Оновлено Державний реєстр РРО
! Платникам податків
ДПСУ внесла зміни до наказу ДПС від 21.12.2020 №744 «Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій», а саме — затвердила у новій редакції Державний реєстр РРО.
Оновлений Держреєстр містить перелік РРО, які дозволені до первинної реєстрації, а також первинна реєстрація яких заборонена, в кількості 202 моделі(у попередньому реєстрі було 208). Зокрема, новий Реєстр містить 27 моделей РРО, які відповідають усім вимогам законодавства.
Переглянути новий реєстр РРО можна у розділі «Довідники».
Наказ ДПСУ від 16.05.2025 №491
чинний з 19.05.2025
До 28 травня критично важливі підприємства мають надати дані до Мінекономіки
! Критично важливим підприємствам
Мінекономіки повідомило, що ним проводиться перевірка відповідності критично важливих підприємств критеріям з дати прийняття рішення про визначення або підтвердження статусу критично важливого підприємства. Тобто це стосується всіх підприємств, яким було надано статус саме Мінекономіки.
Таким критично важливим підприємствам до 28.05.2025 потрібно надіслати на електронну адресу Мінекономіки meconomy@me.gov.ua:
— витяг з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами за місцезнаходженням філії, представництва, іншого відокремленого підрозділу з 01.01.2025 по 30.04.2025;
— документи на право власності або оренду нерухомого майна для підтвердження діяльності на території трьох і більше областей України.
Лист Мінекономіки від 19.05.2025 №27-11/37509-07
Новий порядок розгляду скарг на рішення про накладення штрафу та нарахування пені
! Страхувальникам, банкам
ПФУ виклав у новій редакції Порядок розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення про накладення штрафу та нарахування пені. Він визначає процедуру подання та розгляду органами ПФУ скарг страхувальників при оскарженні рішень про нарахування пені та накладення фінансових санкцій, передбачених частиною дев’ятою статті 106 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», скарг банків на рішення про накладення фінансових санкцій, передбачених частиною десятою статті 106 Закону, та банків, організацій, які здійснюють виплату і доставку пенсій, на рішення про накладення штрафів, передбачених частиною одинадцятою статті 106 Закону.
Відмова в прийнятті скарги страхувальника, банку, організації, яка здійснює виплату і доставку пенсій забороняється. Не підлягає розгляду:
— повторна скарга, подана до того самого органу Пенсійного фонду / Пенсійного фонду України тим самим скаржником з того самого питання, за умови, що попередня скарга була вирішена по суті, крім випадку зміни істотних для вирішення справи обставин (умов);
— скарга, в якій порушено питання, яке станом на день подання скарги розглядається судом або щодо якого ухвалено судове рішення про відмову в задоволенні вимог скаржника, крім випадків зміни істотних для вирішення справи обставин (умов).
Постанова ПФУ від 17.04.2025 №14-1
набирає чинності з дня її офіційного опублікування,
станом на 23.05.2025 не опублікована
Як перевірятимуть дані ЄДР щодо КБВ та структури власності юрособи: зміни до Порядку
! Юрособам
Мін’юст вніс зміни до Порядку проведення перевірки інформації, наданої юридичною особою у поясненні та документах для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності юридичної особи.
Зокрема, уточнено, що у разі повернення до держреєстратора рекомендованого листа з відміткою про відсутність юрособи за адресою або закінченням встановленого строку зберігання поштового відправлення державний реєстратор через місяць з дня надсилання першої вимоги до юрособи про надання пояснень повторно надсилає вимогу.
У разі неотримання відповіді на додаткову вимогу протягом 10 робочих днів з дня її відправлення проведення перевірки інформації про КБВ та/або структуру власності поновлюється.
У разі неотримання від юридичної особи відповіді на вимогу, надіслану відповідно до Порядку №2211/5, протягом 30 робочих днів з дня її надсилання (раніше було «протягом місяця з дня її отримання»), державний реєстратор надсилає лист-повідомлення з відповідною інформацією Міністерству юстиції України протягом 3-х робочих днів з дня спливу вказаного строку.
Наказ Мін’юсту від 30.04.2025 №1173/5
набере чинності через 10 днів з дня його офіційного опублікування,
станом на 23.05.2025 не опублікований
Підкориговано Порядки компенсації за працевлаштування ВПО та реєстрації безробітних
! Роботодавцям
Кабінет Міністрів вніс зміни до Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні, затвердженого постановою КМУ від 20.03.2022 №331. До заяви, поданої до центру зайнятості в паперовій формі (зокрема на адресу електронної пошти), додається копія документа, в якому зазначено інформацію про інвалідність працевлаштованої особи. Так от вилучено необхідність подання інформації за формою №080/о або №157-1/о у разі працевлаштування особи з інвалідністю.
Крім того, внесено зміни до Порядку реєстрації, перереєстрації зареєстрованих безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою КМУ від 30.03.2023 №446. А саме уточнено перелік документів для припинення реєстрації безробітного. Так, з переліку документів вилучено витяг з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, а замість індивідуального плану працевлаштування передбачено рекомендації, що є частиною індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю.
Постанова КМУ від 02.05.2025 №554
чинна з 16.05.2025
Затверджено Порядок здійснення моніторингу місць утворення, зберігання та видалення відходів
! Підприємствам — утворювачам або власникам відходів
Кабмін затвердив порядок здійснення моніторингу місць утворення, зберігання та видалення відходів задля зменшення ризиків несанкціонованих звалищ і викидів. Він визначає основні вимоги до організації моніторингу, а також механізм взаємодії підприємств, установ та організацій з органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Моніторинг мають здійснювати:
— підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, що є утворювачами або власниками небезпечних відходів;
— власники відходів, що не є небезпечними, річний обсяг утворення яких перевищує 50 тонн;
— органи місцевого самоврядування.
Важливою новацією документа є долучення органів місцевого самоврядування до переліку суб’єктів моніторингу.
За результатами проведеного моніторингу всі суб’єкти подаватимуть до Міндовкілля через ЕкоСистему декларацію про відходи. У декларації зазначатимуть відомості і дані щодо обсягів та місць утворення відходів, а також місць зберігання відходів до їх передачі на об’єкти оброблення.
На які об’єкти не поширюється моніторинг:
— місця виявлення та обліку відходів, власник яких не встановлений;
— місця тимчасового зберігання відходів від руйнувань, поводження з якими визначається окремим Порядком, затвердженим постановою Кабміну №1073;
— місця тимчасового зберігання необроблених стічних вод протягом строку і у спосіб, що зазначені технологічним регламентом експлуатації систем водовідведення.
Постанова КМУ від 13.05.2025 №551
набирає чинності одночасно зі Законом №2973-IX
(через шість місяців з дня скасування чи припинення воєнного стану)
Нові вимоги до бухгалтерської служби бюджетної установи
! Бюджетникам
Кабмін виклав у новій редакції Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затверджене постановою КМУ від 26.01.2011 р. №59.
Це Типове положення визначає завдання і функціональні обов’язки бухгалтерської служби бюджетної установи та повноваження її керівника.
За рішенням Уряду, оптимізовано завдання, функціональні обов’язки та повноваження бухгалтерської служби бюджетної установи та урегульовано відносини бюджетних установ при обслуговуванні централізованою бухгалтерією.
Основними завданнями бухгалтерської служби є:
1) ведення бухгалтерського обліку і складення фінансової, бюджетної та іншої звітності бюджетної установи в межах повноважень бухгалтерської служби, передбачених законодавством;
2) відображення в регістрах бухгалтерського обліку інформації про господарські операції, відомості про які містяться в первинних документах;
3) забезпечення дотримання вимог бюджетного законодавства під час реєстрації взятих бюджетних зобов’язань, здійсненні платежів за такими зобов’язаннями;
4) участь у здійсненні контролю за наявністю і використанням майна, фінансових і матеріальних (нематеріальних) ресурсів відповідно до затверджених нормативів і кошторисів;
5) надання користувачам фінансової звітності повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності бюджетної установи.
Постанова КМУ від 16.05.2025 №566
чинна з 20.05.2025
Доповнено критерії для визначення критично важливих підприємств у сфері цифровізації
! Підприємствам у сфері цифровізації
Мінцифри внесло зміни до Критеріїв, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які мають важливе значення для галузі національної економіки в сфері цифровізації.
Зокрема, уточнено, що таким, що має важливе значення для галузі національної економіки в сфері цифровізації, може бути визначено підприємство, яке є підрядником постачальника електронних комунікаційних послуг, який:
— має не менше 100 000 абонентів / ліній (точок) фіксованого доступу до мережі Інтернет (за даними останньої звітності за формою №1-Т «Сфера телекомунікацій», яка була подана до НКЕК),
— визначено Мінцифри критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період у сфері цифровізації, та який міститься у визначеному Мінцифри переліку постачальників електронних комунікаційних послуг, що здійснюють будівництво стійких до знеструмлень електронних комунікаційних мереж (за технологією xPON) (далі — мережа за технологією xPON) або електронних комунікаційних мереж мобільного зв’язку (далі — мережа мобільного зв’язку), для якого підприємство здійснює роботи з будівництва мереж за технологією xPO №або мереж мобільного зв’язку упродовж 20 і більше днів на місяць із залученням не менше 70% штатної чисельності працівників, включених наказом керівника постачальника електронних комунікаційних послуг до складу бригад, що здійснюють будівництво зазначених мереж.
Наказ Мінцифри від 29.04.2025 №81
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 23.05.2025 не опублікований
Періоди роботи за кордоном дозволено включати до стажу для призначення пенсії за віком
! Особам, які мали стаж роботи за кордоном
Кабмін затвердив:
1) Порядок підтвердження нездійснення іншою державою пенсійних виплат особам, які проживають в Україні, за періоди трудової діяльності до 1 січня 1992 р. за межами України в республіках колишнього Союзу РСР для зарахування їх до страхового стажу.
2) Порядок підтвердження та зарахування періодів роботи особи в іншій державі до страхового стажу (стажу роботи) для визначення права на призначення пенсії за віком.
Зокрема, передбачено, що періоди роботи осіб в іншій державі (за наявності), з якою укладено міжнародний договір України, згода на обов’язковість якого надана ВРУ, зараховуються до страхового стажу осіб, які проживають в Україні, на умовах такого міжнародного договору.Особи, які працювали в інших державах і у яких відсутній необхідний страховий стаж, мають додати до заяв про призначення пенсії підтвердні документи.
Постанова КМУ від 16.05.2025 №562
чинна з 20.05.2025
Як відбувається обмін інформацією між держорганами через систему «Трембіта»
! Усім
Електронна інформаційна взаємодія між державними електронними інформаційними ресурсами державних органів здійснюється засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта».
У разі відсутності технічної можливості передачі даних за допомогою. «Трембіти» електронна інформаційна взаємодія може здійснюватися з використанням інших інформаційно-комунікаційних систем із застосуванням у них відповідних комплексних систем захисту інформації з підтвердженою відповідністю за результатами державної експертизи в порядку, встановленому законодавством.
Міністерством цифрової трансформації зі залученням технічного адміністратора порталу Дія здійснюються організаційно-технічні заходи щодо налагодження електронної інформаційної взаємодії Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування та порталу Дія, які можуть зайняти деякий час.
Для вирішення питань, пов’язаних із функціонуванням порталу Дія або мобільного додатка порталу Дія (Дія), можна звертатися:
— до служби підтримки на порталі Дія (кнопка для звернення у правому нижньому куті екрана або https://chat.diia.gov.ua), у мобільному додатку (у нижньому правому куті екрана потрібно натиснути три рисочки підпис «Меню» та обрати «Служба підтримки»);
— або електронною поштою за адресою: support@thedigital.gov.ua.
Лист Мінцифри від 09.05.2025 №1/11-10-К-844-25-356-2025
Затверджено порядок функціонування Державного аграрного реєстру
! Аграріям
КМУ затвердив постанову щодо порядку ведення Державного реєстру виробників сільськогосподарської продукції. Це дозволить ідентифікувати всіх виробників сільськогосподарської продукції та сільськогосподарську діяльність, яку вони здійснюють.
Постанова передбачає:
— удосконалення механізмів надання державної підтримки виробникам сільськогосподарської продукції, забезпечивши прозорість і справедливість розподілу ресурсів;
— забезпечення інтеграції з іншими державними реєстрами, кадастрами та інформаційними системами для уніфікації та актуалізації інформації;
— гарантує дотримання законодавчих вимог щодо захисту персональних даних і кібербезпеки.
Постанова КМУ від 13.05.2025 №549
чинна з 17.05.2025
Уряд вніс зміни щодо позапланових перевірок у ветеринарній сфері
! Госпсуб’єктам у ветеринарній сфері
Кабмін вніс зміну до Постанови від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану».
Передбачено, що позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням субʼєктами господарювання вимог:
— Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з ветеринарної практики;
— Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва ветеринарних препаратів протягом періоду воєнного стану
здійснюються за рішенням Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Постанова КМУ від 16.05.2025 №576
набирає чинності 20.06.2025
Зʼявилася Примірна інструкція з діловодства у закладах дошкільної освіти
! Дошкільним навчальним закладам
МОН затвердило Примірну інструкцію з діловодства у закладах дошкільної освіти.
Уніфікація документообігу — єдиний підхід до створення, оброблення та зберігання паперів і електронних документів:
— чіткі алгоритми — від реєстрації вхідної кореспонденції до архівного зберігання.
— підвищення ефективності роботи — зручні шаблони, покрокові інструкції, зрозумілі терміни виконання завдань.
Детальний текст наказу та сама Інструкція — на офіційному сайті МОН за посиланням.
Наказ МОН від 09.05.2025 №711
чинний з 14.05.2025
Порядок відомчої реєстрації і ведення обліку великотоннажних та інших технологічних ТЗ
! Перевізникам
Уряд затвердив Порядок відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів.
Ним наново встановлюється процедура відомчої реєстрації, перереєстрації, тимчасової реєстрації, ведення обліку і зняття з нього великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів, що не підлягають експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування, присвоєння буквено-цифрової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформлення і видачі свідоцтва про реєстрацію великотоннажного або іншого технологічного транспортного засобу.
Постанова КМУ від 09.05.2025 №557
чинна з 16.05.2025