баланс запасів корисних копалин за 20__ рік» та Інструкцію з її заповнення.

Крім цього, внесено зміни до Інструкції із заповнення форми звітності №5-ГР (тверді горючі, металічні та неметалічні корисні копалини) (річна) «Звітний баланс запасів корисних копалин за 20__ рік» та Інструкції із заповнення форми звітності №7-ГР (підземні води) (річна) «Звітний баланс видобутку та використання підземних вод за 20__ рік».

Передбачено, що помилки або недостовірні дані, виявлені суб’єктом господарювання у зазначених формах, можуть бути виправлені шляхом подання виправленої (уточненої) форми не пізніше 1 березня наступного за звітним роком, а також в інший період за результатами перевірки органів державного нагляду (контролю), контролюючих органів ДПС та перевірки заповнення форми щодо повноти викладення інформації, відповідності зазначених відомостей вимогам Інструкцій із їх заповнення та інших нормативно-правових актів із зазначенням підстави виправлення у всіх випадках.

Наказ Міндовкілля від 19.09.2024 №1169
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
за винятком положень щодо викладення у новій редакції форми звітності №6-ГР та Інструкції з її заповнення,
які набирають чинності з 1 квітня 2025 року,
станом на 30.10.2024 не опублікований


Затверджено критерії добору до «Клубу білого бізнесу»

!  Платникам податків

Мінфін затвердив Порядок формування та оприлюднення переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.

Він визначає порядок розрахунку критеріїв для включення платників податків до переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, який включає:

— алгоритми розрахунку середніх показників критеріїв щодо включення платників податків до переліку платників, на підставі яких формується цей перелік;

— алгоритми розрахунку показників вимог і критеріїв щодо включення платників податків до переліку платників;

— порядок формування та затвердження переліку платників;

— порядок оприлюднення переліку платників ДПС на своєму офіційному вебсайті;

— порядок повідомлення платника податків про включення / виключення його до/з переліку платників;

— порядок подання платником податків повідомлення про відмову в оприлюдненні даних про платника податків;

— порядок вилучення інформації про платника податків у разі подання платником податків повідомлення про відмову в оприлюдненні даних про платника податків після оприлюднення переліку платників.

Перелік платників формуватиметься на підставі податкової звітності платника податків, поданої ним до контролюючого органу, у терміни, встановлені ПКУ, податкової інформації з інформаційно-комунікаційних систем ДПС та інших джерел, що отримані в порядку та спосіб, визначений Кодексом. ДПС забезпечуватиме формування та затвердження переліку платників не пізніше останнього робочого дня березня, травня, серпня та листопада.

До переліку платників з високим рівнем дотримання законодавства буде включено юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, резидентів «Дія.Сіty», які відповідатимуть низці вимог та критеріїв з урахуванням системи оподаткування (зокрема, вимогам до рівня сплати податків, рівня нарахування заробітної плати тощо).

Так, до платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства належатимуть юридичні особи та фізичні особи — підприємці, що одночасно відповідатимуть усім встановленим ПКУ вимогам.

Наказ Мінфіну від 07.10.2024 №495
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 30.10.2024 не опублікований


Перелік енергообладнання, імпорт якого звільняється від ввізного мита та ПДВ

!  Платникам ПДВ

Кабмін затвердив:

перелік товарів, які звільняються від оподаткування ввізним митом та операції із ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, якщо такі товари ввозяться на митну територію України в рамках угод, фінансування за якими проводиться за рахунок Секретаріату Енергетичного Співтовариства;

Порядок підтвердження операцій із ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту товарів, які здійснюються в рамках угод, фінансування за якими проводиться за рахунок Секретаріату Енергетичного Співтовариства.

Прийняття рішення про звільнення від оподаткування товарів, що поміщуються у митний режим імпорту, ввізним митом та операцій з їх ввезення на митну територію України від оподаткування ПДВ здійснюється відповідно до положень Митного кодексу та Податкового кодексу митними органами із урахуванням наданого Міненерго підтвердження, що угоди, в рамках яких товари ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту, фінансуються за рахунок Секретаріату Енергетичного Співтовариства.

Постанова КМУ від 18.10.2024 №1193
чинна з 22.10.2024


Повторна перевірка критичності підприємств при бронюванні

!  Працедавцям

КМУ своєю постановою вніс зміни до Порядку №76, яким затверджено процес бронювання працівників.

У Порядку зʼявився новий пункт 6-1. Він присвячений додатковій перевірці відповідності підприємства критеріям, які встановлено Порядком №76.

Так, орган, який прийняв рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у разі потреби проводить перевірку відповідності підприємства, установи, організації, які визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, протягом діяльності підприємства, установи, організації з дати прийняття рішення про визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

За результатами проведеної перевірки орган приймає одне з таких рішень:

— про невідповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, а також скасовує їх статус критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;

— про відповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, і визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

Копію рішення, прийнятого за результатами перевірки, орган, зазначений в абзаці першому цього пункту, в одноденний строк з дня його прийняття надсилає Мінекономіки, Міноборони (СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органу Міноборони) та Мінцифри.

Постанова КМУ від 22.10.2024 №1204
чинна з 24.10.2024


Механізм е-інформаційної взаємодії між Центральним депозитарієм цінних паперів та ДПС

!  Юрособам

Мінфін затвердив Порядок електронної інформаційної взаємодії між Центральним депозитарієм цінних паперів та Державною податковою службою України.

Цей Порядок розроблено з метою реалізації механізму електронної інформаційної взаємодії між Центральним депозитарієм цінних паперів та ДПС під час обліку часток товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю.

Наказ Мінфіну від 04.10.2024 №494
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 30.10.2024 не опублікований


Процедура превентивної реструктуризації: опубліковано Закон

!  Юрособам

Ним передбачено доповнення Кодексу з процедур банкрутства новою Книгою третьою «Превентивна реструктуризація».

Відповідно до Закону превентивна реструктуризація — система організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів, спрямованих на недопущення або запобігання неплатоспроможності боржника, що можуть включати зміну складу, умов або структури активів та зобов’язань боржника, а також будь-які необхідні операційні зміни чи комбінацію цих елементів, які здійснюються згідно з планом превентивної реструктуризації.

Процедура превентивної реструктуризації може бути ініційована боржником-юрособою або ФОПом, крім юросіб, провадження у справах про банкрутство яких не допускається згідно з Кодексом, а також юросіб, які надають фінансові послуги.

Кредитори за зобов’язаннями боржника, члени органів управління боржника (виконавчого органу, наглядової ради тощо) або представник працівників боржника у разі наявності інформації про неплатоспроможність боржника або її загрози мають право ініціювати перед боржником питання відкриття процедури превентивної реструктуризації.

У такому разі боржник зобов’язаний розглянути таку пропозицію та прийняти вмотивоване рішення щодо ініціювання чи відмови від ініціювання процедури превентивної реструктуризації, про що боржник зобов’язаний повідомити ініціатора протягом 30 днів з дня отримання відповідного запиту від кредитора, члена органу управління боржника або представника працівників боржника.

Рішення про ініціювання процедури превентивної реструктуризації боржника-юрособи приймається вищим органом управління, власником майна (органом, уповноваженим управляти майном) боржника.

Закон України від 19.09.2024 №3985-IX
набирає чинності з 23.01.2025

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру