До постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2015 р. №471
Лікарняні та декретні переселенцям
З 21.07.2015 р. набрала чинності Постанова КМУ від 08.07.2015 р. №471 (див. «ДК» №31/2015), яка внесла зміни до порядку надання деяким категоріям застрахованих осіб виплат у системі державного соціального страхування. Зазначені зміни стосуються переселенців із зони проведення АТО і з Криму. Як же реалізовують свої права на соцвиплати переселенці з урахуванням останніх змін, читайте далі.
Відомо, що громадяни України, які перебувають у трудових відносинах з роботодавцями на території України, підлягають обов'язковому державному соціальному страхуванню. Проте ті з них, які працюють на тимчасово окупованих територіях, а також на території проведення АТО, реалізувати власне право на отримання соцвиплат від фондів соцстрахування не можуть. Гарантувати такі соцвиплати і загалом підтримку держави при настанні страхових випадків покликана Постанова КМУ від 01.10.2014 р. №531 (чинна з 18.10.2014 р.).
Постанова №531 встановлює таке. Особи, які перебувають (перебували) у трудових відносинах із працедавцями (як юрособами, так і фізособами) або були добровільно застраховані у фондах соцстрахування і переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення АТО, мають право на надання матеріального забезпечення (якщо страховий випадок настав до моменту переміщення) і соціальних послуг від ФСС з ТВП та ФСС НВВ за фактичним місцем проживання (перебування) в порядку, встановленому правліннями цих фондів.
Так, порядок надання соцвиплат за рахунок ФСС з ТВП установлено постановою цього Фонду від 26.12.2014 р. №37, а порядок надання соцвиплат за рахунок ФСС НВВ — постановою цього Фонду від 11.12.2014 р. №20.
Матеріальне забезпечення виплачується застрахованим особам в установленому порядку через банки. Тобто отримати такі виплати працівник може, тільки повернувшись на материкову частину України, в тій її частини, де АТО не проводиться.
Матеріальне забезпечення та соціальні послуги надаються за умови надання документів, що підтверджують право застрахованих осіб на їх надання (що вже цікаво, адже у Криму не видаються документи встановленого Україною зразка, а на території проведення АТО оформити будь-які документи часто неможливо). Так, вищезгадані порядки в частині оплати періоду тимчасової непрацездатності не передбачають альтернативних видів документів, окрім лікарняного листка. Легший варіант із ФСС НВВ: Фонд готовий, у разі втрати документів про інвалідність, дати скерування на МСЕК, а також, якщо у Фонду збереглися дані про попередні виплати (до окупації Криму або початку проведення АТО за колишнім місцем проживання застрахованої особи), поновити такі виплати на підставі раніше оформлених документів.
У разі відсутності будь-яких документів соцвиплати надаються на підставі відомостей Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування. Які саме відомості і хто їх зобов'язаний надавати фондам, у Постанові №531 не уточнювалося. Проте у разі відсутності в згаданому Реєстрі необхідних відомостей матзабезпечення має надаватися в мінімальному розмірі, встановленому правлінням Фонду. Утім, і ця норма Постанови №531 не гарантувала отримання страхових виплат переселенцям без будь-яких документів, тільки на підставі заяви та слів потерпілих. Порядок її застосування на практиці встановлювався кожним Фондом окремо. Наприклад, у разі відсутності у працівника довідки з місця роботи про заробіток, довідки про нараховану заробітну плату за відповідний розрахунковий період (щомісячний) із зазначенням видів виплат і кількості відпрацьованих днів (годин) ФСС з ТВП здійснює розрахунок середньої заробітної плати і суми допомоги:
по тимчасовій непрацездатності — виходячи з розміру МЗП, встановленої в місяці настання страхового випадку, в календарних днях;
по вагітності і пологах — на підставі відомостей Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, у разі відсутності цих даних у зазначеному реєстрі — виходячи з розміру МЗП, встановленої в місяці настання страхового випадку.
Якщо все ж таки застрахована особа могла надати такі підтвердні документи пізніше, то фонди зобов'язані перерахувати суми вже виданого матзабезпечення і, за потреби, доплатити різницю.
При цьому документом, що його застрахована особа обов'язково повинна надати Фонду, є довідка, яка підтверджує її статус переселенця1.
Зверніть увагу: ДФСУ в листі від 20.05.2015 р. №17749/7/99-99-17-03-01-17 (див. «ДК» №22/2015) зазначала, що, оскільки ФСС з ТВП не є працедавцем таких застрахованих осіб, але соціальні виплати в цьому випадку проводить саме Фонд, а не працедавці (зі зрозумілих причин), за весь період тимчасової непрацездатності, то сума таких лікарняних не оподатковується ЄСВ. Це саме, на думку автора, можна сказати і щодо ФСС НВВ, логіка, в усякому разі, тут буде однакова.
А от стосовно ПДФО та військового збору ДФСУ наразі не давала роз'яснень. Проте відомо, що жодних пільг щодо цих податків ПКУ для таких фізосіб не встановлює. Територіальні відділення ФСС з ТВП, згідно з постановою Фонду від 26.06.2001 р. №13, є юрособами, а отже, підпадають під визначення податкових агентів за пп. 14.1.180 ПКУ. А суми лікарняних, як відомо, щодо оподаткування прирівняні до зарплати. Таким чином, на думку автора, вони повинні оподатковуватися ПДФО та військовим збором у цьому разі на загальних підставах.
Що ж змінилося з 21.07.2015 р.? По-перше, з Постанови №531 забрали посилання на вже застаріле з 01.01.2015 р. законодавство з державного соцстрахування, яке раніше проводилося ФСС з ТВП та ФСС НВВ. І наголошено, що ці фонди надають переселенцям соцвиплати тільки до закінчення процедури їх об'єднання в один новий Фонд державного соціального страхування України; цьому Фонду також рекомендовано ухвалити власні нормативно-правові акти, що дозволяють реалізувати норми Постанови №531.
По-друге, з 21.07.2015 р. дія Постанови №531 поширюється на застрахованих осіб, які перебувають (перебували) у трудових відносинах із підприємствами, установами, організаціями або фізособами, які зареєстровані не лише на тимчасово окупованій території і в районі проведення АТО, а й у зоні надзвичайної ситуації.
Таким чином, КМУ передбачає, як мінімум, дві ознаки, за якими застрахована особа може претендувати на соцвиплати на решті території України. По-перше, це, звичайно, відсутність за місцем роботи територіальних органів фондів, до яких працедавець може звернутися за отриманням для працівників соцвиплат. По-друге, відомо, що КМУ встановив режим надзвичайної ситуації в Донецькій та Луганській областях2. А отже, переселенці звідти зможуть претендувати на соцвиплати із фондів.
1 Видається за формою і в порядку, встановленому постановою КМУ від 01.10.2014 р. №509.
По-третє, на думку деяких аналітиків, згідно з новим п. 1-1 тепер Постанова №531 поширюється не тільки на переселенців, а й на застрахованих осіб, що перебувають (перебували) у трудових відносинах із підприємствами, установами, організаціями або фізособами, які зареєстровані на тимчасово окупованій території, в районі проведення АТО або в зоні надзвичайної ситуації, фактичне місце проживання яких розташоване на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі. Тобто, у разі якщо підприємство зареєстроване в Криму, в зоні АТО або на території надзвичайної ситуації, його працівники, які проживають на інших територіях (але не є переселенцями!), при настанні страхових випадків матимуть право отримувати матеріальне забезпечення за рахунок фондів. Проте оскільки на сьогодні порядки отримання соцвиплат, затверджені ФСС з ТВП та ФСС НВВ, прописані виключно для переселенців, то для реалізації цієї норми потрібне внесення змін до чинних порядків або затвердження ФСС нового порядку.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»