• Посилання скопійовано

Списання зіпсованого товару: податкові та облікові аспекти

Як відобразити в обліку операції у разі псування товарів? Що відбуватиметься з податковим кредитом за такими товарами? Як скласти зведену ПН при нарахуванні податкових зобов'язань з ПДВ?

Відображення в обліку зіпсованого товару. З 01.01.2015 р. за п. 134.1 ПКУ об'єкт оподаткування податком на прибуток — це скоригований на податкові різниці, у разі їх застосування, фінансовий результат, який визначений за правилами П(С)БО або МСФЗ. Тож оскільки бухгалтерський облік є головним, то все залежатиме від правил ведення бухгалтерського обліку. А коригувань фінрезультату на суми таких списань ПКУ не передбачає.

Згідно з п. 5.7 Методрекомендацій з бухобліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. №2, нестачі при зберіганні від псування списують:

— у межах установлених норм природного убутку відносять на збільшення первісної вартості оприбуткованих запасів такого найменування, групи, видів (за дебетом субрахунків 901, 902 із кредитом 28, 26);

— втрати запасів понад норми природного убутку визнають витратами звітного періоду з відображенням їх фактичної собівартості за дебетом субрахунку 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей» (підтверджується це п. 14 П(С)БО 9 «Запаси»).

Відповідно до п. 27 П(С)БО 9, вартість повністю зіпсованих запасів списують на витрати звітного періоду. Суми нестач і втрат від псування цінностей до прийняття рішення про конкретних винуватців відображають на позабалансовому рахунку. Після встановлення осіб, які мають відшкодувати втрати, належну до відшкодування суму зараховують до складу дебіторської заборгованості (або інших активів) і доходу звітного періоду.

Відповідно до п. 7 розділу І Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. №879, у разі встановлення фактів псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства, обов'язково проводять інвентаризацію активів та зобов'язань, що перебувають на балансі суб'єкта господарювання.

Наслідки щодо ПДВ. При списанні нестач у межах норм ПЗ з ПДВ нараховувати не треба, адже така операція не може вважатися негосподарською. Проте у разі списання нестач понад норми природного убутку за п. 198.5 ПКУ слід нарахувати ПЗ з ПДВ, як з операції, що не є господарською діяльністю платника податку.

Відповідно до п. 198.5 ПКУ, підприємство зобов'язане нарахувати ПЗ на суму раніше віднесеного ПДВ до складу ПК при придбанні відповідних товарів, необоротних активів у разі початку застосовування таких активів у негосподарській діяльності. Для цього підприємство не пізніше останнього дня звітного (податкового) місяця складає зведену податкову накладну з типом причини 13 та реєструє її протягом наступних 15 к. д. у ЄРПН. Тож у тому місяці, коли було виявлено псування активів понад норми природного убутку, слід нарахувати ПДВ у зазначеному порядку. Базу оподаткування визначають відповідно до норм п. 189.1 ПКУ, а саме за товарами — виходячи з вартості їх придбання.

Згідно з п. 1.3 Інструкції з бухобліку ПДВ, у разі втрат і витрат матеріальних цінностей та інших ресурсів понад установлені норми суми ПДВ відображають проведенням Д-т 949 К-т 641/ПДВ.

Тож у разі псування товару, зафіксованого у протоколі інвентаризаційної комісії, треба нарахувати ПДВ на підставі відповідної бухгалтерської довідки. А нарахування податкових зобов'язань з ПДВ збільшуватиме витрати підприємства.

Порядок складання зведеної ПН. Згідно з пп. 4 п. 11 Порядку складання ПН та РК, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307, у разі складання зведеної податкової накладної в графі «Зведена податкова накладна» ставлять позначку «X». У таких зведених податкових накладних у графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П. І. Б.), у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» — умовний ІПН «600000000000», а у верхній лівій частині — відповідний тип причини 13. У графі 4 вписує «грн», а графи 3, 5 — 9 не заповнює (пп. 3 та 8 п. 16 Порядку). У графі 10 зведених податкових накладних зазначає вартість (частину вартості) товару/послуги, необоротного активу, на яку нараховується ПДВ відповідно до пункту 198.5 ПКУ, згідно з основною ставкою ПДВ у розмірі 20% та ставкою ПДВ у розмірі 7% залежно від застосування цих ставок при нарахуванні податкових зобов'язань з ПДВ.

Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру