Лист ПФУ від 31.01.2012 р. №2153/03-20
ПФУ, розглядаючи питання щодо порядку проведення планових та позапланових перевірок платників ЄСВ, звертає увагу на такі моменти:
1. Планові та позапланові перевірки проводяться на підставі бухгалтерських книг, кошторисів та інших документів.
2. Перевірці підлягають документи за весь період з моменту проведення попередньої перевірки платника.
3. Органи ПФУ беруть до уваги, що на власника чи уповноважений орган (посадову особу), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів, покладено відповідальність за збереження оброблених документів, регістрів і звітності та строки зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерських звітів та балансів в архіві підприємства.
Щодо першого пункту, то планові та позапланові перевірки проводяться органами ПФУ за місцезнаходженням платника єдиного внеску або у приміщенні відповідного органу Пенсійного фонду України у випадках, передбачених законом, на підставі бухгалтерських книг, звітів, кошторисів та інших документів.
Водночас слід урахувати, що періодичність планових перевірок визначається з урахуванням ступеня ризику від провадження господарської діяльності госпсуб'єктами, визначеними Порядком проведення ПФУ та його територіальними органами планових та позапланових перевірок платників ЄСВ, затвердженим постановою КМУ від 09.03.2011 р. №233.
Крім того, строки проведення планових перевірок ПФУ погоджуються з органами ДПС, хоча за відсутності такого погодження з боку податкового органу вони можуть бути проведені органами ПФУ самостійно (Порядок взаємодії органів ДПС і органів ПФУ під час організації та проведення планових перевірок, затверджений Постановою правління ПФУ від 24.01.2011 р. №3-1, наказом ДПАУ від 24.01.2011 р. №38).
Щодо другого питання, то на відміну від інших податків та зборів строк давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені щодо ЄСВ не застосовується (ч. 16 ст. 25 Закону про ЄСВ).
Щодо третього питання слід зазначити, що ПФУ має право застосовувати відповідальність до посадових осіб підприємства — адміністративну, лише за підстав, визначених у ст. 165-1 та ст. 188-23 КУпАП, проте вони не передбачають притягнення до адмінвідповідальності посадових осіб за порушення ведення бухобліку, зокрема, за порушення строків зберігання первинних документів бухобліку. Не входить це й у повноваження органів ДПС.
Отже, якщо йдеться про відповідальність керівників та посадових осіб (головбуха тощо), то можна говорити лише про наслідки таких перевірок, тобто про рішення щодо нарахування ЄСВ та штрафних санкцій, пені.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»