• Посилання скопійовано

Що нового

Повернення авансу через форс-мажор: окремі нюанси

! Платникам податку на прибуток і ПДВ

ДФСУ роз'яснила деякі питання відображення в податковому обліку витрат при настанні обставин непереборної сили.

1. При вилученні воєнізованими формуваннями транспортних засобів, призначених для реалізації, застраховані збитки включаються до витрат за податковий період, в якому понесено збитки. Суми страхового відшкодування зазначених збитків необхідно включати до доходів платника податку на прибуток підприємств у періоді їх отримання.

2. Якщо продавець товару на дату отримання авансового платежу від покупця визначив податкові зобов'язання з ПДВ та у майбутньому виникли обставини (у тому числі непереборної сили), внаслідок яких неможливо виконати умови договору постачання товару, а аванс повернуто, продавець такого товару має право виписати розрахунок коригування до податкової накладної та зменшити нараховану суму податкових зобов'язань з податку.

Лист ДФСУ від 16.10.2014 р. №5218/6/99-99-19-02-02-15


Валютний кредит: особливості обліку курсових різниць

! Платникам податку на прибуток

ДФСУ наголосила, що визначення курсових різниць від перерахунку операцій, виражених в іноземній валюті, заборгованості та іноземної валюти здійснюється відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку.

При цьому прибуток (додатне значення курсових різниць) ураховується у складі доходів платника податку, а збиток (від'ємне значення курсових різниць) — у складі його витрат.

Тобто з метою оподаткування податком на прибуток до складу доходів та витрат включаються доходи та витрати у вигляді додатних чи від'ємних курсових різниць, отриманих від перерахунку заборгованості за фінансовим кредитом в іноземній валюті.

Лист ДФСУ від 10.10.2014 р. №6954/7/99-99-19-02-02-17


Нове Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань

! Юрособам

Мінфін затвердив Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань. Цим документом з 01.01.2015 р. запроваджується універсальний порядок інвентаризації для всіх юросіб — як бюджетників, так і СГ приватної форми власності (крім банків).

Новим Положенням визначено, що строк проведення необов'язкової інвентаризації може бути будь-яким і визначається керівником СГ. Але строки проведення обов'язкової інвентаризації, як і раніше, встановлює держава (наразі — в особі Мінфіну).

Знову ж таки, як і раніше, обов'язкова інвентаризація проводиться у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день виявлення таких фактів). Але з 01.01.2015 р. керівник СГ отримає право самостійно визначати обсяг проведення інвентаризації у зазначеному випадку.

Наказ Мінфіну від 02.09.2014 р. №879 набирає чинності з 01.01.2015 р.


Нові ознаки фіктивності емітентів цінних паперів

! Учасникам ринку ЦП

НКЦПФР затвердила Положення про встановлення ознак фіктивності емітентів цінних паперів та включення таких емітентів до переліку (списку) емітентів, що мають ознаки фіктивності.

Документом визначено, зокрема, такий перелік критеріїв, відповідність яким є підставою для прийняття рішення про визначення емітента та його цінних паперів такими, що мають ознаки фіктивності, та включення емітента до переліку:

— установлений НКЦПФР та/або ДФС факт відсутності емітента за місцезнаходженням;

— неподання емітентом до НКЦПФР регулярної інформації та до органів ДФС податкової звітності в порядку, встановленому законодавством;

— відсутність сплаченого ПДВ протягом звітного періоду, якщо емітент є платником ПДВ;

— кількість працівників емітента станом на кінець звітного періоду становить менше 3-х осіб;

— наявність судового рішення, яке набрало законної сили, пов'язаного з використанням цінних паперів емітента з метою ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів).

У разі відповідності емітента 3-м або більше критеріям на підставі спільного рішення НКЦПФР та ДФС емітент включається до переліку як такий, що має ознаки фіктивності.

Рішення НКЦПФР від 14.10.2014 р. №1360
набирає чинності з дня офіційного опублікування
(станом на 18.11.2014 р. не опубліковане)


Помилки в лікарняному із зони АТО можна виправити за місцем тимчасового перебування

! Особам із зони АТО

МОЗ зазначило, що у зв'язку з АТО на території Донецької та Луганської областей можливими є порушення заповнення бланків листків непрацездатності, виданих медустановами цих областей. А це надалі може перешкодити своєчасному нарахуванню коштів для виплати матеріальної допомоги з тимчасової непрацездатності.

У разі виявлення таких порушень застрахована особа може звернутися за місцем свого тимчасового перебування до закладів охорони здоров'я, які зобов'язані першочергового (у 3-денний термін) розглянути питання про внесення виправлень та належне оформлення листка непрацездатності без відвідування застрахованою особою закладів охорони здоров'я Донецької та Луганської областей.

Лист МОЗ від 09.09.2014 р. №3.07-19/2244-14/26242


За неподання звіту про рух валютних цінностей — штраф

! Суб'єктам ЗЕД, громадянам

НБУ нагадує, що операція з відкриття рахунків в іноземних банках потребує отримання резидентом України індивідуальної ліцензії. Власник ліцензії не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним періодом, зобов'язаний подавати управлінню НБУ та контролюючому органу, в якому він зареєстрований як платник податків, щомісячний, а фізособа, яка не є підприємцем, — піврічний звіт про рух валютних цінностей за рахунком (рахунками). Разом зі звітом подаються розшифрування за проведеними за рахунком операціями з відображенням відповідних статей зарахування і списання (крім фізособи, яка не є підприємцем) та копії банківських виписок за рахунком.

При цьому розміщення власником ліцензії валютних цінностей на рахунку та/або проведення через цей рахунок інших операцій без отримання ліцензії тягне за собою відповідальність.

Зокрема, несвоєчасне подання, приховування або перекручення встановленої НБУ звітності про валютні операції тягне за собою накладення штрафу в розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Роз'яснення ДФСУ від 12.11.2014 р.


Підстави для анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем

! Роздрібним торговцям алкоголем

ДФСУ наголошує, що ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:

— заяви суб'єкта господарювання;

— рішення про скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання;

— несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів з моменту зупинення ліцензії;

— рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб'єктом господарювання марок акцизного збору (стосовно імпортерів);

— рішення суду про встановлення факту торгівлі суб'єктом господарювання алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного збору;

— рішення суду про встановлення факту переміщення суб'єктом господарювання алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

— порушення вимог статті 15 прим. 3 Закону України від 19.12.95 р. №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років, або у не визначених для цього місцях.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб'єктом господарювання письмового розпорядження про її анулювання.

Роз'яснення ДФСУ від 11.11.2014 р.


Оподаткування благодійної допомоги: підтвердження витрат

! Податковим агентам з ПДФО

ДФСУ нагадала: Законом України від 02.09.2014 р. №1668-VII установлено, що тимчасово, на період проведення АТО, до інших витрат звичайної діяльності без обмежень включаються суми коштів або вартість:

— спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів);

— технічних засобів спостереження;

— лікарських засобів та медичних виробів;

— засобів особистої гігієни;

— продуктів харчування;

— предметів речового забезпечення;

— інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається КМУ, які добровільно перераховані для потреб забезпечення проведення АТО.

Оскільки ПКУ не містить спеціальних вимог щодо підтвердження вищезазначених витрат, то такі витрати визнаватимуться на підставі первинних документів, обов'язковість ведення яких передбачена правилами бухгалтерського обліку.

Роз'яснення ДФСУ від 10.11.2014 р.


Робота на двох посадах: що з індексацією?

! Роботодавцям

Мінсоцполітики розглянуло звернення щодо індексації грошових доходів і повідомляє.

Працівник має право на нарахування суми індексації на грошовий дохід тільки у межах прожиткового мінімуму для працездатних осіб (у 2014 році — 1218 грн).

Якщо працівник за основним місцем роботи відпрацював повний робочий час і отримав суму індексації, обчислену з розрахунку прожиткового мінімуму для працездатних осіб, то на іншій виконуваній ним роботі заробітна плата індексації не підлягає.

У разі якщо працівник працює на дві неповні ставки, зокрема за основним місцем роботи на 0,5 ставки та на іншій роботі — на 0,25 ставки, то нарахування сум індексації може здійснюватися окремо за кожною посадою.

Сума індексації визначається за кожною посадою за фактично відпрацьований час із розрахунку прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на місяць.

Якщо працівник за основним місцем роботи отримує фіксовану суму індексації, то ця сума виплачується тільки за основним місцем роботи за фактично відпрацьований час.

Лист Мінсоцполітики від 01.08.2014 р. №8538/0/14-14/10


Неприбуткові організації: правові засади, особливості оподаткування

! Неприбутковим організаціям

ДФСУ опублікувала листівку «Неприбуткові організації: правові засади, особливості оподаткування», яка складається з двох частин:

Частина 1. Щодо оподаткування доходів волонтера при отриманні благодійної допомоги від громадян та юридичних осіб.

Зазначено, що основними умовами звільнення від оподаткування є включення до Реєстру волонтерів АТО та цільове використання отриманої благодійної допомоги на користь окремих категорій громадян:

— учасників бойових дій АТО або на користь членів сімей таких учасників, які під час участі в АТО зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва чи визнані безвісно відсутніми в установленому порядку;

— учасників масових акцій громадського протесту в Україні, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я під час участі в цих акціях у період з 21 листопада 2013 року до 28 лютого 2014 року, а також 2 травня 2014 року в Одесі, або на користь членів сімей таких учасників;

— фізосіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) АТО, та/або вимушено покинули місце проживання;

— фізосіб, які мешкали в Криму та вимушено покинули місце проживання у зв'язку з тимчасовою окупацією території України.

Частина 2. Щодо оподаткування благодійної допомоги, наданої фізичним особам.

Зокрема, зазначено, що не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами — юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, встановленого на 1 січня такого року (у 2014 році — 1710 грн).

Роз'яснення ДФСУ від 13.11.2014 р.


Середня зарплата мобілізованих оподатковується на загальних підставах

! Роботодавцям

ДФСУ повідомила, що на сьогодні немає порядку компенсаційних виплат із бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Фактично зазначені компенсаційні виплати законодавством не передбачені.

У зв'язку з відсутністю вищезазначеного порядку податковий агент оподатковує суму середнього заробітку, виплачену таким працівникам, на загальних підставах за ставками 15% та/або 17%.

Роз'яснення ДФСУ від 13.11.2014 р.


Електронний кабінет платника: основні переваги

! Платникам податків

ДФСУ нагадала, що електронний кабінет платника надає платникам податків можливість працювати з органами фіскальної служби дистанційно у режимі реального часу, а саме:

— подавати декларації з використанням електронного цифрового підпису і переглядати подану та/або сформовану податкову звітність;

— отримувати нагадування щодо строків подання звітності та сплати податків, зборів (обов'язкових платежів);

— отримувати інформацію щодо особистих реєстраційних даних (податковий номер платника податків, назва платника податків, основний вид діяльності; П. І. Б. бухгалтера та директора тощо);

— подавати заяви та отримувати в електронному вигляді довідки про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються органами фіскальної служби;

— вести в електронному вигляді Книгу обліку доходів та витрат;

— переглядати інформацію щодо стану своїх розрахунків із бюджетом, зокрема про заборгованість зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Користувачами Електронного кабінету платника є платники податків: юридичні особи, самозайняті особи — фізичні особи — підприємці та особи, які провадять незалежну професійну діяльність.

Для роботи в Електронному кабінеті платника треба здійснити такі кроки:

— перший крок — отримати електронні цифрові підписи, які видаються акредитованими центрами сертифікації ключів Міндоходів або «Masterkey» чи «ІВК»;

— другий крок — підключитися до мережі Інтернет та зайти до Електронного кабінету платника за адресою kpp.minrd.gov.ua або за гіперпосиланням «Електронний кабінет платника податків» на веб-сайті Державної фіскальної служби України;

— третій крок — авторизуватися в Електронному кабінеті за допомогою особистого електронного ключа та розпочати роботу.

Роз'яснення ДФСУ від 06.10.2014 р.

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру