• Посилання скопійовано

Що нового

Перевірки ПФУ оформлятимуться за новою уніфікованою формою акта перевірки

! СГД

Правління Пенсійного фонду затвердило уніфіковану форму акта, який складається за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.

Відповідно втрачає чинність постанова ПФУ від 31.03.2011 р. №9-1 «Про затвердження переліку питань для здійснення планових перевірок органами Пенсійного фонду України та форми акта, що складається за їх результатами».

Постанова ПФУ від 04.02.2016 р. №2-1
набере чинності з дня опублікування
(станом на 22.03.2016 р. не опублікована)


У продавця при виплаті винагороди дистриб'ютору виникає право на ПК

! Дистриб'юторам

ДФСУ зазначила, що при наданні продавцем винагороди (бонусу) дистриб'ютору за досягнення відповідних показників та виконання плану продажу об'єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються дистриб'ютором, а мотиваційні та стимулюючі виплати (премії, бонуси, інші заохочення), своє чергою, є компенсацією вартості таких послуг.

Отже, дистриб'ютор при отриманні мотиваційних та стимулюючих виплат (премій, бонусів, інших заохочень) від продавця у зв'язку з досягненням відповідних показників та виконанням плану продажу зобов'язаний:

— визначити податкові зобов'язання з ПДВ виходячи з суми отриманих мотиваційних та стимулюючих виплат (премій, бонусів, інших заохочень);

— скласти і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну.

У продавця при виплаті мотиваційних виплат (премій, бонусів, інших заохочень) дистриб'ютору виникає право на формування податкового кредиту (за умови реєстрації в ЄРПН податкової накладної, складеної дистриб'ютором).

Лист ДФСУ від 02.03.2016 р. №4744/6/99-99-19-03-02-15


25 тис. грн до податку на нерухомість — і для юросіб

! Юрособам

Як відомо, згідно з пп. 266.7.1 ПКУ за наявності у власності платника податку об'єкта (об'єктів) житлової нерухомості, у тому числі його частки, що перебуває у власності фізичної чи юридичної особи — платника податку, загальна площа якого перевищує 300 кв. метрів (для квартири) та/або 500 квадратних метрів (для будинку), сума податку збільшується на 25000 гривень на рік за кожен такий об'єкт житлової нерухомості (його частку).

Податківці зазначили, що ця норма поширюється також на юридичних осіб, які мають об'єкти житлової нерухомості.

Лист ДФСУ від 04.03.2016 р. №4758/10/28-10-06-11


Акцизний податок на стиснений метан не нараховується

! Платникам акцизного податку

ДФСУ повідомляє: визначальним для класифікації природного газу у межах товарної позиції 2711 є його фізичний стан (скраплений (зріджений) або газоподібний): якщо природний газ постачається у скрапленому стані, то його класифікація згідно з УКТ ЗЕД здійснюється за кодом 2711 11 00 00, а у разі постачання природного газу у газоподібному стані його класифікація згідно з УКТ ЗЕД здійснюється за кодом 2711 21 00 00.

Однозначна класифікація згідно з УКТ ЗЕД природного газу може бути здійснена лише на підставі документально підтвердженої інформації щодо характеристики цього товару, яка є визначальною для його класифікації, а саме інформації про фізичний стан, в якому перебуває природний газ за температури 15° C та за тиску 1013 мбар (101,3 кПа), — скраплений чи газоподібний.

Враховуючи вищезазначене, акцизний податок з роздрібного продажу газу метану стисненого, що перебуває у газоподібному стані та класифікується за кодом УКТ ЗЕД 2711 21 00 00, не нараховується.

Лист ДФСУ від 17.03.2016 р. №442/10/19-00-40-00-09/2552


Формування податкових зобов'язань з ПДВ у туроператора

! Туристичним операторам

ДФС у м. Києві нагадує, що датою виникнення податкових зобов'язань у туристичного оператора при постачанні туристичної послуги є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання такої послуги.

Датою виникнення права на віднесення сум податку до податкового кредиту туристичного оператора при придбанні товарів/послуг, які не включаються до вартості туристичної послуги, є дата отримання товарів/послуг, підтверджена податковою накладною.

Таким чином, на дату отримання туристичним оператором авансу за туристичну послугу податкові зобов'язання не формуються до моменту оформлення документа, що засвідчує факт постачання такої послуги.

Лист ДФС у м. Києві від 11.03.2016 р. №5840/10/26-15-11-01-18


Податківці нагадали про підстави для перереєстрації платника податків

! Платникам податків

ДФС у м. Києві нагадує: підставою для зняття з обліку платника податків в одному контролюючому органі та взяття на облік в іншому є надходження хоча б до одного з цих органів даних, що свідчать про належну державну реєстрацію таких змін органами державної реєстрації.

Платник податків, для якого законом установлені особливості його державної реєстрації та відомості щодо якого не містяться в ЄДР, зобов'язаний у 10-денний строк від дня реєстрації зміни місцезнаходження (місця проживання), пов'язаної зі зміною адміністративного району, подати контролюючому органу за новим місцезнаходженням заяву за формою №1-ОПП або за формою №5-ОПП.

Для перереєстрації платник ПДВ (юридична особа та фізична особа — підприємець) подає до контролюючого органу за місцезнаходженням (місцем проживання) (основне місце обліку) додаткову реєстраційну заяву за формою №1-ПДВ із позначкою «Перереєстрація».

При цьому подання декларацій з ПДВ та сплата ПДВ юридичною особою здійснюються за попереднім місцезнаходженням (неосновне місце обліку) до закінчення поточного бюджетного року, а починаючи з 1 січня наступного року — за новим місцезнаходженням (основне місце обліку); подання декларацій з ПДВ та сплата ПДВ фізичною особою — підприємцем здійснюються за новим місцем проживання з дати взяття на облік у контролюючому органі (основне місце обліку).

Лист ДФС у м. Києві від 12.03.2016 р. №6029/10/26-15-08-01-22


Підприємницька діяльність: нюанси, про які слід пам'ятати

! СПД

Регіональні податківці звернули увагу на окремі питання здійснення підприємницької діяльності та роз'яснили таке:

1) за зобов'язаннями за поставленими това-рами/послугами відлік терміну позовної давності слід розпочинати з дати, яка визначена умовами договору як кінцева дата оплати таких товарів/послуг;

2) суб'єктом права приватної власності є саме фізична особа. Цивільний кодекс не встановлює такого суб'єкта права приватної власності, як фізична особа — підприємець. Тобто реєстрація транспортних засобів здійснюється виключно за фізичною особою, а не за фізичною особою — підприємцем, оскільки реєстрація здійснюється за особами, які є власниками;

3) якщо в податковій накладній всі обов'язкові реквізити заповнені правильно та достовірно, то незалежно від того, що у полі «Особа (платник податку) — продавець» чи графі «Особа (платника податку) — покупець» поряд із прізвищем, ім'ям та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, міститься абревіатура ФОП, ФО-П або СПД-ФО, така податкова накладна вважається заповненою без порушень;

4) транзитні кошти, які одержуються фізичною особою — підприємцем від клієнта для виконання або організації виконання визначених договором транспортного експедирування послуг, не включаються до обсягу доходу. Для фізичної особи — підприємця — платника єдиного податку, який здійснює діяльність у сфері транспортного експедирування, доходом є сума винагороди, яка відображається у графі 2 Книги;

5) для фізосіб-підприємців — платників єдиного податку третьої групи, для яких податковим (звітним) періодом є календарний квартал, сума поворотної фінансової допомоги, яка не повертається протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, відображається за підсумками звітного кварталу, на який припадає термін повернення такої допомоги.

Лист ДФС у м. Києві від 16.03.2016 р. №2058/К/26-15-13-02-15


Під час перевірки податківці надають копію, а не оригінал наказу

! Платникам податків

ДФСУ наголосила, що надання оригіналу наказу про проведення перевірки платнику податків Податковим кодексом не передбачено.

ПКУ також не містить норм, які б визначали, якою саме печаткою скріплюється підпис керівника контролюючого органу або його заступника.

Підставами для недопущення посадових осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки є лише:

1) непред'явлення або ненадіслання платнику податків:

копії наказу про проведення перевірки;

направлення на проведення такої перевірки;

службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки;

2) пред'явлення документів, що оформлені з порушенням вимог.

Також ДФСУ зауважує, що окремі дефекти оформлення рішення контролюючого органу не повинні сприйматися як безумовні підстави для висновку щодо його протиправності і, як наслідок, скасування цього рішення. Якщо спірне рішення прийняте контролюючим органом у межах своєї компетенції та з його змісту можна чітко встановити зміст цього рішення, таке рішення може бути правомірним навіть у разі, коли не дотримано окремих елементів форми спірного рішення.

Лист ДФСУ від 14.03.2016 р. №5514/6/99-99-22-04-02-15


Відсутність доходу — не причина для неподання звітності «єдинниками»

! Платникам єдиного податку та платникам податку на прибуток

Нагадаємо, що п. 49.2 ПКУ встановлено обов'язок платника податків щодо подання декларації за кожен установлений ПКУ звітний період, в якому виникають об'єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню щодо кожного окремого податку, платником якого він є.

Проте податківці, спираючись на норму п. 40.1 ПКУ, доводять, що на платників єдиного податку поширюються вимоги гл. 1 розд. XIV «Спеціальні податкові режими» ПКУ. Нормами цієї глави не передбачена можливість не подавати декларацію податковому органу у разі відсутності доходу у відповідному звітному періоді.

Щодо платників податку на прибуток ДФС зазначає: у разі наявності будь-яких показників, які підлягають декларуванню (в тому числі показників, які мають нульове значення або підлягають декларуванню у складі фінансової звітності, що подається разом із декларацією), вони зобов'язані подавати декларацію та форми фінансової звітності.

Лист ДФСУ від 01.02.2016 р. №1987/6/99-99-19-01-01-15


Документальна перевірка: підстави для проведення

! Платникам податків

ДФСУ роз'яснила, що у разі виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, та у разі ненадання платником податків пояснень та їх документальних підтверджень протягом 10 робочих днів з дня отримання відповідного запиту контролюючого органу може бути проведено документальну позапланову перевірку платника податків.

Крім того, таку перевірку може бути проведено при поданні скарги на платника податку та у разі ненадання ним пояснень та документального підтвердження на запит контролюючого органу, в якому зазначається інформація зі скарги щодо:

— ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов'язкових реквізитів податкової накладної та/або порушення граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;

— ненадання таким платником податків акцизної накладної покупцю або порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної.

Лист ДФСУ від 15.03.2016 р. №5614/6/99-99-22-04-02-15


При імпорті товарів сплачувати ПДВ з електронного рахунку не можна

! Імпортерам

ДФС нагадує, що з рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ платника перераховуються кошти:

— до державного бюджету в сумі ПЗ з ПДВ, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду,

— на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі звітності з ПДВ, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов'язань, та суми податкового боргу з податку.

При цьому кошти, зараховані на електронний рахунок платника, є коштами, які використовуються виключно у цілях, визначених п. 200-1.5 ПКУ, та для погашення податкового боргу з ПДВ.

Таким чином, перерахування (зарахування) коштів, сплачених на електронний рахунок платника, в рахунок сплати ПДВ під час ввезення товарів на митну територію України податковим законодавством не передбачено.

Лист ДФСУ від 25.02.2016 р. №4178/6/99-99-19-03-02-15


Мобілізовані працівники не мають права на щорічні додаткові відпустки

! Роботодавцям

Мінсоцполітики нагадує, що частиною 2 статті 9 Закону про відпустки чітко визначено, що до часу роботи, що дає право на відпустки за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці зараховується:

— час фактичної роботи зі шкідливими, важкими умовами або з особливим характером праці, якщо працівник зайнятий у цих умовах не менше половини тривалості робочого дня, встановленої для працівників цього виробництва, цеху, професії або посади;

— час щорічних основної та додаткових відпусток за роботу зі шкідливими, важкими умовами і за особливий характер праці;

— час роботи вагітних жінок, переведених на підставі медичного висновку на легшу роботу, на якій вони не зазнають впливу несприятливих виробничих факторів.

Тобто періоди, в які працівники звільнені від роботи у зв'язку з призовом на військову службу під час мобілізації, до стажу роботи, що дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці або за особливий характер праці, не зараховуються.

Лист Мінсоцполітики України від 29.01.2016 р. №26/13/116-16


Форс-мажорні обставини встановлюються індивідуально щодо окремого зобов'язання

! Боржникам

Торгово-промислова палата нагадує, що засвідчує форс-мажорні обставини відповідно до Закону «Про торгово-промислові палати в Україні» та Регламенту.

Згідно з п. 6.2 Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням госпсуб'єктів та фізосіб за кожним окремим договором, податковими та/або іншими зобов'язаннями/обов'язками, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких унеможливилося через наявність зазначених обставин.

Таким чином, установлення форс-мажорних обставин проводиться в кожному окремому випадку індивідуально щодо окремого зобов'язання.

Особа, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається таким випадком, зокрема, недодержання своїх обов'язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов'язання, відсутність у боржника необхідних коштів.

Лист Торгово-промислової палати від 24.02.2016 р. №1473/05.0-5

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру