• Посилання скопійовано

Розпродаж

12.

Що таке розпродаж?

А що на практиці?

На законодавчому рівні застосування понять «знижка», «зменшена ціна», «розпродаж» визначається ст. 15 Закону про захист прав споживачів. Частина п'ята цієї статті дозволяє застосовувати поняття «розпродаж» або будь-які інші, аналогічні йому, лише за дотримання таких умов:

1) якщо здійснюється розпродаж усіх товарів у межах певного місця або чітко визначеної групи товарів;

2) якщо тривалість розпродажу обмежено у часі;

3) якщо ціни товарів, що підлягають розпродажу, є меншими від їх звичайної ціни.

Після публічного повідомлення про початок розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни до споживачів повинна доводитися інформація про ціну продукції, встановлену до початку відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також про ціну цієї самої продукції, встановлену після початку акції.

13.

Що таке публічний договір?

Що каже Закон?

Публічним є договір, в якому одна сторона — підприємець взяла на себе обов'язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв'язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо).

Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Підприємець не має права надавати переваги одному споживачеві перед іншим щодо укладення публічного договору, якщо інше не встановлено законом.

Підприємець не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності у нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів (робіт, послуг).

У разі необґрунтованої відмови підприємця від укладення публічного договору він має відшкодувати збитки, завдані споживачеві такою відмовою.

Ч. 1, 2, 3, 4 ст. 633 ЦКУ

14.

Як обгрунтувати ціни при розпродажу?

А що на практиці?

Насамперед розпродаж товару має бути економічно обґрунтований. А визначення розміру знижки, за якою відбуватиметься розпродаж товару, — особиста справа підприємства.

Зауважимо, що у зв'язку зі змінами, внесеними Законом №4081 до ПКУ, з 01.09.2013 р. пп. 14.1.71 ПКУ викладено в новій редакції. Відповідно до згаданого підпункту: «звичайна ціна — ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін».

З 01.09.2013 р. база оподаткування ПДВ відповідно до п. 188.1 ПКУ визначається виходячи із договірної вартості постачання товарів (лише у разі здійснення контрольованих операцій2 база визначається не нижче звичайної ціни).

1 Закон України від 04.07.2013 р. №408-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення».

2 Перелік контрольованих операцій визначено п. 39.2 ПКУ.

При продажу товарів фізичним особам доходи визначаються виходячи з ціни, яка під час розпродажу передбачена у публічному договорі. Оскільки нова ціна (зі знижкою) товару буде меншою за попередню, слід її документально обґрунтувати (див. відповідь на наступне запитання). Для цього враховуються такі чинники, як сезонні та інші коливання споживчого попиту на товари, втрата товарами споживчих якостей, закінчення (наближення дати закінчення) строку зберігання (придатності, реалізації), збут неліквідних або низьколіквідних товарів.

Нагадаємо, що з 01.09.2013 р. під час проведення таких заходів, як розпродаж чи акції, не треба документально обгрунтовувати рівень звичайних цін на товар з урахуванням наданої знижки. Але для уникнення непорозумінь з контролюючими органами буде зовсім не зайвим документально затвердити рівень договірних цін на товари, що розповсюджуються за зниженими цінами.

Важливо довести, що продажна ціна товару — це і є договірна ціна. Отже, робимо висновок, що ціна вважається договірною, якщо:

— вона визначена умовами договору (у т. ч. публічного);

— при визначенні рівня такої ціни враховуються знижки, пов'язані зі сезонними коливаннями попиту, які можуть бути економічно обгрунтованими;

— для товарів, що продаються шляхом прилюдного оголошення, підприємству достатньо мати оголошення, опубліковане у ЗМІ, — тоді договірною визнають ціну, опубліковану в оголошенні.

15.

Як документально оформити розпродаж?

А що на практиці?

Перш ніж почати розпродаж, підприємство оформляє його документально.

Проведення такого заходу оформлюють наказом чи розпорядженням по підприємству, затвердженим керівником (див. зразок 1). Бажано скласти Положення про порядок проведення розпродажу.

У документах зазначають:

— мету розпродажу (сезонний розпродаж, зміна сфери діяльності);

— терміни проведення заходу;

— перелік товару, на який поширюється акція;

— розмір знижки;

— порядок оформлення цінників;

— відповідальних за проведення розпродажу;

— метод інформування клієнтів (це можуть бути оголошення, реклама у засобах масової інформації, рекламні оголошення безпосередньо у самому магазині).

16.

Чи існують обмеження щодо проведення розпродажу?

Що каже Закон?

Забороняються як такі, що вводять в оману:

<...> використання повідомлення про розпродаж у зв'язку із припиненням суб'єкта господарювання, його структурного підрозділу або припинення відповідного виду господарської діяльності, тоді як це не відповідає дійсності.

П. 8 ч. 3 ст. 19 Закону про захист прав споживачів

17.

Чи можна повернути товар, куплений під час розпродажу?

Що каже Закон?

Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню) з підстав, зазначених у цій статті, затверджується Кабінетом Міністрів України1.

1 Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), затверджений постановою КМУ від 19.03.94 р. №172.

Ч. 1 ст. 9 Закону про захист прав споживачів

А що на практиці?

Якщо товар був куплений під час розпродажів, це не означає, що обміну та поверненню він не підлягає. Розпродаж — це всього лише маркетинговий хід магазину, щоб продати стару колекцію товару.

18.

Яку інформацію повинна містити реклама про розпродаж?

Що каже Закон?

Реклама про знижку цін на продукцію, про розпродаж повинна містити відомості про місце, дату початку і закінчення знижки цін на продукцію, розпродаж, а також про співвідношення розміру знижки до попередньої ціни реалізації товару.

Ч. 5 ст. 8 Закону про рекламу

19.

Які бухгалтерські проведення при розпродажу товарів?

А що на практиці?

Насамперед нагадаємо, що результати уцінки відображаються у тому місяці, у якому було складено опис-акт уцінки (п.19 Положення про уцінку) (див. зразок 2).

Приклад 1. У зв'язку з сезонним розпродажем підприємство роздрібної торгівлі здійснює розпродаж літніх комплектів моделі «Москіно» у кількості 8 шт. Рішення прийнято на підставі опису-акта уцінки. Ціна однієї моделі — 632,50 грн. (у т. ч. ПДВ). Облік товарів у магазині ведеться за продажними цінами. Торгова націнка становить 25%. Сума уцінки — 30% від роздрібної ціни, або 1 518,00 грн. Відображення в обліку операцій за умовами прикладу 1 показано у таблиці 1.

Таблиця 1


з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн.
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Придбано товар
281
641/ПДВ
631
631
4 048,00
809,60
2.
Товар переведений у торгову мережу
282
281
4 048,00
3.
Нараховано торгову націнку
282
285
1 012,00
4.
Зменшено націнку (сторно)
282
285
1 012,00
5.
Відображено суму уцінки понад суму нарахованої торгової націнки
946
282
506,00
6.
Реалізовано товар
301
702
702
641/ПДВ
3 542,00
590,33
2 951,66
4 048,00

Приклад 2. Облік товару ведеться за цінами придбання, уцінка — 506,00 грн.

Відображення в обліку операцій за умовами прикладу 2 показано у таблиці 2.

Таблиця 2


з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн.
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1. Придбано товар
281
641/ПДВ
631
631
4 048,00
809,60
2. Товар переведений у торгову мережу 282 281 4 048,00
3. Відображено суму уцінки 946 282 506,00
До змісту номеру