• Посилання скопійовано

Акції

28.

Якою інформацією супроводжується акційний товар?

Що каже Закон?

У разі коли за одну ціну пропонується кілька товарів, робіт або послуг чи їх поєднання або якщо продавець (виконавець) надає споживачеві при реалізації однієї продукції право одержати іншу продукцію за зниженою ціною, до споживача доводиться інформація щодо:

1) змісту та вартості пропозиції та у разі пропонування товарів, робіт або послуг за одну ціну — ціни таких товарів, робіт або послуг, взятих окремо;

2) умови прийняття пропозиції, зокрема строку її дії та будь-яких обмежень, включаючи обмеження щодо кількості.

Ч. 3 ст. 15 Закону про захист прав споживачів

29.

Які вимоги передбачено до ціни товару під час проведення акції?

А що на практиці?

У ч. 3 ст. 15 Закону про захист прав споживачів передбачено вимоги до ціни під час акції:

1) продавець обов'язково зазначає ціну одиниці такої продукції;

2) написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння;

3) ціна продукції повинна включати в себе всі податки та неподаткові обов'язкові платежі, що їх споживач згідно із законодавством сплачує під час придбання відповідної продукції.

У публічному договорі (оголошенні) обов'язково зазначається ціна до початку розпродажу, сума знижки та ціна, за якою товар розпродається (найкраще зазначити окремо ціну без податку на додану вартість, сам податок і ціну з ПДВ).

30.

Як відображається у магазині реалізація товару покупцям за 1 грн під час акції?

А що на практиці?

Відповідно до норм п. 135.4 ПКУ, дохід від операційної діяльності визначається в розмірі договірної (контрактної) вартості, але не менше ніж сума компенсації, отримана в будь-якій формі, у тому числі в разі зменшення зобов'язань.

База оподаткування ПДВ, відповідно до п. 188.1 ПКУ, визначається виходячи з договірної вартості постачання товарів (лише у разі здійснення контрольованих операцій1 база визначається не нижче звичайної ціни).

1 Перелік контрольованих операцій визначено п. 39.2 ПКУ.

У разі продажу вроздріб непродовольчих товарів ціну прилюдно оголошують через ярлики цін — так підприємство інформує всіх покупців про ціни на товари та пропонує придбати їх на умовах публічного договору. Умови публічного договору встановлюють однаковими для всіх споживачів.

Отже, якщо всі покупці можуть придбати товари за оголошеною ціною, то такі ціни (з урахуванням знижки) вважаються договірними.

Зверніть увагу: рішення про реалізацію товару покупцям за 1,00 грн. потрібно документально оформити. Це може бути наказ (розпорядження) про надання знижок або проведення розпродажу, положення про механізм застосування знижок (проведення розпродажу). На практиці про проведення продажу товарів зі знижкою також оприлюднюють на сайті торгівельного підприємства.

Нагадаємо, що з 01.09.2013 р. діє нова редакція пп. 14.1.71 ПКУ «звичайна ціна — ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін».

31.

Чи потрібно в бухобліку звертати увагу на звичайні ціни під час проведення акції на товари?

Що каже Закон?

Дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Критерії визнання доходу, наведені в цьому Положенні (стандарті), застосовуються окремо до кожної операції. Проте ці критерії потрібно застосовувати до окремих елементів однієї операції або до двох чи більше операцій разом, якщо це випливає із суті такої господарської операції (операцій).

П. 5 П(С)БО 15 «Дохід»

А що на практиці?

Відразу зауважимо, що порядок застосування звичайних цін — це прерогатива лише ПКУ, зокрема в певних операціях. У бухгалтерському обліку суму доходу визначають у результаті угоди між суб'єктом господарювання та покупцем. Така сума оцінюється за справедливою вартістю отриманої компенсації, зокрема з урахуванням суми торговельної знижки.

32.

У якому розмірі визначаються витрати, понесені у зв'язку з продажем товару за акційною ціною?

А що на практиці?

Якщо ціна реалізації товару нижча за ціну придбання, до податкових витрат собівартість акційних товарів, на наш погляд, повинна потрапити без будь-яких обмежень. Адже продаж товару, як і раніше, спрямовано на одержання доходу. Відповідно вимога пп. 14.1.36 ПКУ щодо зв'язку з господарською діяльністю платника виконується: «господарська діяльність — діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами».

Але потрібно зазначити, що в консультаціях контролюючих органів (зокрема в Єдиній базі податкових знань) наводились різні позиції. Тому рекомендуємо платнику податку на прибуток, для уникнення в майбутньому непорозумінь, отримати індивідуальну податкову консультацію за нормами ст. 52 ПКУ.

33.

Як у бухгалтерському обліку визначають собівартість товарів, реалізованих за акційною ціною?

А що на практиці?

Варто врахувати, за яким методом торгівельне підприємство оцінює вибуття запасів.

Якщо оцінка вибуття запасів здійснюється за цінами продажу (метод, заснований на застосуванні підприємствами роздрібної торгівлі середнього відсотка торговельної націнки товарів) потрібно:

1) спочатку в обліку показати зменшення торгової націнки, яка припадає на акційний товар: Д-т 282 «Товари в торгівлі» К-т 285 «Торгова націнка» — списано націнку, яка припадає на акційний товар (сторно);

2) потім списати собівартість реалізованих товарів на витрати:

Д-т 902 «Собівартість реалізованих товарів» К-т 282 «Товари в торгівлі» — списано собівартість реалізованого акційного товару.

Якщо списання запасів здійснюється за методами: ідентифікованої собівартості відповідної одиниці запасів, середньозваженої собівартості, собівартості перших за часом надходження запасів (ФІФО) або нормативних затрат, здійснюється проведення:

Д-т 902 «Собівартість реалізованих товарів» К-т 282 «Товари в торгівлі».

34.

Яка база для ПДВ при реалізації акційного вітчизняного товару?

Що каже Закон?

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості (у разі здійснення контрольованих операцій — не нижче звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу) з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками — суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів), а також збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку).

П. 188.1 ПКУ

А що на практиці?

Базу оподаткування під час продажу товарів визначають за п. 188.1 ПКУ, виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів. Лише при здійсненні контрольованих операцій (перелік контрольованих операцій визначено п. 39.2 ПКУ) база оподаткування ПДВ повинна бути не нижчою від звичайних цін.

Отже, податкові зобов'язання з ПДВ визначають виходячи з фактичної реалізації договірної вартості акційних товарів, з урахуванням знижки.

35.

Як визначити базу для ПДВ при реалізації імпортного товару, ввезеного за акційною ціною, яка є меншою, ніж митна?

А що на практиці?

Раніше, до 01.09.2013 р., для імпортера дуже важливим було питання митної вартості. Адже за вимогою колишнього абз. 3 п. 188.1 ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів, ввезених платником на митну територію України, визначалась виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, але не нижче митної вартості товарів.

Завдяки змінам, внесеним Законом №4081 до ПКУ, з 01.09.2013 року п. 188.1 ПКУ змінено. Тепер для визначення податкових зобов'язань з ПДВ базою оподаткування є договірна вартість. Тому при реалізації товару, раніше ввезеного на територію України, за будь-якою ціною, у т. ч. й акційною, але меншою, ніж митна, податкові зобов'язання з ПДВ наставатимуть виходячи з договірної вартості.

1 Закон України від 04.07.2013 р. №408-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення».

 

36.

Чи потрібно платнику ПДВ коригувати суми ПК у разі продажу товару за акційною ціною?

А що на практиці?

Відразу зауважимо, що за порядок коригування ПЗ та/або ПК з ПДВ відповідає ст. 192 ПКУ. А у зазначеній у запитанні ситуації — продажу товару за акційною ціною — підстав для коригування податкового кредиту немає.

Не треба у такому випадку й нараховувати ПЗ. Підстави, за яких слід самостійно визнати ПЗ, передбачені у п. 198.5 ПКУ. Одною з цих підстав є здійснення операцій, які не пов'язані з господарською діяльністю платника. Ця умова також не виконується: акційний розпродаж (за належного документального оформлення такого заходу) належить до госпдіяльності платника ПДВ, відповідно до пп. 14.1.36 ПКУ.

Отже, в разі продажу товарів нижче за ціну придбання не потрібно зменшувати податковий кредит. Тому вхідний ПДВ за акційними товарами (реалізованими, приміром, за 1,20 грн.) визнається у повній сумі.

37.

Чи потрібно продавцю утримувати ПДФО у випадку продажу товарів за акційними цінами?

Що каже Закон?

До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються:

дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених статтею 165 цього Кодексу) у вигляді:

<...> вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни, а також суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної для такого платника податку.

Пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ

А що на практиці?

Отже, якщо знижка надається не індивідуально, ПДФО не виникає.

38.

Чи є об'єктом оподаткування ПДФО вартість подарунків, що роздаються відвідувачам під час проведення рекламної акції?

Офіційна думка

Враховуючи те, що під час проведення рекламної акції та заходу здійснюється розповсюдження рекламного товару, а споживачами реклами є невизначене коло платників податку, то вартість такого товару не розглядається як дохід фізичних осіб — споживачів таких рекламних заходів та, відповідно, не є об'єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб.

Але якщо в період проведення рекламних акцій проводяться розіграші виграшів і призів, у тому числі у лотерею (крім державної), та подарунків, отримувачами яких є конкретні особи, вартість таких подарунків, призів, виграшів є об'єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб і оподатковується за правилами, визначеними п. 170.6 ст. 170 Податкового кодексу України.

Єдина база податкових знань www.minrd.gov.ua

39.

Чи потрібно придбавати ліцензію на реалізацію алкогольних напоїв та тютюнових виробів, якщо СГ планує під час проведення рекламної акції (презентації) безоплатно розповсюджувати алкогольні напої (тютюнові вироби)?

Офіційна думка

При розповсюдженні алкогольних напоїв та тютюнових виробів шляхом безоплатного їх надання споживачеві, право власності на них переходить до споживача, то такі операції розглядаються як операції з продажу і можуть здійснюватись лише за наявності ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.

Єдина база податкових знань www.minrd.gov.ua

До змісту номеру