Через два форс-мажорні фактори, які склалися в Україні за останні три роки, проведення планових перевірок весь час перебуває під питання. То через коронавірусний карантин законодавці встановлюють мораторій на такі перевірки. То сама війна не дає можливості проводити перевірки через бойові дії та інші негаразди.
Але наші податківці не здаються і за поповнення бюджету беруться одразу, щойно можливість з’являється.
Нагадаємо, що Постановою №303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану. А ДРСУ ще у вересні 2022 р. запропонувала скасувати необхідність затвердження планів таких планових перевірок та внесення інформації на сайт контролера. Натомість запровадити державний моніторинг позапланових заходів та можливість реагування Державною регуляторною службою умов проведення позапланованих заходів.
Але у грудні 2022 року почали з’являтися нові плани перевірок на 2023 рік.
На нашому порталі можна побачити плани-графіки перевірок держорганів, які вже оприлюднили свої плани контрольних заходів на 2023 рік.
Повідомила про свій план перевірок на 2023 рік і ДПС. Із ним можна ознайомитися за посиланням. Але чи будуть вони проведені?
Нагадаємо, що, крім заборони на здійснення держнагляду (контролю) за Постановою КМУ, ПКУ передбачив мораторій і на проведення планових перевірок податковими органами. Позапланові перевірки можуть здійснюватися лише у випадках, установлених у п. 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
А ще у липні 2022 року всі платники зраділи скасуванню через суд Постанови №89, якою КМУ раніше скасував мораторій на проведення планових перевірок бізнесу в період карантину. Уряд у скасованій постанові дозволив податковим органам проводити планові податкові перевірки, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ПКУ. І що ж зараз? На підставі чого ДПСУ знову заговорила про планові перевірки?
Нечинність Постанови №89 зупинена
Тому що судова справа щодо нечинності Постанови №89 не закрита. Податківці далі борються за своє право на планові перевірки, й уряд їх у цьому підтримує!
ВС прийняв касаційну скаргу КМУ на судові рішення про визнання Постанови №89 протиправною та нечинною. І ухвалою ВС від 23.12.2022 у справі №640/18314/21 зупинив дію рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2022 року та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2022 року у справі №640/18314/21 до закінчення їх перегляду у касаційному порядку.
Обґрунтування доволі цікаве: мотивуючи своє клопотання, КМУ зазначає, що рішеннями, які оскаржуються, визнано протиправною та нечинною Постанову КМУ від 03.02.2021 №89, тому контролюючий орган не має можливості здійснювати перевірки щодо додержання госпсуб’єктами норм податкового законодавства.
Як стверджує КМУ, несплата податків госпсуб’єктами за відсутності законодавчої можливості контролюючого органу реагувати на порушення унеможливлює надходження до державного бюджету, як наслідок, держава не може належним чином забезпечувати видатки на нагальні потреби. Отже, виконання цих рішень до закінчення касаційного перегляду призведе до значних втрат із держбюджету.
Тож не дивно, що за такої підтримки податкові органи, попри мораторій за ПКУ на планові перевірки, все ж таки затвердили графік проведення планових заходів у 2023 році.
План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік опубліковано 23.12.2022, як того вимагає п. 77.1 ПКУ (в частині оприлюднення плану-графіка планових перевірок на офіційному вебсайті ДПСУ до 25 грудня року, що передує року, в якому вони проводитимуться).
На нашу думку, відсутність врегулювання таких перевірок на рівні закону (під час дії воєнного стану) створює стан невизначеності щодо легітимності дій контролюючого органу з призначення та проведення майбутніх перевірок у 2023 році за цим планом. Але як із цим боротися?
Платники можуть захистити свої права
За п. 77.2 ПКУ до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Періодичність документальних планових перевірок платників податків визначають залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків із незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше ніж раз на три календарних роки, середнім — не частіше ніж раз на два календарних роки, високим — не частіше ніж один раз на календарний рік.
Порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а також перелік ризиків та їх поділ за ступенями затверджено Наказом Мінфіну від 02.06.2015 №524, який після 24.02.2022 не зазнав жодних змін.
Одним із засобів захисту своїх прав платник податків може обрати оскарження дій органу ДПС щодо включення платника до плану-графіка перевірок. Але судова практика тут доволі неоднозначна.
Зокрема, у постанові від 20.01.2021 у справі №420/5763/20 апеляційний суд наголосив, що дії контролюючого органу щодо формування, у тому числі затвердження, плану-графіка документальних планових перевірок суб’єктів господарювання є лише службовою діяльністю працівників податкового органу. Тож він не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни чи припинення його прав та не породжує для нього обов’язкових юридичних наслідків і відповідно такий акт не порушує права останнього.
Водночас суди розглядали справи щодо оскарження дій із внесення змін до такого плану-графіка. При цьому у справі №520/3161/19 (постанова ВС від 28.01.2021) ТОВ поставило під сумнів дії органів ДПС щодо коригування плану-графіка планових перевірок та внесення їх до переліку підприємств, які підлягали плановій перевірці у січні 2019 р. Під час розгляду цієї справи всі суди були одностайні у своїх висновках та задовольнили позов ТОВ, скасувавши наказ на планову перевірку і визнавши дії податківців незаконними.
Проте ті, хто звернуться до суду за скасуванням або призначеної перевірки чи її наслідків, повинні розуміти, що можуть цю справу і програти. Адже суд не завжди стає на бік платників податків.
Наприклад, у справі №420/3259/19 (постанова ВС від 11.12.2020) йшлося про аналогічні обставини коригування плану-графіка, але за травень 2019 р. Підстави були ті самі: до плану-графіка включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів.
Проте у цій справі, на відміну від попереднього рішення (справа №520/3161/19), суди не побачили жодних порушень у діях податківців.