• Посилання скопійовано

Основні засоби в декларації з прибутку

Наближаються строки підготовки та подання річної звітності з податку на прибуток. Операції з основними засобами лише на перший погляд є буденними та однотипними для бухгалтерів. Як свідчать запитання наших передплатників, що надійшли на «Гарячу лінію» та були поставлені на проведених редакцією вебінарах, семінарах та нашому бухгалтерському форумі, питання обліку операцій з основними засобами залишаються одними з найпопулярніших. Перед складанням річної декларації з податку на прибуток1 дамо відповіді на найбільш актуальні з них.

Протягом 2014 року наше підприємство здійснювало ремонт і модернізацію орендованого приміщення офісу та складів. Яким чином у декларації з податку на прибуток відображаються ремонти і поліпшення ОЗ?

У декларації з прибутку суму витрат на ремонт і поліпшення ОЗ відображають у таблиці 2 додатка АМ, витрати на реконструкцію, модернізацію та інші поліпшення свердловини відповідно до п. 148.5 ПКУ показують у таблиці 3. Суми ремонтів, що вписуються у 10-відсотковий ліміт, включають до значення рядків 05.1, 06.1, 06.2 або 06.4 (в останньому випадку — з розшифруванням у ряд. 06.4.18 додатка IВ). Уся інформація про склад ремонтних витрат та про нараховану амортизацію в додатку АМ ніяк не корелює з основною частиною декларації з прибутку. Зверніть увагу, що законодавством не передбачено перенесення невикористаних ремонтних лімітів із року в рік (п. 146.12 ПКУ).

1 Форма податкової декларації з податку на прибуток підприємства затверджена наказом Міндоходів від 30.12.2013 р. №872.

Приклад 1 Підприємство орендує офіс (адміністративні функції) у СГД на загальній системі оподаткування. Договором оперативної оренди передбачено дозвіл на проведення ремонтів/поліпшень об'єкта. БВ власних ОЗ орендаря на 01.01.2014 р. становила 220000 грн. Частина ремонту офісу була спричинена поточною потребою — поточний ремонт виконала підрядна будівельна організація (24000 грн, у т. ч. ПДВ — 4000 грн). Iнша частина ремонтних робіт, покликана підвищити функціональні можливості офісного приміщення, виконана власними силами орендаря (7000 грн без ПДВ: 3300 грн — вартість матеріалів, 2700 грн — зарплата працівників, 1000 грн — нарахування ЄСВ (умовно). Строк експлуатації (умовно) — 20 місяців.

Бухгалтерський та податковий облік витрат орендаря на ремонт офісу наведено у таблиці 1.

Таблиця 1

Бухгалтерський та податковий облік ремонту та поліпшення орендованого офісного приміщення

№ з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
ОЗ
1.
Відображено вартість робіт з поточного ремонту орендованого офісу підрядною будівельною організацією
92
631
20000
20000
ряд. 06.1
2.
ПК з ПДВ
641/ПДВ
631
4000
3.
Оплачено послуги будівельної організації
631
311
24000
4.
Відображено витрати на поліпшення функціональності офісу, виконане господарським способом
153
20, 23, 66, 65
7000
5.
Суму витрат на поліпшення віднесено на первісну вартість офісу як орендованого об'єкта
103
153
7000
2000
ряд. 06.1
5000 первісна вартість об'єкта ОЗ, що буде амортизуватися*
6.
Нараховано амортизацію поліпшення орендованого приміщення (сума умовна)
92
131
350**
250**
* Об'єкт «Ремонт орендованого офісу» за п. 146.19 ПКУ належатиме до складу групи 3 «Будівлі». Строк амортизації обмежуватиметься строком договору оренди. Метод амортизації обирається підприємством самостійно, початок нарахування амортизації — з наступного місяця після підписання акта приймання-передачі ремонтних робіт.
** Сума 7000 : 20 місяців = 350 грн амортизації відноситься в бухобліку до витрат помісячно. У податковому обліку сума амортизації буде інша: 5000 : 20 місяців = 250 грн.

Наше підприємство у зв'язку зі скороченням виробничих потужностей має намір ліквідувати будівлю складського приміщення. На сьогодні залишкова вартість є досить значущою величиною, ліквідаційна вартість, закріплена наказом керівництва, відмінна від нуля. Як понесені нашим підприємством витрати на ліквідацію та ліквідаційна вартість будуть відображені в декларації з податку на прибуток?

У податковому обліку витрати на ліквідацію відображають у тому звітному періоді, коли мала місце ліквідація ОЗ, із відображенням цих сум у складі інших витрат (п. 138.5 та пп. 138.12.1 ПКУ). У декларації з податку на прибуток такі витрати потраплять до ряд. 06.4.18 «Витрати, визначені відповідно до статті 146 розділу III Податкового кодексу України» додатка IВ і в загальній сумі до ряд. 06.4 цього додатка та самої декларації.

Практика податкових перевірок свідчить, що податківці дуже прискіпливо ставляться до віднесення залишкової вартості до складу податкових витрат1: п. 146.16 ПКУ дозволяє податкові витрати лише на суму «вартості, яка амортизується», а ліквідаційна вартість, як відомо, не амортизується. Тому, щоб запобігти таким ситуаціям, на нашу думку, доцільно, коли це можливо, ставити нульову ліквідаційну вартість. У разі коли ліквідаційна вартість визначена на рівні, відмінному від нуля, керівництво має прийняти рішення, чи готове воно обстоювати свою позицію в суді. Якщо так, то залишкова вартість такого об'єкта ОЗ відобразиться в загальному порядку у ряд. 06.4.18 декларації з податку на прибуток.

1 Суди їх у цьому питанні підтримують (див., зокрема, ухвалу Донецького апеляційного адмінсуду від 28.05.2013 р. у справі №805/3535-13-а).

До яких рядків декларації з податку на прибуток потрапить вартість ТО автомобіля, що використовується у госпдіяльності?

Витрати на ТО можуть включатися до різних статей податкових витрат залежно від сфери використання автомобіля:

— податкової собівартості товарів (готової продукції) (виконаних робіт, наданих послуг) — пп. 14.1.228, пункт 138.8, ч. «г» пп. 138.8.5 ПКУ;

— адмінвитрат — ч. «в» пп. 138.10.2 ПКУ;

— витрат на збут — ч. «д» пп. 138.10.3 ПКУ.

— інших витрат згідно з ч. «в» пп. 138.10.4 ПКУ.

Витрати на ТО, що включаються до собівартості товарів (робіт, послуг), відображають у податкових витратах у періоді визнання доходу від продажу відповідних товарів (робіт, послуг) (п. 138.4 ПКУ). Адміністративні, збутові та інші витрати потрапляють до складу податкових витрат у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені згідно з правилами ведення бухобліку (п. 138.5 ПКУ). Фактично такі витрати відображають у податковому обліку за датою здійснення ТО, підтвердженою первинними документами. У декларації з прибутку витрати на ТО авто показують відповідно в рядках 05.1; 06.1; 06.2; 06.4. Додатково такі витрати розшифровують у рядку 06.4.43 додатка ІВ до декларації з прибутку (лише в сумі, що включається до ряд. 06.4).

Викрадено автомобіль підприємства, що був застрахований. Які документи будуть підставою для його списання та як така операція відобразиться у звітності? Яким чином у податковому обліку показати отримане страхове відшкодування?

У періоді викрадення підприємство може збільшити витрати на вартість автомобіля, яка амортизувалася, за мінусом сум накопиченої амортизації (п. 146.16 ПКУ). Підставою для списання авто в обліку будуть протокол міліції, копія постанови про порушення кримінальної справи або відмову в її порушенні. Витрати при списанні викраденого автомобіля відображають у складі інших витрат на підставі п. 138.5 та пп. 138.12.1 ПКУ в рядку 06.4.18 додатка IВ до декларації з прибутку.

Водночас приписами норми пп. 140.1.6 ПКУ дозволяється застраховані збитки віднести до складу податкових витрат датою складення страхового акта (аварійного сертифіката).

У ПКУ є одночасно дві норми, що регулюють цю ситуацію, — абз. 2 пп. 140.1.6 та п. 146.16 ПКУ. Якщо буквально виконати обидві, то вийде, що ми повинні двічі відобразити податкові витрати. Але, певна річ, подвійне визнання витрат заборонено п. 138.3 ПКУ.

Підпункт 140.1.6 ПКУ є більш спеціальним щодо обліку викраденого об'єкта ОЗ, ніж «ліквідаційний» п. 146.16 ПКУ. З огляду на це у разі ліквідації об'єкта й отримання страховки застосовуємо норми саме пп. 140.1.6 ПКУ та відображаємо суми витрат у рядку 06.4.43 додатка IВ, а доходи в частині страхового відшкодування — у рядку 03.22 додатка IД до декларації з прибутку.

Приклад 2 Страхова компанія відшкодувала підприємству збитки за викрадений автомобіль у сумі 63 тис. грн (що дорівнює застрахованим збиткам за мінусом франшизи), первісна вартість якого становила 100 тис. грн, і на момент викрадення було накопичено амортизацію у сумі 25 тис. грн. Відображення операцій отримання страхового відшкодування та ліквідації об'єкта основних засобів у бухгалтерському та податковому обліку див. у таблиці 2.

Таблиця 2

Бухгалтерський та податковий облік ліквідації застрахованого автомобіля, що був викрадений


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Ліквідовано в обліку застрахований автомобіль
131
105
25000
976
105
75000
75000*
2.
Відображено суму збитку на позабалансовому рахунку
072
75000
3.
Отримано страхове відшкодування
311
655
63000
63000
655
746
63000
4.
Списано суму збитку на позабалансовому рахунку (після відшкодування)
072
75000
* З них 12000 грн відображаються у складі витрат згідно з пп. 138.12.1 ПКУ, а 63000 грн — згідно з пп. 140.1.6 ПКУ.

Наше підприємство в грудні 2014 р. продало один зі своїх складів. Ціна продажу — 180 тис. грн з ПДВ, балансова вартість — 36 тис. грн, амортизація приміщення — 57 тис. грн. Як відобразити таку реалізацію в обліку та декларації з податку на прибуток?

Згідно з п. 146.13 ПКУ, до розрахунку об'єкта оподаткування з податку на прибуток включається лише результат операції з продажу складського приміщення, у цьому разі сума перевищення доходів від продажу над його балансовою вартістю. Цю суму відображають у рядку 03 декларації з податку на прибуток та розшифровують у рядку 03.17 додатка ІД. Бухгалтерський та податковий облік продажу складського приміщення виходячи з даних, наведених у запитанні, див. у таблиці 3.

У жовтні 2014 року було здійснено роботи з поліпшення нашої земельної ділянки, не пов'язані з будівництвом, на суму 32 тис. грн. Який порядок відображення цієї суми поліпшень у податковому обліку та звітності з податку на прибуток?

Витрати на капітальне поліпшення землі, не пов'язані з будівництвом (а саме іригацію, осушення та інше подібне капітальне поліпшення землі), підлягають амортизації згідно з п. 144.1 ПКУ.

Якщо земля як окремий об'єкт власності надалі відчужуватиметься, балансова вартість окремого об'єкта ОЗ групи 2, у якому відображалася вартість капітального поліпшення якості такої землі, включатиметься до податкових витрат за підсумками періоду, на який припадає такий продаж (згідно з п. 147.4 ПКУ). Тобто балансову вартість об'єкта 2 відносимо до складу витрат у місяці виведення землі з експлуатації (у місяці продажу землі).

Приклад 3 Підприємство володіє земельною ділянкою. Вартість поліпшень землі станом на 01.01.2014 р. за даними обліку — 8 тис. грн, у жовтні було здійснено роботи з поліпшення земельної ділянки на суму 32 тис. грн. У грудні таку земельну ділянку продали. Сума амортизаційних відрахувань за 2014 рік — 2200 грн (умовно). Отже, за наслідками 2014 року слід відобразити у складі витрат суму: (8000 + 32000) - 2200 = 37800 грн (вартість поліпшень землі за мінусом амортизації), незалежно від того, додатний чи від'ємний результат маємо від операції з продажу земельної ділянки. Суму витрат 37800 грн відображаємо у рядку 06.4.19 додатка IВ до декларації з прибутку.

Таблиця 3

Бухгалтерський та податковий облік продажу складського приміщення


з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Об'єкт нерухомості переведено до складу активів, що утримуються для продажу
286
103
36000
2.
Списано вартість зносу
131
103
57000
3.
Продаж нерухомості
680
712
180000
114000*
4.
ПЗ з ПДВ
712
641/ПДВ
30000
5.
Відображено собівартість нерухомості
943
286
36000
6.
Відображено фінрезультат
712
793
793
943
150000
36000


* 150000 (сума доходу без ПДВ) - 36000 (балансова вартість об'єкта нерухомості) = 114000 грн.

У грудні 2014 відремонтовано власні принтер та сканер. Як відобразити понесені витрати в податковому обліку та звітності?

Усе залежить від того, де фактично використовується ця офісна техніка (ряд. 05.1, 06.1, 06.2, 06.4 декларації з прибутку).

Фактичні витрати в межах 10% додатково слід показати в графі 3 таблиці 2 додатка АМ до рядка 06.4.27 додатка ІВ.

Витрати на ремонт ОЗ у сумі, що перевищує межу у 10%, слід відносити на збільшення первісної вартості ОЗ (п. 146.11 ПКУ).

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру