• Посилання скопійовано

Що варто знати ТОВ/ТДВ у 2023 році

За останні кілька місяців відбулося декілька важливих змін у державній реєстрації та вимогах щодо статуту ТОВ/ТДВ, про які ми нагадаємо у цій статті.

З 01.01.2023 набрав чинності новий Закон про АТ, яким, зокрема, внесено зміни до п. 4 ч. ст. 11 Закону про ТОВ/ТДВ, де передбачено, що у статуті ТОВ/ТДВ зазначаються відомості, зокрема, про облік часток товариства в обліковій системі часток товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, що ведеться Центральним депозитарієм цінних паперів (далі — облікова система часток).

Відповідні зміни внесені й до Закону про депозитарну систему, де у ст. 27-1 — 27.4 передбачено положення щодо облікової системи часток ТОВ/ТДВ та порядок розкриття інформації в обліковій системі часток.

Отже, розширено обов’язкові вимоги до змісту статутів ТОВ/ТДВ (ч. 5 ст. 11 Закону про ТОВ/ТДВ). Загалом, це стосується насамперед ТОВ/ ТДВ, які створюються та складають свою редакцію звичайного статуту. Або діючих ТОВ/ ТДВ, які з тих чи інших причин викладають свої статути у новій редакції. У модельному статуті відповідних положень щодо облікової системи часток наразі не передбачено.

Зверніть увагу!

Потреби оновлювати статути, які діють на сьогодні, для всіх ТОВ/ТДВ немає. Але ті, хто ще не встиг привести свої статути у відповідність до Закону про ТОВ/ТДВ, при оновленні своїх статутів, викладенні їх у новій редакції при зміні складу учасників, в інших випадках мають врахувати відповідні зміни щодо управління корпоративними правами товариства (зміни внесено і до ЦКУ — ст. 96-1).

Облік часток учасників та зміни до статуту

Тож у разі якщо товариство приймає рішення щодо викладення статуту в новій редакції чи складає свою редакцію статуту під час реєстрації, то варто не забути прописати у ньому положення, що до виключної компетенції загальних зборів учасників належить, зокрема, прийняття рішення щодо обліку або припинення обліку часток товариства в обліковій системі часток (це приймається одностайним рішенням усіх учасників товариства виключно щодо всіх часток товариства). Також треба внести до статуту окремий розділ або положення щодо обліку часток товариства в обліковій системі часток, що ведеться Центральним депозитарієм ЦП.

Наприклад, такий розділ може містити нижченаведені положення:

«1. Облікова система часток товариств становить собою сукупність інформації, записів про частки товариства (вид, номінальна вартість і кількість, обмеження обігу тощо) на рахунках власників таких часток, інформації про товариство, про власників часток, про обмеження прав власників, про осіб, уповноважених власниками (управителів, заставодержателів, інших осіб, наділених відповідними правами щодо часток), а також іншої передбаченої законодавством інформації. Вимоги до переліку документів, що подаються товариством до Центрального депозитарію, встановлюються чинним законодавством.

2. Факт набуття і припинення прав на частки, обмеження прав на частки фіксуються в обліковій системі часток. Облік часток товариства здійснюється Центральним депозитарієм у порядку, встановленому законодавством, після прийняття засновниками або учасниками товариства відповідного рішення в порядку, встановленому законом.

3. Відомості щодо права власності на частку товариства або його обмеження, внесені до облікової системи часток, вважаються достовірними та можуть бути використані у спорі з третьою особою.

4. Товариство, облік часток якого здійснюється в обліковій системі часток, через облікову систему часток у порядку, встановленому Комісією, може здійснювати виплату дивідендів, реалізацію переважного права учасників товариства, направлення повідомлень учасникам товариства, порядок відкриття та функціонування рахунку умовного зберігання (ескроу) часток товариства.

5. Загальні збори учасників товариства, облік часток якого здійснюється в обліковій системі часток, можуть проводитися із застосуванням засобів електронних комунікацій через облікову систему часток у порядку, встановленому чинним законодавством.

6. Інформація про власників часток товариства розкривається Центральним депозитарієм у строки, порядку та за формою, що встановлені чинним законодавством».

Увага: Порядок ведення облікової системи часток ТОВ та ТДВ затверджено рішенням НКЦПФР від 17.05.2023 №525.

Для державної реєстрації включення до ЄДР відомостей про дату початку обліку/дату припинення обліку часток ТОВ/ТДВ в обліковій системі часток Центральний депозитарій цінних паперів подає до Мін’юсту в електронній формі відповідну заяву. При цьому одночасно з внесенням до ЄДР відомостей про дату початку обліку часток ТОВ/ТДВ в обліковій системі часток Мін’юст вилучає з ЄДР відомості про перелік учасників відповідного товариства (ч. 20 ст. 17 Закону про держреєстрацію).

Реєстраційні заяви для державної реєстрації

З 1 травня 2023 року діють затверджені Наказом №1158/5 нові форми реєстраційних заяв, зокрема, для ТОВ/ТДВ — ідеться про Заяву щодо державної реєстрації юридичної особи (крім громадських формувань та органів влади) (форма 2).

Поточна форма заяви є доволі зручною для розуміння та заповнення. Вона має:

1) шість сторінок самої реєстраційної форми — загальна сторінка із зазначенням реєстраційної дії, інформації про юрособу, інформації про керівника та засновників (учасників). Відомості про кінцевого бенефіціарного власника і про припинення (правонаступництво) з інформацією про зв’язок з юрособою та про заявника (особу, яка подає реєстраційну заяву);

2) чотири додаткові сторінки — Відомості про особу, відмінну від керівника, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи (за наявності) на арк. 7, деталізована інформація про правонаступництво на арк. 8, відомості про обрання системи оподаткування на арк. 9 — про спрощену систему оподаткування та/або платника ПДВ, Відомості про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій (за бажанням) на арк. 10.

Увага!

Жодна зі сторінок реєстраційної заяви не містить дати та підпису особи, яка подає реєстраційну заяву, як це було раніше.

Наголосимо, що подають реєстраційну заяву держреєстратору в частині обрання спрощеної системи оподаткування та/або добровільної реєстрації як платника ПДВ та/або включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій під час державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу / фізичну особу — підприємця, що містяться в ЄДР, шляхом заповнення відповідних сторінок реєстраційної заяви.

З реєстраційними формами можна ознайомитися на сайті Мін’юсту — форми заяв у форматі Excel або PDF, що зручні для заповнення в електронному вигляді, подальшого їх друку та підписання.

Екстериторіальність реєстраційних дій окремих ЮО

З 21.07.2023 Мін’юст Наказом №2179/5 установив принцип екстериторіальності при реєстрації юросіб, громадських формувань для окремих юросіб, які перебувають на територіях тимчасової окупації чи ведення активних бойових дій.

Відтепер незалежно від місця перебування юросіб, громадських формувань, що не мають статусу юрособи, здійснюється:

— державна реєстрація юросіб, громадських формувань, що не мають статусу юрособи, місцезнаходженням яких є АР Крим, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська області, місто Севастополь;

— державна реєстрація релігійних організацій;

— державна реєстрація юросіб, які належать до сфери управління центрального чи місцевого органу виконавчої влади або частка держави в статутному капіталі якої становить 100 відсотків, що проводиться за заявою уповноваженого органу управління відповідними об’єктами державної власності / корпоративними правами;

— реєстраційні дії на підставі судових рішень (це стосується, вочевидь, усіх юросіб без винятку — від ред.).

У цьому випадку йдеться про всі реєстраційні дії — як при реєстрації нової юрособи чи громадських формувань без статусу юрособи, так і при внесенні змін до відомостей, що містяться в ЄДР.

Відповідне право Мін’юсту закріплене у ч. 2 ст. 4 Закону про держреєстрацію. Тому встановлена екстериторіальність діє при поданні документів на проведення реєстраційних дій в паперовій формі. Адже на сьогодні держреєстрація зазначених юросіб та громадських формувань без статусу юрособи на підставі паперових документів проводиться в межах АР Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням заявників.

Інформує Мін’юст

Основні правила оформлення заяв, що подаються для державної реєстрації юросіб, фізосіб-підприємців чи громадських формувань, що не мають статусу юрособи, такі:

1) заяву заповнюють друкованими літерами;

2) якщо певна сторінка заяви не заповнюється через відсутність відомостей, що містяться на ній, така сторінка не підписується заявником і не подається. Кожна заповнена сторінка заяви підписується заявником;

3) друкувати заяву можна з обох боків аркуша;

4) при обранні певних полів у заяві проставляють знак «V» або інший подібний знак, що свідчитиме про обрання певного поля;

5) заповнення у заяві більше відомостей, ніж необхідно, не заборонено і не є підставою для зупинення розгляду документів (наприклад, для державної реєстрації припинення юрособи, крім обов’язкового внесення відомостей про ідентифікаційний код заявником може бути внесено відомості про організаційно-правову форму та назву. Аналогічно і при державній реєстрації припинення підприємницької діяльності фізособою-підприємцем).

Для решти юросіб проведення реєстраційних дій через держреєстратора, нотаріуса або в електронній формі — наразі без змін.

Крім того, Мін’юст передбачив можливість реорганізації або виділу для всіх юросіб, місцезнаходженням яких є адміністративно-територіальні одиниці різних областей, зокрема реєстраційні дії проводяться:

— у разі злиття або поділу — за місцезнаходженням новоутвореної юрособи (новоутворених юросіб) або за місцезнаходженням юросіб (юрособи), що припиняються (припиняється) внаслідок злиття або поділу;

— у разі виділу — за місцезнаходженням новоутвореної юрособи (новоутворених юросіб) або за місцезнаходженням юрособи-попередника;

— у разі приєднання — за місцезнаходженням юрособи-правонаступника або за місцезнаходженням юрособи (юросіб) попередника (попередників);

— у разі перетворення — за місцезнаходженням юр-особи-попередника або за місцезнаходженням юрособи-правонаступника.

Нормативна база

  • ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 №435-IV.
  • Закон про АТ — Закон України від 27.07.2022 №2465-IX «Про акціонерні товариства».
  • Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
  • Закон про депозитарну систему — Закон України від 06.07.2012 №5178-VI «Про депозитарну систему України».
  • Закон про ТОВ/ТДВ — Закон України від 06.02.2018 №2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю».
  • Наказ №1158/5 — Наказ Мін’юсту від 29.03.2023 №1158/5 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України».
  • Наказ №2179/5 — Наказ Мін’юсту від 09.06.2023 №2179/5 «Про проведення державної реєстрації в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць».
  • Порядок №525 — Порядок ведення облікової системи часток товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, затверджений рішенням НКЦПФР від 17.05.2023 №525.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру