Роз'яснено, як обчислити відпусткові демобілізованому працівнику
! Роботодавцям
Мінсоцполітики нагадує, що до виплат, які враховуються при обчисленні середньої зарплати для оплати часу відпусток, належать: основна зарплата (тарифна ставка, оклад), доплати і надбавки, премії, які мають постійний характер, винагорода за вислугу років та за підсумками роботи за рік, індексація та виплати за час, протягом якого працівнику зберігається середній заробіток, у т. ч. час, коли працівники проходять військову службу за призовом під час мобілізації.
Нарахування виплат за час відпусток провадиться шляхом ділення сумарного заробітку за останні перед наданням відпустки 12 місяців на відповідну кількість календарних днів року (за винятком святкових і неробочих днів, установлених законодавством). Одержаний результат перемножується на число календарних днів відпустки.
Лист Мінсоцполітики від 22.06.2015 р. №802/13/84-15
Визначено порядок обміну документами в електронній формі між Мін'юстом і НКЦПФР
! Юрособам та фізособам-підприємцям
Мін'юст спільно з НКЦПФР затвердили Порядок інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців та інформаційною системою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, обміну документами в електронній формі.
Документом установлено, що до запровадження обміну документами в електронній формі відповідно до затвердженого Порядку він відбуватиметься в паперовій формі.
Наказ Мін'юсту та НКЦПФР від 13.08.2015 р. №1493/5, №1272 чинний з 08.09.2015 р.
Податкові перевірки з 1 вересня: новації проведення та наслідки
! Платникам податків
Податківці нагадали, що з 1 вересня 2015 р. набрав чинності Закон №655-VIII, яким було внесено низку змін до Податкового кодексу з метою зменшення тиску на платників податків. Що саме змінилося?
1. Передбачено, що прийняття контролюючими органами податкових повідомлень-рішень за перевірками у межах кримінального провадження з 01.09.2015 р. здійснюється у загальному порядку і в терміни, встановлені для звичайних податкових перевірок.
2. З 01.09.2015 р. податкове повідомлення-рішення вручатиметься платникам податків також і в разі встановлення факту заниження або завищення суми податкових зобов'язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у декларації з ПДВ, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки.
3. Контролюючим та іншим державним органам заборонено використовувати акт перевірки як підставу для висновків стосовно відносин платника податків із його контрагентами, якщо за результатами складення такого акта перевірки податкове повідомлення-рішення не вручено платнику податків або вважається відкликаним.
4. Посилено вимоги щодо складання наказу про проведення перевірки. Зокрема, такий наказ повинен містити інформацію щодо періоду діяльності, який перевірятиметься.
5. За наявності письмового звернення платника податків замість невиїзної документальної перевірки може проводитися документальна виїзна перевірка. Податківці можуть йому відмовити, але тільки в разі наявності поважних причин. У разі зміни виду документальної перевірки відповідні документи для проведення документальної виїзної перевірки оформлюються і надаються платнику податку наново.
Лист ДФСУ від 28.08.2015 р. №32067/7/99-99-22-04-02-17
Оцінка умов праці працівників: нюанси
! Роботодавцям та працівникам
Мінсоцполітики нагадало, що Державні санітарні норми та правила «Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу» затверджено наказом МОЗ від 08.04.2014 р. №248.
За спільним рішенням МОЗ та Мінсоцполітики, нині зазначена Гігієнічна класифікація праці має застосовуватися під час гігієнічної оцінки умов праці працівників, зайнятих на роботах зі шкідливими і важкими умовами праці, для визначення їхнього права на скорочену тривалість робочого тижня, безплатне забезпечення працівників лікувально-профілактичним харчуванням, молоком або рівноцінними харчовими продуктами.
До затвердження критеріїв та показників, за якими визначатимуть право працівників на пенсію за віком на пільгових умовах, щорічні додаткові відпустки за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці, під час оцінки умов праці пропонується використовувати вимоги додатка 4 до Методичних рекомендацій для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджених постановою Мінпраці від 01.09.92 р. №41 та Головним державним санітарним лікарем України, а також наказу МОЗ та Мінпраці від 31.12.97 р. №383/55.
Лист Мінсоцполітики від 16.07.2015 р. №403/13/116-15
Внесено зміни до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків
! Банкам
Нацбанк уніс зміни до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах.
Зокрема, встановлено, що банк зобов'язаний з метою здійснення ідентифікації партії/місцевої організації партії під час відкриття рахунків виборчого фонду отримувати відомості, що містяться про неї в Єдиному державному реєстрі в електронній формі, в яких зазначені дані про взяття на облік в контролюючих органах як платника податків.
Банк відкриває поточний рахунок виборчого фонду місцевої організації партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі, на підставі таких документів:
— заяви про відкриття рахунку;
— довідки банку про відкриття накопичувального рахунку;
— копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії;
— картки зі зразками підписів.
Постанова Національного банку України від 01.09.2015 р. №571 чинна з 04.09.2015 р.
Мінсоцполітики оновило бланк дозволу на застосування праці іноземців
! Роботодавцям
Мінсоцполітики затвердило новий технічний опис та зразок бланка дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні.
Бланки дозволу на працевлаштування іноземних громадян та осіб без громадянства в Україні, видані до набрання чинності цим наказом, є дійсними до закінчення строку їхньої дії.
Наказ Мінсоцполітики від 29.07.2015 р. №779 чинний з 11.09.2015 р.
Звіт з ЄСВ: окремі нюанси складання
! Платникам ЄСВ
ПФУ нагадав, що з 01.06.2015 р. звітність з ЄСВ за травень 2015 року і за попередні періоди, починаючи з 01.01.2011 р., повинна подаватися згідно з формами, визначеними Порядком №435.
Відповідно до Порядку, тип нарахування з кодом 13 — це сума різниці між розміром мінімальної зарплати та фактично нарахованою зарплатою за звітний місяць (із зарплати/доходу), відповідно цей тип нарахування використовується для відображення сум різниці між розміром мінімальної зарплати та фактично нарахованою зарплатою, що нараховуються у звітному місяці, в тому числі за минулі та майбутні періоди.
Коли необхідно відобразити донарахування єдиного внеску до мінімального розміру з мінімальної зарплати, встановленої законом за місяць, за попередні звітні періоди починаючи з травня 2015 року використовується тип нарахування з кодом 2 для відображення таких сум у таблиці 6 додатка 4 до Порядку.
При цьому заповнюються лише реквізити 19 та 21 таблиці 6 додатка 4 до Порядку. За звітні періоди до квітня 2015 року включно таке донарахування відображається лише у рядках 6.1.1, 6.1.2, 6.1.3 та 6.1.8 таблиці 1 додатка 4 до Порядку.
Лист ПФУ від 21.08.2015 р. №39425/05-10
Нацбанк про виплати зарплати працівникам підприємства з готівкової виручки
! Підприємствам
НБУ зазначив, що вимоги до організації готівкових розрахунків підприємствами (підприємцями) встановлені Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою НБУ №637.
Підприємства здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами через касу як за рахунок готівкової виручки, так і за рахунок коштів, одержаних із банків. Облік операцій із готівкою здійснюється у відповідних книгах обліку.
Уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Виходячи з потреби прискорення обігу готівкових коштів і своєчасного їх надходження до кас банків для підприємств, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті, встановлюються ліміт каси та строки здавання готівкової виручки. Банкам і підприємцям ліміт каси та строки здавання готівкової виручки не встановлюються.
Готівкова виручка підприємств, у тому числі готівка, одержана з банку, використовується ними для забезпечення потреб, що виникають у процесі їх функціонування, а також для проведення розрахунків із бюджетами та державними цільовими фондами за податками і зборами (обов'язковими платежами).
Враховуючи вищезазначене, підприємства мають право виплачувати заробітну плату працівникам із готівкової виручки, яка надійшла до каси, з дотриманням вимог Положення про ведення касових операцій.
Лист НБУ від 18.05.2015 р. №53-01006/33525
ДФС про нюанси відкриття та закриття рахунків платників податків
! Платникам податків
ДФСУ повідомила, що Порядок зняття з обліку платників податків у контролюючих органах установлено розділом X Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. №1588.
У зв'язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені Порядком, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): заяви за формою №8-ОПП від платника податків або відомостей з Єдиного державного реєстру, повідомлення органу державної реєстрації про закриття відокремленого підрозділу, судових рішень.
Порядок відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та фінансових установах регулюється ст. 69 Податкового кодексу України, ст. 62 Закону України «Про банки і банківську діяльність» (зі змінами та доповненнями) та наказом Міністерства доходів і зборів України від 26.12.2013 р. №853.
Організацію зберігання та оброблення повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків — юридичних осіб установлено розділом VI Порядку №853.
Згідно з п. 6.3 розділу VI Порядку №853, відомості про всі отримані повідомлення заносяться до електронного журналу реєстрації повідомлень про відкриття/закриття рахунків у фінансових установах за формою №п3.
Лист ДФСУ від 11.08.2015 р. №4389/8/28-10-11-01-04
Компенсація середнього заробітку мобілізованих працівників — не для підприємців
! Роботодавцям
Мінсоцполітики зауважило, що нині компенсація середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, здійснюється лише підприємствам, установам та організаціям. Іншого законодавством не передбачено.
З метою поширення гарантій, встановлених статтею 119 КЗпП щодо збереження за працівниками, призваними на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, місця роботи, посади і виплати середнього заробітку на працівників, які працюють у фермерських господарствах, сільськогосподарських виробничих кооперативах та у фізичних осіб — підприємців, поки що розроблено лише законопроект «Про внесення зміни до статті 119 Кодексу законів про працю України». На сьогодні його направлено на погодження до заінтересованих центральних органів виконавчої влади.
Крім того, Мінсоцполітики нагадує, що відповідно до пункту 3 Порядку №105 бюджетні кошти спрямовуються підприємствам, установам, організаціям на компенсацію витрат на виплату середнього заробітку мобілізованим працівникам, не більше одного року (з дати наказу про призов на військову службу під час мобілізації).
Лист Мінсоцполітики від 19.08.2015 р. №1067/13/84-15
Мінсоцполітики вважає, що СГ, які мають печатки, повинні їх використовувати
! Суб'єктам господарювання
Мінсоцполітики нагадало: ГКУ визначено, що суб'єкт господарювання може мати печатки.
Суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.
Суб'єктами господарювання є:
1) господарські організації — юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку;
2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.
На думку Мінсоцполітики, всі суб'єкти господарювання, які відповідно до установчих документів мають печатку, повинні її використовувати.
Лист Мінсоцполітики від 22.05.2015 р. №7610/0/14-15/06
Мораторій на перевірки не поширюється на міжнародне співробітництво
! Платникам податків
ДФСУ розглянула питання щодо порядку обміну податковою інформацією відповідно до підписаних Україною міжнародних договорів з огляду на запроваджений мораторій на проведення податкових перевірок та повідомила.
Обмін податковою інформацією відбувається лише за наявності відповідних міжнародних договорів, учасником яких є Україна та якими передбачається обмін податковою інформацією, зокрема, про уникнення подвійного оподаткування, про взаємну адміністративну допомогу та про обмін податковою інформацією.
Положеннями міжнародних договорів України про обмін податковою інформацією, які є складовою податкового законодавства України, не передбачено винятків щодо непроведення податкових перевірок щодо міжнародного співробітництва.
Лист ДФСУ від 20.04.2015 р. №14089/7/99-99-12-01-02-17
Який штраф стягується за неподання повідомлення про прийняття працівника?
! Роботодавцям
Держінспекція з питань праці зазначила, що повідомлення ДФС про прийняття працівника на роботу є частиною укладання трудового договору, яке складається з виданого наказу та повідомлення ДФС та її територіальних органів.
Відповідальність за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору передбачена:
— для юридичних та фізичних осіб — підприємців, які використовують найману працю, ст. 265 КЗпП (штраф у тридцятикратному розмірі мінімальної зарплати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, — на сьогодні 36540 гривень);
— для посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб — підприємців, які використовують найману працю, — ч. 3 та ч. 4 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення (штраф від 500 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8500 до 17000 гривень), за повторне порушення — від 1000 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17000 до 34000 гривень)).
Лист Держінспекції з питань праці від 03.08.2015 р. №1364/24/21/01/2298-15
ПДВ на ліки: як визначається база оподаткування?
! Постачальникам ліків
ДФСУ нагадала, що операції з постачання на митній території України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, оподатковуються за ставкою ПДВ 7%.
При цьому база оподаткування ПДВ для таких операцій визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості лікарського засобу (крім наркотичних, психотропних лікарських засобів, прекурсорів та медичних газів), розрахованої з урахуванням загальнодержавних податків і зборів (у тому числі додаткового імпортного збору) та встановлених постачальницько-збутових і граничних торговельних (роздрібних) надбавок.
Лист ДФСУ від 03.07.2015 р. №13835/6/99-99-19-03-02-15
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»