• Посилання скопійовано

Що нового

З 4 травня діє новий класифікатор інвалют та банківських металів

! СГД

Нацбанк уніс зміни до Класифікатора іноземних валют та банківських металів, що востаннє зазнав змін у 2005 році.

Класифікатор, як і раніше, передбачає поділ валют на 3 групи:

І група — конвертовані валюти, які широко використовуються для здійснення платежів за міжнародними операціями, валюти країн — членів Європейського Союзу та банківські метали;

ІІ група — конвертовані валюти, які широко не використовуються для здійснення платежів за міжнародними операціями;

ІІІ група — неконвертовані валюти.

Змінами Нацбанк удосконалив принципи, за якими валюти включаються до групи 1. Крім того, у ньому передбачено вичерпний перелік валют за кожною групою. До цього переліку додано всі валюти країн — членів Європейського Союзу, які не входять до зони євро. А ще до першої групи увійшли валюти, які активно торгуються на світових торгових майданчиках, але раніше належали до інших груп.

За інформацією НБУ, збільшення складових групи 1, зокрема, розширить можливості з обміну валют на готівковому ринку і торгівлі іноземними валютами на міжбанківському валютному ринку.

Постанова Національного банку України від 19.04.2016 р. №269 чинна з 04.05.2016 р.


Мінфін затвердив порядок перевірок контрольованих операцій

! Суб'єктам контрольованих операцій

Мінфін затвердив Порядок проведення перевірок платників податків з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованих операцій.

Згідно із затвердженим порядком, така перевірка є документальною позаплановою та її тривалість не повинна перевищувати 18 місяців.

Платник податків зобов'язаний надати посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи, пов'язані з предметом перевірки, протягом 10 днів з дати її початку. Під час перевірки контролери мають право отримувати від платника додаткові документи, що підтверджують здійснення фінансово-господарських операцій, відповідність умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки», повноту нарахування і сплати податків під час проведення контрольованих операцій.

Якщо за результатами перевірки виявлено, що умови контрольованої операції відрізняються від умов, які відповідають принципу «витягнутої руки», що призвело до заниження суми податку, складається акт перевірки. Якщо таких порушень немає, складається довідка.

У разі незгоди платника або його представників із висновками перевірки вони мають право подати свої заперечення до контролюючого органу, який проводив перевірку, протягом 30 календарних днів із дня отримання акта.

Наказ Мінфіну від 10.03.2016 р. №344
набере чинності з дня опублікування
(станом на 04.05.2016 р. не опублікований)


Унесено зміни до Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва

! Сільгосптоваровиробникам

Мінагрополітики внесло зміни до Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва, затвердженого наказом від 26.12.2011 р. №772.

Так, у новій редакції викладено колонку 3 пункту 3 таблиці: «Розрахунково: р. 3.1 + р. 3.2 + р. 3.3 + р. 3.4 + р. 3.5 + р. 3.6».

Нагадаємо, що ця форма зазнала змін уже вдруге за останні півроку. Востаннє зміни були внесені наказом Мінагрополітики від 02.12.2015 р. №461 і набрали чинності 12 січня 2016 року. Тоді до складу величини, на яку можна зменшити загальну суму доходу сільськогосподарського товаровиробника, було включено суму доходу від курсової різниці за зобов'язаннями за кредитами (позиками), відсотками в іноземній валюті. Але до формули, яка обчислює сукупну величину зменшення доходу, такий вид доходу не було внесено.

Наказ Мінагрополітики від 29.03.2016 р. №108
набере чинності з дня опублікування
(станом на 04.05.2016 р. не опублікований)


У податковій накладній неправильно зазначили пільгу: як виправити?

! Платникам ПДВ

ДФС у м. Києві роз'яснила, що у разі складання розрахунку коригування з метою виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов'язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, у розрахунку коригування зазначаються виправлені дані.

У разі коригування операцій, які не внесені до довідників податкових пільг (у зв'язку із запровадженням нової пільги) станом на дату складання податкової накладної, у графі 12 проставляється умовний код «99999999», а у відведеному полі зазначаються відповідні пункти (підпункти), статті, підрозділи, розділи ПКУ та/або міжнародного договору (угоди), якими передбачено звільнення від оподаткування.

Таким чином, у розрахунку коригування зазначаються виправлені пункти, статті, підрозділи, розділи ПКУ та/або міжнародного договору, якими передбачено звільнення від оподаткування.

Лист ДФС у м. Києві від 12.04.2016 р. №8684/10/26-15-12-01-18


Як правильно скласти посадову інструкцію для працівника

! Роботодавцям

Мінсоцполітики нагадує, що до початку роботи за укладеним трудовим договором роботодавець зобов'язаний роз'яснити працівникові його права й обов'язки та поінформувати під підпис про умови праці, визначити його робоче місце тощо.

Посадова (робоча) інструкція є саме тим документом, в якому визначено конкретні завдання та обов'язки працівника, його права та відповідальність. Вона складається на основі кваліфікаційних характеристик посад, які наведені в Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників.

Інструкції складаються для працівників усіх посад, що зазначені в штатному розписі. Розробляють і затверджують інструкції роботодавці на основі типових кваліфікаційних характеристик, ураховуючи конкретні завдання та обов'язки, функції, права, відповідальність працівників цих груп та особливості штатного розпису підприємства, установи, організації.

Посадова інструкція складається з розділів: «Загальні положення», «Завдання та обов'язки», «Права», «Відповідальність», «Повинен знати», «Кваліфікаційні вимоги» та «Взаємовідносини (зв'язки) за посадою».

Лист Мінсоцполітики від 25.11.2015 р. №713/13/116-15


Оплачені підприємством послуги з організації поїздок фізосіб — додаткове благо

! Підприємствам

ДФСУ роз'яснила: якщо підприємство за свій рахунок оплачує послуги з організації поїздок фізичних осіб, які не пов'язані з виконанням ними обов'язків трудового найму або за цивільно-правовими договорами (угодами), укладеними з цими особами, то вартість наданих послуг включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу таких осіб як додаткове благо.

Відповідно вартість таких послуг оподатковується ПДФО на загальних підставах.

Лист ДФСУ від 15.04.2016 р. №8587/6/99-99-17-03-03-15


Нараховуємо пеню у разі самостійного виявлення заниження суми ПЗ

! Платникам податків

ДФСУ роз'яснила окремі питання щодо нарахування пені. Так, нарахування пені розпочинається у день настання строку погашення податкового зобов'язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження). А отже, положення п. 102.1 ПКУ до визначення терміну, за який розраховується пеня, не застосовується.

Щодо віднесення пені до адміністративно-господарських санкцій, то ДФС повідомила таке. За порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до госпсуб'єктів можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції.

Такі санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом 6 місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через 1 рік з дня порушення цим суб'єктом установлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.

Лист ДФСУ від 14.04.2016 р. №8440/6/99-99-10-03-02-15


Платник має право брати участь у розгляді заперечень на акт перевірки

! Платникам податків

Податківці зазначили, що створення постійних комісій із розгляду спірних питань спрямовано на вирішення внутрішніх організаційних питань контролюючого органу щодо всебічного та якісного вивчення спірних питань та оперативного прийняття рішення з боку керівництва контролюючого органу з їх урегулювання. Нормами Порядку оформлення результатів документальних перевірок, який затверджено наказом Міністерства фінансів України від 20.08.2015 р. №727, не передбачено обов'язку контролюючого органу додатково залучати платника податку до участі у роботі постійних комісій при відповідних контролюючих органах.

У разі якщо платник податку виявив бажання взяти участь у розгляді його заперечень до акта перевірки, контролюючий орган зобов'язаний повідомити платника податків про місце і час проведення такого розгляду. Повідомлення надсилається платнику податків не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від нього заперечень, але не пізніше ніж за 2 робочі дні до дня їх розгляду.

Участь керівника відповідного контролюючого органу у розгляді заперечень платника податків до акта перевірки є обов'язковою. Такі заперечення є невід'ємною частиною акта перевірки.

Лист ДФСУ від 25.04.2016 р. №9296/6/99-99-14-03-03-15


Податківці нагадали про ключові зміни у порядку обліку платників ЄСВ

! Платникам ЄСВ

ДФСУ нагадує, що 15 квітня 2016 року набрав чинності Наказ №308, яким унесено зміни до Порядку обліку платників ЄСВ та Положення про реєстр страхувальників.

Наказом, зокрема, затверджено форму відомостей про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати єдиного внеску за формою №11-ЄСВ та встановлено, що контролюючі органи направляють такі відомості до ЄДР до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, а також у день отримання запиту від суб'єкта державної реєстрації.

Наказом також унесено зміни до порядку формування дати зняття з обліку платника єдиного внеску.

Дата зняття з обліку юридичної особи (відокремленого підрозділу) відповідає даті закриття інтегрованої картки платника єдиного внеску або даті отримання повідомлення державного реєстратора про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи (відокремленого підрозділу) у разі, якщо на момент отримання повідомлення інтегрована картка такого платника закрита.

Лист ДФСУ від 18.04.2016 р. №13730/7/99-99-11-01-05-17


ДФС про індексацію зносу необоротних активів

! Підприємствам

ДФСУ роз'яснила, що згідно з П(С)БО 7 переоцінена первісна вартість та сума зносу об'єкта основних засобів визначаються множенням відповідно первісної вартості і суми зносу об'єкта основних засобів на індекс переоцінки. Індекс переоцінки визначається діленням справедливої вартості об'єкта, який переоцінюється, на його залишкову вартість.

Суму нарахованої амортизації всі підприємства/установи відображають збільшенням суми витрат підприємства/установи і зносу основних засобів.

Згідно з Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, за кредитом рахунку 13 «Знос (амортизація) необоротних активів» відображається нарахування амортизації та індексації зносу (накопиченої амортизації) необоротних активів.

Враховуючи, що у п. 138.1 та п. 140.2 ПКУ застосовуються поняття «нарахована амортизація» та «амортизаційні відрахування», індексація зносу не враховується у складі амортизаційних відрахувань.

Лист ДФСУ від 20.04.2016 р. №8932/6/99-99-19-02-02-15


ДФС про перелік джерел інформації з метою трансфертного ціноутворення

! Суб'єктам контрольованих операцій

ДФСУ нагадала, що з 1 січня 2015 року змінено вимоги до джерел інформації, що використовуються для встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», зокрема немає офіційно визначених джерел інформації про ринкові ціни.

Так, платник податків та контролюючий орган використовують джерела інформації, які містять відомості, що дають можливість зіставити комерційні та фінансові умови операцій згідно з пп. 39.2.2 ПКУ, зокрема:

а) інформацію про зіставні неконтрольовані операції платника податків, а також інформацію про зіставні неконтрольовані операції його контрагента — сторони контрольованої операції з непов'язаними особами;

б) будь-які інформаційні джерела, що є загальнодоступними та надають інформацію про зіставні операції та осіб.

Для зіставлення з метою оподаткування умов контрольованих операцій з умовами неконтрольованих операцій контролюючий орган не має права використовувати інформацію, яка не є загальнодоступною.

При цьому ДФСУ не уповноважена визначати перелік джерел, які містять відомості, що дають можливість зіставити комерційні та фінансові умови операцій для цілей трансфертного ціноутворення.

Лист ДФСУ від 19.04.2016 р. №8806/6/99-99-19-02-02-15


Після запровадження СЕА РП сума акцизу не може зменшуватися на акциз для сировини

! Реалізаторам пального

Податківці зазначили, що сума податку щодо сировини, яка підлягає відніманню, обчислюється із застосуванням ставок податку на таку сировину, чинних на дату реалізації пального. Якщо така сума перевищує суму податку з пального, виробленого з такої сировини, різниця платнику не відшкодовується.

Норми щодо запровадження системи електронного адміністрування реалізації пального набрали чинності з 1 березня 2016 року.

Разом з тим тимчасово, до 29 лютого 2016 року (включно), до запровадження системи електронного адміністрування реалізації пального передбачено такий механізм для розрахунку акцизного податку при виробництві пального з використанням підакцизної сировини, з якої сплачено акцизний податок.

Для пального, у виробництві якого як сировина використані інші оподатковувані підакцизні товари, сума податку до сплати зменшується на суму податку, розрахованого для такої сировини. Сума податку на сировину, що підлягає відніманню, обчислюється із застосуванням ставок податку на таку сировину, чинних на день реалізації пального.

При цьому для обчислення зменшення суми акцизного податку платник податку має отримати від виробника або імпортера підакцизної сировини довідку про обсяг поставленої підакцизної сировини.

Лист ДФСУ від 15.04.2016 р. №8611/6/99-99-15-03-03-15


Як оподатковуються лікарняні, виплачені переселенцям?

! Роботодавцям

ДФСУ розглянула питання щодо оподаткування ПДФО та нарахування ЄСВ на суми допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, та повідомила.

Якщо податковим агентом (юридичною особою) нараховується (виплачується) фізичним особам (працівникам) допомога по тимчасовій непрацездатності за перші 5 днів, то сума такої допомоги включається до заробітної плати, оподатковується ПДФО і є базою нарахування ЄСВ.

При цьому, якщо зазначена допомога виплачується за рахунок коштів Фонду, який не є роботодавцем для осіб, що переміщуються з районів проведення антитерористичної операції, то сума такої допомоги включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку як інші доходи, оподатковується ПДФО і не є базою нарахування ЄСВ.

Лист ДФСУ від 13.04.2016 р. №8293/6/99-99-17-03-03-15

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру