• Посилання скопійовано

Що нового

Товарно-транспортні накладні можна оформлювати у довільній формі

! СГД

Мінінфраструктури внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні.

Відтепер товарно-транспортна накладна може оформлюватися госпсуб'єктом без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про:

— назву документа, дату і місце його складання;

— найменування (прізвище, ім'я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача;

— найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які надають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж;

— автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер);

— пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Наказ Мінінфраструктури від 27.01.2016 р. №26
набере чинності з дня опублікування
(станом на 15.03.2016 р. не опублікований)


Коли звільнений з військової служби працівник має стати до роботи

! Роботодавцям

Мінсоцполітики наголошує: працівники, звільнені з військової служби в запас (у тому числі з військової строкової служби), після взяття їх на військовий облік (протягом 5-ти днів з дня звільнення) мають стати до роботи.

Для збереження місця роботи та посади працівник повинен приступити до виконання обов'язків за трудовим договором наступного дня після дня взяття на військовий облік у районному (міському) військовому комісаріаті після його звільнення з військової служби.

При цьому, на думку Мінсоцполітики, доцільно перевірити у демобілізованого працівника військовий квиток, оскільки у ньому зазначається дата про призов і звільнення з військової служби та взяття на військовий облік.

Водночас працівник має право скористатися щорічною відпусткою або відпусткою без збереження заробітної плати.

Також у листі роз'яснено випадок, коли працівника не було відправлено до військової частини. Тож у такого працівника немає початку військової служби. А отже, вважатиметься, що він не був призваний на військову строкову службу. У цьому разі підстав для виплати підприємством працівнику середнього заробітку немає.

Лист Мінсоцполітики від 24.11.2015 р. №1525/13/84-15


Пиво підлягає обов'язковій сертифікації, але провести її неможливо

! Роздрібним торговцям алкогольними напоями

Статтею 10 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» передбачалося, що алкогольні напої, в тому числі пиво, підлягають підтвердженню відповідності шляхом сертифікації.

Проте, як зауважує Мінекономрозвитку, 10 лютого 2016 року набрав чинності Закон «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», яким визнано таким, що втратив чинність, Закон України «Про підтвердження відповідності» — єдиний законодавчий акт, в якому було визначено термін «законодавчо регульована сфера» та було зазначено, що сертифікація в законодавчо регульованій сфері провадиться згідно з вимогами технічних регламентів.

Оскільки на сьогодні технічних регламентів на алкогольні напої, в тому числі пиво, не затверджено, а відповідний Перелік не містить такого виду продукції, як пиво, обов'язкова сертифікація такої продукції в Україні не здійснюється.

Проте Законом №868-VІІІ з 1 січня 2016 року передбачено можливість здійснення добровільної сертифікації харчової продукції в державній системі сертифікації.

Лист Мінекономрозвитку від 17.02.2016 р. №3431-07/4311-07


Витрати на перевезення працівників до місця роботи не є базою нарахування ЄСВ

! Роботодавцям

ДФС нагадує, що базою нарахування ЄСВ для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі зарплати за видами виплат, які включають основну та додаткову зарплату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, та суму винагороди фізособам за виконання робіт за цивільно-правовими договорами.

При цьому постановою КМУ від 22.12.2010 р. №1170 затверджено Перелік видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується ЄСВ.

Відповідно до Переліку витрати на перевезення працівників до місця роботи як власним, так і орендованим транспортом (крім оплати праці водіїв) не є базою нарахування ЄСВ.

Лист ДФСУ від 02.03.2016 р. №4809/6/99-99-17-03-03-15


Хто визначає відповідність сільськогосподарської продукції коду УКТ ЗЕД

! Сільгосптоваровиробникам

ДФСУ зазначила: за потреби визначення відповідності власно виробленої сільськогосподарської продукції відповідному коду товарної класифікації згідно з УКТ ЗЕД для правильного відображення обсягів постачання таких товарів у декларації з ПДВ та її додатках платник податку — суб'єкт спеціального режиму оподаткування має можливість отримати висновок від Торгово-промислової палати України (її регіональних відділень) або науково-дослідного інституту судових експертиз.

Якщо платник податку — суб'єкт спеціального режиму оподаткування здійснює операції з вивезення власно виробленої сільськогосподарської продукції за межі митної території України у митному режимі експорту, така продукція підлягає митному оформленню та класифікується митними органами ДФС шляхом визначення кодів відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.

Рішення митних органів ДФС щодо класифікації товарів для митних цілей є обов'язковими. Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають виключно інформаційний або довідковий характер.

Лист ДФСУ від 04.03.2016 р. №7892/7/99-99-19-03-02-17


Відображаємо у звіті з ЄСВ сторнування зарплати

! Платникам ЄСВ

Регіональні податківці нагадали, що сторновані суми перерахунку зарплати у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю відображаються у звіті з ЄСВ з від'ємним значенням за місяць, за який проводять сторнування.

На ці суми нараховується єдиний внесок за ставками, чинними у 2015 році, а в таблиці 1 додатка 4 суми сторнованого утриманого ЄСВ відображають у відповідних рядках розділів 4 і 5 цієї таблиці з від'ємним значенням.

Лист ДФС у Рівненській області від 14.03.2016 р. №596/10/17-00-13-03-01


ДФС про перенесення терміну планової перевірки

! Платникам податків

ДФСУ розглянула питання щодо перенесення терміну планової виїзної документальної перевірки у разі звернення платника податків у зв'язку із втратою документів, та повідомила.

У разі неможливості проведення перевірки платника податків термін її проведення переноситься до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених п. 44.5 ПКУ строків (90 к. д.).

Лист ДФСУ від 11.03.2016 р. №5246/6/99-99-22-04-02-15


Спадщина, отримана кримчанином, оподатковується ПДФО

! Платникам ПДФО на території ВЕЗ Крим

ДФСУ зазначила, що фізична особа, яка має податкову адресу на території ВЕЗ «Крим», прирівнюється з метою оподаткування до нерезидента.

Особами, відповідальними за сплату податку до бюджету, є спадкоємці, які отримали спадщину.

Отже, дохід у вигляді вартості успадкованого майна, отриманий фізичною особою, яка зареєстрована та проживає на території ВЕЗ «Крим», від фізичної особи — резидента, незалежно від ступеня їх споріднення, оподатковується ПДФО за ставкою 18% та військовим збором (1,5%).

Лист ДФСУ від 09.03.2016 р. №2463/Б/99-95-42-02-14


Оформлення видаткових касових ордерів — роз'яснення ДФСУ

! Суб'єктам господарювання

ДФСУ роз'яснила, що видача готівки з кас проводиться за видатковими касовими ордерами або видатковими відомостями. Документи на видачу готівки підписують керівник і головний бухгалтер або працівник підприємства, який на це уповноважений керівником. До видаткових ордерів можуть додаватися заява на видачу готівки, розрахунки тощо.

Якщо на доданих до видаткових касових ордерів документах, заявах, рахунках тощо є дозвільний напис керівника підприємства, то його підпис на видаткових касових ордерах не є обов'язковим.

Для виведення залишку готівки в касі не приймаються видаткові касові ордери або видаткові відомості, в яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача.

Заступник керівника підприємства, працівник підприємства мають право підписувати видаткові касові ордери за умови наділення їх керівником підприємства відповідними повноваженнями, які закріплені внутрішніми розпорядчими документами (наказами, положеннями тощо).

Лист ДФСУ від 04.03.2016 р. №4880/6/99-99-19-02-02-15


Списуємо викрадені товарно-матеріальні цінності: що з ПЗ?

! Платникам ПДВ

ДФС у Чернігівській області роз'яснила: якщо платник податку суми ПДВ, сплачені при придбанні товарно-матеріальних цінностей, відніс до податкового кредиту, то, оскільки у зв'язку з їх викраденням вони не можуть бути використані у господарській діяльності, госпсуб'єкт повинен нарахувати податкові зобов'язання незалежно від того, чи встановлено винних осіб та чи стягуються з таких осіб втрати.

При цьому нарахування ПЗ за фактом викрадення товарно-матеріальних цінностей здійснюється виходячи з вартості їх придбання та в тому звітному податковому періоді, в якому встановлено такий факт викрадення.

Крім того, платник повинен скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду, в якому встановлено факт викрадення ТМЦ, і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами.

Лист ДФС у Чернігівській області від 25.02.2016 р. №661/10/25-01-15-01-09


Комісіонер придбав рекламні послуги: чи буде податковий кредит?

! Платникам ПДВ

ДФСУ розглянула питання щодо формування податкового кредиту за операціями з придбання (отримання) за власний рахунок рекламних та маркетингових послуг, пов'язаних зі збутом продукції, яка реалізується згідно з договором комісії та не є його власністю, та повідомила.

Підприємство-комісіонер, яке за власні кошти придбаває рекламні та маркетингові послуги, пов'язані зі збутом продукції, яка реалізується ним згідно з договором комісії, включає суми ПДВ, сплачені у вартості таких послуг, до складу податкового кредиту.

Податкові зобов'язання при придбанні таких послуг платник не нараховує, оскільки ці послуги призначаються для використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Лист ДФСУ від 02.03.2016 р. №4539/6/99-99-19-02-02-15


Розрахунки підприємців-«єдинників» через POS-термінал: чи потрібен РРО?

! Підприємцям — платникам єдиного податку

ДФС в Одеській області роз'яснює, що при здійсненні розрахункових операцій в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) застосування РРО є обов'язковим.

Для здійснення розрахункових операцій через РРО в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) допустимим є, зокрема, використання РОS-термінала, який налаштований для роботи в єдиному циклі з РРО.

Документом, який підтверджує здійснення платежу за допомогою платіжної картки, має бути:

— фіскальний касовий чек (у разі обов'язкового застосування РРО);

— розрахунковий документ, який відповідає вимогам Положення про форму та зміст розрахункових документів (у разі звільнення від застосування РРО).

Водночас податківці нагадують, що РРО не застосовуються «єдинниками» І, ІІ та ІІІ груп (підприємцями) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн гривень. Тобто, якщо дохід платника єдиного податку 2-ї або 3-ї групи протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень, реєструвати та застосовувати РРО при використанні РОS-термінала не обов'язково.

Лист ДФС в Одеській області від 09.03.2016 р. №208/Р/15-32-14-06-10


Як відобразити дохід нерезидента?

! Податковим агентам з ПДФО

ДФСУ роз'яснила, що вартість безоплатного проживання та харчування, сплачена юридичною особою — резидентом (тобто сплачена з джерел походження в Україні) фізичній особі — резиденту та нерезиденту, є доходом таких фізичних осіб і підлягає оподаткуванню ПДФО.

При цьому така юридична особа відповідно до норм ПКУ має статус податкового агента і зобов'язана утримувати податок зі суми доходу, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 ПКУ.

Про одержані фізичними особами доходи та сплачені з них суми податку податкові агенти зобов'язані повідомити контролюючі органи за формою №1ДФ.

У графі 2 «Податковий номер або серія та номер паспорта» відображається реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта фізичної особи, про яку надається інформація в податковому розрахунку.

Таким чином, податковий агент має право виплачувати дохід фізичним особам, які мають реєстраційний номер облікової картки платника податків, та громадянам України, у паспортах яких є відмітка про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта.

Неподання, подання з порушенням установлених строків податкової звітності про суми доходів, нарахованих на користь платника податків, тягнуть за собою накладення штрафу.

Лист ДФСУ від 26.02.2016 р. №4262/10/28-10-06-11


Підприємець може включати до складу витрат суму орендних платежів

! Фізособам-підприємцям

ДФСУ наголошує, що фізичні особи — підприємці на загальній системі оподаткування зобов'язані вести Книгу обліку доходів і витрат. У зазначеній Книзі за підсумком робочого дня, протягом якого отримано дохід, на підставі первинних документів здійснюються записи про отримані доходи та документально підтверджені витрати.

Порядок ведення Книги встановлено наказом Міндоходів №481.

Згідно з Порядком, у графі 8 «Інші витрати, пов'язані з отриманням доходу» фізична особа — підприємець відображає суму фактично понесених інших витрат, безпосередньо пов'язаних з одержанням доходу, зокрема витрати на сплату орендних та комунальних платежів, які повинні бути документально підтверджені.

Таким чином, фізична особа — підприємець має право включати до складу витрат суму сплачених орендних платежів, які безпосередньо пов'язані з одержанням доходу протягом календарного (звітного) року, на підставі документального підтвердження факту їх сплати.

Лист ДФСУ від 01.03.2016 р. №765/С/20-40-17-02-15

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру