• Посилання скопійовано

Що нового

Опубліковано Закон про аграрні ноти

!  Аграріям

У газеті «Голос України» 07.03.2024 офіційно опубліковано Закон «Про аграрні ноти».

Дія цього Закону не поширюється на відносини щодо аграрних розписок, що регулюються Законом «Про аграрні розписки», натомість дія Закону «Про аграрні розписки» не поширюється на відносини щодо аграрних нот.

Аграрна нота — це неемісійний цінний папір, що посвідчує безумовне зобов’язання боржника, забезпечене заставою, здійснити поставку сільськогосподарської продукції або сплатити грошові кошти кредитору відповідно до умов, визначених таким цінним папером.

Аграрні ноти використовуються як інструмент залучення грошових коштів у сільське господарство України та/або для здійснення розрахунків за чинними договорами.

Розрахунок за договором шляхом видачі або передачі аграрної ноти можливий виключно за умови, що у такому договорі передбачена можливість проведення розрахунку з використанням аграрної ноти.

У разі здійснення розрахунку за договором шляхом видачі або передачі аграрної ноти зобов’язання за таким договором припиняються у розмірі зобов’язання за аграрною нотою, якщо інше не передбачено договором.

Аграрна нота не може використовуватися одночасно з аграрними розписками одним і тим самим боржником щодо одного і того самого предмета застави.

Встановлено, що датою початку функціонування Реєстру аграрних нот є 1 січня 2025 року.

Докладніший аналіз цього закону ми надамо в одному з наступних номерів.

Закон України від 22.02.2024 №3586-IX
набирає чинності з 01.01.2025


Держава не допустить банкрутства держпідприємств у сфері енергетики

!  Енергетикам і їхнім кредиторам

У зв’язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 07.03.2024 наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення платоспроможності окремих державних підприємств у сфері енергетики, що перебувають у критичному стані».

Відповідно до Закону, до 01.01.2026 року зупиняється вчинення виконавчих дій та заходів примусового виконання рішень (у тому числі накладення арешту на майно та кошти) у виконавчих провадженнях, за якими боржниками є оператори системи розподілу, що здійснюють розподіл електричної енергії на територіях ліцензованої діяльності, до складу яких входять території, на яких велися бойові дії станом на 31.12.2023, або території, тимчасово окуповані РФ станом на 31.12.2023, відповідно до Переліку №309, щодо заборгованості, яка утворилася перед ДП «Енергоринок»;

до 01.01.2026 підлягають зняттю накладені арешти на кошти та/або майно операторів системи розподілу, що здійснюють розподіл електричної енергії на територіях ліцензованої діяльності, до складу яких входять території, на яких велися бойові дії станом на 31.12.2023, або території, тимчасово окуповані РФ станом на 31.12.2023, відповідно до Переліку №309, щодо заборгованості, яка утворилася перед ДП «Енергоринок»;

продовжено на 1 рік, до 01.01.2025, термін дії мораторію на реалізацію виконавчих проваджень та заходів примусового виконання рішень щодо державних вугледобувних підприємств, накладення арештів та заборон відчуження майна у таких виконавчих провадженнях, мораторію на порушення справ про банкрутство державних вугледобувних підприємств.

Крім цього, уточнено, що виробники електричної енергії, що здійснюють виробництво електричної енергії на когенераційних установках потужністю до 20 МВт, мають право здійснювати електрозабезпечення електроустановок об’єктів критичної інфраструктури за погодженням з органами місцевого самоврядування, за умови організації комерційного обліку згідно з вимогами кодексу комерційного обліку. При цьому відпуск електричної енергії, виробленої генеруючими установками, встановленими на об’єктах критичної інфраструктури, в мережі таких виробників електричної енергії на когенераційних установках забороняється. Відносини споживача, що є об’єктом критичної інфраструктури, і виробника електричної енергії, що здійснює виробництво електричної енергії на когенераційних установках потужністю до 20 МВт, щодо продажу електричної енергії споживачу (електрозабезпечення електроустановок об’єкта критичної інфраструктури) не є постачанням електричної енергії споживачу в розумінні Закону «Про ринок електричної енергії» та не потребує від виробника отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу.

Закон України від 07.02.2024 №3577-IX
чинний з 08.03.2024


Корпоративне управління вдосконалено законодавчо

!  Госптовариствам

У зв’язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 07.03.2024 наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного управління».

Законом, зокрема, уточнено, що для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) виконавчий орган (одноосібний чи колегіальний) підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді (у разі її утворення). Керівник підприємства (одноосібний виконавчий орган), головний бухгалтер, голова та члени наглядової ради (у разі її утворення), голова та члени колегіального виконавчого органу підприємства є посадовими особами такого підприємства. Статутом підприємства посадовими особами підприємства можуть бути визнані й інші особи. Посадові особи підприємства мають обов’язки перед підприємством, передбачені законом, зокрема щодо належного, добросовісного та ефективного управління підприємством (фідуціарні обов’язки).

Водночас визначено, що у підприємствах, у яких утворення наглядової ради не є обов’язковим відповідно до застосовного законодавства, за рішенням уповноваженого органу управління може бути створена однорівнева структура управління відповідно до порядку, передбаченого Законом про АТ. У разі створення однорівневої структури управління до ради директорів застосовуються усі положення ГКУ щодо наглядової ради, а до невиконавчого члена ради директорів — усі положення ГКУ щодо члена наглядової ради.

Крім цього, уточнено особливості господарської діяльності державних комерційних підприємств.

Закон України від 22.02.2024 №3587-IX
чинний з 08.03.2024


Нацбанк привів у відповідність до законодавства деякі НПА з питань готівкового обігу

!  Банкам і їхнім клієнтам

Нацбанк затвердив зміни до Положення про порядок проведення перевірок юридичних осіб, які отримали ліцензію Національного банку України на надання банкам послуг з інкасації, затвердженого постановою НБУ від 05.07.2017 №60, та Правил перевірки за дотриманням юридичною особою вимог щодо приймання, зберігання та оброблення готівки, затверджених постановою НБУ від 26.03.2020 №40. Метою змін є приведення цих документів у відповідність до чинного законодавства.

Так, змінами до №60 уточнено періодичність здійснення Нацбанком планової перевірки щодо дотримання юрособою ліцензійних умов, визначених Положенням про порядок видачі юридичним особам ліцензії на здійснення операцій з готівкою та умови (вимоги) провадження ними діяльності зі здійснення операцій з готівкою, правил і порядку надання банкам послуг з інкасації відповідно до вимог Інструкції з організації інкасації коштів та перевезення валютних цінностей банків в Україні, затвердженої постановою НБУ від 31.03.2017 №29. Згідно зі змінами ця перевірка здійснюється не рідше одного разу на 3 роки (було — не частіше одного разу на рік).

Правила №40, зокрема, доповнено положенням, згідно з яким працівники, визначені розпорядчим актом Нацбанку для проведення перевірки з питань касової роботи, перевіряють також інші питання, визначені програмою перевірки компанії.

Постанова НБУ від 04.03.2024 №25
чинна з 06.03.2024


Мінфін вніс зміни до Положення про реєстрацію фізичних осіб у ДРФО

!  Фізособам

Міністерство фінансів внесло зміни до Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 29.09.2017 №822.

Зміни є косметичними і пов’язані з приведенням Положення у відповідність до законів від 01.12.2022 №2801‑IX та від 07.02.2023 №2918-IX. Так, внесено зміни до:

абзацу першого пункту 4 розділу ІІІ Положення, де слова «у сфері електронних довірчих послуг» замінено словами «у сферах електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг»;

пункту 4 розділу XIV Положення, де слова «Про електронні довірчі послуги» замінено словами «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

Наказ Мінфіну від 22.02.2024 №93
набере чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 13.03.2024 офіційно не опублікований


Оновлено окремі форми заяв щодо реєстрації суб’єктів у сфері медіа

!  Суб’єктам у сфері медіа

Нацтелерадіо затвердило зміни до Порядку подання до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення заяв щодо реєстрації суб’єктів у сфері медіа, затвердженого рішенням Нацтелерадіо від 18.05.2023 №352, виклавши у новій редакції форми Заяви про реєстрацію суб’єкта у сфері друкованих медіа та Заяви про внесення змін до Реєстру суб’єктів у сфері медіа щодо реєстранта у сфері медіа.

Рішення Нацтелерадіо від 29.02.2024 №512
чинне з 29.02.2024


Зміни в порядку скликання та проведення дистанційних загальних зборів акціонерів

!  Акціонерам

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку внесла зміни до Порядку скликання та проведення дистанційних загальних зборів акціонерів, затвердженого рішенням НКЦПФР від 06.03.2023 №236.

Змінами, зокрема, визначено, що право на участь у загальних зборах мають акціонери — власники голосуючих акцій, а саме акцій, за якими законом або у встановленому законодавством порядку не встановлено заборону користування правом брати участь та голосувати на загальних зборах, або їх представники чи інші особи, які відповідно до закону або у встановленому законодавством порядку набули право користування акціями, щодо яких стосовно їх власника встановлено зазначену заборону.

До пункту 62 розд. XII Порядку додано положення, відповідно до якого депозитарна установа не повинна здійснювати аналіз завдання щодо голосування, яке видано акціонером разом із довіреністю своєму представнику, та перевірку відповідності голосування представником акціонера з питань порядку денного загальних зборів завданню щодо голосування, яке видано акціонером своєму представнику.

Рішення НКЦПФР від 04.03.2024 №240
чинне з 05.03.2024


Дистанційні загальні збори учасників КІФ — зміни в порядку

!  Учасникам КІФ

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку внесла зміни до Порядку скликання та дистанційного проведення загальних зборів учасників корпоративного інвестиційного фонду у період дії воєнного стану, затвердженого рішенням НКЦПФР від 06.07.2023 №754.

Зокрема, визначено, що право на участь у загальних зборах мають учасники корпоративного фонду — власники акцій, за якими законом або у встановленому законодавством порядку не встановлено заборону користування правом брати участь та голосувати на загальних зборах, або їх представники чи інші особи, які відповідно до закону або у встановленому законодавством порядку набули право користування акціями, щодо яких стосовно їх власника встановлено зазначену заборону.

Пункт 68 розд. XIII Порядку доповнено положенням, згідно з яким депозитарна установа не повинна здійснювати аналіз завдання щодо голосування, яке видано учасником корпоративного фонду разом із довіреністю своєму представнику, та перевірку відповідності голосування представником учасника корпоративного фонду з питань порядку денного загальних зборів завданню щодо голосування, яке видано учасником корпоративного фонду своєму представнику.

Рішення НКЦПФР від 04.03.2024 №241
чинне з 05.03.2024


Дозвільні документи в галузі рибного господарства — за новими порядками

!  Рибникам

Кабмін відповідно до ст. 23 і 24 Закону «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» затвердив:

Порядок видачі, відмови у видачі, переоформлення, анулювання дозволу на спеціальне використання водних біоресурсів за межами юрисдикції України;

Порядок видачі, відмови у видачі, переоформлення, анулювання форми реєстрації уловів (експорту, реекспорту) антарктичного та патагонського іклачів;

Порядок видачі, відмови у видачі, переоформлення, анулювання підтвердження походження водних біоресурсів (сертифікат законності вилучення водних біоресурсів із середовища їх існування для експорту продуктів лову, сертифікат реекспорту імпортованих продуктів лову, форма підтвердження переробки імпортованих продуктів лову для їх експорту).

Постанова КМУ від 05.03.2024 №252
чинна з 13.03.2024


Ліцензування профдіяльності на ринках капіталу за воєнного стану

!  Учасникам ринків капіталу та організованих товарних ринків

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку постановила, що тимчасово, на період дії воєнного стану:

підставою для прийняття НКЦПФР рішення про відмову у видачі ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, крім підстав, визначених у Порядку видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу та Порядку видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках — діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, є перебування юрособи, яка подала заяву та відповідні документи для отримання ліцензії, протягом строку їх розгляду за місцезнаходженням на території, яка включена до Переліку №309, і є такою, на якій у цей період тривають активні бойові дії чи триває тимчасова окупація РФ або не минули 3 місяці після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації;

професійним учасникам ринків капіталу та організованих товарних ринків заборонено змінювати своє місцезнаходження на територію, яка включена до Переліку №309 і є такою, на якій у період зміни місцезнаходження тривають активні бойові дії чи триває тимчасова окупація РФ або не минули 3 місяці після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації.

Крім цього, на період воєнного стану додатковою ознакою відповідності ділової репутації є така: ділова репутація заявника/ліцензіата, особи, яка є власником істотної участі у заявнику/ліцензіаті, особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) заявника/ліцензіата або власника істотної участі у заявнику/ліцензіаті, є такою, що відповідає встановленим вимогам, якщо:

відсутні факти здійснення юрособою, ділова репутація якої перевіряється, юрособою, повноваження одноосібного виконавчого органу якої виконує(вала) чи головою або членом колегіального виконавчого органу, головою або членом наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) якої є (була) особа, ділова репутація якої перевіряється, операції (операцій), пов’язаної (пов’язаних) з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої (яких) необхідна наявність відповідної ліцензії, без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах такої професійної діяльності, або провадження відповідного виду діяльності, що підлягає ліцензуванню, на підставі ліцензії, іншої ніж та, що надає право на провадження такого виду діяльності, або провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках з порушенням умов ліцензування.

Рішення НКЦПФР від 10.01.2024 №33
чинне з 18.01.2024


Зміни в Положенні про припинення недержавних пенсійних фондів

!  Недержавним пенсійним фондам

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку затвердила зміни до Положення про припинення недержавних пенсійних фондів, затвердженого рішенням НКЦПФР від 09.08.2023 №875.

Змінами передбачено уточнення процедур припинення недержавного пенсійного фонду шляхом ліквідації, приєднання, а також порядку подання та розгляду документів, пов’язаних з припиненням недержавного пенсійного фонду.

Новим додатком 1 до Положення встановлено форму заяви про ліквідацію НПФ.

Рішення НКЦПФР від 03.01.2024 №1
чинне з 11.03.2024

Автор: Анастасія Поритко

До змісту номеру