Положення про електронні гроші в Україні — знову зі змінами
! СГД
НБУ вніс зміни до Положення про електронні гроші в Україні.
Зокрема, встановлено, що представництво міжнародної організації може здійснювати тільки функцію агента з розповсюдження.
Агенти під час здійснення операцій з електронними грошима зобов'язані застосовувати знак (торговельну марку, комерційне найменування тощо), використання якого узгоджено емітентом із НБУ.
Одночасно з документами в паперовому вигляді до НБУ обов'язково подають копії цих документів в електронному вигляді.
Електронні копії документів мають створюватись у вигляді файлів, які містять скановані зображення документів.
Постанова Національного Банку України від 26.07.2016 р. №358 чинна з 30.07.2016 р.
Підкориговано порядок держреєстрації юросіб та фізосіб-підприємців
! Юрособам та фізособам-підприємцям
Мін'юст уніс зміни до розділу III Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи. Нагадаємо, що у лютому цього року Порядок був затверджений у новій редакції.
Зміни стосуються проведення державної реєстрації через фронт-офіси. Так, вилучено норми, згідно з якими:
— уповноважена особа фронт-офісу протягом трьох робочих днів повинна була надіслати заяву та оригінали документів для держреєстрації до Мін'юсту або його територіальному органу. До моменту надходження таких документів для державної реєстрації у паперовій формі держреєстратор мав використовувати електронні копії оригіналів документів, виготовлені шляхом сканування, що долучені до відповідної заяви;
— документи, що потребують усунення підстав для зупинення розгляду документів, поверталися уповноваженою особою суб'єкта державної реєстрації заявнику не пізніше наступного робочого дня з дня надходження від заявника заяви про їх повернення, але не раніше дня отримання таких документів у паперовій формі від фронт-офісу.
Наказ Мін'юсту від 22.07.2016 р. №2248/5 чинний з 29.07.2016 р.
Урахування 5% залишку для списання відсотків у наступних звітних періодах
! Платникам податку на прибуток
Податківці нагадали, що проценти, нараховані на користь пов'язаних осіб — нерезидентів, що перевищували обмеження, встановлені п. 140.2 ПКУ, можуть бути враховані на зменшення фінансового результату майбутніх звітних податкових періодів. Сума таких процентів щороку зменшується на 5%.
При цьому зазначена сума процентів, а також сума процентів, нарахованих на користь пов'язаних осіб — нерезидентів, наприклад, у 2016 році не повинна перевищувати обмеження, встановлені п. 140.2 ПКУ, а саме суму, яка становить 50% суми фінансового результату до оподаткування, фінансових витрат та суми амортизаційних відрахувань за даними фінансової звітності звітного податкового періоду (у наведеному прикладі — 2016 рік).
Якщо проценти, нараховані на користь пов'язаних осіб — нерезидентів у звітному році, збільшені на суму неврахованих процентів станом на початок такого року та зменшених на 5%, не перевищують обмеження, визначені п. 140.2 ПКУ, то сума таких не списаних процентів станом на початок року, зменшена на 5%, враховується на зменшення фінансового результату до оподаткування у податковій декларації з податку на прибуток підприємств такого звітного року.
Щодо залишку сум процентів минулих періодів у розмірі 5%, то платник податку не має права надалі враховувати такий залишок у майбутніх звітних періодах.
Лист ДФСУ від 18.07.2016 р. №15386/6/99-99-15-02-02-15
Які дії платника у разі вилучення документів правоохоронними органами
! Платникам податків
ДФСУ роз'яснила: у разі коли до початку або під час проведення перевірки оригінали первинних документів були вилучені правоохоронними та іншими органами, ці органи зобов'язані надати для проведення перевірки контролюючому органу копії зазначених документів або забезпечити доступ до них під час перевірки.
Такі копії, засвідчені печаткою та підписами посадових (службових) осіб правоохоронних та інших органів, якими було здійснено вилучення оригіналів документів або яким було забезпечено доступ до перевірки вилучених документів, повинні бути надані протягом 3-х робочих днів з дня отримання письмового запиту контролюючого органу.
Якщо документи було вилучено правоохоронними органами, терміни проведення перевірки, у тому числі розпочатої, переносяться до дати отримання копій документів або забезпечення доступу до них.
Лист ДФСУ від 28.07.2016 р. №16292/6/99-99-14-03-03-15
Для відкликання працівника з відрядження має бути видано наказ
! Роботодавцям
Мінфін нагадав, що наказ про відрядження працівника є підставою для відшкодування йому витрат на відрядження. Тому в разі ухвалення керівником рішення про відкликання працівника з відрядження має бути видано відповідний наказ.
Чинне законодавство не регулює питання визначення випадків, за яких можливе відкликання працівника з відрядження. Вважається, що таке рішення керівник підприємства ухвалює у кожному конкретному випадку виходячи з виробничої потреби (зокрема, у разі дострокового виконання працівником доручення за місцем відрядження, недоцільності подальшого здійснення доручення, для виконання якого працівника було відряджено, тощо).
Лист Мінфіну від 14.05.2015 р. №31-08030-16-10/15972
Операції з розмінною монетою: роз'яснення ДФС
! Юрособам
ДФСУ роз'яснила, що видача розмінної монети підприємством-юрособою своєму магазину оформляється видатковим касовим ордером, формою якого передбачено наявність особистого підпису та ідентифікацію особи, що отримала готівку.
У регістрах бухобліку операції, пов'язані з видачею розмінної монети, відображають за дебетом субрахунку 301 «Операційна каса» і кредитом субрахунку 301 «Каса в національній валюті».
Кошти не залишаються в касі, а передаються з каси підприємства до операційної каси. У зв'язку з цим готівка, видана як розмінна монета, не вважається підзвітними коштами касира-операціоніста, і тому він не складає авансового звіту.
Будь-яких обмежень щодо терміну зберігання на місці проведення розрахунків розмінної монети чинним законодавством не встановлено, тому підприємство самостійно визначає періодичність здавання розмінної монети до каси підприємства.
При цьому залишок готівкових коштів у скриньці РРО на кінець робочого дня не повинен перевищувати загальновстановленого для каси підприємства ліміту залишку готівки.
Своєю чергою, приймання магазином розмінної монети та інкасація виручки магазину при використанні РРО, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари, здійснюються з використанням операцій «службове внесення» та «службова видача».
Лист ДФСУ від 19.05.2016 р. №11023/6/99-99-14-05-01-15
Після перевищення доходу в 1 млн застосування РРО є обов'язковим
! Платникам єдиного податку ІІ групи
Відповідно до Закону №265/95-ВР РРО та розрахункові книжки не застосовуються при продажу товарів (наданні послуг) фізособами-підприємцями, які належать, відповідно до ПКУ, до груп платників єдиного податку, що не застосовують РРО.
РРО не застосовуються платниками єдиного податку І групи; ІІ і ІІІ групи (фізособи-підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 грн. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1000000 грн застосування РРО для такого платника єдиного податку є обов'язковим. Застосування РРО розпочинається з 1 числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом дії свідоцтва платника єдиного податку.
Отже, у разі перевищення у календарному році обсягу доходу понад 1000000 грн застосування РРО для такого платника єдиного податку ІІ групи при здійсненні готівкових розрахунків є обов'язковим з 1 числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення. Причому, на думку податківців, цей алгоритм діє незалежно від місця проведення та виду діяльності.
Лист ДФСУ від 27.05.2016 р. №5586/Н/99-99-14-05-01-1
Єдинники 3 групи не мають права здійснювати бартерні операції
! Платникам єдиного податку ІІІ групи
Регіональні податківці нагадали: у разі надання послуг, виконання робіт за договорами доручення, транспортного експедирування або за агентськими договорами доходом є сума отриманої винагороди повіреного (агента).
Щодо зарахування отриманих повіреним на користь довірителя орендних платежів у рахунок відшкодування витрат повіреного, пов'язаних з утриманням, обслуговуванням та передпродажною підготовкою майна, ДФС посилається на ст. 626 ЦКУ. Згідно з цією статтею, відносини між суб'єктами господарювання регулюються договорами, які є домовленістю двох або більше сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Щодо податкового аспекту п. 291.6 ПКУ передбачена норма, згідно з якою розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) повинні здійснюватися платниками єдиного податку лише в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій).
Юридичні особи — платники єдиного податку ІІІ групи не мають права здійснювати бартерні операції, в тому числі погашати заборгованість за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги), іншим способом, ніж грошовим.
Лист ДФС у Запорізькій області від 28.07.2016 р. №2538/10/08-01-12-03-11
Оплата професійного навчання працівників без ПДФО: за яких умов
! Роботодавцям
Податківці зауважили, що кошти, сплачені роботодавцем на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів за навчання фізичної особи, що не перевищують у 2016 році 1930 грн за кожен місяць навчання, за умови дотримання інших норм, визначених у пп. 165.1.21 ПКУ, та витрат роботодавця у зв'язку з підвищенням кваліфікації (перепідготовкою) працівника у вищому та/або професійно-технічному навчальному закладі й отримання спеціальності (кваліфікації), не включаються до складу оподатковуваного доходу такої фізичної особи (працівника).
У разі порушення умов у частині перевищення суми, визначених пп. 165.1.21 ПКУ, кошти, сплачені роботодавцем за навчання фізичної особи, прирівнюються до додаткового блага та оподатковуються за ставкою 18%.
Лист ДФСУ від 06.06.2016 р. №12556/10/28-10-01-03-11
Мобілізований продовжив служити за контрактом: що із зарплатою?
! Роботодавцям
Мінсоцполітики нагадує, що за працівниками, які були призвані під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв'язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв'язку з прийняттям на військову службу за контрактом, але не більше ніж на строк укладеного контракту, зберігаються місце роботи, посада і середня зарплата.
Працівник, якого було призвано під час мобілізації, на особливий період, може укласти контракт на продовження військової служби, не звільняючись з військової служби. У цьому випадку не відбулося звільнення працівника, який був призваний під час мобілізації, на особливий період, з військової служби, а отже, йому продовжує зберігатися попередня середня зарплата.
Якщо працівник, якого було призвано під час мобілізації, на особливий період, був звільнений з військової служби і через певний проміжок часу уклав контракт на продовження військової служби, йому необхідно розраховувати нову середню зарплату з урахуванням положень Порядку обчислення середньої зарплати.
Лист Мінсоцполітики від 07.07.2016 р. №888/13/84-16
Діяльність адвокатських об'єднань: оподаткування
! Адвокатським об'єднанням
ДФСУ розглянула питання щодо оподаткування діяльності адвокатських об'єднань, унесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій, реєстрації платником ПДВ та повідомила.
1. Щодо внесення до Реєстру адвокатського об'єднання.
Рішення щодо внесення (відмови у внесенні) до Реєстру неприбуткових організацій та установ контролюючі органи можуть ухвалити тільки після ретельного вивчення установчих документів конкретного платника.
2. Щодо питання реєстрації неприбуткової організації платником ПДВ.
Особа за своїм добровільним рішенням має право зареєструватись як платник ПДВ шляхом подання до контролюючого органу реєстраційної заяви платника ПДВ за формою №1-ПДВ не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду, з якого така особа вважатиметься платником ПДВ.
3. Щодо розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини у вигляді гонорару, виплаченого адвокату (члену адвокатського об'єднання).
Адвокатське об'єднання, дохід якого або його частина розподіляється серед засновників (учасників), членів такого об'єднання, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних із ними осіб, не може набувати статусу неприбуткової організації.
Лист ДФСУ від 19.07.2016 р. №7565/Ф/99-99-15-02-02-14
Документальна виїзна перевірка проводиться лише за місцезнаходженням платника
! Платникам податків
ДФСУ наголосила: у разі подання платником податків уточнюючого розрахунку з відповідного податку за період, який перевірявся контролюючим органом, ПКУ не обмежено коло питань, у тому числі повноти нарахування та сплати інших податків та зборів, передбачених ПКУ, які можуть бути предметом перевірки контролюючого органу під час проведення перевірки такого платника.
Тривалість перевірки визначається у робочих днях з урахуванням правил внутрішнього трудового розпорядку платника податків.
Щодо можливості надання документів посадовим особам контролюючого органу (згідно з описом) для їх перевірки не за місцезнаходженням платника податків ДФС зазначила, що відповідно до статті 75 ПКУ документальна виїзна перевірка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Лист ДФСУ від 06.07.2016 р. №14678/6/99-99-14-03-03-15
Реорганізація підприємства шляхом виділення: чи буде ПДВ
! Юрособам
Регіональні податківці повідомили: при реорганізації шляхом виділення для реорганізованого суб'єкта господарювання передача частини активів згідно з розподільчим балансом буде продажем, а для виділеного суб'єкта господарювання отримання таких активів — вкладом акціонерів і, відповідно, придбанням цих активів.
Відповідно до пп. 196.1.7 ПКУ операції з реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення та перетворення) юридичних осіб не є об'єктом оподаткування ПДВ.
При цьому згідно з п. 198.5 та п. 199.6 ПКУ на зазначені операції не поширюється ні визнання продажу за звичайними цінами, ні перерахунок сум податкового кредиту у зв'язку зі зміною частки використання товарів в оподатковуваних і неоподатковуваних операціях.
Таким чином, платниками податку, які здійснюють реорганізацію підприємства, податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуються, податковий кредит не коригується. Податкові накладні на операції з такої передачі не виписуються, оскільки операція не є об'єктом оподаткування, а відображаються в Реєстрі виданих податкових накладних на підставі документів бухгалтерського обліку з позначкою «БО».
Лист ДФС у Рівненській області від 27.07.2016 р. №3786/10/17-00-12-02-10
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»