• Посилання скопійовано

Що нового

Нацбанк залишив облікову ставку незмінною

! СГД

НБУ вирішив залишити облікову ставку на рівні 22% річних. На подальше проведення стриманої грошово-кредитної політики, спрямованої на запобігання несприятливому впливу на українську економіку, можуть мати внутрішня політична нестабільність і турбулентність у світовій економіці.

Утримання процентних ставок на незмінному рівні має на меті досягнення зниження споживчої інфляції до 12% на кінець 2016 року і 8% на кінець 2017 року.

Повідомлення НБУ від 03.03.2016 р.


Нацбанк пом'якшив валютні обмеження

! Юридичним та фізичним особам

Нацбанк оприлюднив постанову «Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України». Цією постановою, зокрема:

1. Збільшено обсяг видачі готівки в іноземній валюті та банківських металах з рахунків клієнтів банків з 20 тис. до 50 тис. грн на добу в еквіваленті, в національній валюті — з 300 тис. до 500 тис. грн на добу.

2. Підвищено максимальну суму продажу готівкової іноземної валюти — з 3000 до 6000 гривень в еквіваленті. Винятком є купівля готівкової іноземної валюти для виконання власних зобов'язань в іноземній валюті за кредитним договором.

3. Запроваджено обмеження на відправлення грошових переказів фізичним особам в іноземній валюті за кордон:

— без підтвердних документів з поточного рахунку в іноземній валюті або без його відкриття — на суму, що в еквіваленті не перевищує 15000 гривень в один робочий день. Фізичні особи — нерезиденти здійснюють такі перекази на підставі документів, що підтверджують джерела походження коштів;

— з поточного рахунку в іноземній валюті — на суму, що в еквіваленті перевищує 15000 гривень, але не більше ніж 150000 гривень на місяць. Фізичні особи — резиденти здійснюють такі перекази виключно на підставі підтвердних документів.

4. Строк проведення розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів залишився в межах 90 календарних днів.

Постанова Національного банку України від 03.03.2016 р. №140 чинна з 05.03.2016 р.


Затверджено форму постанови про накладення штрафу з питань праці

! Роботодавцям

Мінсоцполітики України затвердило форму постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами Державної служби України з питань праці.

Один примірник цієї форми залишається в Держпраці (територіальному органі), а другий надсилається упродовж 3 днів госпсуб'єкту або роботодавцю, щодо якого прийнято постанову, листом (із повідомленням про вручення) або видається його представнику під підпис.

Наказ Мінсоцполітики від 02.02.2016 р. №67
набере чинності з дня опублікування
(станом на 09.03.2016 р. не опублікований)


Кабмін скасував ПДФО з благодійної допомоги для зони АТО

! Податковим агентам з ПДФО

КМУ затвердив перелік засобів, товарів (робіт, послуг), сума (вартість) благодійної допомоги для закупівлі або у вигляді яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб.

Зокрема, не включається до оподатковуваного доходу зазначених платників ПДФО вартість благодійної допомоги у вигляді:

1) спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів);

2) технічних засобів спостереження;

3) засобів особистої гігієни;

4) продуктів харчування;

5) предметів речового забезпечення;

6) інших товарів (робіт, послуг).

Постанова Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 р. №112 чинна з 01.03.2016 р.


КМУ затвердив порядок подання декларації про відходи та її форму

! Суб'єктам господарювання

КМУ затвердив Порядок подання та форму декларації про відходи.

Постанова спрямована на виконання норм статей 18, 31 Закону «Про відходи», що зазнали змін у зв'язку зі скороченням кількості документів дозвільного характеру, які необхідно отримувати госпсуб'єктам, діяльність яких призводить до невеликих обсягів утворення відходів (Пзув від 50 до 1000 умовних одиниць).

Зокрема, таких госпсуб'єктів позбавили обов'язку отримувати в Мінприроди ліміти на утворення та розміщення відходів та надали їм право здійснювати цю діяльність за декларативно-явочним порядком.

Подають зазначену декларацію раз на рік у паперовій та електронній формі до центру надання адміністративних послуг або через електронну систему здійснення дозвільних процедур у сфері поводження з відходами.

Постанова КМУ від 18.02.2016 р. №118
набере чинності з дня опублікування
(станом на 09.03.2016 р. не опублікована)


ДФСУ про 10-денний термін для сплати податкового зобов'язання

! Платникам податків

Податківці нагадують, що платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого ПКУ для отримання податкової декларації.

Правову позицію щодо застосування висловлено Верховним судом України у постанові від 09.06.2015 р. у справі №21-18а15. Зокрема зазначено: якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, граничним строком подання такої декларації є перший після нього робочий день. Тому початок перебігу 10-денного строку для сплати визначеного у декларації податкового зобов'язання пов'язаний саме з таким робочим днем.

Тобто 10-денний строк для сплати податку слід рахувати від фактичної дати останнього дня подання декларації за відповідний період.

Лист ДФСУ від 25.02.2016 р. №4085/10/28-10-06-11


Нюанси митного декларування пального з 1 березня

! Імпортерам пального

ДФСУ нагадує, що з 01.03.2016 р. запроваджується справляння акцизного податку з товарів, коди згідно з УКТЗЕД яких зазначені в пп. 215.3.4 ПКУ, за специфічною ставкою від одиниці вимірювання «1000 літрів у літрах, приведених до температури 15° C», а також запроваджується облік обсягів пального в СЕА РП.

При декларуванні пального є необхідним нарахування сум акцизного податку, в графі 31 митної декларації (далі — МД). Також у полях «електронного інвойса» за відповідним товаром додатково до відомостей про кількість в одиниці виміру за рахунком або іншим документом, що визначає вартість товару, та коду такої одиниці необхідно зазначати відомості про обсяги пального в одиниці вимірювання «1000 літрів у літрах, приведених до температури 15° C» (цифровий та літерний коди одиниці вимірювання — «999» та «KLC»).

Відомості про кількість пального в одиниці вимірювання «1000 літрів у літрах, приведених до температури 15° C» та її літерний код також зазначаються при нарахуванні сум акцизного податку з пального у другій колонці «Основа нарахування» графи 47 МД.

СЕА РП забезпечує автоматичний облік у розрізі платників податку за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД обсягів пального, ввезеного на митну територію України та оформленого належним чином митними деклараціями, з якого сплачено акцизний податок.

При декларуванні пального за митною декларацією типів «ІMXXYY» (де «XX» — код відповідного митного режиму «40» або «41», a «YY» — один із кодів «АА», «ЕА», «ДР», «ДЕ», «ТК», «ТФ», «ТН», «ДТ») у графі В МД необхідно зазначати відомості про податковий номер особи, для якої відповідні обсяги пального мають бути зараховані в СЕА РП.

На паперовому примірнику митної декларації згадані вище відомості відображатимуться у графі В МД у рядку, в якому зазначено відомості про сплату акцизного податку, додатково у квадратних дужках.

Лист ДФСУ від 25.02.2016 р. №6812/7/99-99-24-02-02-15


Звільнити мобілізованого можна лише після закінчення військової служби

! Роботодавцям

Держпраці наголосила, що законодавством за жодних обставин не передбачено можливості звільнення працівників, призваних на військову службу.

Припинення трудового договору у зв'язку із закінченням строку трудового договору з мобілізованими працівниками можливе лише після закінчення проходження військової служби (на підставі п. 2 ст. 36 КЗпП України).

При цьому роботодавець у день закінчення строку трудового договору має видати наказ та ознайомити працівника з ним. Наприклад, надіслати його копію поштою.

Лист Держпраці від 26.11.2015 р. №4979/0/4.1-06/6/ДП-15


Порядок подання звітності, пов'язаної із використанням книг ОРО

! СГ, які використовують КОРО

Мінфін затвердив нову форму звіту №ЗВР-1 та порядок його заповнення та подання.

Цей звіт, починаючи з 2016 року, подають тільки суб'єкти господарювання, які використовують розрахункові книжки при здійсненні розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, крім розрахунків при здійсненні операцій з купівлі-продажу іноземної валюти.

Зокрема, з таблиці звіту №ЗВР-1 вилучено графу, в якій наводилися дані про модифікацію РРО, і залишено лише дані про фіскальний номер книги обліку розрахункових операцій.

Натомість у таблиці звіту з'явилися нові графи для зазначення суми розрахунків за місяць за ставкою акцизного податку і суми акцизного податку. Звісно, що заповнюватися вони повинні будуть виключно продавцями — платниками акцизного податку.

Крім того, змінено форму фіскального чека. Так, для суб'єктів господарювання роздрібної торгівлі, що здійснюють реалізацію підакцизних товарів та зареєстровані платниками акцизного податку, встановлено обов'язковий реквізит щодо акцизного податку.

Наказ Мінфіну від 21.01.2016 р. №13
набере чинності з дня опублікування
(станом на 09.03.2016 р. не опублікований)


У разі оренди складу для зберігання ПММ платником екоподатку є орендар

! СГ, які здійснюють викиди забруднюючих речовин

ДФСУ зазначає, що у разі оренди складу для зберігання паливно-мастильних матеріалів платником екоподатку за здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення є орендар. Це пояснюється тим, що саме під час провадження діяльності орендаря здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення.

Отже, у нього виникає обов'язок подання декларації екологічного податку, зокрема за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення, за місцем розміщення стаціонарних джерел.

Декларацію подають протягом 40 календарних днів, що настає за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до контролюючих органів, а також сплачують податок протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкової декларації.

Лист ДФСУ від 19.02.2016 р. №3724/6/99-99-15-04-01-15


Форма №3-торг: заповнюємо правильно

! Роздрібним торговцям

Держстат надав роз'яснення щодо заповнення форми державного статистичного спостереження №3-торг (квартальна, річна) «Звіт про продаж і запаси товарів у торговій мережі».

Роз'яснення містять інформацію щодо показників форми державного статистичного спостереження №3-торг про роздрібний товарооборот юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі.

Зокрема, зазначено, що форма містить дані щодо роздрібного товарообороту за І, ІІ, ІІІ квартали та за рік.

Показники форми відповідають документам первинної облікової документації.

Для включення товарів до товарних груп може використовуватися Перелік товарів, які належать до товарних груп форми №3-торг (квартальна, річна).

Роз'яснення Держстату від 11.12.2015 р. №17.4-12/28


Помилкова податкова накладна: як відобразити ПЗ у декларації?

! Платникам ПДВ

ДФСУ нагадує, що обсяги постачання товарів/послуг та сума ПДВ, зазначені в помилковій податковій накладній, не підлягають відображенню в податковій декларації з ПДВ, оскільки в декларації зазначаються дані, відображені у складених на підставі первинних документів податкових накладних.

У разі помилкового складання податкової накладної на операцію з постачання товарів/послуг та реєстрації її в ЄРПН платник, з метою виправлення допущеної помилки, має право скласти розрахунок коригування до помилкової податкової накладної. Такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН покупцем товарів/послуг з дотриманням визначених термінів реєстрації.

У разі порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до декларації за звітний податковий період заяву зі скаргою на продавця/покупця. Це право зберігається за ним протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання декларації за звітний період, у якому порушено граничні терміни реєстрації в ЄРПН. Заява зі скаргою є підставою для проведення контролюючим органом документальної позапланової перевірки контрагента для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов'язань з ПДВ.

Лист ДФСУ від 29.01.2016 р. №1721/6/99-99-19-03-02-15


Заповнюємо додаток 6 до декларації акцизного податку при роздрібній торгівлі

! Платникам акцизного податку

Нагадаємо, форму декларації акцизного податку та порядок її заповнення затверджено наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. №14.

Додаток 6 до декларації заповнюється госпсуб'єктами роздрібної торгівлі підакцизними товарами з метою обчислення податкового зобов'язання, що підлягає сплаті, за операціями з роздрібної торгівлі. Згідно з Порядком заповнення декларації у графах 3, 4 «Вартість (з ПДВ) підакцизних товарів, що реалізовані у роздрібній торговельній мережі та у мережі громадського харчування» додатка 6 зазначається:

— у графі 3 — загальна вартість (з ПДВ) реалізованих підакцизних товарів у роздрібній торговельній мережі та мережі громадського харчування споживачам незалежно від форми розрахунків;

— у графі 4 — вартість (з ПДВ) реалізованих підакцизних товарів у роздрібній торговельній мережі споживачам незалежно від форми розрахунків для їх комерційного використання, тобто для подальшої реалізації кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання.

Отже, якщо товариство здійснює продаж підакцизних товарів, зокрема алкоголю та тютюну, через роздрібну торговельну мережу незалежно від форми розрахунків госпсуб'єктам, які мають ліцензії на здійснення оптової/роздрібної торгівлі підакцизними товарами та придбавають підакцизні товари для подальшої їх реалізації кінцевим споживачам, вартість таких підакцизних товарів (з ПДВ та без урахування акцизного податку з реалізації госпсуб'єктами роздрібної торгівлі підакцизних товарів) зазначається у графі 4 додатка 6 до декларації.

Якщо ж товариство здійснює операції з оптової торгівлі підакцизними товарами, зокрема алкоголем та тютюном, які не є об'єктом оподаткування акцизним податком з роздрібного продажу підакцизних товарів, то воно не декларує такі операції.

Лист ДФСУ від 19.02.2016 р. №3762/6/99-99-19-03-03-15


Спрощенець 3-ї групи може надавати фіндопомогу іншій юрособі

! Юрособам — платникам ЄП 3-ї групи

ДФСУ повідомила, що юридична особа — платник єдиного податку 3-ї групи може надавати поворотну фінансову допомогу іншій юридичній особі (фізичній особі — підприємцю). Сума фінансової допомоги, що була надана юридичною особою — платником єдиного податку 3-ї групи на поворотній основі, при її поверненні не включається до складу доходу такого платника.

Водночас діяльність юридичної особи — платника єдиного податку 3-ї групи з надання поворотної фінансової допомоги іншим юридичним особам (фізичним особам — підприємцям) на постійній основі може розглядатися як фінансове посередництво.

Лист ДФСУ від 05.02.2016 р. №2503/6/99-95-42-03-15

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру