• Посилання скопійовано

Що нового

Підписано новий Закон про соціальні послуги

! Усім

Президент України підписав новий Закон «Про соціальні послуги» (у пояснювальній записці до законопроекту він називається «новою редакцією», попри те що заміняє собою старий закон, а не викладає його в новій редакції).

Закон визначає основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім'ям, які перебувають у складних життєвих обставинах.

У новій редакції визначаються єдина термінологія і підходи в організації роботи для будь-яких цільових груп (людей з інвалідністю, безробітних, осіб, які зазнали насильства в сім'ї тощо); основні напрями державної політики у сфері надання соцпослуг; права й обов'язки одержувачів, завдання постачальників соціальних послуг.

Також передбачено підстави для визнання осіб, сімей такими, які потребують соцпослуг (шляхом оцінки потреб особистості, сім'ї, які перебувають у складних життєвих обставинах), а також єдиний порядок надання таких послуг (звернення про надання соціальних послуг, у тому числі в електронному вигляді);

Крім того, в документі визначені нові підходи щодо оплати соціальних послуг — з огляду на доходи особи, а не наявність рідних і близьких.

Відповідно до закону, соцпослуги повинні надавати професіонали: державні, комунальні організації або ж громадські об'єднання, благодійні або релігійні організації, які надають соцпослуги без здійснення підприємницької діяльності. Непрофесіонали можуть надавати соціальні послуги лише своїм родичам, з якими мешкають разом.

Закон вводиться в дію з 1 січня 2020 року, з цієї дати втратить чинність попередній Закон від 19.06.2003 р. №966-IV «Про соціальні послуги». Крім того, з набранням чинності Законом вносяться змін до законів «Про соціальні послуги», «Про здійснення державних закупівель», «Про громадські об'єднання», «Про благодійну діяльність та благодійні організації», «Про місцеве самоврядування», «Про місцеві державні адміністрації», «Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим».

Закон України від 17.01.2019 р. №2671-VII
набере чинності з дня, наступного за днем офіційного опублікування,
станом на 24.04.2019 р. офіційно не опублікований


Підписано закон щодо кримінальних проступків

! Усім

Президент підписав Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень». Закон вносить зміни до кодексів про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального.

Законом передбачено розподіл кримінальних правопорушень на кримінальні проступки та злочини. Останні, своєю чергою, поділяються на нетяжкі, тяжкі та особливо тяжкі.

Кримінальним проступком є передбачене Кримінальним кодексом діяння (дія чи бездіяльність), за вчинення якого передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі не більше 3-х тисяч н. м. д. г. або інше покарання, не пов'язане з позбавленням волі.

Особа, яка вперше вчинила кримінальний проступок або необережний нетяжкий злочин, крім корупційних кримінальних правопорушень, звільняється від кримінальної відповідальності, якщо вона після вчинення кримінального правопорушення щиро покаялася, активно сприяла розкриттю кримінального правопорушення і повністю відшкодувала завдані нею збитки або усунула заподіяну шкоду.

Також встановлено кримінальну відповідальність за керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, — штраф від 1 тисячі до 2 тисяч н. м. д. г. з позбавленням права керувати ТЗ на строк до 3 років, а в разі повторного вчинення, — штраф у розмірі до 3 тисяч н. м. д. г. з позбавленням права керування ТЗ на строк від 2 до 3 років.

Закон України від 22.11.2018 р. №2617-VIII набирає чинності з 01.01.2020 р.


Набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства

! Усім

У зв'язку з опублікуванням в газеті «Голос України» від 20.04.2019 р. з наступного дня набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства.

Цей Кодекс встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності боржника-юрособи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізособи.

Кодекс викладено у чотирьох книгах: «Загальна частина», «Арбітражний керуючий», «Банкрутство юросіб», «Відновлення платоспроможності фізособи».

Кодекс вводиться в дію через 6 місяців з дня набрання ним чинності, а саме з 21.10.2019 р. Положення, що визначають створення електронної торгової системи та авторизації електронних майданчиків, вводяться в дію через 3 місяці з дня набрання чинності Кодексом, а саме з 21.07.2019 р.

Про новели Кодексу «ДК» писав у №47/2018.

Кодекс України з процедур банкрутства від 18.10.2018 р. №2597-VIII чинний з 21.04.2019 р.


Набрав чинності Порядок ведення Електронного реєстру лікарняних

! Працедавцям і працівникам

У зв'язку з офіційним опублікуванням в «Урядовому кур'єрі» від 20.04.2019 р. набрала чинності постанова КМУ «Деякі питання організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього», якою затверджено Порядок організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього.

Постанова Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 р. №328 чинна з 20.04.2019 р.


Як банки повідомляють про відкриття/закриття рахунків фізособами-боржниками

! Фізособам, банкам

Нацбанк затвердив Положення про порядок надання банками інформації про відкриття/закриття рахунків фізичних осіб, унесених до Єдиного реєстру боржників, до органів державної виконавчої служби або приватних виконавців.

Відповідно до Положення, банк зобов'язаний:

— у день відкриття або закриття рахунків фізособам перевірити наявність інформації про внесення відомостей про цих фізосіб до Єдиного реєстру боржників;

— у разі наявності в реєстрі інформації про фізособу-боржника в день відкриття/закриття рахунку надіслати органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю повідомлення про відкриття/закриття рахунку такою особою.

Банк перевіряє наявність інформації про внесення відомостей про фізосіб до Єдиного реєстру боржників шляхом формування запиту до Єдиного реєстру боржників в електронному вигляді та отримує на кожний запит квитанцію-відповідь про наявність/відсутність відповідної інформації в Єдиному реєстрі боржників.

Повідомлення (у паперовому/електронному вигляді), яке банк надсилає виконавцю, має містити всі обов'язкові реквізити, зазначені у формі, наведеній в додатку до Положення.

Електронна форма повідомлення, крім обов'язкових реквізитів, може містити додаткові технологічні реквізити, які не належать до інформації про відкриття/закриття рахунків фізосіб-боржників, в обсязі, необхідному для організації інформаційної взаємодії в електронному вигляді.

Повідомлення в паперовому вигляді до запровадження електронного сервісу інформаційної взаємодії за підписом уповноваженої особи банку надається виконавцю під підпис або надсилається поштою з повідомленням про вручення не пізніше робочого дня, наступного за днем відкриття/закриття рахунку.

Після запровадження електронного сервісу інформаційної взаємодії у разі наявності технічних підстав, що унеможливлюють взаємодію між банком та виконавцем в електронному вигляді, повідомлення подається в паперовому вигляді.

Постанова Національного банку України від 18.04.2019 р. №60 чинна з 19.04.2019 р.


Оновлено перелік кодів для сплати податків

! Платникам податків

Міністерство фінансів України виклало в новій редакції додаток «Перелік кодів видів сплати» до Порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 24.07.2015 р. №666.

Коди поділено окремо для платників податків та органів виконавчої влади. Крім того, до Переліку додано сім нових кодів, а два вилучено (354 «Сплата грошового зобов'язання, визначеного за результатами документальної невиїзної перевірки підрозділів аудиту» та 355 «Сплата грошового зобов'язання, визначеного за результатами документальної невиїзної перевірки підрозділів аудиту»). Основний код для сплати суми податків і зборів та ЄСВ не змінився — це й далі «101».

З новим Переліком можна ознайомитися у «ДК» №18/2019.

Наказ Мінфіну від 11.03.2019 р. №104
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 24.04.2019 р. офіційно не опублікований


Новий порядок взаємодії держорганів при поверненні переплат

! Платникам податків

Мінфін затвердив Порядок інформаційної взаємодії ДФСУ, її територіальних органів, Державної казначейської служби, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені.

Цей Порядок визначає механізм інформаційного обміну:

— між ДФС, територіальними органами ДФС та Казначейством і територіальними органами Казначейства у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДФС;

— між територіальними органами ДФС та місцевими фінансовими органами в процесі погодження електронних висновків та/або електронних повідомлень про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.

Дія цього Порядку не поширюється на:

— відшкодування ПДВ;

— повернення авансових платежів (передоплати), помилково та/або надміру внесених платниками податків за власним бажанням, як попереднього грошового забезпечення сплати майбутніх митних та інших платежів, що сплачуються до/або під час митного оформлення, та грошової застави;

— повернення митних та інших платежів, що сплачуються до/або під час митного оформлення;

— повернення помилково та/або надміру перерахованих (унесених) платниками коштів, сплачених шляхом надання при митному оформленні податкового векселя;

— повернення суми акцизного податку, внесеної в рахунок погашення податкових векселів;

— виконання рішень судів щодо безспірного списання коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджетів.

Порядком, зокрема, визначено, що повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум ПДФО, які розраховуються територіальним органом ДФС на підставі поданої платником податків декларації про доходи за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), поданої до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів з дня її виникнення.

Заява може бути подана платником до територіального органу ДФС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

Порядок застосовується щодо повернення платежів:

— належних державному бюджету — з першого числа четвертого місяця, що настає за місяцем офіційного опублікування цього наказу;

— належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, — з першого числа сьомого місяця, що настає за місяцем офіційного опублікування цього наказу.

Також з першого числа сьомого місяця, що настає за місяцем офіційного опублікування цього наказу, втратять чинність накази Мінфіну від 15.12.2015 р. №1146 і від 06.04.2018 р. №417.

Наказ Мінфіну від 11.02.2019 р. №60
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 24.04.2019 р. не опублікований


Нові правила пожежної безпеки на підприємствах енергетичної галузі

! Енергетикам

Міністерство енергетики та вугільної промисловості України затвердило Правила пожежної безпеки в компаніях, на підприємствах та в організаціях енергетичної галузі України.

Ці Правила є обов'язковими для суб'єктів господарювання енергетичної галузі, що належать до сфери управління Міненерговугілля.

Правила встановлюють загальні вимоги щодо пожежної безпеки будівель, споруд та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування енергетичних підприємств, що експлуатують, будівельних майданчиків, а також до проведення будівельних робіт.

Водночас втратив чинність наказ Мінпаливенерго від 26.07.2005 р. №343, яким було затверджено попередні Правила.

Наказ Міненерговугілля від 26.09.2018 р. №491 чинний з 19.04.2019 р.


Опрацювання НСЗУ запитів на публічну інформацію

! Усім

Міністерство охорони здоров'я затвердило Порядок організації роботи та взаємодії між структурними підрозділами Національної служби здоров'я України під час опрацювання запитів на публічну інформацію.

Порядок визначає механізм взаємодії між структурними підрозділами НСЗУ під час процедури приймання, реєстрації, розгляду та контролю за опрацюванням запитів на отримання публічної інформації фізичних, юридичних осіб, об'єднань громадян без статусу юридичної особи, крім суб'єктів владних повноважень, а також надання інформації, яка отримується, створюється або якою володіє НСЗУ у процесі здійснення своїх повноважень.

Запит може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача. Письмовий запит подається у довільній формі.

Iнформація за запитами про фізособу чи юрособу надається лише на вимогу особи, якої вона стосується, крім випадків, передбачених Законом «Про доступ до публічної інформації».

Також затверджено форму запиту на отримання публічної інформації, що перебуває у володінні Національної служби здоров'я України.

Наказ МОЗ від 19.03.2019 р. №603
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 24.04.2019 р. офіційно не опублікований


Затверджено Регламент Апеляційної палати Мінекономрозвитку

! СГ

Мінекономрозвитку затвердило Регламент Апеляційної палати Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.

Регламент визначає повноваження Апеляційної палати Мінекономрозвитку, порядок розгляду в Апеляційній палаті заперечень проти рішень Мінекономрозвитку щодо набуття прав на об'єкти інтелектуальної власності, порядок організаційного та технічного забезпечення діяльності Апеляційної палати та вирішення інших питань, що належать до її компетенції.

Право на звернення до Апеляційної палати в порядку, встановленому цим Регламентом, має апелянт або його представник із запереченням проти рішення Мінекономрозвитку щодо:

— заявки на винахід;

— заявки на корисну модель;

— заявки на промисловий зразок;

— заявки на реєстрацію топографії інтегральної мікросхеми;

— заявки на видачу свідоцтва на знак для товарів і послуг;

— заявки на реєстрацію кваліфікованого зазначення походження товару та/або права на використання зареєстрованого кваліфікованого зазначення походження товару;

— знака за міжнародною реєстрацією.

Водночас втрачає чинність Наказ МОН від 15.09.2003 р. №622 «Про затвердження Регламенту Апеляційної палати Державного департаменту інтелектуальної власності».

Наказ Мінекономрозвитку від 19.02.2019 р. №263
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 24.04.2019 р. офіційно не опублікований

Новини підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру