Чи потрібен е-витяг із реєстру платників ЄП?
Органи ДПС у роз’ясненнях наголошують на можливості не лише надсилати запити на отримання витягу з реєстру платників ЄП, а й отримувати його в електронному вигляді у кабінеті платника. Але такі електронні витяги мають лише інформаційний характер.
Органи ДПС уже не раз надавали роз’яснення щодо отримання витягу платника єдиного податку з реєстру платників єдиного податку.
Так, ГУ ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування — Криворізький регіон) у роз’ясненні від 04.07.2022 р. «Отримання витягу платника єдиного податку з реєстру платників єдиного податку» (див. «ДК» №30/2022) повідомляє, що відповідно до п. 299.9 ПКУ за бажанням зареєстрований платник єдиного податку може безоплатно та беззастережно отримати у контролюючому органі за місцем податкової адреси (у тому числі в електронному вигляді) витяг із реєстру платників єдиного податку.
Строк надання витягу для зареєстрованих платників єдиного податку не повинен перевищувати одного робочого дня з дня надходження запиту, а для суб’єктів господарювання, які подали заяву щодо переходу на спрощену систему оподаткування, — двох робочих днів з дня надходження запиту. Витяг діє до внесення змін до реєстру.
В іншому роз’ясненні від 11.07.2022 р. (див. «ДК» №30/2022) ГУ ДПС у Запорізькій області відповідає на запитання: чи може ФОП повернути сплачений підприємством ПДФО, якщо при виплаті доходу він не надав відповідних документів для уникнення подвійного оподаткування?
Так, якщо юрсоба укладала договір із фізособою-громадянином, але не отримала відповідних документів, що підтверджують її державну реєстрацію відповідно до закону як суб’єкта підприємницької діяльності, то під час виплати доходу така юрособа зобов’язана утримати податок з доходів фізичних осіб та подати додаток 4ДФ.
В умовах воєнного стану доцільно було б подати виписку чи витяг з ЄДР, проте отримати їх на сьогодні в електронному вигляді взагалі неможливо — можна отримати паперову версію лише через нотаріусів, які внесені до Переліку та надають відповідні реєстраційні послуги, або через ЦНАПи (витяг надається в день звернення після оплати послуги).
Отримати витяг чи виписку в електронному вигляді через Дію чи кабінет електронних сервісів наразі неможливо: доступу немає (зазначається про проведення технічних робіт).
Отже, ситуація виглядає доволі складною — адже за відсутності відповідних документів ФОПи, які на сьогодні не мають доступу до нотаріусів чи ЦНАПів, позбавлені можливості підтвердити свій статус підприємця.
Звісно, можна було б скористатись електронним кабінетом платника податків на порталі Державної податкової служби України, але й тут проблема!
У роз’ясненні від 15.07.2022 р. ГУ ДПС у Волинській області, наданому на запитання: «Чи може ФОП — платник ЄП першої — третьої груп надіслати через Електронний кабінет запит про отримання витягу з реєстру платників ЄП?» (див. «ДК» №30/2022), — нагадується, що фізособа-підприємець — платник єдиного податку 1-ї — 3-ї груп може в меню «Заяви, запити для отримання інформації» приватної частини Електронного кабінету створити, підписати та надіслати до відповідного органу ДПС запит про отримання витягу за формою F1302101.
Ми скористалися цією послугою та:
1) авторизувалися через КЕП у кабінеті платника (звісно, можна зайти і за допомогою Дія.підпис, хмарне сховище чи підпис id.gov.ua);
2) у лівій колонці вибрали розділ «Заяви, запити для отримання інформації», знайшли документ — J1302101 «Запит про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку»;
3) створили запит (автоматично заповнювалися всі поля запиту, проте платник повинен самостійно поставити позначку щодо способу видачі витягу — особисто в органі ДПС чи в електронному вигляді — див. скриншот унизу), зберегли документ, підписали його та відправили до податкової (всі дії можна побачити у верхньому рядку створеного документа — J1302101 запиту);
4) після надсилання до органів ДПС отримали першу та другу квитанції;
5) отримали сам витяг в електронному вигляді за формою F1402101 у вкладці «Вхідні» меню «Вхідні/вихідні документи» приватної частини Електронного кабінету платника.
Але... Загальний опис цього документа можна вкласти у кілька слів: наявні всі відомості про ФОПа, дата обрання спрощеної системи оподаткування, третя група, ставка 5%, без реєстрації ПДВ, з переліком КВЕДів та датою формування витягу й найменування податкового органу, що його видав. Проте він не містить ані підпису, ані печатки податкового органу.
Мало того, цей документ має лише інформаційно-довідковий характер, що нам також підтвердили на гарячій лінії ДПСУ.
У вже згаданому вище роз’ясненні ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 04.07.2022 р. наголошено, що роздрукований електронний витяг у паперовому вигляді не вважається оригіналом. Фактично «оригінал» — це відкритий на екрані комп’ютера документ у вкладці «Вхідні» меню «Вхідні/вихідні документи».
Отже, постає просте запитання: для чого взагалі цей витяг в електронній формі?
Позаяк отриманий в електронному вигляді витяг із реєстру платників ЄП фактично не має жодної юридичної сили у разі роздрукування чи пересилання контрагенту, то варто скористатися можливістю надіслати електронний запит про отримання витягу з реєстру платників ЄП (документ J1302101) та зазначити в ньому спосіб отримання витягу «безпосередньо у контролюючому органі». У такий спосіб ви отримаєте витяг із реєстру платників ЄП, який матиме підпис та печатку податкового органу, що дасть можливість використовувати його для підтвердження статусу ФОПа — платника ЄП та надавати контрагентам.