З 23 липня діє мораторії на перевірки бізнесу!
21 липня на першому засіданні оновленого РНБО було ухвалено важливе рішення: запроваджено мораторій на перевірки бізнесу з боку правоохоронних, митних, податкових та інших контролюючих органів.
Президент ухвалив це рішення своїм Указом (тексти обох документів ви можете прочитати в цьому номері «ДК»).
Зокрема, ДПС та ДМС мають невідкладно вжити організаційних і практичних заходів щодо підвищення ефективності реалізації механізмів податкового і митного контролю, передбачивши:
встановлення обмеження на проведення перевірок стосовно суб'єктів господарювання, які мають статус авторизованих економічних операторів та суб'єктів господарювання з незначним ступенем ризику, за виключенням тих, які здійснюють діяльність, пов'язану з обігом підакцизних товарів;
удосконалення методики застосування ризик-орієнтованого підходу під час визначення доцільності перевірок суб'єктів господарської діяльності з метою спрямування заходів контролю на ділянки з високим рівнем ризику порушень податкового митного законодавства або контрабанди.
І цей мораторій вже діє – він набрав чинності з 23.07.2025 (дати публікації обох документів) в «Урядовому кур’єрі».
До 5 жовтня слід відзвітувати до Держстату за 2022 — 2025 роки
! Підприємствам та ФОП, які звітують до Держстату
Із 5 липня 2025 року відновлено обов’язкове подання статистичної та фінансової звітності. Це означає, що:
— подання звітності знову є обов’язковим для всіх підприємств, установ, організацій та підприємців, які залучені до державних статистичних спостережень;
— якщо ви не подавали звітність за минулі періоди (у 2022 — 2025 роках) — тепер її необхідно подати протягом трьох місяців — до 5 жовтня 2025 року;
— відновлено дію граничних термінів подання звітності за поточні періоди 2025 року.
За даними Держстату
Нові правила працевлаштування осіб з інвалідністю: ДПС стане адміністратором внесків та штрафів
! Роботодавцям
Уряд вніс зміни до Положення про Державну податкову службу України. Зокрема:
1. Передбачено, що ДПС здійснює адміністрування внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю, та уточнено функції та права ДПС щодо забезпечення стосовно внеску ведення обліку, адміністрування, контролю своєчасності подання звітності, своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати, застосування фінансових санкцій, здійснення погашення податкового боргу, стягнення недоїмки, участі у проведенні аналізу надходжень внеску та їх прогнозуванні, складення звітності щодо стану розрахунків платників із бюджетом тощо.
2. Визначено, що ДПС відповідно до покладених на неї завдань здійснює ліцензування діяльності субʼєктів господарювання з виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вирощування тютюну, ферментації тютюнової сировини, з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додавання спирту), тютюновими виробами і рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та контроль за таким виробництвом та обігом.
3. ДПС також організовує роботу, повʼязану з обліком та здійсненням контролю: за обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, з використанням Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах; за повнотою та своєчасністю сплати акцизного податку за операціями із ввезення на митну територію України, виробництва та реалізації на митній території України товарів (продукції), що підлягають маркуванню; за дотриманням інших вимог Податкового кодексу України та ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» під час здійснення обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
4. ДПС здійснює у межах компетенції контроль у сфері виконання субʼєктами господарювання вимог щодо забезпечення електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах; бере участь у прогнозуванні надходжень коштів від сплати внеску, яке здійснюється державною установою, що реалізує заходи соціального захисту та забезпечення соціальними послугами осіб з інвалідністю; здійснює контроль за своєчасністю та повнотою сплати авансових внесків із податку на прибуток підприємств та податку на доходи фізичних осіб платниками, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним.
5. ДПС повідомляє Національне антикорупційне бюро, серед іншого, про обставини (факти), що можуть свідчити про здійснення операцій з метою надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави, виявлені під час проведення документальних перевірок платників податків; випадки отримання від компетентних органів іноземної держави інформації, що свідчить про здійснення операцій з метою надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави; здійснює організацію роботи з питань зупинення реєстрації накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розгляду скарг щодо рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних територіальних органів ДПС.
Постанова КМУ від 14.07.2025 №823
чинна з 16.07.2025
Зміни до Постанови №98 щодо витрат на відрядження бюджетників
! Держпідприємствам
Кабмін постановою від 14.07.2025 №830 вніс зміни до постанови КМУ від 02.02.2011 №98. Згідно зі змінами, військовослужбовцям Управління державної охорони, які забезпечують безпеку осіб, щодо яких здійснюється державна охорона, з дозволу керівника згідно з підтвердними документами відшкодовуються витрати, пов’язані із здійсненням службової діяльності, на:
— наймання приміщень (кімнат) для забезпечення безпеки осіб, щодо яких здійснюється державна охорона;
— оплату прокладення ресурсу телекомунікаційних мереж;
— оплату підключення та інсталяції виділених ліній Інтернету і їх тарифікації;
— придбання карток мобільного зв’язку місцевих мобільних операторів з доступом до Інтернету;
— оплату транспортних послуг та проїзду за місцем відрядження;
— оплату вартості страхового поліса життя та здоров’я або цивільної відповідальності (у разі використання транспортного засобу) за наявності документального підтвердження про сплату страхового платежу;
— оплату послуг з розміщення службових собак, надання невідкладної допомоги ветеринаром;
— придбання додаткових квитків для перевезення технічних засобів для охорони та контролю за безпекою, засобів зв’язку;
— оплату витрат, безпосередньо пов’язаних із безперервним забезпеченням безпеки осіб, щодо яких здійснюється державна охорона.
Постанова КМУ від 14.07.2025 №830
чинна з 16.07.2025
Внесено зміни до Порядку організації та ведення військового обліку
! Роботодавцям
Кабмін вніс зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487.
Уточнено, що районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки виключають з військового обліку на підставі відповідних підтвердних документів осіб, які померли або визнані в установленому законом порядку безвісно відсутніми або оголошені померлими, визнані непридатними до військової служби, досягли граничного віку перебування в запасі, припинили громадянство України.
Головами комісій з перевірки стану військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях, що розташовані на території адміністративно-територіальної одиниці, призначаються, зокрема:
— комісії обласного рівня — заступник голови, керівник структурного підрозділу обласної, Київської міської держадміністрації;
— комісії районного (міського) рівня — заступник голови, керівник структурного підрозділу районної держадміністрації, районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, заступник міського голови.
Кількість таких комісій визначається з урахуванням необхідності забезпечення проведення перевірок стану військового обліку на підприємствах, установах та організаціях, які підлягають перевірці відповідно до вимог цього Порядку.
До складу комісій включатимуться також представники:
— міжрегіональних територіальних органів Держпраці (в межах повноважень);
— територіальних органів ДПС.
Постанова КМУ від 16.07.2025 №892
набере чинності з дня її офіційного опублікування,
станом на 25.07.2025 офіційно не опублікована
Уряд підтримав нову модель надання послуг у сфері зайнятості
! Роботодавцям, ФОП, безробітним та іншим суб’єктам ринку праці
Внесено зміни до низки власних постанов щодо цифровізації процесів у Державній службі зайнятості та удосконалення її діяльності. Зокрема:
1) у Порядку надання допомоги по частковому безробіттю уточнено, що для отримання допомоги по частковому безробіттю роботодавець або фізична особа — підприємець, яка є застрахованою особою, подає до центру зайнятості заяву про надання допомоги по частковому безробіттю за місцем провадження його або її господарської діяльності:
— в електронній формі:
з використанням засобів офіційного вебсайту Державного центру зайнятості (за наявності технічної можливості);
за допомогою мобільного додатка Державної служби зайнятості (за наявності технічної можливості);
за допомогою засобів електронних комунікацій з накладенням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або віддаленого кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»), створеного за допомогою мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Дія), на адресу електронної пошти відповідного центру зайнятості;
— у паперовій формі — особисто до центру зайнятості. Форма заяви затверджується Державним центром зайнятості.
2) у новій редакції викладено Порядок надання соціальних послуг суб’єктам ринку праці кар’єрними радниками, спеціалізованими кар’єрними радниками, консультантами по роботі з роботодавцями, затверджений постановою КМУ від 17.03.2023 №237. Зміни внесено в частині:
— перерозподілу функціональних обов’язків між співробітниками центру зайнятості, переорієнтації роботи ДСЗ на рекрутинг, швидке та якісне укомплектування вакансій роботодавця;
— посилення взаємодії та розширення напрямків співпраці з роботодавцями (визначення перспективної потреби роботодавців у робочій силі, професійне навчання зареєстрованих безробітних з урахуванням перспективної потреби ринку праці тощо);
— розширення можливостей для самообслуговування суб’єктів ринку праці шляхом запровадження самостійного подання та отримання особами запитуваних документів (з QR-кодом) в режимі реального часу через електронний кабінет/мобільний додаток ДСЗ, зокрема довідок про перебування особи, яка шукає роботу, на обліку в центрі зайнятості/реєстрації безробітного, про проведені виплати та про суми нарахованого доходу.
Також внесено зміни до Порядку реєстрації, перереєстрації зареєстрованих безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженому постановою КМУ від 30.03.2023 №446. Зокрема, у цьому порядку передбачається збільшити термін, з якого припиняється облік осіб, які шукають роботу, з 60 календарних днів до 120.
Постанова КМУ від 14.07.2025 №839
набере чинності 18.11.2025
Е-марка для алкоголю та тютюну: з 2026 року — новий Порядок
! Платникам акцизного податку
Уряд затвердив новий Порядок маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Так, з 1 січня 2026 року для маркування використовуватимуться електронні марки у вигляді графічного елемента (DataMatrix коду), який наноситься на кожну окрему пачку тютюнового виробу або пляшку алкогольного напою, або ємність з рідиною, що використовується в електронних сигаретах.
Впровадження електронних марок підвищить рівень простежуваності обігу підакцизних товарів, забезпечить додатковий контроль за легальністю їх реалізації та сприятиме скороченню тіньового обігу алкоголю і тютюнових виробів. Також очікується зростання ефективності адміністрування акцизного податку та збільшення надходжень до державного бюджету.
Споживач зможе перевірити легальність товару через застосунок, адже разом із графічним елементом електронної марки може бути розміщений спосіб його сканування.
Постанова від 16.07.2025 №890
набере чинності 01.01.2026
Зміни до розподілу судових витрат і судового збору
! Учасникам судових процесів
Набрав чинності Закон №4508 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку розподілу судових витрат та судового збору». Він покликаний зробити систему судових витрат прозорішою та ефективнішою. Зокрема, врегульовуються питання ухвалення додаткових судових рішень у письмовому провадженні — без обов’язкового виклику сторін. Це дозволить уникнути зайвого навантаження на судову систему, прискорити процес і зменшити витрати учасників справ.
Водночас передбачено перегляд підходів до розміру судового збору. У зв’язку з рішенням Конституційного Суду України щодо недопустимості надмірних ставок для фізичних осіб законопроєкт встановлює граничні розміри судового збору для подання апеляційних і касаційних скарг.
У справах соціального характеру ці межі будуть ще нижчими.
Також надається можливість звільняти особу від сплати судового збору, якщо він перевищує 5% її річного доходу. Також Закон України «Про судовий збір» доповнено положеннями, що визначають ставки судового збору у справах про банкрутство.
Закон від 18.06.2025 №4508-IX
чинний з 16.07.2025
З 16 січня 2026 почне діяти закон про множинне громадянство в Україні
! Усім
15 липня Президент підписав, а 16 липня офіційно опубліковано Закон №4502-IX щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України. Ним передбачено для українців:
— можливість мати іноземне громадянство без загрози втрати українського, якщо це громадянство отримане від держави, включеної до спеціального переліку, затвердженого урядом;
— право офіційно набути громадянство іншої держави без обов’язку відмовлятися від українського, за умови, що ця держава входить до вказаного переліку уряду.
Урядовцям доручено пропрацювати й ухвалити всі підзаконні акти для реалізації закону. Уже розпочинається визначення перших держав-партнерів, із якими буде впроваджено множинне громадянство.
Закон від 18.06.2025 №4502-IX
набере чинності 16.01.2026
Змінився порядок одночасного проведення перевірок контролюючими органами та органами фінконтролю
! Госпсуб’єктам
Кабмін вніс зміни до Порядку координації одночасного проведення планових перевірок (ревізій) контролюючими органами та органами державного фінансового контролю. А саме передбачено одночасність процесу проведення у звітному періоді перевірок одного і того самого суб’єкта господарювання контролюючими органами та органами державного фінансового контролю.
Уточнено, що планування перевірок фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання, які проводяться для забезпечення своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків, зборів, платежів, здійснюють щороку податкові органи та щокварталу митні органи.
Планування ревізій фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання здійснюється щокварталу органами державного фінансового контролю.
Для забезпечення одночасного проведення перевірок / ревізій, запланованих на I квартал (січень — березень) наступного року, до 10 грудня поточного року контролюючі органи та органи фінансового контролю узгоджують між собою дати проведення таких перевірок / ревізій.
Планування ревізій на II — IV квартали поточного року органи державного фінансового контролю здійснюють з урахуванням плану-графіка документальних планових перевірок на поточний рік, оприлюдненого на офіційному вебсайті ДПС, та плану-графіка документальних планових перевірок на відповідний квартал, оприлюдненого на офіційному вебсайті Держмитслужби.
Планування перевірок на II — IV квартали поточного року митні органи здійснюють з урахуванням плану-графіка документальних планових перевірок на поточний рік, оприлюдненого на офіційному вебсайті ДПС
Якщо заплановано одночасне проведення у звітному періоді перевірки / ревізії одного і того самого суб’єкта господарювання, контролюючі органи та орган державного фінансового контролю узгоджують між собою дату початку проведення такої перевірки / ревізії для забезпечення інформування суб’єкта господарювання не пізніше ніж за 10 днів до початку проведення документальної планової перевірки / ревізії про дату її початку.
Постанова КМУ від 16.07.2025 №887
чинна з 20.07.2025
Уточнено порядки набуття, втрати статусу та звітності резидентів Дія Сіті
! Резидентам Дія Сіті
Кабмін постановою від 14.07.2025 №850 вніс зміни до своїх постанов від 29.12.2021 №1445 та від 30.12.2022 №1492.
Зокрема, у Постанові №1445 встановлено, що заява про припинення статусу резидента Дія Сіті подається за примірною формою, визначеною Міністерством цифрової трансформації, в один із способів, що визначені підпунктами 1 і 2 пункту 3 Порядку подання та розгляду заяви про набуття статусу резидента Дія Сіті, затвердженого цією постановою, з дотриманням вимог пунктів 4 і 5 зазначеного Порядку.
У Порядку подання та розгляду заяви про набуття статусу резидента Дія Сіті уточнено, що заявник за власною ініціативою може додати до заяви заяву про перехід на оподаткування як резидента Дія Сіті — платника податку на прибуток підприємств на особливих умовах, вимоги до якої встановлюються відповідно до ПКУ.
Крім цього, внесено зміни до Порядку подання та розгляду звіту про відповідність резидента Дія Сіті та незалежного висновку, згідно з якими запроваджено нову підставу для повернення без розгляду звіту про відповідність резидента Дія Сіті та доданих до нього документів, а саме — наявність у них інформації, що містить розбіжності.
У Порядку формування та ведення реєстру Дія Сіті уточнено, що створення та функціонування реєстру Дія Сіті забезпечується засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг за рахунок коштів державного бюджету, міжнародної технічної та/або безповоротної фінансової допомоги міжнародних організацій та інших джерел, не заборонених законом.
Постанова КМУ від 14.07.2025 №850
набрала чинності 18.07.2025