• Посилання скопійовано

Що нового

З 3 січня діє нова форма ТТН

! Усім

Мінрозвитку внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні та виклало в новій редакції ТТН. Її форму затверджено додатком 7 до Правил.

За оновленою редакцією п. 11.1 Правил №363, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, яка містить всі обов’язкові реквізити, визначені Законом України «Про автомобільний транспорт».

Також вказано, що за потреби форму товарно-транспортної накладної може бути доповнено іншими реквізитами, з урахуванням особливостей перевезень, зокрема умов та/або виду вантажу.

А у разі виробництва та/або введення в обіг сировини, отриманої в результаті забою сільськогосподарських тварин (парнокопитних та інших копитних), товарно-транспортна накладна має містити відомості про ідентифікацію тварин, що підтверджують зв’язок між тушами, напівтушами, четвертинами, відрубами та шматками м’яса і твариною або групою тварин, від яких їх було отримано.

При перевезенні харчових продуктів тваринного походження товарно-транспортна накладна має містити відомості про умови їх зберігання (температурний режим).

Наказ Мінрозвитку від 14.11.2024 №1332
чинний з 03.01.2025


З 11 січня діють зміни до Положення про форму фіскального чека

! Торгівцям

Мінфін вніс зміни до:

— Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів).

— Порядку подання звітності, пов’язаної із використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок).

— Інструкції щодо заповнення Звіту про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) за формою №ЗВР-1.

Зокрема, змінами передбачено:

— можливість зазначення у фіскальному касовому чеку спрощеної назви товару та використання для визначення групи товарів чи послуг Державного класифікатора продукції та послуг (ДК 016:2010);

— визначення ідентифікатора електронної марки акцизного податку/серійного номера електронної марки акцизного податку обов’язковим реквізитом розрахункового документа при роздрібній торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;

— доповнення форм розрахункових документів реквізитами паспортного документа та інформацією, необхідною для контролю обсягів проданих тютюнових виробів та алкогольних напоїв (для магазинів безмитної торгівлі);

— визначення понять «платіжний термінал, з’єднаний з реєстратором розрахункових операцій/програмним реєстратором розрахункових операцій» та платіжний термінал, поєднаний з реєстратором розрахункових операцій/програмним реєстратором розрахункових операцій»;

— низку технічних правок з метою термінологічної узгодженості наказу Мінфіну від 21.01.2016 №13 з нормами іншого законодавства, зокрема законодавства у сфері платіжних послуг.

Окремо оновленою редакцією Наказу №601 встановлено, що до 1 березня 2025 року дозволяється формування реєстраторами розрахункових операцій, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій до дня набрання чинності цим наказом, та програмними реєстраторами розрахункових операцій розрахункових документів / електронних розрахункових документів відповідно до вимог до форми і змісту розрахункових документів / електронних розрахункових документів, чинних на день офіційного опублікування цього наказу, в тому числі з урахуванням внесених цим наказом змін щодо можливості зазначення спрощеної назви товару, а також щодо уточнення випадків обов’язковості зазначення інформації про платіжну операцію при застосуванні електронного платіжного засобу (платіжної картки), крім випадків формування розрахункових документів при продажу алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів магазинами безмитної торгівлі.

Наказ Мінфіну від 22.11.2024 №601
чинний з 11.01.2025


Зміни до Правил ведення нотаріального діловодства

! Нотаріусам

Наказом Мінʼюсту впорядковано ряд питань у сфері нотаріату, які тривалий час потребували вирішення, особливо в умовах воєнного стану. Зокрема:

1. Визначено спеціальний порядок ліквідації державних нотаріальних контор, які розташовані на території активних бойових дій, та які є знищеними або до яких відсутній доступ, або які розташовані на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, зокрема, можливість ліквідації без передавання документів діловодства і майна та здійснення розшуку документів і майна ліквідованих контор після завершення бойових дій або тимчасової окупації.

2. Унормовано питання формування (поділу) окремих категорій справ, що утворюються в діловодстві державних нотаріальних контор та приватних нотаріусів, у тому числі в частині встановлення переліку документів, які будуть включатися у справи при посвідченні правочинів та видачі свідоцтв.

У зв’язку з цим, Правила доповнено новим розділом, згідно з яким нотаріус має право переформувати документи справ, закінчених та сформованих до цих змін, у разі якщо вони належать до справ різної номенклатури, та для яких встановлено різні строки зберігання.

При цьому, документи, строк зберігання яких з урахуванням відповідних змін до законодавства на момент переформування справи закінчився, вилучаються для знищення в установленому порядку.

3. Врегульовано питання збереження заповітів і довіреностей, посвідчених особами, які в умовах воєнного стану мають право їх посвідчувати, що надходять до державних нотаріальних контор та приватних нотаріусів на тимчасове зберігання відповідно до приписів постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №164 «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану».

4. Деталізовано процедуру передачі та продовження провадження незакінчених спадкових справ або закінчених спадкових справ для видачі додаткових свідоцтв про право на спадщину.

Наказ Мінʼюсту від 27.12.2024 №3783
чинний з 01.01.2025


З 10 січня відновлено роботу ЄДР

! Усім

10 січня 2025 року було відновлено роботу ЄДР після масштабної кібератаки з боку росії.

Також з цієї дати поновлюється електронна інформаційна взаємодія з державними органами — Державною податковою службою, Державною службою статистики України, Пенсійним фондом України, Міністерством цифрової трансформації та іншими відомствами, які використовують дані ЄДР у своїй діяльності.

З 10 січня запрацювала низка онлайн-послуг за допомогою Дії. На порталі ЄДР відновлять функції:

— безкоштовний пошук інформації в реєстрі;

— формування витягів;

— отримання результатів адміністративних послуг за кодом доступу;

— доступ державних органів до відомостей реєстру через ідентифікатори доступу.

Команда Мінʼюсту продовжує працювати над відновленням інших реєстрів.


Вимоги до висновків щодо видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу

! Платникам екоподатку

КМУ своєю постановою затвердив:

  • вимоги до змісту висновків щодо видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього);
  • форму висновку щодо видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього).

Зокрема, у висновках компетентні органи у межах своєї компетенції зазначають позиції щодо видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього) з урахуванням:

1) повноти пакета документів, необхідних для отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього), поданого оператором установки;

2) відповідності заяви про отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього) та доданих до неї документів, поданих оператором установки, вимогам до форми і змісту заяви про отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього), затвердженим Кабінетом Міністрів України відповідно до частини п’ятої статті 4 Закону;

3) наявності недостовірної інформації у заяві про отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього) та доданих до неї документах, поданих оператором установки.

Постанова КМУ від 07.01.2025 №7
набирає чинності з 08.08.2025


Зміни до використання бюджетних коштів для компенсації витрат за розмінування с/г земель

! Аграріям

Кабмін вніс зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення.

Згідно зі змінами, зокрема, компенсація не надається сільськогосподарському товаровиробнику, який на момент проведення закупівлі та/або укладення договору є пов’язаною особою у значенні, наведеному в пп. 14.1.159 ПКУ, з сертифікованим оператором протимінної діяльності, з яким укладено такий договір відповідно до п. 10 Порядку.

Також встановлено, що сільськогосподарський товаровиробник протягом 5 робочих днів після отримання від бюджетної установи «Центр гуманітарного розмінування» повідомлення про прийняття заявки відкриває в уповноваженому банку рахунок умовного зберігання (ескроу) для компенсації, про що уповноважений банк протягом 2 робочих днів повідомляє Центр.

Центр розпочинає закупівлю послуг з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення протягом 3 робочих днів після відкриття сільськогосподарським товаровиробником рахунка умовного зберігання (ескроу) для компенсації в уповноваженому банку.

Постанова КМУ від 31.12.2024 №1539
чинна з 02.01.2025


Сумісники матимуть право на фінансування лікарняних від ПФУ

! Працедавцям

4 січня відбулося офіційне опублікування у газеті «Голос України» Закону від 18.12.2024 №4158-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо загальнообов’язкового державного соціального страхування».

Закон буде виключено застарілі норми, зокрема частину третю статті 30 і частину восьму статті 36 Закону №1058 щодо призначення пенсій по інвалідності від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання і в разі втрати годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, за нормами Закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності».

Уточнено норми абзацу другого частини першої статті 22 Закону №1105 стосовно права застрахованих осіб на отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах як за основним місцем роботи, так і за місцем роботи за сумісництвом, що відповідатиме іншим нормам зазначеного Закону та Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Також змінами до Закону №1105 пропонується встановити, що застрахованим особам, стосовно яких страхувальник не виконав обов’язків щодо нарахування та здійснення страхових виплат за страховими випадками, у зв’язку з відсутністю можливості встановлення місцезнаходження такого страхувальника та/або внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного чи надзвичайного стану, що підтверджується даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, страхові виплати призначаються за заявою застрахованої особи, поданою до уповноваженого органу управління в паперовій або електронній формі, та здійснюються територіальним органом уповноваженого органу управління за місцем проживання / перебування застрахованої особи.

Закон України від 18.12.2024 №4158-IX
набере чинність з 04.04.2025


Оновлено порядок реєстрації платіжних систем

! Банкам та фінустановам

Національний банк України оновив порядок реєстрації внутрішньодержавних та міжнародних платіжних систем, учасників платіжних систем, технологічних операторів платіжних послуг, а також комерційних агентів надавачів фінансових платіжних послуг (далі — учасники платіжного ринку, заявники).

Зокрема, регулятор:

1) установив право Національного банку:

— залишити заяви, які подають учасники платіжного ринку з метою реєстрації та унесення відомостей до Реєстру платіжної інфраструктури (далі — Реєстр), без руху в разі: складення заяви не за встановленою формою; подання неповного пакета документів; оформлення заяви та/або документів з порушенням вимог законодавства;

— відмовити в реєстрації, зокрема в разі неусунення заявником виявлених недоліків, які стали підставою для залишення заяви без руху, у встановлений термін (раніше регулятор повертав такі документи без розгляду);

— зупинити адміністративне провадження (процедуру розгляду документів) як за ініціативою Національного банку, так і за клопотанням заявника:

— у разі виникнення обставини, що перешкоджає вирішенню справи (надання зауважень, запит додаткових документів / інформації, без яких неможливе прийняття рішення тощо);

— у випадках, зазначених у підпунктах 1-4 частини другої статті 64 Закону України «Про адміністративну процедуру» (хвороби або перебування на строковій військовій службі / у довгостроковому відрядженні учасника адміністративного провадження тощо);

2) установив право заявника подати клопотання до Національного банку про:

— продовження строку усунення недоліків у зв’язку з залишенням заяви без руху;

— продовження строку розгляду документів;

— зупинення / поновлення розгляду документів;

3) передбачив повідомлення Національним банком заявника про:

— спосіб та строк усунення недоліків;

— строк оскарження залишення заяви без руху;

— зупинення та поновлення розгляду заяви та документів;

— включення / виключення до/з Реєстру (повідомлення надсилається протягом трьох робочих днів замість п’яти) тощо.

Постанова НБУ від 27.12.2024 №183
чинна з 01.01.2025


У НБУ зʼявилися нові повноваження в сфері валютного регулювання

! Субʼєктам ЗЕД

Уряд ухвалив зміни до розпорядження, що розширюють повноваження Національного банку щодо встановлення винятків при здійсненні валютних операцій.

Зокрема, розпорядженням КМУ внесено зміни до додатку «Перелік товарів та (або) галузей економіки, для яких Національний банк може встановлювати винятки або особливості запровадження заходів захисту», що є частиною розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.02.2019 №76 «Про затвердження переліку товарів та (або) галузей економіки, для яких Національний банк має право встановлювати винятки або особливості запровадження заходів захисту», відповідно до статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції».

Зміни дозволяють Національному банку встановлювати винятки та особливості щодо:

— граничних строків розрахунків для операцій, пов’язаних з експортом та імпортом товарів за угодою про розподіл продукції;

— наданням послуг з транспортування природного газу через територію України для нерезидентів.

Це забезпечить ефективний валютний нагляд за цими операціями без порушення встановлених термінів.

Розпорядження КМУ від 03.01.2025 №5-р
чинне з 08.01.2025


Оновлено вимоги до страхових посередників

! Страховим посередникам

Національний банк України оновив вимоги щодо діяльності страхових посередників та умови здійснення діяльності з реалізації страхових та/або перестрахових продуктів.

Положення забезпечує впровадження вимог Директиви 2016/97/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 20 січня 2016 року про реалізацію страхових продуктів та Закону України «Про страхування» й визначає:

— вимоги до осіб, які здійснюють діяльність з реалізації страхових та/або перестрахових продуктів, уключаючи працівників страховиків;

— порядок ведення Національним банком Реєстру страхових посередників (здійснюватиметься засобами Комплексної інформаційної системи Національного банку України (КІС НБУ));

— систему реєстрації та порядок авторизації страхових посередників страховиком та Національним банком;

— порядок повідомлення страховими посередниками — нерезидентами Національного банку про намір здійснювати діяльність на території України;

— порядок та вимоги щодо розкриття інформації в переліку працівників з реалізації страховика та страхового посередника;

— порядок здійснення Національним банком нагляду за страховими посередниками та особливості адміністративного провадження під час здійснення процедур авторизації страхових посередників.

Постанова НБУ від 03.01.2025 №2
чинна з 07.01.2025

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру