Лист Державної податкової служби України від 10.04.2012 р. №6318/6/15-3415-23, №10396/7/15-3417-23
Головний податковий орган зазначає, що підстав для позбавлення податкового кредиту підприємства тільки через те, що податкова накладна була видана фізособою-підприємцем — платником ПДВ за кілька днів до її смерті, немає. Оскільки ця ситуація виникла з практики перевірок податкових органів, розгляньмо її на прикладах.
Приклад 1 Підприємець перебував на загальній системі оподаткування та був платником ПДВ. Скажімо, особа померла 20.04.2012 року. Найманих працівників не мала, а бухгалтерський та податковий облік вела самостійно.
За приписами п. 201.1 ПКУ платник податку, зокрема, зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою (за наявності) податкову накладну.
Відповідно до пп. «є» п. 184.1 ПКУ реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яке проводиться шляхом вилучення з реєстру платників податку і відбувається у разі, якщо фізособа, зареєстрована як платник податку, померла, її оголошено померлою, визнано недієздатною або безвісти відсутньою, обмежено її цивільну дієздатність.
Анулювання реєстрації в такому разі може здійснюватися за заявою платника податку (хоча, напевно, має йтися про спадкоємців. — Авт.) або за самостійним рішенням відповідного органу ДПС. Свідоцтво про реєстрацію платника податку вважається анульованим з дати анулювання реєстрації платника податку.
Рішення про анулювання реєстрації за ініціативою податкового органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей), якими у випадку, що розглядається, є:
1) інформація органів реєстрації актів цивільного стану;
2) повідомлення державного реєстратора;
3) відомості з Єдиного державного реєстру щодо смерті фізособи-підприємця (пп. 5.5.2.9 Положення про реєстрацію платників ПДВ, затвердженого наказом Мінфіну від 07.11.2011 р. №1394).
Таким чином, з огляду на наведені вище норми платник податків має право на виписування ПН до дати смерті, зазначеної органами реєстрації актів цивільного стану (довідка про смерть особи).
Така позиція цілком відповідає описаній вище ситуації, оскільки, крім такої особи, яка померла, ніхто не наділений правом виписувати податкові накладні.
Приклад 2 Підприємець перебував на загальній системі оподаткування та був платником ПДВ. Скажімо, особа померла 20.04.2012 року. Проте вона мала найманих працівників для ведення бухгалтерського та податкового обліку, а для виписування податкових накладних — уповноважену особу (за трудовим чи цивільно-правовим договором).
З огляду на вище наведені приписи п. 184.1 ПКУ та пп. 5.5.2.9 Положення про реєстрацію платників ПДВ, затвердженого наказом Мінфіну від 07.11.2011 р. №1394, виписування ПН та формування податкового кредиту за наведених нами обставин не завжди може бути прив'язано до дати смерті платника ПДВ — підприємця.
По-перше, фізособи-підприємці під час укладення договорів в окремих випадках вносять спеціальні вказівки в частині, скажімо, продовження строку оренди виробничого приміщення та/або загалом ведення бізнесу особою, яка має відповідні повноваження у разі її смерті. Причому така особа може бути представлена орендодавцю чи контрагентам і після смерті підприємця.
По-друге, у разі ведення бізнесу та/або виконання довгострокових контрактів раптова смерть не завжди зупиняє виконання зобов'язань. Так, відповідно до ст. 608 ЦКУ зобов'язання припиняється смертю боржника, якщо воно є нерозривно пов'язаним з його особою та у зв'язку з цим не може бути виконане іншою особою. Зобов'язання припиняється смертю кредитора, якщо воно є нерозривно пов'язаним з особою кредитора.
Отже, звертаємо увагу на те, що в разі смерті підприємця госпдіяльність автоматично не припиняється. Тож і виписування ПН уповноваженою на це особою також має місце.
Тому радимо уважно складати договори та зважати на їхні приписи у разі настання таких форс-мажорних обставин, як раптова смерть фізособи-підприємця.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»