Підписано Закон про Державний земельний кадастр
! Власникам, орендарям земель
Закон про Державний земельний кадастр чітко визначає процедуру здійснення держреєстрації земельної ділянки, яка фактично зведена лише до присвоєння земельній ділянці кадастрового номера при її формуванні.
Держреєстрація земельної ділянки здійснюватиметься за місцем її розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором при її формуванні шляхом відкриття поземельної книги на таку ділянку.
Для здійснення держреєстрації власнику, користувачу земельної ділянки необхідно буде подати Державному кадастровому реєстратору:
1) заяву (за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів);
2) оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
3) документацію із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа;
4) документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки.
Закон України від 07.07.2011 р. №3613-VI набере чинності з 01.01.2012 р., див. у наступних числах «ДК»
Прийнято Закон про судовий збір
! Фізичним і юридичним особам
ВРУ прийнято Закон про судовий збір, яким запроваджено єдиний порядок сплати судового збору при зверненні до місцевих, господарських та адміністративних судів та отримання судових рішень, наказів, виконавчих листів.
Таким чином, при складанні позовних заяв, скарг тощо позивачам треба зазначати про сплату судового збору та додавати оригінал платіжного доручення про сплату збору.
Основним нововведенням цього Закону є скасування сплати витрат на інформаційно-технічне забезпечення (IТЗ) розгляду справи, які сплачувалися поряд зі сплатою державного мита. Натомість встановлено єдиний судовий збір, що розраховується від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду.
Також встановлено спеціальні розміри судового збору:
1) за повторну видачу копії судового рішення — 1 грн за кожен аркуш копії;
2) за видачу дубліката судового наказу та виконавчого листа — 3 грн;
3) за роздрукування технічного запису судового засідання — 5 грн за кожен аркуш тексту на папері формату А4;
4) за видачу в електронному вигляді копії технічного запису судового засідання — 15 грн.
Закон України від 08.07.2011 р. №3674-VI набере чинності з 01.11.2011 р., див. у наступних числах «ДК»
Як перевірятимуть достовірність нарахування ПДВ?
! Платникам ПДВ
ДПАУ затвердила Методрекомендації щодо взаємодії між підрозділами органів ДПСУ при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ.
Насамперед декларації перевірятимуть на відповідність критеріям для отримання бюджетного відшкодування (відповідно до п. 200.19 ПКУ). Після цього настає камеральна перевірка декларацій, яка може тривати до 30 днів. Разом з тим камеральній перевірці може передувати документальна позапланова невиїзна перевірка, якщо задеклароване від'ємне значення ПДВ становить понад 100 тис. грн.
Під час камеральної перевірки декларації контролери звертатимуть увагу на:
1) наявність арифметичних або логічних помилок;
2) наявність у платника права на отримання бюджетного відшкодування ПДВ з урахуванням вимог ст. 200 ПКУ;
3) результати звірки даних декларації з ПДВ з даними декларації з податку на прибуток підприємства за відповідні звітні періоди;
4) достовірність здійснення операцій з імпорту/експорту товарів;
5) обставини виникнення заниження податкових зобов'язань та/або завищення податкового кредиту у податкових періодах починаючи з періоду виникнення від'ємного значення;
6) ймовірне залучення до ланцюгів постачання ризикових контрагентів.
Якщо за результатами камеральної перевірки виявлено невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у декларації з ПДВ, податкова надсилатиме платнику податкове повідомлення-рішення.
Наказ ДПАУ від 24.05.2011 р. №306
Під час реєстрації права власності на земельну ділянку ставиться відмітка в держакті
! Власникам земель
Держкомпідприємництва зазначив, що територіальний орган Держкомзему за місцезнаходженням земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня подання до нього документа про перехід права власності на земельну ділянку проставляє на державному акті відмітку про реєстрацію права власності.
Лист Держкомітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 05.07.2011 р. №5661
Що вважати арифметичною помилкою
! Платникам податку на прибуток
За інформацією Мін'юсту, законодавство не містить чіткого визначення термінів «помилки арифметичного характеру» і «помилки методологічного характеру». Водночас під поняттям «арифметична помилка» законодавець розуміє помилку, допущену в результаті арифметичних дій.
Мінфін проінформував, що Законом України від 21.12.2000 р. №2181 були внесені зміни до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у частині вилучення, зокрема, положення пункту 20.5 статті 20, у якому застосовувалося поняття «арифметична помилка» з метою оподаткування.
З метою розділу III «Податок на прибуток підприємств» ПКУ від 02.12.2010 р., який набрав чинності з 01.04.2011 р. і регулює порядок оподаткування прибутку підприємств, поняття «помилка арифметичного характеру» і «помилка методологічного характеру» не застосовуються.
Поняття «арифметична помилка» вживається у ПКУ тільки у пп. 333.1.1, яким визначено порядок перерахунку збору в разі виправлення технічних, а також арифметичних помилок, допущених під час підрахунків.
Лист Мінекономіки від 12.05.2011 р. №3105-24/264
За дублікати ліцензій слід платити
! Суб'єктам профдіяльності на ринку ЦП
Набрав чинності Закон «Про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» щодо порядку видачі дублікатів і копій ліцензій».
Законом передбачено встановлення плати за видачу дублікатів ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів, копій ліцензій, їх переоформлення, а також за видачу сертифікатів на право здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів і їх дублікатів.
Плата встановлюється також і за реєстрацію документів та надання відповідної інформації на запит юридичних і фізичних осіб. Усі перелічені види плати зараховуються до Держбюджету.
Закон від 13.01.2011 р. №2927-VI чинний з 05.08.2011 р.
Затверджено порядок видачі будівельного паспорта на забудову земділянки
! Забудовникам
Мінрегіон затвердив Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки.
Отже, для отримання будівельного паспорта забудовник звертається до уповноваженого органу містобудування й архітектури з письмовою заявою, до якої додаються:
1) копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою;
2) засвідчена згода співвласників земельної ділянки на забудову зазначеної земельної ділянки;
3) ескіз намірів забудови;
4) проект будівництва (за наявності).
Підставою для відмови у видачі паспорта є невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, будівельним нормам, державним стандартам та правилам. Відмова дається у 10-денний термін з відповідним обгрунтуванням.
До складу будівельного паспорта входять: вимоги до забудови земельної ділянки; схема забудови, технічні умови, проект будівництва (за наявності).
Вимоги до забудови готує спеціально уповноважений орган містобудування й архітектури, технічні умови щодо інженерного забезпечення отримуються замовником самостійно та включаються до складу будівельного паспорта.
Наказ Мінрегіону від 05.07.2011 р. №103
набере чинності з дня опублікування (станом на 09.08.2011 р. не опублікований)
Набрали чинності зміни до законодавства про ведення спільної діяльності
! Учасникам спільної діяльності
Набрав чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення спільної діяльності», який визначає, що майно, яке належить до основних фондів підприємств державної власності, що не підлягають приватизації, не може бути внеском до спільної діяльності. Також закон вилучає з повноважень Кабміну затвердження типового договору про спільну діяльність, стороною якого є держпідприємства і госптовариства з часткою держави у статутному капіталі понад 50%.
Крім того, при укладенні договорів про спільну діяльність розмір частки держпідприємств і госптовариств з державною часткою понад 50% повинен становити не менше 50% загального майна учасників спільної діяльності.
Закон від 08.07.2011 р. №3686-VI чинний з 06.08.2011 р.
Штрафи за періоди до 01.01.2011 р. — в розмірах за ПКУ
! Платникам податків
ДПАУ зазначила, що податкові органи здійснюють контроль за дотриманням норм законів з питань оподаткування, що діяли до 01.01.2011 р., а штрафні санкції за порушення норм таких законів застосовуються у порядку та в розмірах, встановлених Кодексом та іншими законами України, діючими на момент застосування санкцій.
Якщо податковим законодавством, що діяв до 01.01.2011 р., подія, факт визначалися як правопорушення, за вчинення якого застосовувалася юридична відповідальність, і в новому законодавчому акті ці самі подія, факт визначаються як правопорушення, за вчинення якого також застосовується юридична відповідальність, то в такому разі застосовується відповідальність, яка є чинною на момент її застосування.
З урахуванням наведеного до платників податків за результатами документальних перевірок за податкові періоди до 2011 року буде застосовуватися відповідальність у порядку і розмірах, передбачених Кодексом.
Лист ДПАУ від 23.06.2011 р. №7466/6/10-1015/2499
Змінено порядок видачі сертифікатів для оцінювачів
! Суб'єктам оціночної діяльності
Фонд державного майна України наказом від 18.07.2011 р. №1083 вніс зміни до Положення про порядок видачі сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності.
Тепер для розгляду питання про видачу сертифіката суб'єкту оціночної діяльності потрібно буде подавати виписку і витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців (замість нотаріально завірених копій засновницьких документів або свідоцтва про держреєстрацію — для ФО).
Крім цього, у тих випадках, коли витяг з ЄДР містить види діяльності, що є виключними і здійснюються на підставі ліцензії, суб'єкт господарювання повинен буде надавати Фонду ще й інформацію про наявність (відсутність) у нього цих ліцензій. Iнформація має бути засвідчена підписом керівника та печаткою.
Наказ ФДМУ від 18.07.2011 р. №1083
набере чинності з дня опублікування (станом на 09.08.2011 р. не опублікований)
Медичні послуги, при яких не застосовується РРО
! Медикам і фармацевтам
Держкомідприємництва нагадав, що окремі категорії суб'єктів підприємницької діяльності звільняються від обов'язку застосовувати під час розрахунків електронні засоби контролю залежно від форм та умов діяльності.
Зокрема, виїзні медичні бригади можуть проводити розрахункові операції з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.
Суб'єктам господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю медичними і фармацевтичними товарами та надання медичних і ветеринарних послуг на території села, дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.
Лист Держкомітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 22.07.2011 р. №6023
Товари, які не мають статусу вітчизняного виробництва, не звільняються від ПДВ
! Суб'єктам ЗЕД
ДПАУ звернула увагу на те, що операції з постачання на митній території України ввезених на митну територію України періодичних видань друкованих ЗМI, книжок, учнівських зошитів, підручників та навчальних посібників від обкладення ПДВ не звільняються, якщо такі товари не мають статусу товарів вітчизняного виробництва.
Лист ДПАУ від 15.07.2011 р. №19192/7/16-1517-05
Документи дозвільного характеру переоформлюють безоплатно
! АТ
Держкомпідприємництва зазначив, що акціонерні товариства звільняються від сплати реєстраційного збору під час реєстрації змін до статуту товариства або статуту в новій редакції у зв'язку з приведенням його у відповідність із Законом «Про акціонерні товариства».
Заміна (переоформлення) ліцензій, дозволів, свідоцтв, інших документів дозвільного характеру, а також документів, що підтверджують права акціонерного товариства майном, у зв'язку з приведенням діяльності такого товариства у відповідність із вимогами цього Закону, здійснюється безоплатно.
Лист Держкомітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 05.07.2011 р. №5658/0/2-11
Iнвентаризація ОФ та ТМЦ має проходити у порядку і в строки, встановлені Iнструкцією №69
! Платникам податку на прибуток
ДПАУ звертає увагу, що ПКУ не містить строків проведення інвентаризації. I оскільки результати інвентаризації впливають на результати перевірки, їх дослідження має бути здійснено працівниками органу ДПС саме під час такої перевірки, строки проведення якої обмежені ст. 82 ПКУ.
Відповідно, у разі виникнення необхідності під час перевірки провести інвентаризацію ОФ, ТМЦ, коштів тощо, за визначенням працівника органу ДПС платник податків зобов'язаний у межах строків проведення перевірки провести відповідну інвентаризацію в порядку та у строки, встановлені Iнструкцією по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженою наказом Мінфіну від 11.08.94 р. №69.
Лист ДПАУ від 26.05.2011 р. №6322/5/23-4016
Для використання алкоголю в кондитерських та хлібобулочних виробах ліцензія не потрібна
! Підприємствам харчової галузі
ДПАУ повідомляє: зважаючи на те що підприємства кондитерської, хлібобулочної та інших галузей використовують алкогольну продукцію (коньяки, вина, лікери тощо) для промислової переробки при виготовленні кондитерських, хлібобулочних та інших виробів, а не для подальшої її реалізації (тобто не є кінцевими споживачами), отримання ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями не передбачено.
Лист ДПАУ від 18.11.2010 р. №14731/5/32-1316
Нарахування ФОП відображаються у тому місяці, в якому вони були здійснені
! Платникам єдиного внеску
ПФУ уточнив, що звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування формується на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких проводиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону нараховується єдиний внесок.
Нарахування фонду оплати праці, які здійснюються за попередній період, зокрема у зв'язку з уточненням кількості відпрацьованого часу, виявленням помилок, відображаються у фонді оплати праці того місяця, в якому були здійснені нарахування.
Лист ПФУ від 02.06.2011 р. №11036/05-10
Збільшено розмір мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на алкогольні напої
! Торговцям алкоголем
Кабмін виклав у новій редакції додаток до постанови від 30 жовтня 2008 р. №957 «Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв вітчизняного виробництва», тим самим збільшивши розмір мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін.
Постанова Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 р. №819 чинна з 05.08.2011 р.
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»