• Посилання скопійовано

Що нового

Увага! Затверджено нову форму декларації з податку на прибуток

! Платникам податку на прибуток

ДПАУ затвердила форму податкової декларації з податку на прибуток підприємств.

Нову декларацію доповнюють 17 додатків. Причому деякі з них є додатками до самих додатків.

Нагадаємо, що звітувати про податок на прибуток за I квартал 2011 року треба за старою формою і старими правилами. А ось нову декларацію подаватимуть починаючи зі звіту за II квартал 2011 року (за II квартал, за II та III квартали та за II — IV квартали наростаючим підсумком).

Докладне роз'яснення цього наказу дивіться у наступних номерах «ДК».

Наказ ДПАУ від 28.02.2011 р. №114
набере чинності з дня опублікування (станом на 05.04.2011 р. не опублікований)


Внесено зміни до Iнструкції про службові відрядження

! Роботодавцям

Мінфін вніс зміни до Iнструкції про службові відрядження в межах України та за кордон.

Ця Iнструкція може бути застосована при направленні у відрядження працівників підприємств усіх форм власності. А для працівників підприємств, що повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів, положення цієї Iнструкції є обов'язковими.

Уточнено терміни та окремі положення Iнструкції щодо порядку відшкодування витрат при службових відрядженнях. Зокрема:

1) внесено доповнення про необхідність ознайомлювати відряджуваних осіб з кошторисом витрат або з довідкою-розрахунком щодо виданого авансу;

2) включено роз'яснення про те, що службові поїздки тривалістю менше доби працівників дипломатичних установ України не вважаються відрядженнями;

3) надано роз'яснення щодо порядку проставлення відмітки уповноваженої службової особи Державної прикордонної служби України у закордонному паспорті або документі, що його замінює, у разі відрядження за кордон;

4) керівник підприємства може встановлювати додаткові обмеження щодо сум та цілей використання коштів, наданих на відрядження: витрат на наймання житлового приміщення, на побутові послуги, транспортні та інші витрати;

5) додано перелік документів, які мають подаватися для підтвердження витрат на придбання та використання електронного квитка;

6) змінено форму спеціального журналу, в якому підприємство, що відряджає працівника, здійснює реєстрацію особи, яка відбуває у відрядження;

7) за відрядженим працівником зберігаються місце роботи та середній заробіток за час відрядження, в тому числі й за час перебування в дорозі.

Наказ Мінфіну від 17.03.2011 року №362
чинний з 01.04.2011 р., див. у наступних числах «ДК»


Платниками акцизного податку є юрособи, а не філії

! Платникам акцизного податку

У ПКУ зазначено, що реєстрація в органах ДПС як платника податку суб'єкта господарювання, що здійснює діяльність з виробництва підакцизних товарів, провадиться на підставі відомостей щодо видачі такому суб'єкту відповідної ліцензії.

Відповідно до статті 95 Цивільного кодексу України філії та представництва не є юридичними особами.

Відповідно до статті 4 Закону №755 відокремлені підрозділи (філії і представництва) не підлягають державній реєстрації.

Таким чином, на думку ДПАУ, юридична особа, яка має відокремлені підрозділи (філії та представництва, що здійснюють виробничу діяльність), з 1 січня 2011 року безпосередньо є платником акцизного податку та має подавати декларацію акцизного податку і сплачувати визначені податкові зобов'язання.

Лист ДПАУ від 17.03.2011 р. №7398/7/21-0217


Затверджено порядок проведення перевірок страхувальників щодо коштів ФСС з ТВП

! Страхувальникам у ФСС з ТВП

Постановою Фонду затверджено порядок проведення перевірок страхувальників щодо коштів ФСС з ТВП. Отже, позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності таких підстав:

а) подання страхувальником письмової заяви до відповідного органу Фонду про здійснення перевірки за його бажанням;

б) виявлення невідповідності між даними, зазначеними у документах обов'язкової звітності та заявах-розрахунках, поданих страхувальником до органу Фонду;

в) виявлення за результатами аналізу даних, зазначених у звітності, заяві-розрахунку страхувальника щодо коштів Фонду, статистичних даних перевищення розміру середньоденної допомоги з тимчасової непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати;

г) виявлення під час перевірки в іншого страхувальника фактів, що свідчать про порушення вимог законодавства, які вплинули або можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення та надання соціальних послуг;

ґ) неподання у встановлений термін страхувальником звітності до органу Фонду без поважних причин.

Посадові особи страхувальника під час здійснення перевірки мають право:

1. Перевіряти наявність у посадових осіб органу Фонду службового посвідчення і одержувати копії направлення на проведення планової або позапланової перевірки.

2. Бути присутніми під час здійснення перевірки.

3. Вимагати нерозголошення інформації, що є комерційною таємницею та конфіденційною інформацією страхувальника.

4. Надавати у письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки.

5. Оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії посадових осіб органів Фонду, рішення за результатами перевірок.

Страхувальник під час здійснення перевірки зобов'язаний:

1) допускати посадових осіб органу Фонду до здійснення перевірки за умови дотримання порядку здійснення перевірки, передбаченого цією Iнструкцією, та надавати необхідні для здійснення перевірки документи;

2) надавати копії документів, засвідчені страхувальником, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час перевірки, відповідно до вимог законодавства;

3) підписати акт перевірки або відмовитися із зазначенням причин такої відмови;

4) одержувати примірник акта, рішення органу Фонду за результатами проведеної планової чи позапланової перевірки.

Страхувальник може оскаржити рішення органу Фонду.

Постанова ФСС з ТВП від 22.12.2010 року №29
набере чинності з дня опублікування (станом на 05.04.2011 р. не опублікована),
див. у наступних числах «ДК»


З 1 квітня ПН зі сумою ПДВ понад 500 тис. грн обов'язково вносять до Єдиного реєстру

! Платникам ПДВ

Згідно з вимогами Податкового кодексу, з 1 квітня податкові накладні зі сумою ПДВ понад 500 тис. грн обов'язково реєструють у Єдиному реєстрі ПН.

Податкові накладні з ПДВ на суму понад 1 млн грн вносять до Реєстру вже з 1 січня 2011 року. Надалі обов'язкові до реєстрації обсяги ПДВ визначатимуть за таким графіком:

1) понад 100 тисяч гривень — з 1 липня 2011 року;

2) понад 10 тисяч гривень — з 1 січня 2012 року.

ПН, в якій сума ПДВ не перевищує 10 тис. грн, не підлягатиме включенню до Єдиного реєстру.

За інформацією прес-служби ДПАУ (www.sta.gov.ua)


Затверджено форми та Порядок розрахунку податкових зобов'язань нерезидентів

! Нерезидентам

ДПАУ затвердила форми:

1) Розрахунку оподатковуваного прибутку та податку на прибуток нерезидента, який провадить діяльність на території України через постійне представництво, на підставі складення відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності;

2) Розрахунку оподатковуваного прибутку та податку на прибуток постійного представництва нерезидента, що здійснюється органом державної податкової служби.

Наказом також затверджений Порядок розрахунку податкових зобов'язань нерезидентів, які провадять діяльність на території України через постійне представництво.

Наказ ДПАУ від 28.02.2011 р. №115
набере чинності з дня опублікування (станом на 05.04.2011 р. не опублікований),
див. у наступних числах «ДК»


Держкомстат вирішив приймати електронну звітність

! Респондентам статзвітності

Держкомстат затвердив Порядок подання електронної звітності до органів державної статистики.

Цей Порядок запроваджує в органах державної статистики єдині підходи до збирання й оброблення державної статистичної та/або фінансової звітності, щодо якої є можливість подання в електронному вигляді.

Головна мета створення системи електронної звітності органів державної статистики — спрощення для респондентів процедури подання державної статистичної та/або фінансової звітності до органів державної статистики.

Порядок також визначає послідовність подання електронних звітів у системі електронної звітності органів державної статистики та поширюється на суб'єктів системи електронної звітності органів державної статистики.

Наказ Держкомстату від 12.01.2011 р. №3
набере чинності з дня опублікування (станом на 05.04.2011 р. не опублікований)


Затверджено нові критерії застосування спрощених митних процедур

! Суб'єктам ЗЕД

Держмитслужба затвердила нову редакцію Критеріїв оцінки підприємств — резидентів, для товарів і транспортних засобів яких може встановлюватися спрощений порядок застосування процедур митного контролю та митного оформлення.

У новій редакції з'явилися нові критерії оцінки. Зокрема:

1. Підприємство є експортером товарів власного виробництва і здійснює їх гарантійне та післягарантійне обслуговування. За відповідність цьому критерію підприємству присвоюється 10 балів.

2. Три критерії, що диференціюють підприємства — представництва іноземного суб'єкта госпдіяльності, імпортерів товарів. Залежно від того, чи є договір з Держмитслужбою про співпрацю, чи здійснюється гарантійне обслуговування, таким підприємствам може присвоюватися від 8 до 10 балів.

3. Підприємство перебуває на обліку в митному органі як суб'єкт ЗЕД і здійснює цю діяльність на регулярній і постійній основі понад 10 років. Такому підприємству присвоюється 9 балів.

4. Підприємство належить до 100 великих платників податків. Такому підприємству присвоюється 10 балів.

Деякі критерії було змінено, наприклад критерій про здійснення митних правопорушень.

Крім того, встановлено, що критерії можуть застосовуватися за умови, що посадові особи підприємства не притягувалися до кримінальної відповідальності протягом останнього року. У чинній редакції ця вимога поширюється на два роки.

Загалом, характеризуючи документ, можна говорити про вдосконалення критеріїв. Самі критерії встановлені і використовуються для застосування до суб'єктів ЗЕД режимів сприяння шляхом незастосування заходів нетарифного регулювання та інших обмежень.

Наказ ДМСУ від 03.03.2011 р. №161
набере чинності з дня опублікування (станом на 05.04.2011 р. не опублікований)


Як платити ЄСВ з винагороди за цивільно-правовими договорами

! Платникам єдиного соціального внеску

Відповідно до п. 1 ст. 4 Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску є підприємства, інші юридичні особи, та фізособи-СПД, що використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору чи інших умовах, передбачених законодавством, або за цивільно-правовими договорами.

Тож при укладанні юрособою цивільно-правового договору з фізособою-нерезидентом єдиний внесок сплачується на загальних підставах.

Базою для нарахування внеску для зазначених платників є сума нарахованої заробітної плати за видами виплат, що включають основну і додаткову заробітну плату, заохочувальні, компенсаційні виплати, у т. ч. у натуральній формі (за Законом «Про оплату праці»), та сума винагороди фізособам за виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами (п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄСВ).

Для вищезазначених платників єдиний внесок встановлюється у розмірі 34,7% винагороди за цивільно-правовими договорами (ч. 5 ст. 8 Закону про ЄСВ).

Єдиний внесок нараховується на суми, не зменшені на суму відрахувань податків, інших обов'язкових платежів, що сплачуються із зазначених сум, та на суми утримань, які здійснюються відповідно до Закону або за договорами позики, придбання товарів та виплат чи на інші цілі за дорученням отримувача (ч. 4 ст. 7 Закону про ЄСВ).

Для фізосіб, які виконують роботи (послуги) на підприємствах, в інших юросіб чи у фізосіб-СПД або осіб, що забезпечують себе роботою самостійно, за цивільно-правовими договорами, єдиний внесок встановлюється у розмірі 2,6% винагороди за цивільно-правовими договорами (ч. 8 ст. 8 Закону про ЄСВ).

Отже, якщо фізособі нараховано винагороду за цивільно-правовим договором — 7000,00 грн, розмір нарахованого єдиного внеску із зазначеної суми становить 2429,00 грн (7000 х 34,7%), а утриманого — 182,00 грн (7000 х 2,6%).

Лист ПФУ від 28.01.2011 р. №1583/03-30


Держкомпідприємництва роз'яснив права споживача

! Суб'єктам господарювання

Згідно із Законом «Про захист прав споживачів» продавець повинен передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.

Крім того, на вимогу споживача продавець зобов'язаний надати йому документи, що підтверджують належну якість продукції.

Виробник (виконавець) забезпечує належну роботу (застосування, використання) продукції, у т. ч. комплектуючих виробів, протягом гарантійного строку.

У разі виявлення протягом установленого гарантійного строку недоліків споживач у порядку і строки, встановлені законодавством, має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків у розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

При виявленні протягом гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника (продавця, виконавця), або фальсифікації товару споживач має право вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) заміни товару таким же товаром або аналогічним, з числа наявних у продавця (виробника), товаром.

Держкомпідприємництва звертає увагу, що вимоги щодо організації оптового та роздрібного продажу на ринках непродовольчих товарів, додержання санітарних, протипожежних вимог і правил безпеки праці на ринках, прав споживачів і вимог податкового законодавства визначено Правилами торгівлі на ринках (наказ Мінекономіки, МВСУ, ДПАУ та Держкомстандарту від 26.02.2002 р. №57/188/84/105). У п. 43 Правил зазначено, що на ринках дозволяється реалізовувати як нові непродовольчі товари, так і ті, що були в користуванні, крім заборонених для продажу. Продаж непродовольчих товарів здійснюється відповідно до Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами (наказ Мінекономіки від 19.04.2007 р. №104).

Разом з тим встановлення правил торгівлі на ринках належить до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад.

Лист Держкомпідприємництва від 20.01.2011 р. №517


Правління ФСС з ТВП розпорядилося створити єдиний електронний реєстр «лікарняних»

! Застрахованим у ФСС з ТВП

Правління ФСС з ТВП затвердило бюджет Фонду на 2011 рік. При цьому уповноважений орган розпорядився посилити контроль за обґрунтованістю видачі листків непрацездатності застрахованим особам у зв'язку із невиробничими травмами шляхом збільшення кількості перевірок лікувально-профілактичних закладів та страхувальників щодо виявлення випадків прихованого виробничого травматизму.

З метою запобігання зловживанням при видачі та продовженні листків непрацездатності правління Фонду постановило забезпечити разом із МОЗ створення єдиного електронного реєстру листків непрацездатності та розробити методику експертної оцінки стану та якості експертизи тимчасової непрацездатності.

При цьому у 2011 р. продовжено дію п. 4.1 постанови правління Фонду від 27.12.2006 р. №207 щодо виплати допомоги при народженні дитини, для догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку.

Постанова правління ФСС з ТВП від 04.03.2011 р. №14 чинна з 04.03.2011 р.

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру