Підписано Закон про внесення змін до Податкового кодексу (законопроект №8217)
! Усім СГД
7 липня Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення деяких норм Податкового кодексу України)».
Основні зміни, внесені Законом до Податкового кодексу, спрямовані на усунення неточностей і помилок в ПКУ. Проте Закон вносить цілу низку принципових змін до Податкового кодексу України: кардинально змінює підхід до обкладення ПДВ туристичних компаній, повертає практику узагальнюючих податкових консультацій (роз'яснень) органів ДПС, розширює можливості, пов'язані з добровільною реєстрацією платником ПДВ новостворених суб'єктів господарювання.
Закон від 01.07.2011 р. №3609-VI див. в наступних числах «ДК»
Як сплачувати ПДФО за відокремлений підрозділ
! Податковим агентам з ПДФО
За словами ДПАУ, у разі коли відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) ПДФО, за такий відокремлений підрозділ згідно з пп. 168.4.3 ПКУ всі обов'язки податкового агента виконує юридична особа.
Юридична особа за своїм місцезнаходженням і місцем розташування не уповноважених сплачувати ПДФО відокремлених підрозділів одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати доходів, що належать платникам податків, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.
При цьому всі відокремлені підрозділи юрособи, у тому числі не уповноважені нараховувати податки, обов'язково мають бути включені до Єдиного державного реєстру згідно з Законом «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців». Крім того, юридична особа, яка має відокремлені підрозділи, зобов'язана стати на облік як за своїм місцезнаходженням (основним місцем обліку), так і за місцезнаходженням відокремленого підрозділу (неосновним місцем обліку) згідно з п. 63.2 ПКУ.
Лист ДПАУ від 07.07.2011 р. №7957/5/17-0216
Оновлено Звіт про єдиний соціальний внесок
! Страхувальникам у ПФУ
ПФУ прийнято та Мін'юстом зареєстровано зміни до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (Постанова ПФУ від 23.06.2011 р. №18-1).
Відповідно до проекту цього документа в новій редакції викладено форми:
1. Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів Пенсійного фонду України (додаток 4);
2. Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску (додаток 5);
3. Звіт про суми єдиного внеску, передбачені договором про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування, які підлягають сплаті, та суми доплати до органів Пенсійного фонду України (додаток 6).
Введено новий додаток 7 «Звіт про настання нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання». Ця форма подається протягом двох робочих днів після настання страхового випадку із застрахованою особою, у тому числі з фізособою-«спрощенцем» або членом його сім'ї, який бере участь у його підприємницькій діяльності.
Зважаючи на те, що документ набрав чинності з 1 серпня, звіти за новими формами необхідно подати вже за липень 2011 року.
Постанова Пенсійного фонду від 23.06.2011 р. №18-1 чинна з 01.08.2011 р.,
див. у наступних числах «ДК»
Плата за видачу ліцензії становить 12,5 тис. грн для кожного виду страхувань
! Страховикам
Кабмін постановив, що плата за видачу ліцензії на проведення конкретного виду страхування є разовою і вноситься у розмірі, що становить 12,5 тис. гривень для кожного виду, за переліком.
Перелік видів страхування (добровільного та обов'язкового) викладено у новій редакції.
Постанова КМУ від 27.07.2011 р. №802
набере чинності з дня опублікування (станом на 02.08.2011 р. не опублікована)
Внесено зміни до Порядку провадження торговельної діяльності
! Суб'єктам торгівлі
Кабмін вніс зміни до Постанови від 15.06.2006 р. №833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування населення».
Змінами встановлено, що госпсуб'єкт може мати:
1) торговельні об'єкти оптової торгівлі, складське приміщення або мережу складів — для провадження оптової торговельної діяльності;
2) роздрібну, дрібнороздрібну торговельну мережу — для провадження роздрібної торговельної діяльності;
3) мережу закладів ресторанного господарства (ресторани, кафе, кафетерії тощо) — для здійснення ресторанного обслуговування.
Торговельними об'єктами є:
1) у сфері оптової торгівлі:
— склад товарний (універсальний, спеціалізований, змішаний);
— магазин-склад;
2) у сфері роздрібної торгівлі:
— магазин, який може бути:
за товарною спеціалізацією — продовольчим, непродовольчим, змішаним;
за товарним асортиментом — універсальним, спеціалізованим, вузькоспеціалізованим, комбінованим, неспеціалізованим (новий вид);
за методом продажу товарів — з індивідуальним обслуговуванням, самообслуговуванням, торгівлею за зразками, торгівлею за замовленням (новий вид, натомість вилучено метод продажу «через торговельні автомати»).
Оптовий продаж споживчих товарів може здійснюватися на оптових ярмарках, виставках-продажах, оптових продовольчих ринках, товарних аукціонах та за допомогою засобів зв'язку.
Госпсуб'єкти зобов'язані забезпечити можливість використання спеціальних платіжних засобів (платіжних карток) під час здійснення розрахунків за продані товари (послуги) відповідно до законодавства.
Крім того, госпсуб'єкти мають забезпечити доступ споживачів до торговельних об'єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об'єктах, та створити умови для збереження речей споживачів, у разі коли вхід до торговельного об'єкта з товарами, які реалізуються в таких закладах, заборонено.
Також уточнено, що госпсуб'єкти повинні забезпечити не лише продаж товарів згідно з установленими правилами і нормами, а й їх обмін.
Постанова Кабміну від 29.06.2011 р. №706 чинна з 15.07.2011 р., див. у наступних числах «ДК»
При отриманні послуги від нерезидента на митній території України нараховується ПДВ
! Платникам ПДВ
Якщо нерезидент надає послуги резиденту-юрособі, зареєстрованому платником ПДВ, місце постачання яких розташоване на митній території України, то такий отримувач послуг нараховує податок за основною ставкою, складає податкову накладну із зазначенням суми нарахованого ним податку та включає її до податкового зобов'язання відповідного звітного періоду.
У разі якщо нерезидент надає послуги, місце постачання яких розташоване на митній території України, резиденту-юрособі, не зареєстрованому платником ПДВ, то такий отримувач послуг податкову накладну не виписує, але зобов'язаний подати до органу державної податкової служби Розрахунок податкових зобов'язань, нарахованих отримувачем послуг, не зареєстрованим як платник ПДВ, які постачаються нерезидентами, у тому числі їх постійними представництвами, не зареєстрованими платниками податків на митній території України, форму якого затверджено наказом ДПА України від 25.01.2011 р. №41.
При цьому отримувач послуг прирівнюється до платника податку для цілей застосування правил щодо сплати податку, стягнення податкового боргу та відповідальності за правопорушення у сфері оподаткування.
ДПА у м. Києві
Призначення та звільнення головного бухгалтера
! Бухгалтерам
Держказначейство нагадало, що відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» питання призначення та звільнення головного бухгалтера вирішує власник (власники) або уповноважений орган (відповідальна особа), який здійснює керівництво підприємством згідно із законодавством та установчими документами і несе відповідальність за організацію бухгалтерського обліку.
Лист Держказначейства України від 11.05.2011 р. №17-04/1180-6391
Новий порядок сплати у галузі державного експортного контролю
! Iмпортерам та експортерам товарів
Кабмін затвердив новий Порядок справляння плати за надання платних адміністративних послуг з оформлення та видачі документів у галузі державного експортного контролю.
Новий Порядок визначає механізм справляння плати за оформлення та видачу документів у галузі державного експортного контролю для ширшого кола суб'єктів, зокрема для суб'єктів здійснення міжнародних передач товарів, іноземних суб'єктів господарської та іншої діяльності, військових формувань, правоохоронних органів, органів та підрозділів цивільного захисту України (раніше — тільки для суб'єктів здійснення міжнародних передач товарів).
Крім того, чіткіше визначено перелік документів у галузі державного експортного контролю, плата за оформлення та видачу яких справляється відповідно до цього Порядку. Зокрема, до таких документів віднесено:
1) посвідчення про реєстрацію суб'єкта здійснення міжнародних передач товарів;
2) висновок на проведення переговорів;
3) висновок на здійснення тимчасового ввезення/вивезення товарів;
4) висновок на транзит товарів територією України;
5) дозвіл на здійснення експорту/імпорту товарів;
6) міжнародний імпортний сертифікат або інший документ про державні гарантії (зобов'язання) щодо використання товарів із заявленою метою.
Постанова Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 р. №746 чинна з 13.08.2011 р.
Витрати при купівлі іноземної валюти відносять до адміністративних витрат
! Платникам податків
Відповідно до ПКУ до складу адміністративних витрат, спрямованих на обслуговування та управління підприємством, які є складовою інших витрат, включається, зокрема, плата за розрахунково-касове обслуговування та інші послуги банків.
Витрати, що враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення та зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, установлених розділом II ПКУ (п. 138.2 ПКУ).
Таким чином, витрати, понесені платником під час купівлі іноземної валюти, зокрема комісія банку, відносять до адміністративних витрат та відображають у рядку 06.2.8 додатка АВ до рядка 06.2 декларації.
Лист ДПАУ від 22.06.2011 р. №7429/5/15-0416
Звітні податкові періоди з податку на прибуток у 2011 році
! Платникам податку на прибуток
Відповідно до пункту 152.9 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. №2755-VI для цілей цього розділу використовуються такі податкові періоди: календарні квартал, півріччя, три квартали, рік.
Разом з тим, згідно із пунктом 1 підрозділу 4 «Особливості справляння податку на прибуток підприємств» розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, розділ III Кодексу застосовується під час розрахунків з бюджетом починаючи з доходів і витрат, що отримані та проведені з 1 квітня 2011 року, якщо інше не встановлено цим підрозділом.
Одночасно, згідно з пунктом 2 зазначеного підрозділу, встановлено, що з дати набрання чинності розділом III Кодексу платники податку на прибуток підприємств складають наростаючим підсумком та подають декларацію з податку на прибуток за такі звітні податкові періоди: другий квартал, другий і третій квартали та другий — четвертий квартали 2011 року.
Тобто в 2011 році таких звітних періодів з податку на прибуток, як півріччя, три квартали та рік, не буде.
ДПАУ у Луганській області
Передоплата (аванс) до 01.04.2011 р.
! Платникам податку на прибуток
Щодо визнання витрат, що формують собівартість реалізованого товару, у разі отримання передоплати (авансу) до набрання чинності розділом III «Податок на прибуток підприємств» Податкового кодексу ДПАУ повідомила, що в момент переходу права власності на товар покупцеві (після 01.04.2011 р.) продавець товару не здійснює повторне визнання доходів вже за правилами Кодексу.
Одночасно витрати, що формують собівартість реалізованих товарів, визнаються витратами того звітного періоду, в якому відбувся перехід права власності на товар покупцеві.
Лист ДПАУ від 22.04.2011 р. №7788/6/15-0216
Затверджено Порядок подання платниками податків скарг на рішення митниці
! Суб'єктам ЗЕД
ДМСУ затвердила Порядок оформлення, подання платниками податків скарг на грошові зобов'язання, визначені митними органами, та їх розгляду ДМСУ.
Скарга на податкове повідомлення-рішення повинна бути подана ДМСУ:
1) протягом 10 к. д., що настають за днем отримання платником податкового повідомлення-рішення митного органу;
2) протягом 30 к. д., що настають за днем надходження податкового повідомлення-рішення митного органу, якщо відповідно до ПКУ митний орган самостійно визначає грошове зобов'язання платника з причин, не пов'язаних із порушенням податкового законодавства.
Строки подання скарги на податкове повідомлення-рішення підлягають продовженню за письмовим запитом платника, якщо такий платник протягом зазначених строків:
— перебував за межами України;
— перебував у плаванні на морських суднах за кордоном України у складі команди (екіпажу) таких суден;
— перебував у місцях позбавлення волі за вироком суду;
— мав обмежену свободу пересування у зв'язку з ув'язненням чи полоном на території інших держав або внаслідок інших обставин непереборної сили, підтверджених документально;
— був визнаний за рішенням суду безвісно відсутнім або перебував у розшуку у випадках, передбачених законом.
При порушенні платником строків подання скарг на податкове повідомлення-рішення до ДМСУ подані ним скарги не розглядаються та повертаються йому із зазначенням причин.
Наказ Державної митної служби України від 18.04.2011 р. №315 чинний з 29.07.2011 р.
Змінено перелік документів, які додаються до заяви на видачу ліцензії
! СГД
Кабмін вніс зміни до переліку документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії для окремого виду госпдіяльності, затвердженого постановою КМУ від 04.07.2001 р. №756, виклавши його в новій редакції.
При цьому Кабінет Міністрів України наголосив, що копії (фотокопії) документів, складених іноземною мовою, та справжність підпису перекладача на їх перекладі українською мовою повинні бути нотаріально засвідчені.
Постанова Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 р. №712 чинна з 14.07.2011 р.
Виноматеріали та спирт коньячний не можуть вважатися готовою продукцією
! Iмпортерам виноматеріалів
Міністерство вважає, що виноматеріали не можуть вважатися готовою підакцизною продукцією, оскільки вони не є кінцевим продуктом — вином, а є лише сировиною для його виготовлення, яка при реалізації повного технологічного циклу виробництва потребує обов'язкової технологічної переробки чи обробки залежно від виду та стану сировини.
Міністерство вважає, що спирт коньячний так само є лише сировиною для виготовлення коньяку, а отже, також не може вважатися готовою підакцизною продукцією, оскільки у процесі переробки змінює свої властивості.
Лист Мінагрополітики від 13.07.2011 р. №37-38-7/10681
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»