• Посилання скопійовано

Що нового

Відображення у складі витрат суми амортизації витрат на придбання ОЗ

! Платникам податку на прибуток

ДПСУ зазначає, що амортизація витрат платника податку, пов'язаних із придбанням основних засобів, що використовуються у госпдіяльності юрособи, може відображатися у складі:

1) собівартості виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг згідно з пп. «б» пп. 138.8.5 ПКУ;

2) інших витрат згідно з пп. «в» пп. 138.10.2 ПКУ.

Таким чином, суми амортизації витрат на придбання основних засобів можуть відображатися у складі витрат залежно від напряму їх використання за умови, що такі основні засоби використовуються безпосередньо в госпдіяльності та не є необоротними матеріальними активами.

Лист ДПСУ від 02.12.2011 р. №6761/6/15-1415 див. у наступних числах «ДК»


«Спрощенці» — юридичні та фізичні особи за I квартал подають вперше кілька звітів!

! Платникам єдиного податку

По-перше, до 10 травня потрібно подати:

1) нову декларацію платника єдиного податку — фізичної особи — підприємця (підприємці, віднесені до 2 та 3 груп спрощеної системи) (див. «ДК» №15/2012);

2) нову декларацію платника єдиного податку — юридичної особи (платники єдиного податку 4 групи) (див. «ДК» №14/2012). Форми затверджено наказом Мінфіну від 21.12.2011 р. №1688.

По-друге, із запровадженням нової спрощеної системи оподаткування з початку 2012 року «спрощенці» стали платниками екологічного податку, збору за спецводокористування, збору за спецвикористання лісових ресурсів, туристичного збору нарівні з підприємцями та підприємствами загальної системи. Це зобов'язує тих «спрощенців», які мають об'єкти оподаткування, подати відповідні звіти (до 10 травня) та сплатити визначену в них суму податкових зобов'язань (до 20 травня).

До об'єктів обкладення зазначеними податками належать (зокрема, але не виключно):

1) екологічний податок — викиди забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення (наприклад, під час використання промислових витяжок), скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти, розміщення відходів (йдеться про діяльність на підставі спеціального дозволу, сюди не належать зберігання та передача спеціалізованим підприємствам побутового сміття);

2) збір за спеціальне водокористування — обсяг використаної води (у т. ч. для санітарно-гігієнічних потреб), за умови користування водою на умовах договору з водопостачальником;

3) збір за спецвикористання лісових ресурсів — використання лісових ресурсів на підставі спеціального дозволу (лісорубного квитка або лісового квитка) або відповідно до умов договору довгострокового тимчасового користування лісами;

4) туристичний збір — справляється податковими агентами (заклади готельного типу, санаторно-курортні заклади, квартирно-посередницькі організації, юридичні або фізичні особи — підприємці, які уповноважуються місцевими радами на умовах договору справляти збір).


Реєстр РРО в новій редакції

! СГД, що використовують РРО

Податкова затвердила новий Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій з урахуванням моделей реєстраторів, внесених відповідними наказами ДПСУ та рішеннями Державної комісії з питань електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом при КМУ.

Ознайомитись з новим Реєстром РРО можна на порталі «ДК» у розділі «Довідники — Норми, реквізити».

Наказ ДПСУ від 06.04.2012 р. №271


Дозволено возити людей без ліцензії

! Міжнародним автоперевізникам

Президент України підписав Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування міжнародних автомобільних перевезень».

Закон виключає необхідність отримання ліцензії на здійснення перевезень пасажирів і вантажів і визначає перелік дозвільних документів та ліцензійних карток, потрібних для здійснення автомобільних перевезень пасажирів і вантажів.

Крім того, закон зобов'язує власників транспортних засобів, які здійснюють міжнародні автоперевезення, встановлювати контрольні пристрої — таксографи.

Закон України від 22.03.2012 р. №4621-VI чинний з 14.04.2012 р.


При складанні фінзвітності за МСФЗ фінзвітність за П(С)БО не потрібна

! ПАТ, банкам, страховикам

Мінфін нагадав, що ПАТ, банки, страховики, а також підприємства, які провадять господарську діяльність за видами, перелік яких визначається КМУ, складають фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності.

Якщо вищезазначені підприємства складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності, складати фінансову звітність таким підприємствам за національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку не потрібно.

Лист Мінфіну від 06.03.2012 р. №31-08410-07-29/5792 див. у наступних числах «ДК»


Про звільнення через зміни в організації виробництва попереджають за 2 місяці

! Працедавцям

Мінсоцполітики зазначає, що про звільнення у зв'язку зі змінами в організації виробництва і праці, у т. ч. ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємства, установи, організації, скороченням чисельності або штату працівників персонально попереджають не пізніше ніж за 2 місяці.

До закінчення 2-місячного строку з дня попередження звільнення працівників з ініціативи адміністрації на зазначених підставах без їхньої згоди не допускається. Термін попередження про наступне звільнення може бути скорочено лише за письмовим проханням працівника. Працівника може бути звільнено до його закінчення на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП.

При цьому працівник може звільнитися також з інших підстав, а саме — за власним бажанням, у зв'язку з переведенням, за згодою сторін.

Лист Мінсоцполітики від 15.02.2012 р. №18/06/186-12


Переклад знака щодо заборони куріння лише доповнює його, а не замінює

! СГД

МОЗ нагадало, що в місцях і закладах, в яких заборонено курити, має розміщуватися графічний знак з надписом «Куріння заборонено!».

Будь-який інший надпис, наприклад «Палити заборонено», не відповідає вимогам Закону «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів». Переклад визначеного законодавством тексту надпису на іншу мову може тільки доповнювати визначений зазначеним Законом текст, але не замінювати його.

Лист МОЗ від 14.02.2012 р. №05.01-10-Д-1/228


Зміни до Порядку розроблення лімітів на розміщення відходів

! СГД

Кабмін вніс зміни до Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, відповідно до яких:

1) дію Порядку поширено на небезпечні відходи;

2) розгляд заяв, проектів лімітів на утворення та розміщення небезпечних відходів, погодження таких проектів лімітів, видачу дозволів на розміщення небезпечних відходів здійснюватиме Мінприроди;

3) власники відходів, для яких платежі за розміщення відходів усіх класів небезпеки не перевищують 10 гривень на рік, власники тільки побутових відходів, що уклали договори на розміщення відходів з підприємствами комунального господарства, та власники відходів як вторинної сировини, які провадять статутну діяльність із збирання і заготівлі таких відходів, звільнятимуться від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів;

4) контроль за правильністю визначення лімітів на утворення та розміщення відходів, їх дотриманням здійснюватимуть Держекоінспекція та її територіальні органи.

Постанова КМУ від 11.04.2012 р. №289
набере чинності з дня опублікування
(станом на 17.04.2012 р. не опублікована)


Мініфін не надає роз'яснень МСФЗ

! ПАТ, банкам, страховикам

Мінфін нагадує, що з 01.01.2012 р. приватні акціонерні товариства, банки, страховики, а також підприємства, які провадять господарську діяльність за видами, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, складають фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності. При цьому порядок складання перших звітів за міжнародними стандартами фінансової звітності визначено МСФЗ 1 «Перше застосування міжнародних стандартів фінансової звітності».

Оскільки міжнародні стандарти фінансової звітності приймаються Радою з міжнародних стандартів бухгалтерського обліку, Мінфін не займається їх тлумаченням.

Лист Мінфіну від 23.02.2012 р. №31-08410-07-27/4531 див. у наступних числах «ДК»


Перелік витрат приватного нотаріуса при обчисленні річного доходу

! Приватним нотаріусам

ДПСУ повідомила, що приватним нотаріусам при обчисленні загального річного оподатковуваного доходу необхідно враховувати витрати, які пов'язані з:

1) користуванням приміщенням (орендна плата, платежі за надання комунальних послуг та інші обов'язкові платежі), яке є робочим місцем приватного нотаріуса;

2) користуванням телефонним зв'язком;

3) одержанням спеціальних бланків нотаріальних документів, книг обліку та реєстрів, необхідних у роботі нотаріуса;

4) виготовленням печаток та штампів, а також їх заміною;

5) укладанням договору службового страхування або внесенням страхової застави;

6) придбанням канцелярського приладдя;

7) оплатою інформаційно-технічних послуг щодо користування державними реєстрами, що діють в системі нотаріату;

8) модернізацією та обслуговуванням комп'ютерної та копіювальної техніки, придбанням комплектів картриджів;

9) оплатою праці найманих працівників за трудовими угодами;

10) сплатою нотаріусами внесків до Пенсійного фонду, у т. ч. на користь найманих працівників, та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування;

11) придбанням офіційних видань, рекомендованих Мін'юстом;

12) проходженням навчання з підвищення професійного рівня;

13) використанням електронної бази законодавства.

Лист ДПСУ від 29.03.2012 р. №4549/5/17-1216 див. у наступних числах «ДК»


Підприємствам дозволяється ведення необхідних документів в електронному вигляді

! Підприємствам

Нацбанк повідомив, що на підприємствах у разі потреби тимчасової заміни касира або відсутності посади касира виконання його обов'язків може покладатися за письмовим наказом керівника на бухгалтера (у т. ч. залученого на договірних засадах) або іншого працівника з укладенням договору про повну матеріальну відповідальність. При цьому підпис керівника на видаткових касових документах має бути обов'язково.

Крім того, НБУ вважає, що керівник за наявності на підприємстві посад головного бухгалтера і касира не має права одноосібно підписувати касові документи. При цьому за відсутності на підприємстві інших працівників керівник має право підписувати касові документи одноосібно, як керівник підприємства.

НБУ нагадує, що прибуткові та видаткові касові ордери до передачі в касу реєструються бухгалтером у журналі реєстрації прибуткових та видаткових касових документів, який ведеться окремо за прибутковими та видатковими операціями. Реєстрація може здійснюватися за допомогою комп'ютерних засобів, які забезпечують формування і роздруківку необхідних касових документів. Водночас у документі «Вкладний аркуш журналу реєстрації прибуткових та видаткових касових ордерів», який формується і роздруковується за відповідний день, забезпечується також формування даних для обліку руху коштів.

Таким чином, підприємствам дозволяється ведення необхідних касових документів в електронному вигляді, в т. ч. і журналу реєстрації прибуткових та видаткових касових ордерів.

Лист НБУ від 14.02.2012 р. №11-117/708-1645 див. у наступних числах «ДК»


З 1 квітня застосовуються форми податкових розписок, затверджені Наказом №196

! Платникам акцизного податку

ДПСУ повідомила, що 30.03.2012 р. набрав чинності Наказ Мінфіну від 17.02.2012 р. №196 «Про затвердження форм Довідки про цільове використання легких та важких дистилятів як сировини у виробництві етилену, Довідки про сплату суми акцизного податку, яка розрахована за ставками на готову продукцію, та Журналу обліку погашення податкових векселів».

Таким чином, починаючи з 01.04.2012 р. застосовуються форми довідок та журналу, затверджені цим наказом.

Лист ДПСУ від 05.04.2012 р. №10066/7/15-5117

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру