Використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні житлові будинки
! Власникам багатоквартирних будинків
Держагентство земельних ресурсів України роз'яснило, що:
1) земельна ділянка, межі якої визначені згідно з проектами розподілу території кварталу, мікрорайону та відповідної землевпорядної документації, може надаватися у постійне користування підприємствам, установам та організаціям, які здійснюють управління цими будинками, або передаватися безоплатно у власність чи надаватися у користування об'єднанню власників як складова частина житлового комплексу;
2) на земельну ділянку може бути укладено договір оренди землі, в якому сторонами (орендарями) виступатимуть кілька осіб (множинність сторін). Нарахування орендної плати у цьому випадку здійснюватиметься пропорційно до тієї частини площі будівлі, що перебуває у власності кожного співвласника.
Лист Держагентства земельних ресурсів України від 05.06.2012 р. №8541/17/11-12
Сплата ЄСВ фізособами-СПД, у яких працюють інваліди
! Платникам ЄСВ
ПФУ роз'яснив, що ЄСВ для роботодавців встановлюється у відсотках до суми нарахованої зарплати, відповідно до класів професійного ризику виробництва, до яких віднесено платників ЄСВ, з урахуванням видів їх економічної діяльності.
Законом «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» встановлено, що ЄСВ для підприємств, установ і організацій, в яких працюють інваліди, встановлюється у розмірі 8,41% визначеної Законом бази нарахування ЄСВ для працюючих інвалідів.
Тож ЄСВ у розмірі 8,41% встановлено лише для підприємств, установ, організацій та інших юросіб, де працюють інваліди. На фізосіб-підприємців, які використовують працю інвалідів, ця пільга не поширюється.
Отже, фізособи-СПД на фонд оплати праці найманих працівників, які є інвалідами, зобов'язані нараховувати ЄСВ у розмірі, який визначається залежно від класу професійного ризику виробництва.
Лист ПФУ від 08.05.2012 р. №10531/03-20
Особливості звільнення працівника, який не витримав випробування
! Роботодавцям
Мінсоцполітики нагадує, що при укладенні трудового договору угодою сторін може бути обумовлене випробування з метою перевірки відповідності працівника роботі, яка йому доручається. Умова про випробування повинна бути застережена в наказі (розпорядженні) про прийняття на роботу. При цьому одностороннє встановлення власником умови про випробування є недопустимим.
Якщо строк випробування закінчився, а працівник продовжує працювати, він вважається таким, що витримав випробування, і наступне розірвання трудового договору допускається лише на загальних підставах. Якщо ж протягом строку випробування встановлено невідповідність працівника роботі, власник протягом цього строку має право розірвати трудовий договір. При цьому розірвання трудового договору може бути оскаржене працівником у порядку, встановленому для розгляду трудових спорів з питань звільнення.
Звільнення за результатами випробування оформляється наказом власника або уповноваженого ним органу. У наказі і трудовій книжці дається посилання на ст. 28 КЗпП, а підстава звільнення формулюється як «за результатами випробування».
Крім того, звільнення вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до 3 років, одиноких матерів за наявності дитини віком до 14 років або дитини-інваліда з ініціативи власника або уповноваженого ним органу не допускається, крім випадків повної ліквідації підприємства, установи, організації, коли допускається звільнення з обов'язковим працевлаштуванням.
Лист Мінсоцполітики від 04.04.2012 р. №54/06/187-12 див. у наступних числах «ДК»
Зміни до відкриття та функціонування рахунків у інвалюті та гривнях
! Банкам
НБУ вніс зміни до Положення про відкриття та функціонування кореспондентських рахунків банків — резидентів та нерезидентів у інвалюті та кореспондентських рахунків банків-нерезидентів у гривнях. Зокрема, визначено, що розрахунки в гривнях між резидентами і нерезидентами у межах торговельного обороту здійснюються через уповноважені банки без індивідуальних ліцензій НБУ.
Постанова Нацбанку від 28.05.2012 р. №209 чинна з 27.06.2012 р., див. у наступних числах «ДК»
Роз'яснено деякі питання оподаткування неприбуткових установ та організацій
! Неприбутковим установам та організаціям
ДПСУ роз'яснила, що від оподаткування звільняються доходи неприбуткових організацій, отримані у вигляді:
1) вступних, членських та цільових внесків, відрахувань коштів підприємств, установ і організацій на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу;
2) безповоротної фіндопомоги чи добровільних пожертвувань і пасивних доходів;
3) вартості майна та послуг, отриманих первинною профспілковою організацією від роботодавця згідно з положеннями колдоговору, з метою забезпечення умов діяльності такої профспілкової організації.
Тож дохід, отриманий неприбутковими організаціями від операційної курсової різниці, підлягає оподаткуванню на загальних підставах.
У разі якщо платник податку — неприбуткова організація, профспілка підпадає під критерії визначення малого (середнього, великого) платника, а саме: виходячи з обсягу доходу з інших джерел, що підлягає оподаткуванню, та середньооблікової чисельності працівників за звітний рік, така профспілкова організація має подавати ДПС разом із Податковим звітом про використання коштів неприбуткових організацій і установ відповідну фінзвітність у порядку, передбаченому для подання податкової декларації.
Лист ДПСУ від 27.01.2012 р. №1813/6/15-1316 див. у наступних числах «ДК»
Коли декларувати валютні цінності за кордоном
! СПД
ДМСУ нагадує, що суб'єкти підприємницької діяльності, незалежно від форм власності, щокварталу повинні декларувати наявність валютних цінностей, які перебувають за межами України.
Декларування валютних цінностей, доходів та майна здійснюється за встановленою формою в регіональних відділеннях Нацбанку та в державних податкових інспекціях за місцезнаходженням СПД.
Квартальна або річна фінзвітність подається підприємствами органу ДПС у строки, передбачені для подання декларації з податку на прибуток підприємств.
ДМСУ звертає увагу, що з урахуванням позиції ДПСУ декларація про валютні цінності з 01.01.2012 р. подається у строки, визначені ПКУ для декларації з податку на прибуток підприємств.
Тож за потреби до митних органів подається копія довідки про відсутність валютних цінностей за межами України або копія довідки про проведене декларування валютних цінностей за межами України за відповідний період — квартал для СГД та рік для малих підприємств.
Лист ДМСУ від 22.05.2012 р. №18/15-20-3271-ЕП
Подання Звіту про суми податкових пільг
! Профспілкам
ДПСУ нагадала, що від оподаткування звільняються доходи профспілок, їхніх об'єднань та організацій профспілок, а також організацій роботодавців та їхніх об'єднань, утворених у порядку, визначеному законом, та внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ. Перелік доходів, які звільняються від оподаткування, визначено п. 157.9 ПКУ.
Госпсуб'єкти обліковують суму податків і зборів, не сплачених до бюджету у зв'язку з отриманням податкових пільг, звітують про такі суми за місцем своєї реєстрації.
Водночас центральний орган ДПС встановлює порядок обліку і подання податкової звітності для професійних спілок, їхніх об'єднань та організацій профспілок, а також організацій роботодавців та їхніх об'єднань, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ, лише у частині доходів, що підлягають оподаткуванню.
Отже, профспілки, їхні об'єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їхні об'єднання, які зареєстровано як неприбуткові організації, мають право не подавати Звіт про суми податкових пільг, використаних згідно з п. 157.9 ПКУ.
А якщо такими неприбутковими організаціями отримано дохід із джерел інших, ніж визначені у п. 157.9 ПКУ, вони повинні нарахувати податок на прибуток на загальних підставах у частині II Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій, затвердженого наказом ДПАУ від 31.01.2011 р. №56.
Лист ДПСУ від 17.05.2012 р. №8432/6/15-1215
Протокол адмінзатримання на митниці тепер складається по-новому
! Суб'єктам ЗЕД, громадянам
27 червня набрав чинності наказ Мінфіну від 28.05.2012 р. №608 про затвердження форм документів адміністративного затримання.
Наказом затверджено форми рішення та протоколу адміністративного затримання особи, що вчинила порушення митних правил, яке допускається на строк до 3 годин і здійснюється посадовою особою митного органу з метою:
1) припинення порушення митних правил;
2) встановлення особи, що вчинила порушення митних правил;
3) складання протоколу про порушення митних правил, якщо його неможливо скласти на місці скоєння правопорушення.
Наказ Мінфіну від 28.05.2012 р. №608 чинний з 25.06.2012 р.
За порушення строку повернення продуктів переробки нараховується пеня
! Суб' єктам ЗЕД
У зв'язку з набранням чинності з 1 червня 2012 року Митним кодексом ДПСУ повідомила, що порушення резидентом строку повернення продуктів переробки на митну територію України призводить до стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержаної виручки в інвалюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом НБУ на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).
При цьому за векселями (письмовими зобов'язаннями), які станом на 01.06.2012 р. не погашені і перебували на обліку у податкових органах, слід забезпечити погашення відповідно до Закону України «Про операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах».
Лист ДПСУ від 06.06.2012 р. №15682/7/22-3317
Внесення змін до митної декларації відповідно до нового Митного кодексу
! Суб'єктам ЗЕД
ДМСУ нагадує, що з 01.06.2012 р. набрав чинності Митний кодекс, згідно з яким внесення змін до митної декларації, прийнятої митним органом, допускається до моменту завершення митного оформлення товарів, ТЗ комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму, а також протягом 3-х років з дня завершення їх митного оформлення. Зміни повинні стосуватися лише товарів, ТЗ комерційного призначення, заявлених у митній декларації.
Відповідно до Положення про митні декларації після завершення митного оформлення зміни до митної декларації на бланку єдиного адміндокумента може бути внесено шляхом:
1) подання у випадках, визначених Митним кодексом, декларантом або уповноваженою ним особою додаткової митної декларації та оформлення її митним органом;
2) заповнення та оформлення митним органом аркуша коригування за формою згідно з додатком 4.
Залежно від обставин зміни до митної декларації на бланку єдиного адміндокумента вносять шляхом подання додаткової митної декларації чи оформлення митним органом аркуша коригування.
У разі підтвердження декларантом або уповноваженою ним особою відповідних нових відомостей митний орган повинен скласти аркуш коригування до зазначеної митної декларації у двох примірниках та оформити його шляхом проставлення відбитка особистої номерної печатки уповноваженої посадової особи митного органу. Один примірник аркуша коригування повертається декларанту, другий — зберігається у справах підрозділу митного оформлення, який оформляв відповідну митну декларацію.
Оформлений митним органом аркуш коригування є невід'ємною частиною відповідної митної декларації на бланку єдиного адміндокумента.
Лист ДМСУ від 19.06.2012 р. №12/1-12.2/1971
Змінено тарифи на електроенергію
! Громадянам
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, внесла зміни до Тарифів на електроенергію, що відпускається населенню.
Так, вартість електроенергії, що споживається населенням в обсягах понад 800 кВт·год./місяць, уніфікована для всіх категорій населення (міського, сільського, яке проживає у будинках з електроплитами, у будинках, обладнаних електроопалювальними установками, тощо) та становить 95,76 коп./кВт·год.
Постанова НКРЕ від 15.06.2012 р. №750 чинна з 01.07.2012 р.
Порядок переробки і знищення конфіскованих алкоголю та тютюну
! Переробним підприємствам
Кабмін вніс зміни до Порядку обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним.
Змінами встановлено, що конфісковані або такі, що переходять у власність держави, спирт етиловий, алкогольні напої та тютюнові вироби зберігаються у місцях зберігання, відомості про місцезнаходження яких внесені до Єдиного держреєстру місць зберігання, а така продукція, що перебуває під митним контролем, у встановлених законом випадках може також зберігатися на складах митних органів.
Спирт етиловий та алкогольні напої підлягають промисловій переробці чи знищенню, а тютюнові вироби — знищенню.
Місцеві податкові інспекції на основі актів опису, оцінки та передачі майна забезпечують здійснення загального контролю за повнотою та своєчасністю перерахування до відповідного бюджету виручки від реалізації майна чи продуктів його переробки, утилізації, а також відповідних податків. Сума можливої виручки від реалізації продуктів переробки майна, його утилізації визначається на підставі розрахунку, проведеного підприємством, яке здійснюватиме переробку або утилізацію.
Постанова КМУ від 25.06.2012 р. №577
набере чинності з дня опублікування (станом на 03.07.2012 р. не опублікована)
Ліквідація юрособи. Що робити з персональними даними?
! Володільцям баз персональних даних
Держслужба з питань захисту персональних даних повідомила, що під час процедури ліквідації суб'єкта господарювання та у разі припинення ним усіх дій з обробки персональних даних у базах ПД володільцю бази персональних даних слід повідомити ДСЗПД про припинення функціонування бази ПД шляхом надсилання заяви про внесення змін до відомостей Державного реєстру баз персональних даних.
Також зазначено, що після закінчення процесів обробки персональних даних персональні дані підлягають знищенню або передачі до архіву.
Рекомендація Держслужби України з питань захисту персональних даних від 08.06.2012 р.
Попередній документальний контроль у пунктах пропуску через держкордон
! Перевізникам
Змінами до Порядку здійснення попереднього документального контролю у пунктах пропуску через державний кордон України передбачено, що перевізник або експедитор чи уповноважена особа надає посадовій особі митного органу документи, необхідні для здійснення відповідного виду державного контролю, зокрема для здійснення санітарно-епідеміологічного контролю харчових продуктів, — міжнародний санітарний сертифікат, що видається країною-експортером, якщо такий сертифікат передбачено санітарними заходами.
На сьогодні санітарними заходами не передбачено надання жодною країною-експортером міжнародного санітарного сертифіката. Про запровадження зазначеної процедури Державною санітарно-епідеміологічною службою буде поінформовано додатково з наданням зразка міжнародного санітарного сертифіката.
Лист Державної санепідемслужби від 12.06.2012 р. №03.07/2522/14
Повідомлення про фіноперацію може містити відомості свідоцтва про держреєстрацію
! Банкам
НБУ зазначає, що ЗУ від 07.04.2011 р. №3205-VI не передбачено необхідності заміни свідоцтва про держреєстрацію на виписку або витяг з ЄДР, а також не передбачено заборони або терміну використання наявного свідоцтва про держреєстрацію.
Отже, фіноперація із зарахування коштів на поточний рахунок юридичної або фізичної особи — підприємця чи списання коштів з поточного рахунка юридичної або фізичної особи — підприємця, період діяльності якої не перевищує трьох місяців з дня реєстрації, у разі якщо сума, на яку вона проводиться, дорівнює чи перевищує 150000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150000 грн, підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу.
Банкам необхідно з'ясувати дату держреєстрації клієнта юрособи або фізособи-підприємця. Таку інформацію містить, зокрема, виписка з Єдиного державного реєстру юросіб та фізосіб-підприємців.
Щодо юросіб-резидентів таку інформацію містить також довідка з ЄДР.
Лист НБУ від 25.06.2012 р. №48-104/1346-6311
Положення про порядок проведення конкурсів з продажу пакетів акцій АТ
! Iнвесторам
Фонд держмайна спільно з Антимонопольним комітетом та НКЦПФР затвердили Положення про порядок проведення конкурсів з продажу пакетів акцій акціонерних товариств. Положенням встановлюється порядок підготовки, організації та проведення конкурсів з продажу пакетів акцій АТ з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, які належать державі у статутних капіталах АТ, що їх здійснюють державні органи приватизації, у тому числі за участю уповноважених ними юридичних осіб (радників).
Так, зокрема, у конкурсі мають право брати участь потенційні покупці, які відповідають вимогам ст. 8 Закону «Про приватизацію державного майна» та кваліфікаційним вимогам та/або додатковим умовам участі у конкурсі (у разі їх встановлення).
У конкурсі з продажу пакетів акцій розміром не менш як 60 відсотків статутного капіталу товариств групи Г можуть брати участь лише інвестори, зацікавлені у довгостроковому розвитку товариств після приватизації, які відповідають кваліфікаційним вимогам.
Конкурс проводиться конкурсною комісією, порядок утворення якої, її статус, права й обов'язки визначаються Положенням про конкурсну комісію.
Членом комісії не може бути особа, яка має особисту або ділову зацікавленість щодо результатів конкурсу та визначення переможця.
Наказ Фонду держмайна, Антимонопольного комітету та НКЦПФР від 10.05.2012 р. №639, №282-р, №674
набере чинності з дня опублікування (станом на 03.07.2012 р. не опублікований)
Порядок плати за виконання митних формальностей митними органами
! Суб'єктам ЗЕД
Мінфін затвердив Порядок справляння плати за виконання митних формальностей митними органами поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, установленим для них.
Так, плата справляється:
а) за митною декларацією на бланку єдиного адміністративного документа та/або митною декларацією, що подається в електронному вигляді, а саме:
— тимчасовою митною декларацією;
— періодичною митною декларацією;
— попередньою митною декларацією;
— додатковою митною декларацією;
б) за уніфікованою митною квитанцією №МД-1 у разі здійснення митних формальностей, що не передбачають подання митної декларації.
Платниками плати є декларант або уповноважена ним особа, на звернення якої було прийняте рішення про здійснення митних формальностей поза місцем розташування митного органу або поза робочим часом, установленим для митного органу.
Митний брокер має право сплатити плату, якщо декларант уповноважує його повністю здійснити всі процедури з декларування та сплати митних та інших платежів.
Наказ Мінфіну від 28.05.2012 р. №610
набере чинності з дня опублікування (станом на 03.07.2012 р. не опублікований)
З 01.10.2012 р. запрацює веб-портал електронних послуг ПФУ
! Усім
Кабмін підтримав пропозицію Мінсоцполітики щодо створення та запровадження з 01.10.2012 р. веб-порталу електронних послуг ПФУ для забезпечення:
1) доступу до розміщеної на зазначеному веб-порталі такої інформації:
для громадян:
— про умови, порядок призначення, перерахунку і виплати пенсій тощо;
— розміщення зразків заяв, скарг, запитів на інформацію, інших документів, необхідних для призначення та перерахунку пенсій, переведення з одного виду пенсії на інший, зміни форми виплати пенсій, виплати допомоги на поховання тощо, включаючи можливість роздрукування або заповнення таких документів у електронному вигляді;
— про порядок реєстрації громадян у базі даних веб-порталу;
для юросіб, фізосіб-СПД та осіб, які забезпечують себе роботою самостійно:
— про умови нарахування та сплати ЄСВ та інших обов'язкових платежів;
— про умови та порядок складення і подання звітності;
— про порядок проведення органами ПФУ перевірок, а також досудового оскарження рішень органів ПФУ;
— про іншу інформацію, пов'язану з регулюванням правових і фінансових відносин між органами ПФУ, юрособами, фізособами-СПД та особами, які забезпечують себе роботою самостійно;
— розміщення зразків бланків заяв, інших документів, необхідних для взяття на облік (зняття з обліку), складення та подання звітності, призначення та перерахунку пенсій тощо, включаючи можливість роздрукування або зчитування таких документів у електронному вигляді;
2) доступу для громадян, юросіб, фізосіб-СПД та осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, до інформації про стан накопичених пенсійних коштів, пенсійних виплат, обробки звіту, поданого в електронному вигляді, стан взаєморозрахунків за зобов'язаннями платника (за умови підтвердження автентичності особи, що одержує такий доступ, шляхом її реєстрації у базі даних веб-порталу);
3) взаємодії громадян, юросіб, фізосіб-СПД та осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, з органами ПФУ з питань:
— заповнення бланків заяв, скарг, запитів у електронному вигляді;
— стану розгляду заяв, скарг, запитів, поданих у електронному вигляді;
— подання запитів для підготовки у паперовому вигляді довідок, інших документів, які заявник одержує під час особистого звернення до органів Пенсійного фонду;
— попереднього запису про відвідування органу ПФУ.
Розпорядження КМУ від 25.06.2012 р. №401-р чинне з 25.06.2012 р.
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»