• Посилання скопійовано

Що нового

Додатковий імпортний збір включатиметься до бази оподаткування ПДВ

! Платникам ПДВ

ДФСУ нагадала, що законами №73-VIII та №74-VIII передбачено запровадження додаткового імпортного збору після завершення консультацій із міжнародними фінансовими організаціями та опублікування відповідного рішення Кабінету Міністрів України.

Згідно з цими законами додатковий імпортний збір включено до переліку особливих видів мита.

Отже, у разі набрання чинності вищезазначеними законами при нарахуванні ПДВ до бази оподаткування цим податком включатимуться суми додаткового імпортного збору.

Лист ДФСУ від 20.01.2015 р. №2806/7/99-99-25-01-17


НБУ заборонив банкам купувати валюту за дорученням клієнтів до 27 лютого

! Банкам та їхнім клієнтам

Національний банк до 27 лютого 2015 року включно заборонив уповноваженим банкам здійснювати купівлю іноземної валюти за дорученням клієнтів (у тому числі за заявами, що були подані до набрання чинності цією постановою).

Унесено зміни до Постанови НБУ від 01.12.2014 р. №758 «Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України» (втрачає чинність 04.03.2015 р.), відповідно до яких кошти з окремого рахунку 2900 «Кредиторська заборгованість за операціями з купівлі-продажу іноземної валюти, банківських та дорогоцінних металів для клієнтів банку» можуть бути перераховані для купівлі інвалюти не раніше четвертого операційного дня з дня зарахування гривень на цей рахунок, а не третього, як раніше. Змінами до Постанови НБУ від 23.02.2015 р. №124 «Про особливості здійснення деяких валютних операцій» (див. «ДК» №09/2015) початок виконання уповноваженими банками підтверджених авансових платежів в інвалюті за ЗЕД-контрактами на імпорт на суму понад 50 тис. доларів США (або еквівалент цієї суми) перенесено з третього операційного дня з дня подання уповноваженим банком інформації про ці платежі в реєстрі на четвертий операційний день.

Крім того, встановлено, що уповноважені банки мають право здійснювати власні операції з купівлі безготівкової іноземної валюти за гривню в межах установлених лімітів відкритої валютної позиції у сумі, що не перевищує 0,5% від розміру регулятивного капіталу банку, протягом 1 р. д.

Постанова Національного банку України від 24.02.2015 р. №130 чинна з 25.02.2015 р.


Унесено зміни до Інструкції про касові операції

! Банкам та їхнім клієнтам

Нацбанк затвердив зміни до Інструкції про ведення касових операцій банками в Україні.

Змінами, зокрема, передбачено, що оброблення банкнот, які за критеріями якості належать до категорії значно зношених банкнот, здійснюється винятково ручним способом з використанням приладів (детекторів) для контролю за справжністю банкнот, що забезпечують збільшення зображень, візуалізацію ультрафіолетового та інфрачервоного захисту та магнітний контроль.

Банку забороняється видавати клієнтам, а також повертати чи тимчасово передавати виявлені в них сумнівні щодо справжності та платіжності банкноти (монети), у тому числі навмисно пошкоджені з метою вчинення кримінального правопорушення, пошкоджені під час надзвичайного режиму банкноти національної валюти, а також сумнівні щодо справжності банкноти іноземної валюти.

Крім того, визначено порядок обміну банкнот національної валюти, пошкоджених спеціальним розчином.

Зокрема, зазначено, що під час приймання через операційну касу від фізичних та юридичних осіб банкнот національної валюти, пошкоджених спеціальним розчином, банк складає довідку про вилучення таких банкнот для проведення розслідувань та відповідних досліджень правоохоронними органами, на підставі якої оформляється прибутковий позабалансовий ордер.

Постанова НБУ від 19.02.2015 р. №113
набере чинності з дня опублікування (станом на 24.02.2015 р. не опублікован)


Заповнення форми №1-опт: роз'яснює Держстат

! Оптовим торговцям

Держстат надав роз'яснення, які містять інформацію щодо показників та змісту форми державного статистичного спостереження №1-опт (квартальна, річна) «Звіт про продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі».

Так, зазначена форма містить дані щодо діяльності юридичних осіб, основним видом якої є оптова торгівля, за І, ІІ, ІІІ квартали і загалом за рік.

Відповідно до Методологічних основ та пояснень до позицій Класифікації видів економічної діяльності (КВЕД-2010), критерієм віднесення торгівлі до оптової виступає тип покупця і характер використання товару, а не кількість товарів, що закуповується.

Зміст форми відображає дані первинної облікової документації: актів приймання-передачі основних засобів, товарно-транспортних накладних, бухгалтерських документів, журналів реєстрації прибуткових та видаткових касових документів, журналів обліку нафтопродуктів, які надійшли на АЗС, та інших документів.

У рядку 106 форми розділу 1 містяться дані щодо середньої кількості працівників загалом за рік. Основні методологічні положення щодо визначення показника форми «кількість працівників» містить Інструкція зі статистики кількості працівників.

У рядку 200 розділу 2 форми містяться дані щодо обсягів перепродажу підприємствами від свого імені нових або вживаних товарів без ПДВ і акцизу на момент їх відпуску, придбаних за власний рахунок без будь-яких змін, роздрібним торговцям, підприємствам та організаціям або іншим оптовикам для їх використання або подальшого продажу як у межах України, так і на експорт.

Дані форми щодо перепродажу товарів іншим підприємствам оптової торгівлі (графа 3) та товарів виробництва України (графа 4) містять інформацію, сформовану на підставі власної оцінки підприємств.

У графах 5 і 6 розділу 2 містяться дані, що враховують запаси товарів на кінець звітного періоду в кількісному та вартісному вимірі, які призначені для перепродажу.

У рядку 401 розділу 3 відображається оптовий товарооборот за рік, у рядках з 402 по 405 — оптовий товарооборот за І квартал, ІІ квартал, ІІІ квартал і ІV квартал відповідно, у тисячах гривень, з одним десятковим знаком.

Розділи 1, 3 заповнюються у звіті за рік.

Роз'яснення Держстату від 24.11.2014 р. №17.4-12/52


Фонд соцстраху не фінансуватиме цього року санаторії

! Страхувальникам у ФСС з ТВП

ФСС з ТВП розглянув питання щодо подальшого фінансування санаторіїв-профілакторіїв у 2015 році.

Так, Фонд нагадав, що Закон №2240-III, яким передбачалося часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій, визнано таким, що з 1 січня 2015 року втратив чинність.

А чинним Законом №1105 не передбачено часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій.

Згідно із зазначеним Законом, до соціальних послуг належить лише оплата лікування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.

Враховуючи вищезазначене, правових підстав для часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій у 2015 році відповідно до вимог Закону №1105 немає.

Лист ФСС з ТВП від 31.01.2015 р. №7.1-36-224


Порядок надання дозволу на податкові пільги підприємствам змінено

! Громадським організаціям інвалідів

КМУ вніс зміни до Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів.

Так, уточнено, що дозвіл на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів оформлюватиметься рішенням голови місцевої державної адміністрації у вигляді розпорядження.

Крім того, встановлено кінцевий термін розгляду документів підприємства, організації обласними та Київською міською держадміністраціями та прийняття ними рішення (розпорядження) про доцільність надання підприємству, організації дозволу на право користування пільгами з оподаткування для подальшого направлення до Мінсоцполітики та прийняття ним рішення. Подавати відповідні документи необхідно буде не менш ніж за 15 робочих днів до початку кварталу, з якого підприємство, організація планують отримати дозвіл.

Умовою для одержання дозволу в такий строк є отримання підприємством (організацією) за попередній звітний (податковий) рік доходу обсягом більш як 8400 розмірів мінімальної зарплати, встановленої на 1 січня поточного року.

Якщо підприємство (організація) мало річний дохід, менший за 8400 мінімальних зарплат, розпорядження про надання або відмову в наданні дозволу прийматимуть протягом 30 робочих днів.

Постанова Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №49 чинна з 19.02.2015 р.


Індексація зарплати — в роз'ясненнях Мінсоцполітики

! Роботодавцям та працівникам

Мінсоцполітики видало кілька листів, у яких роз'яснило нюанси індексації заробітної плати у різних випадках. Зокрема:

1) у разі роботи на двох посадах

Якщо працівник працює на 0,5 ставки за однією посадою та на 0,25 ставки за іншою, інший працівник на 0,75 ставки за однією посадою та на 0,25 ставки за іншою, то сума індексації визначається за кожною посадою окремо пропорційно до відпрацьованого часу.

Наприклад, якщо працівник має педагогічне навантаження 9 годин як учитель та 4,5 години як керівник гуртка, то грошовий дохід такого працівника індексується окремо за кожною посадою пропорційно до відпрацьованих годин;

2) при встановленні надбавки за вислугу років

Надбавки, які не мають разового характеру і передбачені чинним законодавством, є об'єктами індексації, і збільшення їх розміру впливає на визначення базового місяця.

У разі встановлення працівнику надбавки за вислугу років базовий місяць при проведенні індексації змінюється, якщо таку надбавку встановлено вперше, або відбувається підвищення відсотка надбавки;

3) при виплаті доплати за роботу в нічний час

Якщо посадовий оклад не підвищується, а відбувається збільшення доплати за роботу в нічний час за рахунок кількості відпрацьованих нічних годин, то при такому збільшенні заробітної плати базовий місяць при проведенні індексації не змінюється.

Наприклад, якщо у жовтні 2014 року у працівника збільшився посадовий оклад, то при визначенні у жовтні фіксованої величини суми індексації порівняння суми підвищення заробітної плати зі сумою індексації має здійснюватися виходячи з умов жовтня.

Тобто сума підвищення заробітної плати та сума індексації порівнюються виходячи із заробітної плати жовтня до її підвищення (при посадовому окладі до підвищення 1218 грн) та заробітної плати жовтня після її підвищення (при посадовому окладі 1243 грн).

Листи Мінсоцполітики від 25.12.2014 р. №289/10/136-14,
від 12.12.2014 р. №288/10/136-14, від 09.12.2014 р. №285/10/136-14


Надано реквізити для перерахування коштів за інформацію з реєстрів

! СГД

Мін'юст нагадав, що з 1 січня 2015 року до доходів Держбюджету належать плата за надання відомостей з ЄДР, а також плата за одержання інформації з інших державних реєстрів, держателем яких є центральний орган виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної правової політики та центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сферах держреєстрації актів цивільного стану, держреєстрації речових прав на нерухоме майно, держреєстрації підприємців.

Вищезазначені надходження зараховуються до державного бюджету за кодом доходів 22012700 «Плата за надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, за одержання інформації з інших державних реєстрів, держателем яких є центральний орган виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної правової політики та центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців».

Отже, перераховувати кошти за одержання інформації зі згаданих реєстрів слід згідно з переліком платних дій з реєстрів (див. додаток до цього листа) за реквізитами, що зазначені на офіційному веб-сайті Державної казначейської служби в розділі «територіальні органи», «реквізити рахунків» за кодом доходів 22012700.

Лист Мін'юсту від 27.01.2015 р. №16-32/111


Виплата лікарняних після звільнення не є порушенням

! Страхувальникам у ФСС з ТВП

ФСС з ТВП нагадав: статтею 116 КЗпП передбачено, що при звільненні працівника виплата всіх сум, що належаться йому від підприємства, установи, організації, здійснюється в день звільнення. Якщо працівник у день звільнення не працював, то зазначені суми повинні бути виплачені не пізніше наступного дня після подання звільненим працівником вимоги про розрахунок.

Виплата допомоги з тимчасової непрацездатності здійснюється за рахунок коштів Фонду. Сума виплати не належить до коштів підприємства, її виплата здійснюється на підставі Закону №2240. Тому надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду працівникові після звільнення не порушуватиме норм КЗпП.

Лист ФСС з ТВП від 12.01.2015 р. №8-37-17


Індексація стипендії: підвищення за успішність не повинно впливати на зміну базового місяця

! Бухгалтерам ВНЗ

Мінсоцполітики зазначило, що базовим місяцем при нарахуванні сум індексації є місяць підвищення розміру стипендії.

Так, якщо студенту за успішність призначається сума збільшення до ординарної (звичайної) академічної стипендії, то підвищення стипендії, яке пов'язане з успішним навчанням, не повинно впливати на зміну базового місяця при проведенні індексації його стипендії.

Сума індексації у такому разі має розраховуватися на розмір ординарної (звичайної) академічної стипендії та додаткової соціальної стипендії, якщо студент має на неї право, в межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

Лист Мінсоцполітики від 11.12.2014 р. №287/10/136-14


Порядок виплати компенсації мобілізованим працівникам поки не встановлений

! Роботодавцям

Мінфін повідомив, що для забезпечення виконання державних гарантій працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, установлених статтею 119 Кодексу законів про працю України, Кабінет Міністрів має визначений порядок виплати компенсацій з бюджету. На сьогодні такого порядку не затверджено.

Порядок відображення операцій з виплати мобілізованим працівникам компенсації залежить від механізму її надання підприємствам та установам з Державного бюджету України, який має бути визначений у згаданому порядку.

Порушене питання опрацьовується Департаментом комплексно із залученням структурних підрозділів Міністерства фінансів України, які відповідають за нормативне забезпечення бюджетного процесу та реалізацію державної бюджетної політики у сфері оборони.

Лист Мінфіну від 26.12.2014 р. №31-11420-08-10/3261


Коли може бути застосовано процедуру податкового компромісу

! Платникам податку на прибуток та ПДВ

Згідно з п. 1 підр. 9-2 р. ХХ ПКУ податковий компроміс — це режим звільнення від юридичної відповідальності платників податків та/або їх посадових (службових) осіб за заниження податкових зобов'язань з податку на прибуток підприємств та/або податку на додану вартість за будь-які податкові періоди до 1 квітня 2014 року з урахуванням строків давності, встановлених ст. 102 ПКУ.

Податковий компроміс поширюється виключно на факти заниження податкових зобов'язань з податку на додану вартість (у зв'язку із завищенням податкового кредиту) та податку на прибуток (у зв'язку із завищенням витрат, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування).

За матеріалами ДФСУ

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру