Наказ Держмитслужби України від 26.04.2011 р. №338
ДМСУ коментованим наказом затвердила Методрекомендації щодо складання плану проведення планових виїзних документальних перевірок підприємств.
Такі плани формуються щокварталу відповідно до пріоритетних напрямів контрольно-перевірочної роботи, а супроводжуються пояснювальною запискою, яка включає відомості про суб'єктів ЗЕД за попередні три роки, зокрема:
1) інформацію про попередні перевірки (планові виїзні документальні, позапланові виїзні документальні, невиїзні документальні). При цьому не підлягають включенню до Загального плану суб'єкти ЗЕД, у яких дата акта останньої планової перевірки припадає на поточний рік. Позапланові та невиїзні перевірки значення не мають;
2) відомості стосовно кількості та характеру зовнішньоекономічних операцій за період, який підлягає перевірці (кількість митних декларацій із зазначенням загальної фактурної та митної вартості, умов поставки, характеру угоди (у розрізі митних режимів), податкових пільг, типових товарів, стосовно яких здійснювалися зовнішньоекономічні операції. Причому проведення митними органами планових виїзних документальних перевірок за окремими напрямами здійснення зовнішньоекономічних операцій не допускається. Планові перевірки мають комплексний характер.
Загалом зазначимо, що податковий контроль у частині заходів, здійснюваних митними органами з метою перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, є складовою частиною митного контролю (п. 61.1 ПКУ).
А проведення митними органами планових виїзних документальних перевірок здійснюється за період діяльності підприємства, з урахуванням граничних термінів визначення податкового зобов'язання платника податків, установлених ПКУ.
Квартальні плани з проведення планових виїзних перевірок митними органами погоджується з органом ДПС у порядку, встановленому постановою КМУ від 27 грудня 2010 р. №1234 (далі — Порядок №1234). Отже, у разі коли одне й те саме підприємство потрапляє під планову перевірку — і податкової служби, і митного органу, — ці органи проводять планову виїзну перевірку такого госпсуб'єкта одночасно.
У такому разі госпсуб'єкт отримує від податкового органу повідомлення за 10 днів до дати її проведення. Такі самі повідомлення отримує й відповідний митний орган.
Єдине питання, яке не вирішено ні коментованими методрекомендаціями, ні Порядком №1234, — чи буде повідомлено госпсуб'єкта про проведення планової перевірки одночасно двома контролюючими органами? Адже повідомлення відповідно до Постанови №1234 надсилає лише податковий орган. На нашу думку, законодавство не звільняє митні органи від обов'язку інформувати про початок перевірки платника податків у разі одночасного з податковим органом проведення його планової перевірки.
Правда, відповідно до п. 5 Порядку №1234 у разі неможливості з обґрунтованих причин одночасного проведення органами фінансового контролю перевірки вона проводиться за згодою суб'єкта господарювання у погоджені з ним строки за умови, що це не перешкоджає провадженню господарської діяльності.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»